Hönstråden del III

Bukefalos 30 år!

Dvärgkochin 😍 underbart söta och ska ju vara himla trevliga att ha! Hade gärna haft några för garanterad ruvning, har bara en höna som vill ha kycklingar 1-2 gånger per år. Men nu ligger hon igen, lagt en golfboll under henne och stannar hon i redet över natten får hon ägg imorgon. Tyvärr har jag lånat ut min kläckare så kan inte passa på och ladda den samtidigt. Annars är hon en grym mamma och kan ha stora kullar, men det blir för mycket att ruva mer än 10 ägg tycker jag. Dessutom är ju alla andra omåttligt intresserade av just det redet där hon ligger så något förolyckas i regel i trängseln. Men förhoppningsvis får vi ett gäng kycklingar inom en månad!

Nu skulle jag förvisso inte köpa en långhårig katt oavsett, men jag har inte sett att de ska vara så illa?

Nu känner jag ju bara ett fåtal (av samma linjer), men maken till tovor har jag aldrig varit med om. Tätt, tätt, nära huden. Fantastiskt trevliga katter i övrigt, men med så tjock och tät päls att de är irriterade på den och tydligt mår bäst nerklippta. :(

Nu känner jag ju bara ett fåtal (av samma linjer), men maken till tovor har jag aldrig varit med om. Tätt, tätt, nära huden. Fantastiskt trevliga katter i övrigt, men med så tjock och tät päls att de är irriterade på den och tydligt mår bäst nerklippta. :(

Även om de borstar?

Även om de borstar?

Japp. Jag har passat dem, och det blev olösligt från ena dagen till den andra. Funkar bäst om de klipps regelbundet och varje liten tova helt enkelt skärs bort direkt när den visar sig. Kanske hade varit annorlunda med en väldigt bra badrutin, men med tanke på hur otroligt tät ullen är vet jag inte om det hade varit så bra för huden heller.

Japp. Jag har passat dem, och det blev olösligt från ena dagen till den andra. Funkar bäst om de klipps regelbundet och varje liten tova helt enkelt skärs bort direkt när den visar sig. Kanske hade varit annorlunda med en väldigt bra badrutin, men med tanke på hur otroligt tät ullen är vet jag inte om det hade varit så bra för huden heller.

Hm. Trist. Men bra, då får jag fortsätta med britter.

Dvärgkochin 😍 underbart söta och ska ju vara himla trevliga att ha! Hade gärna haft några för garanterad ruvning, har bara en höna som vill ha kycklingar 1-2 gånger per år. Men nu ligger hon igen, lagt en golfboll under henne och stannar hon i redet över natten får hon ägg imorgon. Tyvärr har jag lånat ut min kläckare så kan inte passa på och ladda den samtidigt. Annars är hon en grym mamma och kan ha stora kullar, men det blir för mycket att ruva mer än 10 ägg tycker jag. Dessutom är ju alla andra omåttligt intresserade av just det redet där hon ligger så något förolyckas i regel i trängseln. Men förhoppningsvis får vi ett gäng kycklingar inom en månad!
Det kallas ju inte surhöna för inte men var aldrig någon av dvärgkochina som var sura när dom ruvade eller hade kycklingar Var bara att ta handen under hönan eller lyfta henne för att kolla ägg/kycklingar helt utan sura miner🥰.

Vill du ha ruvvilliga hönor så kolla in Kindahöns! Jag har sex hönor och just nu ligger tre av dem. Två ligger på ägg i BB-avdelningen. Den tredje ligger i ett vanligt värprede i "stora" hönshuset. Hon har bara ett redägg. De två på BB har tio ägg totalt delat på 6 + 4. Det här är min första omgång ruvning så jag är verkligen en nervös förstagångsförälder! Om allt går väl bör de första kycklingarna titta ut kommande helg.
20260509_092810351.webp

@marti130 Hade gärna haft ett gäng men mina tuppar blir för stora tyvärr.. Men vi funderar på att byta ras beroende på hur dessa fungerar på enklare foder. Ger ju säd nu till mina cou nu, de är smällfeta på pellets så borde gå tycker jag!

Såg i hönskameran att mamma höna låg platt på sin golfboll inatt så belönade henne med 10 fina ägg imorse. Hon är tack och lov lätt att hantera trots ruvande så lyfte helt sonika över henne till redet jag valt och hon kuttrade tacksamt och rullade in alla under sig. Hoppas det går bra!

Bifogade filer

• PhotoCollage_1779203585889.webp
    PhotoCollage_1779203585889.webp
    199,2 KB · Visningar: 1 162
Den andra hönan som låg på fyra ägg övergav dem helt när den första hönans kycklingar kläcktes. Gjorde allt för att försöka stjäla kycklingarna så nu är hon förvisad från BB.

Lärdom till nästa år, bara en höna i taget i BB-avdelningen!

Låt hon ligga några dagar till, vet du om alla är lika gamla eller lagts eftersom? De är lysta och luktar inte illa?
Såg nu att du skrivit lysta och inte tysta! De är inte lysta.

Om inget hänt med de två äggen som är kvar hos hönan med redan kläckta ägg så kommer jag att ta bort äggen i morgon. Pratade med "farbror Erik" som jag köpt hönsen ifrån. Han är en erfaren uppfödare av Kindahöns.

0bs citationstecknen. Jag är nästan lika gammal...

Senast ändrad:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka