Hoppa över en klass?

Sv: Hoppa över en klass?

Men mellan de barn som är födda i december året innan och de som är födda i januari året efter skiljer det ju bara en månad, ju.
Att prata om utanförskap och inte kunna gå på krogen låter ju lite märkligt i det sammanhanget. Kan man inte tåla sig ett par månader?

Själv började jag skolan ett år tidigare och har därför alltid varit yngst i klassen. Jag kommer just ihåg att en del kunde gå på krogen innan jag kunde det, men å andra sidan hade jag klasskompisar som var fördda "rätt" årtal som också fick vänta för att de var födda sent på året.
Jag kände aldrig att det störde mig särskilt mycket att vara yngst.

Det är bara att konstatera att det nog mest beror på hur man är som individ.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Men mellan de barn som är födda i december året innan och de som är födda i januari året efter skiljer det ju bara en månad, ju.
Jag skrev att jag visste hur tråkigt de som var födda i slutet av sommaren/hösten/vintern tyckte att det var. Är man född i Januari så har de flesta redan hunnit fylla 18 till Juli. De som inte har de... Ja, de kan tycka att det är riktigt trist. Min bror som är född i Augusti tyckte hela sin skolgång att det var tråkigt att fylla så sent. När de andra kompisarna gick till krogen under sommaren fick han gå hem...
Som sagt så skiljer det visserligen bara en månad mellan de som är födda i december och de som är födda i Januari. Men sen pratade jag ju också om att det är trist för de som är födda i augusti och efter det just eftersom kompisarna (oftast) har fyllt 18 ett par månader tidigare. Hur roligt är det om hela kompisgänget fyllt 18 i Juli och sedan har man sex månader där man inte kan följa med ut? Förstår du hur utanför och tråkigt de tyckte att det var?


Att prata om utanförskap och inte kunna gå på krogen låter ju lite märkligt i det sammanhanget. Kan man inte tåla sig ett par månader?
Det är ju just det denna tråden handlar om? Hur barnet påverkas av att hoppa över en klass :confused: Visst kan man tåla att vänta ett par månader egentligen men som sagt så hade jag kompisar födda sent på året och det var trist både för oss och för dem att de inte kunde hänga med på olika aktiviteter där det var åldersgräns som vi andra nyss uppfyllt

Själv började jag skolan ett år tidigare och har därför alltid varit yngst i klassen. Jag kommer just ihåg att en del kunde gå på krogen innan jag kunde det, men å andra sidan hade jag klasskompisar som var födda "rätt" årtal som också fick vänta för att de var födda sent på året.
Jag kände aldrig att det störde mig särskilt mycket att vara yngst.
Tur att det gick bra för dig :) Jag däremot kände det som så att det värsta som hade kunnat hända i (det sociala) skolgången var att vara ett år yngre än de andra. På en skola här i staden hade de även att bara de som var födda ett visst årtal fick gå på balen även om de fyllt 18 innan balen. Varför skapa problem i onödan?

Det är bara att konstatera att det nog mest beror på hur man är som individ.

Sant, de som inte störde sig på att vara yngre var de som redan var utanför i skolan, aldrig gjorde aktiviteter på helgerna, följde med på fester o.s.v. Nu inte sagt att det var så för dig men i våra skolor var det så. De som var "en i gänget", spelade paintball, åkte moped, gick på krogen o.s.v. störde sig mycket på detta.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Sant, de som inte störde sig på att vara yngre var de som redan var utanför i skolan, aldrig gjorde aktiviteter på helgerna, följde med på fester o.s.v. Nu inte sagt att det var så för dig men i våra skolor var det så. De som var "en i gänget", spelade paintball, åkte moped, gick på krogen o.s.v. störde sig mycket på detta.

Ja nu var jag ju inte särskilt mycket utanför i skolan utan tvärtom: hade ett stort kontaktnät och var kompis med både äldre och yngre.

Har man ett litet snävt kompisgäng så blir det väl jobbigare, men att "alla" fyller år innan juli stämmer ju inte heller.

Just nu har jag en klass där fler än hälften av eleverna fyller år i oktober till december, t ex. Allt beror ju på...

Jag skulle som sagt var strunta rätt ordentligt i åldern när det handlar om bara ett par månader, om jag inte har ett socialt osäkert barn. Det viktigaste med skolan är ju trots allt inte att gå på krogen. Det finns ju ganska många ungdomar som inser det också även om det finns de som inte gör det. Svårt att förutsäga i förskott.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Det är svårt att säga.

Jag önskar att de hade flyttat på mig, då det till slut blev så tråkigt att jag tappade intresset för skolan. Men det kom lite senare. Men det ville inte mina föräldrar eftersom mamma gick med äldre och trivdes inte.

Sååå den är svår.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Jag är själv lärare och personligen hade jag avstått..

Det är så viktigt att man känner att man hänger med, inte minst för självförtroendet. Känner man att man ligger långt fram ger man ofta lite extra, likaväl som det är lätt att ge upp om man känner att man ändå inte hänger med.

Hellre vara långt fram i en jämngammal klass än att vara medel eller lägre i en äldre klass.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Hellre vara långt fram i en jämngammal klass än att vara medel eller lägre i en äldre klass.

Jag haller med om detta. Min man hade valdigt latt for sig i grundskolan och flyttades upp en klass. Plotsligt var han inte bast langre, och han tappade intresset helt.

Han ar sadar fortfarande for ovrigt...om han inte kan bli bast pa det han agnar sig at (golf, cricket, jobbet - vadsomhelst) sa avstar han hellre. Sa det beror nog mycket pa personligheten.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Själv började jag skolan ett år tidigare och har därför alltid varit yngst i klassen.
Skillnaden här är att du började ett år tidigare från början och gick då i samma klass hela skoltiden.
Vår dotter skulle i så fall lämna en klass med 10 kompisar (ja, de har så bra sammanhållning i klassen) och gå till en klass med EN kompis (som pga tidigare mobbning -antar jag- inte riktigt har klart för sig hur man bör bete sig mot vänner...)
 
Sv: Hoppa över en klass?

Skillnaden här är att du började ett år tidigare från början och gick då i samma klass hela skoltiden.
Vår dotter skulle i så fall lämna en klass med 10 kompisar (ja, de har så bra sammanhållning i klassen) och gå till en klass med EN kompis (som pga tidigare mobbning -antar jag- inte riktigt har klart för sig hur man bör bete sig mot vänner...)

Jag tror du har ditt svar där :)
Låt dottern vara kvar i en klass där hon har bra vänner och känner att hon är bra i skolan. Varför bryta ett vinnande koncept? ;)
 
Sv: Hoppa över en klass?

Är läraren bra utmanar hon eleverna ändå:)
Jag hade en fantastisk handledare under min VFU där jag verkligen fick se hur lätt man kan individanpassa samma undervisning..
Det bär jag med mig och hoppas kunn applicera på min nya arbetsplats som förhoppningsvis snart blir verklighet.
Hon hade arbetspass, och några ämnestimmar, men under arbetspassen arbetade eleverna i sin röda tråden bok där alla hade sin EGEN planering utefter hur de låg kunskapsmässigt. Kanon!!
 
Sv: Hoppa över en klass?

Min dotter har gjort det och det har fungerat toppen. Hon har aldrig ångrat det och skall nu börja 9:an.
Hon gick också i en "by-skola" i en F-3 och fördelen med det är ju att de fortfarande umgås en hel del mellan klasserna - klasserna blir inte så tydliga.

I 6:an fick de flytta till en stor skola och börja på högstadiet och visst funderade man hur det skulle gå. Hon var ju lite yngre. Men det har aldrig varit problem. Nu kommer mopedåldern men hon har inga bekymmer med att hon får vänta. Socialt sett har det också gått bra - det skiljer sig ganska mycket ändå i social mognad om man jämför barn födda samma år, så jag tycker inte det märks nämnvärt.

För henne hade det inte gått att göra på annat vis. Detta var det bästa.

Det går ju dessutom "backa" och gå tillbaka om det märks att det inte fungerar.

Det är ju givetvis olika för varje individ. Men detta var mina erfarenheter av det hela och de har enbart varit possitiva! :)
 
Sv: Hoppa över en klass?

Jag har gjort det, började trean efter ettan...och för mig var det verkligen inte lyckat. Man kan säga att det beslutet påverkade mitt liv negativt långt efteråt.
Tänk igenom ett sådant beslut MYCKET noga, och utifrån olika synvinklar!

Som det var så hade jag väldigt lätt för mig och låg ständigt före i dom flesta ämnen...dessutom hade jag ett par goda vänner i "nya" klassen, i den gamla var kompisarna ok men inte mer. Men jag var skapligt populär och hade inga problem att hitta någon att leka med.

När jag kom till nya klassen fick jag mitt livs största chock. Jag kom glad i hågen och trodde jag skulle bli väl mottagen, men...
I efterhand har jag förstått att det måste varit föräldrarna som pratat inför barnen om att jag försökte 'göra mig märkvärdig', trodde att jag 'var nåt' etc...men DÅ uppfattade jag bara ett massivt motstånd från varenda unge. Första dagen kom tuffaste killen fram till mig och sa 'Du ska veta att vi verkligen inte vill ha dig här, den här listan har alla skrivit på!' och så räckte han fram en lista med allas namn på, inklusive min tidigare vän (det var bara en kvar eftersom den andra flyttat under sommarlovet)

Det var början till en mobbing och utfrysning som varade hela mellan- och högstadiet. Jag var fortfarande duktig i skolan, men blev så hånad för det att det inte längre kändes kul...så så småningom struntade jag även i det, allt som hade med skolan att göra blev bara en plåga.
Femton år gammal slutade jag nian med halvtaskiga betyg efter att ha skolkat mig igenom halva högstadiet och hängt i stallet istället, enda stället det fanns vänner...och lovade mig själv att aldrig mer sätta foten på nån jävla skola :(
(vilket jag som tur var inte har hållit ;) men det tog ett antal år)

Så här i efterhand önskar jag att lärare och föräldrar tagit ett mycket större ansvar och sett till helheten och de sociala bitarna - inte bara att jag var snabbare i inlärningen.
Men man kanske är bättre överlag på sådant numera.

I vilket fall: tänk på att det faktiskt kan vara ett, om inte livsavgörande, så åtminstone väldigt stort beslut...lämna inget åt slumpen!
Och lycka till, hur det än blir.
 
Sv: Hoppa över en klass?

tack för alla svar!

kan väl säja att inga beslut är fattade än, men att maken och jag inte är helt eniga i frågan...
 
Sv: Hoppa över en klass?

Låt henne gå kvar i klassen men låt henne göra svårare uppgifter? (Borde ju finnas ett upplägg för detta)

På så sätt får hon gnugga sina uppenbara geniknölar men ha kvar sin trygga skolmiljö med vänner i samma ålder! :laugh:
 
Sv: Hoppa över en klass?

jag tycker precis så, men jag misstänker att ett av skolans syften med att försöka flytta upp henne är att den andra tjejen som hon skulle gå med ska få med sig någon som börjar samtidigt som henne med engelska och slöjd, vilket införs i trean på vår skola.
Fast jag är inte så säker på att jag vill att min dotter ska vara den som nvänds för detta syfte, även om hon är duktig.
Jag tycker att den sociala biten är viktigare, som läget är just nu. Sen är det ju faktiskt inte värre än att hon skulle kunna kliva upp i fyran från tvåan, nästa sommar, om det skulle vara så att vi har ändrat oss...

nåja, vi resonerar vidare. sommarlovet är inte slut än.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Nej jag inte heller velat att man experimenterade med mitt (framtida :angel:) barn! Tänk om hon tappar läslusten när hon inte är "bäst" och kan allt lika bra längre?

Jag hade gjort som du också tänker?!, låt henne gå kvar och fortsätter hon i samma takt så låt henne hoppa över senare! :laugh:
 
Sv: Hoppa över en klass?

När jag var liten var det tal om att jag skulle börja hela skolgången ett år tidigare än planerat på grund av att jag låg före kunskapsmässigt och utvecklingsmässigt. Jag önskar att jag hade fått göra det. Men framförallt önskar jag att jag fått mer stimulans i skolan genrellt och inte behövt sitta och rita för att få tiden att gå när jag var klar med olika uppgifter.

Så om ditt barn ska hoppa över en klass beror nog på hur bra/dåligt alternativet att gå kvar i sin åldersgrupp är.

För min del med ålder och när man får ta kökort, övrigt socialt mm, så hade det kvittat om jag varit yngre än de andra då.
 
Sv: Hoppa över en klass?

jag kan inte se något som är dåligt med att gå kvar i den klass hon går nu, eftersom de ändå har individuella utvecklingsplaner och är rätt bra på att jobba med det. Och hon går ju i "samma klass" (f-3) som tjejen i trean så de kan ju ändå trigga varandra i de ämnen där de ligger jämnt (multiplikationstabellen och liknande).
 
Sv: Hoppa över en klass?

Jag kunde läsa och skriva tidigt tack vare en äldre bror som fick mig inspirerad. På så sätt kunde jag alltså redan det grundläggande när jag började skolan och det var nog ett enkelt beslut att låta mig hoppa över en klass.

Däremot var jag såpass självmedveten när jag gick i sexan som 11-åring att jag insåg att jag inte var redo rent socialt och mognadsmässigt att flytta till "stan" och börja sjuan med de andra utan jag gick helt enkelt kvar i sexan och gick den en gång till :D Så det är ju också ett alternativ. Klart jag fick repetera mycket men det ser jag i efterhand bara som positivt då jag hade extremt lätt för svenska, matte, engelska och franska när jag sedan började sjuan tillsammans med mina jämnåriga.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Hoppar in från U och håller med Trofe. Extrauppgifter och att alltid ligga före andra är totalt värdelöst. Jag själv har alltid haft lätt för mig, men är född så sent att det aldrig har varit ett alternativ att hoppa över. Fördel med att vara "duktigast" är självförtroendet, nackdelen är att det blir väldigt psykiskt krävande att klara av när det sedan ställs högre krav och man inte klarar sig lika lätt och bra som tidigare.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Jag hade samma funderingar när min grabb var liten. Tyvärr valde vi att inte låta honom börja ett år tidigare.
Han blev utråkad i skolan, han kunde både läsa o skriva innan han började skolan, han hade lärt sig det helt på egen hand, att då sitta i 1:an o rita solar för att lära sig bokstaven S var förödande för honom.
I slutändan blev det dock bra när han fick engagerade lärare som gav honom rätt stimulans, o detta först i högstadiet.

knappis
Vad gäller att hoppa klass så gjorde jag det själv två gånger.
Där jag levde då så blev man automatiskt uppflyttad en årskurs om man var bäst i klassen. Upplevde aldrig det som ett problem, tvärtom.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 565
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 725
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 458
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 228
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp