Hönstråden del III

Bukefalos 30 år!

Jag fick ta bort en äggätare igår. Blir tokig på det där, har nackat 6 höns i år som alla börjat äta ägg. Det smittar väl, ser de någon annan eller kommer på dem i redet inser de att det är smaskens i äggen. De får nu spannmål med vispumin och multivitamin i vattnet, ofta grönsaker/rester och blodpudding. Ingen skillnad. Inga porösa skal heller. Kan det här vara rasbetingat? Är vissa raser mer benägna att äta ägg än andra? Mina är ju kända för sin aptit så är rädd att det hänger ihop.. Det var lugnt "länge" (kanske 6 veckor?) se började det saknas ägg och vara kladd i redena igen. Blir så trött. Ett av de ätna igår var dessutom ett som ruvades, så nu är vi nere på 8 istället för 10..

Jag fick ta bort en äggätare igår. Blir tokig på det där, har nackat 6 höns i år som alla börjat äta ägg. Det smittar väl, ser de någon annan eller kommer på dem i redet inser de att det är smaskens i äggen. De får nu spannmål med vispumin och multivitamin i vattnet, ofta grönsaker/rester och blodpudding. Ingen skillnad. Inga porösa skal heller. Kan det här vara rasbetingat? Är vissa raser mer benägna att äta ägg än andra? Mina är ju kända för sin aptit så är rädd att det hänger ihop.. Det var lugnt "länge" (kanske 6 veckor?) se började det saknas ägg och vara kladd i redena igen. Blir så trött. Ett av de ätna igår var dessutom ett som ruvades, så nu är vi nere på 8 istället för 10..
Jag vet inte om det fungerar men jag läste att man kunde fylla ett tomt skal med senap så slutade de äta äggen.

Jag vet inte om det fungerar men jag läste att man kunde fylla ett tomt skal med senap så slutade de äta äggen.

Det fungerar tyvärr inte, de äter med glädje även senap 🥸

Självklart så finns det en till med smak på ägg, hade kladd på andra ägg senaste hämtningen ändå. De är väldigt billiga nu om någon vill ha klunsiga nakenhalsar med en förkärlek för att gräva upp alla dina bärbuskar..

Självklart så finns det en till med smak på ägg, hade kladd på andra ägg senaste hämtningen ändå. De är väldigt billiga nu om någon vill ha klunsiga nakenhalsar med en förkärlek för att gräva upp alla dina bärbuskar..
Jag har förstått att det enda som fungerar är att köra med porslins/fejkägg ett tag, eller som du gjort helt enkelt ta bort de som börjat med ovanan.

@SelJa jag har provat med golfbollar men tyvärr har jag lite för många värpande höns för att hinna ta bort de riktiga äggen.. Annars tror jag också på redägg eller försvinningsreden, men har varken lust eller möjighet att bygga om igen..

• Gilla
Reactions: Sel
Syns skillnad på ägg från ute hönsen och hönsen i hönsgård. Hönsgårdshönsen får ändå lite grönt som jag repar nästan varje dag till dom.

20260519_181636.webp

Jahapp, ruvningen till ända och resultatet är nedslående. Hon började med 12 ägg, åt ett (på sluttampen så kanske tomt, instinktivt?) och 3 trampades sönder. Nedrigt i sig, men nu lämnade hon inom ett dygn från kläck och lämnade 3 ägg kalla och 2 döda kycklingar, en mosad. Bara 3 levande nu. Så himla tråkigt och ledsamt. Har en till som ligger på 6 ägg men känns som att det blir rasbyte framöver. Till lättare höns med med ruvvilja och mindre behov av raketbränsle.

Jahapp, ruvningen till ända och resultatet är nedslående. Hon började med 12 ägg, åt ett (på sluttampen så kanske tomt, instinktivt?) och 3 trampades sönder. Nedrigt i sig, men nu lämnade hon inom ett dygn från kläck och lämnade 3 ägg kalla och 2 döda kycklingar, en mosad. Bara 3 levande nu. Så himla tråkigt och ledsamt. Har en till som ligger på 6 ägg men känns som att det blir rasbyte framöver. Till lättare höns med med ruvvilja och mindre behov av raketbränsle.
Vad är det för sort?

Är du säker att det inte är råttor som tar äggen? Det har vi haft bekymmer med.

@Kilauea Ja 99% säker iallafall. Hönshuset är nybyggt, all mat förvaras i täta behållare och har ingen mat utomhus. Kamera inne, inte sett tillstymmelse till gnagare eller spår efter dem, däremot tagit ett par hönor på bar gärning i redena.. Men vet jag att de kan äta äggen, även skator kan väl flyga in och kalasa om det står öppet. Men här är det förmodligen hungriga medsystrar som är skyldiga..

Glad att jag har kvar kläckmaskinen fortfarande, fast det blir nog inga kläckningar i år utan om jag skaffar höns nu så köper jag dem. :)

Lyst våra avelsägg som vi köpt. 100% befruktning 👍
Hade slängt i några ägg från våra hönor med, men alla tomma. Tuppen är nog steril. Vi misstänkte det redan förra sommaren. Kanske därför han är snäll och trevlig :D

Lyst våra avelsägg som vi köpt. 100% befruktning 👍
Hade slängt i några ägg från våra hönor med, men alla tomma. Tuppen är nog steril. Vi misstänkte det redan förra sommaren. Kanske därför han är snäll och trevlig :D
Man kan ha snälla och trevliga tuppar som inte är sterila, elaka tuppar fick grannen nacka för några sånna vill jag inte ha. En ungtupp döpte jag till Gullefjun, han måste tagit illa upp för hade inte han blivit tagen hade nog grannen fått sköta den biten. En annan elaking hetter Röde Baronen, han försökte alltid smyga sig på bakifrån så även han hamnade i grannens frys.

Elvis var vacker och snäll, en riktig gentleman som uppvaktade flickorna och krafsade fram godsaker till dem, tyvärr så blev han tagen av räven mitt på dagen. 😢

Man kan ha snälla och trevliga tuppar som inte är sterila, elaka tuppar fick grannen nacka för några sånna vill jag inte ha. En ungtupp döpte jag till Gullefjun, han måste tagit illa upp för hade inte han blivit tagen hade nog grannen fått sköta den biten. En annan elaking hetter Röde Baronen, han försökte alltid smyga sig på bakifrån så även han hamnade i grannens frys.

Elvis var vacker och snäll, en riktig gentleman som uppvaktade flickorna och krafsade fram godsaker till dem, tyvärr så blev han tagen av räven mitt på dagen. 😢
Jodå, vi har haft både snälla och otrevliga tuppar förut. Men funderar om det kan bidra att han är steril.

En höna försvann för oss för ett par veckor sedan. Gick totalt upp i rök. Inga fjäderrester någonstans, ingen räv som kommit tillbaka för att kalasa mer…

Maken tror hon är död. Oklart då på vilket sätt. Jag vill ju hoppas hon ligger på ägg någonstans och trycker.

Jag och hönsen har idag blivit godkända av länstyrelsen till att få ta emot 2000 kr i årligt bidrag från Jordbruksverket.

Miljöbidrag för hotade husdjursraser kallas det. Var lite bökigt att ansöka men inför kommande år blir det ju enklare iom att vi redan finns i systemet.

En höna försvann för oss för ett par veckor sedan. Gick totalt upp i rök. Inga fjäderrester någonstans, ingen räv som kommit tillbaka för att kalasa mer…

Maken tror hon är död. Oklart då på vilket sätt. Jag vill ju hoppas hon ligger på ägg någonstans och trycker.
Jag hade en höna jag trodde grävlingen tagit, men hon hade gömt sig med ägg och kom fram senare med en skock kycklingar så jag håller tummarna. :heart

Vi har en haft en ny ruvning, en annan höna blev inspirerad av vår trogna kycklingmamma. Den andre har fått namnet Kobra Kai, på förekommen anledning... jesus så ilsken! Handskar som gäller. Fick 6 ägg, 1 kyckling. Förstagångsmor och har envist lagt sig i fel rede dagligen sista veckan. Tur hon fick en och bra för den att det finns andra kycklingar i flocken. Men ännu ett trist resultat till böckerna.

Ett litet gossebarn poserade för kameran. Han fick en bror och en syster!
1000037438.webp

Blev några kycklingar i helgen även om jag glömde att stänga locket ordentligt på kläckaren så det var för kallt en hel dag.
20260706_162341.webp

Mina två Australorp har flyttat till en bekant som bara hade en höna kvar och jag tyckte inte dom 2 passade in bland mina andra nättare och flaxigare hönor.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka