Hoppa över en klass?

ameo

Trådstartare
Moderator
Min äldsta dotter har väldigt lätt för sig i skolan och hennes lärare har (mer än en gång) förelagit att vi ska låta henne hoppa över ett år och gå direkt från ettan till trean.
Tilläggas bör kanske att hon går i en liten landsbygdsskola, där F-3 är som "en klass" även om de gör vissa saker årskursvis. Dotterns nuvarande klass är skolans största, med 11 elever. Hoppar hon upp en årskurs till hösten så blir det två elever i trean... Lärarna på skolan är sedan decennier inkörda med att jobba med elever med olika kunskapsivåer och det funkar bra. :love:

Kunskapsmässigt är jag övertygad om att det inte blir några problem för henne, för hon har verkligen huvudet på skaft. Men jag vet ändå inte om jag är så positivt inställd till det hela. Det finns ju både för- och nackdelar.

Jag skulle vilja ha ERA synpunkter på detta - Varför ska vi låta dottern hoppa över en klass? Och varför ska vi låta bli?

Ett till tillägg - hon fyller år i januari, så åldersmässigt är det ju inte så stor skillnad mot om hon hade fyllt i december året före och alltså tillhört den årskursen.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Det finns inget rätt eller fel.... Arbetar som lärare och hade ett sådant möte för ca en månad sedan, men då handlade det om elev som flyttades från trean till femman. Någonstanns finns det två saker att väga in, hur hon fungerar socialt ock kunskapsmässigt. Kunskapsmässigt lär inte vara några problem utan snarare om hon får gå kvar att hon så småningom inte blir stimulerad eller får rätt utmaningar. Sedan kan man också tänka på att alla lärare har rätt att utmana eleverna på den nivån de befinner sig på så att även om de är duktigare kunskapsmässigt än sina jämnåriga kamrater så ska de få det materielet de behöver även om det är för en annan årskurs....

Socialt är det alltid svårt, men som du nämner hon är född i januari och det är inte så stor skillnad mot december. För mig kändes det väldigt konstigt att prata med en tioåring om konsekvenser som kommer när han är 18 och 15.. moppe, gå ut och dricka öl med sina kompisar.... Det är svårt, samtidigt är vi (många) dåliga på att ta hand om starka elever i skolan, de glöms bort för att de andra virrpellarna tar med tid och ork!
 
Sv: Hoppa över en klass?

På sätt och vis kanske det är bra då hon tydligen har en så pass bra kunskap att hon skulle klara treans kurser med en bra flax, sitter hon och gör saker hon kan under tvåan o så, kanske hon helt enkelt börjar tröttna vilket man inte vill dom ska göra.

Nackdelen med att låta dom hoppa bland klasserna kanske ni märker när hon blir äldre och det valkas studentbal, många i min stad bl.a (har även hört det förekomma i andra städer) har blivit nekade att vara med på balen på det serveras alkohol där = de som fått hoppa upp en klass får inte vara med.

Studentbalen är ju rätt så viktig för dagens studenter. Men tycker ni att hon är mogen, känner hon att hon vill gå upp i tredje klass så skulle det ju säkert inte vara något problem i sig.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Ja det är viktigt att eleven får stimulans på den nivå de befinner sig och jag tror att din dotter kommer må bra av det och att få utmanas lite mer. När hon väl kommer upp i gymnasiet får man ta de eventuella konsekvenserna gällande ålder då, men jag tror inte det kommer bli några problem
 
Sv: Hoppa över en klass?

Följer du de "normala" åldrarna så går du på bal i maj-juni det år du fyller 19. Är man då född i januari året efter så har man ju redan fyllt 18 för flera månader sen. På vår studentbal var det några som inte fyllt 18 med, dessa fick vara med men fick inte dricka alkohol såklart.

Har kompisar som är födda sent i december och de har ju också fått vänta på moped, körkort, krogen osv. men ett par veckor in i januari hade nog inte varit så stor skillnad.
 
Sv: Hoppa över en klass?

*knapp lån*

Min sons bästa kompis var i det läget. Hon började 2:an direkt, och alla tyckte att hon vaaar så duktig.
Men ju högre upp i klasserna hon kom, så ju mer märktes det att hon var yngre.
Tjejkompisarna tyckte att hon var barnslig, dom fick bröst och mens, men inte hon. (tjejer i rätt ålder kan vara råa!)
Sedan fick alla börja köra skoter, inte hon. Ta jägarexamen, inte hon.
Gå på krogen, inte hon. Och slutligen när hon skulle på studentbalen var hon för ung för att vara med på den.

Hon var utvecklingsmässigt hela tiden steget efter...Även kunskapsmässigt blev skillnaderna stora tillslut. Hon gick ut skolan som en mycket vilsen tjej. Som nu när hon är 21 år, förbannar att hon fick hoppa över en klass.

Är skolan en bra skola, med vana att hantera att barn är på olika nivåer skulle jag INTE byta klass!

* Jenny *
 
Sv: Hoppa över en klass?

Fast dottern är ju född i januari, och kommer hinna fylla 15/18 till 9ans och gymnasietsskolavslutning.

Det som blir tråkigt är väl i så fall höstterminen i 9an/3an. Men det är ju samma för vinterbarnen som även de får vänta med moppe och krogen. Men man kan ju ändå inte köra moppe på vintern, och festmässigt är det ju ganska lugn på hösten. Är själv decemberbarn, och jag har överlevt, är ju snarare fördel nu, mina kompisar födda tidigt på året är ju asgamla, dom fyller ju snart 26 och jag är fortfarande 24 :D



TS: Min dotter är född 2 januari, visar hon sånna framsteg som er dotter kommer jag uppmuntra henne med allt, då även hoppa över en klass.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Jag har gjort precis det din dotter ställs inför nu, och kan verkligen inte se några nackdelar.

Jag gick också på en liten skola med F-3 i samma klass. Min bästis var ett år äldre och jag hängde på henne när hon läste böcker och skrev siffror. Efter ettan blev det naturligt att flytta upp till henne i trean.

Jag är född i mars så jag var ju några månader yngre än de andra i min klass, men jag har aldrig märkt av den skillnaden. Jobbigast var det när alla andra fyllde arton och tog körkort, vissa mer än ett år innan mig, men det gick ju att leva med :p

Ja var ju såpass liten att jag inte minns hur mina föräldrar resonerade kring beslutet, men jag minns att vi satt tillammans med fröken och pratade om hur det skulle bli. Jag hade nog inte valt att hoppa över en klass om jag inte haft min bästis i den klassen.

Om du undrar något mer specifikt så är det bara att fråga på!

Lycka till!
 
Sv: Hoppa över en klass?

Om det inte finns några sociala anledningar att låta bli, så tycker jag att du gott kan låta henne hoppa upp en klass.
Precis som du skriver, så är hon ju januaribarn - det skiljer ju inte mycket alls mellan henne och sent födda barn året innan.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Jag hade avstått.
Även om ett barn kunskapsmässigt kan hoppa upp en klass så hinner inte alltid den sociala biten med och det märker man oftast inte förrän senare.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Jag hade avstått.
Även om ett barn kunskapsmässigt kan hoppa upp en klass så hinner inte alltid den sociala biten med och det märker man oftast inte förrän senare.
Det är ju just detta som får mig att tveka. Vår skola har år (F-) 1-6 och sen flyttar de in till högstadiet inne i "stan". Och Hur blir det när hon kommer dit? Hur blir det när hon blir äldre?
Det blir ju bara två "bonnungar" :p som kommer upp till högstadiet det året, varav jag ärligt talat är tveksam till om den andra tjejen är så mycket till "stöd" när det blåser runt dem. (det kan ju dock hinna ändra sig tills dess, det är ju minst 4 år kvar...)

våra lärare på skolan är bra och de ger henne lagom stimulerande uppgifter att lösa. Just den biten är jag faktiskt inte orolig för.
Nej, jag är inte helt bekväm med tanken på att låta henne hoppa över en klass.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Är lärarna bra och hon får vettig stimulans tycker jag att ni gör helt rätt när ni låter henne gå kvar. Även barnantalet talar för det.
 
Sv: Hoppa över en klass?

*knapp lån igen*
Jag tror att det är bättre att vara 11 i en klass, än 2....

* Jenny * Som jobbat i en byaskola....
 
Sv: Hoppa över en klass?

Nu lägger jag mig i även om jag kanske inte bör det.

Har en god vän som blev erbjuden att hoppa över en klass, från fyran till sexan, men gjorde aldrig det. Hon ångrade sig mycket, har alltid haft 'lätt' för sig och dessutom höga ambitioner.
De jag har haft i min klass som har vart yngre är det ingen som har tittat ned på. Även om såklart det sociala umgänget är att ta i beaktning så finns det fortfarande ingen garanti för att hon kommer att ha en lätt skolgång eller det motsatta.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Det beror ju helt på vad det är för typ av barnen, barnens äldsta kusin skulle rent kunskapsmässigt ha kunnat hoppat över en klass men gjorde det aldrig utan valde istället att gå till kunskapskolan när hon kom upp till 6 an, vilket var ett toppen val för henne. Hennes lillebror har istället börjat ett år för tidigt vilket ha fungerat hur bra som helst, han är oxå januaribarn. Han är otroligt trygg i sig själv, bryr sig inte om vad kompisar säger och gör och är rätt populär som kompis eftersom han inte vänder kappan efter vinden. Han slutar nian nu och ska upp på gymnasiet och har ett bra betyg och många vänner och är trygg som person.

Vi har diskuterat våran son här hemma om han ska börja ett år tidigare men kom fram till att han rent socialt inte är mogen att börja ett år tidigare utan han får gå kvar på dagis ett år till. Han är en försiktig typ som inte kastar sig in i nya kompisrelationer särskilt snabbt utan bara avvaktar och tittar, sen är han "populär" som kompis bland sin kompisar för den han är men ändå inte redo att bli inkastad med ett år äldre kompisar.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Jag vet hur det är att gå på en skola där de inte har resurserna att låta en plugga vidare när man ligger före.. det är verkligen inte roligt! I slutet av trean hade de inga fler matte böcker åt mig, så jag fick helt enkelt sluta med matten om man bortser från multiplikationstabells testerna varje fredag. Jag fick börja med divition som 6orna gjorde. När jag började fyran fick jag återgå till att göra det svåraste multiplikations testet, jag gjorde SAMMA test varje fredag i två år! :crazy:

När jag började femman fick jag och de tre andra tjejerna i min klass veta att vi var FÖR bra på svenska (??? jag har läs- och skrivsvårigheter och kunde inte grundläggande saker som vokalerna...) och om vi fortsatte med de vanliga övningarna skulle lärarna inte ha några uppgifter kvar åt oss när vi gick i sexan :confused:

Så under ett år gjorde vi INGENTING(!). om man inte räknar den timmen vi spenderade att leta fakta om vår hemstad och den timmen vi spenderade att göra en film. När jag bytte skola lagom till sexan låg jag mycket långt efter i svenskan och har aldrig kommit ifatt...

Jag tror att jag hade kunnat hoppa över ett år i matten, men behövt det där året i svenskan. Om din dotter är på en jämn nivå på alla ämnen så vore det kanske bra ur ett kunskapsperspektiv att låta henne hoppa över. Den sociala biten kan jag ta min bästa vän som exempel! hon hoppade över lekis, det var nästan bara jag som visste det och hon passade mycket bra in i vår grupp.(6an-9an). Ingen upplevde henne som mer omogen, hon fick mens när vi andra fick och så och eftersom vi bor i en stad har moped aldrig varit ett problem. Hon har därimot alltid varit ganska tacksam att hon fick hoppa över en klass. Hon brukade säga att blir det jobbigt kan jag ju alltid stanna upp ett år, och nu efter gymnasiet så har hon mer tid att bestämma sig vad hon ska göra än oss gamlingar ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppa över en klass?

Ang detta med att ge tidiga barn stimulans - är det möjligt verkligen? Det känns som att spannet mellan sena och tidiga barn i 7-årsålder borde vara extremt stort, från att inte tala rent till de som skulle kunna hoppa över första klass rakt av. Min nyblivna 4-åring kan de flesta bokstäver, stava sig igenom enkla ord och enkel addition. Jag vet i sjutton hur hon ska kunna utmanas när hon börjar skolan om tre år. När jag själv började skolan på 80-talet så fanns det noll individanpassning och jag känner mig lite tveksam till att det kan ha blivit så fenomenalt mycket bättre nu. (Men jag vet inte om det är så bra att börja för tidigt ändå av de skäl som nämnts i tråden.)
 
Sv: Hoppa över en klass?

Jag gick också i en liten byskola och behövde utmaningar, det löste mina föräldrar/lärare på så sätt att de gav mig individuell anpassning, utan att behöva byta årskurs. T.ex. läste jag den mattekurs som passade mig, inte nödvändigtvis den som var tillägnad min årskurs, så när jag gick i 6:an läste jag högstadiematte. Sedan föll det ju lite på högstadiet där det inte fanns lika stora möjligheter med inidvidanpassing, men det var jag lika glad för då när jag kunde glida genom högstadiet på en räkmacka.

Hade inte den möjligheten med inidvidanpassning funnits så hade det kanske varit aktuellt att hoppa över en klass, men det har ju sin nackdelar också, den sociala biten kan ju eventuellt bli lidande och när man väl går på gymnasiet och fyller 18 är det faktiskt väldigt skönt att fylla år först och inte sist. Kan låta som en liten grej, men det spelar ändå roll då. Att sedan vara i en klass med 2, det kan låta bra, men frågan är om det verkligen är det om man ser till den sociala biten, jag hade hellre varit i en klass med 11 än i en klass med 2, utan tvekan. Eftersom jag själv gått i en byskola vet jag hur det är med små klasser, och ju mindre är inte alltid desto bättre, men det märks ofta betydligt senare, när man kommer till högstadiet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppa över en klass?

Jag tycker inte du ska låta henne hoppa över en klass.
Stimulering intellektuellt kan man få på andra sätt än att hoppa över en klass.

Sedan kommer jag ihåg de kompisar jag hade som fyllde år på sent på sommaren/hösten/vintern. De tyckte att det var otroligt trist att inte få körkort, följa med ut på krogen och liknande. Den utanförskap som de kände när de andra pratade om halkbanan, senaste krogbesöket, festerna o.sv. önskar jag ingen...

Visst, hon hinner fylla 18 innan studenten och studentbalen men hur roligt är det att gå sex månader i skola och hela tiden vara ett steg efter alla andra?

Samma med universitetet, hon kanske vill börja plugga direkt efter gymnasiet och kommer då till universitetet som 18-åring. Hur roligt är det när alla andra går in och fester på krogar där man kommer in året man fyller 20. Hur roligt är det att som 18-åring be andra i klassen att köpa ut (för det kommer hon att göra, tro det eller ej)? Du är ung nog om du kommer till universitetet som 19-åring. Jag vet att hade jag varit ett år yngre så hade jag inte alls gjort de universitetsval/gymnasieval som jag gjort nu. Man kan behöva lite extra tid på sig att tänka.

Att hoppa över en klass påverkar inte bara moppegränsen och kroggränsen. Den kan även påverka hela universitetet om det vill sig illa.

Jag hoppade över en klass men gick sedan om en annan klass just eftersom jag inte vill fylla år efter alla andra. Det var nog ett av de bästa besluten jag har tagit i hela mitt liv. Jag tyckte också att skolan var väldigt simpel men samtidigt så hellre för lätt än för svårt.

Jag skulle aldrig låta mitt barn hoppa över en klass för jag såg på de som hade gjort det hur mycket de ångrade sig när det var dags för alla roliga händelser som de var för unga för att vara med på.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Min man hade extremt lätt för sig i skolan och kunde redan läsa och skriva när han började. Han har aldrig pratat om att han var intellektuellt understimulerad (och han är ändå professor idag) utan bara om att han var ett år yngre än de andra barnen och hur det påverkade honom socialt. Om min son också skulle ha lätt för sig i skolan skulle han ändå inte få hoppa över någon klass tror jag. Det sociala är så viktigt och det är inget roligt att skilja ut sig och bli stigmatiserad. Den intellektuella stimulansen tror jag man kan få ändå (om den nu är så viktig).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 565
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 725
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 458
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 228
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp