Hopp för häst som går över bommen?

Sv: Hopp för häst som går över bommen?

Jag kan tyvärr inte komma med några hjälpande tips. Men jag hade en valack som hoppade över bommen i transporten så fort jag lastade honom. Jag blev då väldigt stressad och nervös och kände att jag inte kommer klara av att lösa problemet själv, så jag sålde honom. Och nu med den nya ägaren så lastas och åker han utan problem.
 
Sv: Hopp för häst som går över bommen?

Finns diagonallastade släp, ingen bom alls varken fram eller bak som dom kan ta sig över. Min kompis har precis köpt ett eftersom hennes ena häst har hoppat över bomen ett antal gånger.

Vi var iväg och kollade på bakåtlastad Ume men även där är det ju bom så det fick bli ett diagonallastat, nu har han ingen chans att ta sig över.

Vi har ett Boj där de står diagonalt, jag har en notorisk hoppare.
Klart han kan stå och lätta lite fram när han blir otålig, men han kommer ingen vart och ger sig då.
Att binda ner honom på allsköns sätt har aldrig funkat.

Vårt släp är guld- aldrig behöver man vara orolig för att köra ovana hästar som kanske hoppar. Underbart.
 
Sv: Hopp för häst som går över bommen?

Tack för alla tips! Men som jag fick rådet så kommer jag låta ett proffs ta hand om detta. En förhoppning var att ju mer hanterad i övrigt han blir ju lättare kommer han att bli att transportera så jag börjar i den änden, sen kanske jag får vända mig till en "transport-expert" väldigt snart ändå. Men som Kickis så känner jag att problemet är mig övermäktigt och jag har haft så mycket strul med hästar i mina dagar och ville nu bara ha en lugn tillvaro så jag vet inte om jag orkar med det. Kanske är det bättre att sälja honom till en mer erfaren person som har både kunnighet, tålamod och ekonomiska resurser att lära honom åka transport. Att skaffa nytt släp är ju dock absolut ett alternativ, utan en garanti på att det kommer fungera och det är en stor ekonomisk fråga för mig.
 
Sv: Hopp för häst som går över bommen?

Finns diagonallastade släp, ingen bom alls varken fram eller bak som dom kan ta sig över. Min kompis har precis köpt ett eftersom hennes ena häst har hoppat över bomen ett antal gånger.

Vi var iväg och kollade på bakåtlastad Ume men även där är det ju bom så det fick bli ett diagonallastat, nu har han ingen chans att ta sig över.

Kan tillägga att den här hästen åker och lastas bra för övrigt så det är inte det att han får panik och när han väl har fått upp frambenen över bommen så står han där lugnt....

Det ska vara trevligt att ha häst och har man det på hobbynivå så tycker jag att man ska lämna över de komplicerade fallen till proffs. Man ska inte riskera hälsan för en häst. Jag vet att det alltid kan hända saker även med den lugnaste filbunke men man kan minimera risken genom att välja individer som passar en själv och ha ett högt säkerhetstänk.
 
Sv: Hopp för häst som går över bommen?

Håller med dig till punkt och pricka! :) Jag har visserligen lång erfarenhet av både gamla och unga hästar men har aldrig haft ett sådant här problem och nu vill jag bara ha roligt med min häst. Så vi får se hur det går. Jag har inte gett upp än men jag har absolut med i tankarna att jag eventuellt kommer få sälja honom - både för mitt eget och hans bästa!
 
Sv: Hopp för häst som går över bommen?

Min gamla valack hoppade över bommen väldigt många gånger, ibland kom han ut genom skötaredörren :crazy:, ibland låg han på rygg framför bom och mellanvägg och ibland fick han bara över frambenen. Vi provade hur många sorters bindningar som helst, men hittade inget igentligen som fungerade till 100 %.

Sedan bytte vi transport, en Humbaur med panikbommar, boggie och 20 cm bredare och ganska så ljudlös vid transport. Han hoppade aldrig över bommen någon mer gång efter bytet, så min panikbommar har aldrig blivit utlösta någon gång.:)
 
Sv: Hopp för häst som går över bommen?

Min gamla valack hoppade över bommen väldigt många gånger, ibland kom han ut genom skötaredörren :crazy:, ibland låg han på rygg framför bom och mellanvägg och ibland fick han bara över frambenen. Vi provade hur många sorters bindningar som helst, men hittade inget igentligen som fungerade till 100 %.

Sedan bytte vi transport, en Humbaur med panikbommar, boggie och 20 cm bredare och ganska så ljudlös vid transport. Han hoppade aldrig över bommen någon mer gång efter bytet, så min panikbommar har aldrig blivit utlösta någon gång.:)
 
Sv: Hopp för häst som går över bommen?

Ok, skönt att höra att det kan gå med "vanlig" transport också! Kul att höra att du fick bukt med problemet :) Vilken sorts/variant Humbaur har du?
 
Sv: Hopp för häst som går över bommen?

Har du fönster i din transport? Om, täck för alla fönster så kan problemet vara löst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hopp för häst som går över bommen?

Tack för tipset! Ja det har vi. Har inte tänkt tanken att täcka för det men ska nämna det för hon som har honom nu. Han åkte dock med fönster framför sig i lastbilen utan att röra sig en millimeter så jag anar ändå att det är transporten i sig som är fruktansvärt skrämmande.. :(
 
Sv: Hopp för häst som går över bommen?

En grej jag tycker är värt att tänka på är att förr, då alla hästar stod i spiltor, fanns det inte alls lika mycket lastproblem.
Man kan alltså vänja sin häst vid att stå fastbunden i trånga utrymmen i förebyggande syfte. Om det sen börjar röra sig och låta är det iaf inte lika hemskt som om den inte är van vare sig att stå uppbunden eller i trånga utrymmen.

Jag är inte för att hålla häst på spilta, tvärtom. Men någon fördel hade det klart. Det kan man dra nytta av i träning med häst som bor på box eller lösdrift.
 
Sv: Hopp för häst som går över bommen?

Hm, svarad igår, men det försvann nog. Jag köpte Humbaur Rapid med sadelkammare, den är bland de billigare modellerna. Är nu 7 år sedan och hästen har aldrig hoppat över bommen någon mer gång.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 581
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 013
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 296
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp