Hoppning i ridhus

Jag hade också väntat, känns självklart. Däremot hade jag inte struntat i att rida eller ridit ut - jag kör ju till ridhuset och då bär det verkligen emot att köra hem utan att ha ridit. Jag hade inte blivit glad om jag blev ombedd att vänta längre än 25 min heller. Men då finns det en otydlighet i reglerna. Åker jag på "allmän tid" förväntar jag mig kunna rida också.
 
Jag hade också väntat, känns självklart. Däremot hade jag inte struntat i att rida eller ridit ut - jag kör ju till ridhuset och då bär det verkligen emot att köra hem utan att ha ridit. Jag hade inte blivit glad om jag blev ombedd att vänta längre än 25 min heller. Men då finns det en otydlighet i reglerna. Åker jag på "allmän tid" förväntar jag mig kunna rida också.
Men jag hade förstås haft förståelse om jag inte kan plocka fram t ex bommar (eller i mitt fall WE-hinder) för att det inte funkar ihop med hoppningen då.
 
Hade inte ridit när det var hopptid öht om jag inte tänkt hoppa själv. Räknas bommar in under hopptid? För då hade jag väntat 25 min tills de var klara.
 
Otydliga regler funkar ju tills de inte funkar. Trist att personen blev sur om detta är praxis, men kanske läge för ridskolan att antingen styra upp lite mer regler eller införa bokningssystem.

Där jag står måste man boka för att hoppa eller ta fram bommar, andra får alltid rida samtidigt men måste visa extra hänsyn till den som bokat. Finns dock regler om hur mkt hinder man får ha under de tider då väldigt många vill rida, även om man har bokat så får man inte blockera hela ridhuset.

(Man kan även abonnera mot pengar och då har man ridhuset för sig självt)

Låter rimligt att man ska boka för att säkerställa så det inte blir tjaffs.
Sunt förnuft kommer man långt med men det var bannlyst att nämna när jag läste till sjuksköterska. För sunt förnuft har inte folk :laugh:
 
Jag har eget ridhus och tydliga regler. Bara jag själv kan blockera ridhuset för träning. Hoppning på bana kräver ök med mig i förväg. Finns en fb grupp där allt sådant skrivs in. Man kan hoppa enstaka småhinder eller lägga ut bommar men aldrig så att det hindrar någon annan från att rida. Ingen longering eller lösa hästar. Alla förväntas samarbeta och ta hänsyn. Kommer man till ridhuset och inget finns skrivet i fb-gruppen ska man självfallet kunna rida sin häst.
Upplägget har hittills fungerat utmärkt!
 
Jag har eget ridhus och tydliga regler. Bara jag själv kan blockera ridhuset för träning. Hoppning på bana kräver ök med mig i förväg. Finns en fb grupp där allt sådant skrivs in. Man kan hoppa enstaka småhinder eller lägga ut bommar men aldrig så att det hindrar någon annan från att rida. Alla förväntas samarbeta och ta hänsyn. Kommer man till ridhuset och inget finns skrivet i fb-gruppen ska man självfallet kunna rida sin häst.
Så ingen annan än du kan ta dit tränare och så att säga ha ridhuset för sig själv? Eller det kanske går bara man kollat med dig först :)?
 
Jag är rätt glad ändå att det inte är ett jättestort ställe detta. Utan det funkar även om någon behöver ridhuset extra själv. Bara det informeras i god tid innan.
Därför jag också sagt ifrån till utomstående att hyra ridhuset. Känns liksom inte värt extra tjafs, risk för smittor mm
 
Så ingen annan än du kan ta dit tränare och så att säga ha ridhuset för sig själv? Eller det kanske går bara man kollat med dig först :)?
Man kan rida f tränare före kl 17 på vardagar och på helger men inte så att man spärrar ut andra. Man kan skriva i gruppen att man rider f tränare så att andra om de vill kan rida på annan tid. Hoppträning kräver godkännande av mig - inte aktuellt på kvällstid annat än undantagsvis.
Överlag vill jag inte att man hoppar stora hinder eller banor - sliter för mycket på ridhusbotten.
Till saken hör att jag bara säljer ett mindre antal ridhuskort och inga enstaka ridpass.
 
20x60, banan byggd i hela ridhuset. Alltid 50/50 med hopp/dressyrtid på helgerna. Skulle säga att det aldrig är problem att lägga ut bommar oavsett.
Då skulle jag utan att blinka vänta på min tur. Eller, faktiskt tänka att jag inte borde vara i ridhuset öht eftersom jag riskerar att eventuellt störa de som hoppar på något sätt. En del är väldigt känsliga, det kan räcka att man är i samma halva av ridhuset för att de ska tycka att man stört. Eftersom en utskällning inte är min idé om en trevlig ridstund så hade jag lämnat ridhuset åt hopparna tills de var klara.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Jag tycker att det behövs tydliga regler om vad som gäller för att undvika diskussioner eller missförstånd. I det här fallet hade jag väntat med att rida tills den före mig var klar och ridit som jag planerat. Sedan hade jag tagit kontakt med den som ansvarar för ridhuset och bett personen förtydliga vad som gäller.

När jag stod på ett stall med ridhus hade vi följande regler:
- Mellan 16-19 fick endast de inackorderade bruka ridhuset. Alla med ridhuskort fick rida mellan 07-16 och 19-23. Sköttes inte det klipptes ridhuskortet.
- Träningar skrevs upp på en tavla i ridhuset. Där var man tvungen att ange vilken typ av träning som skulle ske och hur många personer som skulle träna. Träningar var tvungna att bokas in minst två dagar i förväg så att alla de flesta hade en möjlighet att planera. Vi hade exempelvis fem personer från ett grannstall som alltid red lektion på torsdagar 20-21 och då var det mindre lämpligt att också rida i ridhuset.
- När det var träning fick andra lov att vara i ridhuset, men man fick anpassa sig efter den som tränade för tränare. Man fick exempelvis inte ta fram bommar, hinder eller något annat om någon tränade.
- Man fick lov att hoppa och markarbeta när man ville så länge man inte byggde upp en hel bana som ockuperade hela ridhuset, då krävdes bokning på ett par timmar för att alla som ville hoppa skulle ha möjlighet att göra det i lugn och ro.

Det funkade väldigt bra och vi hade i princip aldrig tjafs om vad som gällde. Alla respekterade varandra och försökte i möjligaste mån se till att de som tränade fick vara själva i ridhuset. Ägaren till både stall och ridhus var inte konflikträdd för fem öre. Skötte man sig inte kunde man bli avstängd från att rida i ridhuset - även som inackorderad.
 
Jag hade väntat 25 min för det är ändå stort sett den tiden det tar för mig att värma upp.
Så det blir ett intet problem.
 
Folk är redan igång och hoppar. Låter ju absurdt om man helt plötsilgt släpar fram en massa bommar som krockar med linjerna.

Man får anpassa sina bommar så att det funkar med befintlig bana, eller vänta.
 
Står uppstallad på en ridskola. Ridskolan har lektioner mellan 15-20 de flesta vardagar, ända till 21.30 någon dag. Stallet och ridhus stängs och låses runt 21. Lektioner också 9-12 på lördagar och 17-20 på söndagar. Och så har de vattning och harvning av botten mellan typ 9.30 och 10.30, vissa dagar ända till 11.30. Och när ridhuset är "ledigt" sker även tillridning, longering och vet. undersökning av lektionshästarna. Väldigt otillgängligt egentligen. Hoppning får bara ske typ 11-13, 12-14, 13-15 och lördag 13-16. Frågade en gång vad som gällde om jag bara ville trava över lite bommar och det skulle göras på hopptid. Men man får hoppa/ha bommar på icke hopptid om alla som är där går med på det, men inte om man är fler än 8.
 
Står uppstallad på en ridskola. Ridskolan har lektioner mellan 15-20 de flesta vardagar, ända till 21.30 någon dag. Stallet och ridhus stängs och låses runt 21. Lektioner också 9-12 på lördagar och 17-20 på söndagar. Och så har de vattning och harvning av botten mellan typ 9.30 och 10.30, vissa dagar ända till 11.30. Och när ridhuset är "ledigt" sker även tillridning, longering och vet. undersökning av lektionshästarna. Väldigt otillgängligt egentligen. Hoppning får bara ske typ 11-13, 12-14, 13-15 och lördag 13-16. Frågade en gång vad som gällde om jag bara ville trava över lite bommar och det skulle göras på hopptid. Men man får hoppa/ha bommar på icke hopptid om alla som är där går med på det, men inte om man är fler än 8.
Förlåt för OT men,
Fler än 8? 🙈 hur stort ridhus?
Jag brukar rida i ett 20x60 ridhus och vi hade Max 4 😝
Nu rider jag nästan uteslutande i 20x40 och det är också Max 4 men då är det trångt om nån inte är 100 på ridhusreglerna.
 
Förlåt för OT men,
Fler än 8? 🙈 hur stort ridhus?
Jag brukar rida i ett 20x60 ridhus och vi hade Max 4 😝
Nu rider jag nästan uteslutande i 20x40 och det är också Max 4 men då är det trångt om nån inte är 100 på ridhusreglerna.

Vi var 9 st i gruppen och red i ett 20x40 ridhus. Det underlättade att jag ofta red stoet som avskydde att ha andra hästar nära sig. Man fick mer utrymme då. Men nä, det var inte roligt alls. En av anledningarna till att jag slutade på ridskolan.
 
Vi var 9 st i gruppen och red i ett 20x40 ridhus. Det underlättade att jag ofta red stoet som avskydde att ha andra hästar nära sig. Man fick mer utrymme då. Men nä, det var inte roligt alls. En av anledningarna till att jag slutade på ridskolan.
Det är trångt. men det blir ännu trängre när alla rider kors och tvärs 😅
 
Förlåt för OT men,
Fler än 8? 🙈 hur stort ridhus?
Jag brukar rida i ett 20x60 ridhus och vi hade Max 4 😝
Nu rider jag nästan uteslutande i 20x40 och det är också Max 4 men då är det trångt om nån inte är 100 på ridhusreglerna.
Jag tänkte samma sak🤪
Men max 4 var lite. Vi har max 7 tror jag i 20x60, men färre om någon har bokat.
 
Står uppstallad på en ridskola. Ridskolan har lektioner mellan 15-20 de flesta vardagar, ända till 21.30 någon dag. Stallet och ridhus stängs och låses runt 21. Lektioner också 9-12 på lördagar och 17-20 på söndagar. Och så har de vattning och harvning av botten mellan typ 9.30 och 10.30, vissa dagar ända till 11.30. Och när ridhuset är "ledigt" sker även tillridning, longering och vet. undersökning av lektionshästarna. Väldigt otillgängligt egentligen. Hoppning får bara ske typ 11-13, 12-14, 13-15 och lördag 13-16. Frågade en gång vad som gällde om jag bara ville trava över lite bommar och det skulle göras på hopptid. Men man får hoppa/ha bommar på icke hopptid om alla som är där går med på det, men inte om man är fler än 8.

Får inte ni rida efter att ridskolan stängt? 😳 Står också på en ridskola som privatekipage. Är man kvar i stallet till efter ridskolan stängt eller planerar att rida efter lektionerna så gör man det och ansvarar för att låsa anläggningen sen.
 
Jag tänkte samma sak🤪
Men max 4 var lite. Vi har max 7 tror jag i 20x60, men färre om någon har bokat.
Haha vi var nog bortskämda. Alla bokade på internet så man såg vilka som skulle rida. Max 4st (sen låstes ridhuset, man fick ju vara fler i samma sällskap typ träning eller gemensam hoppning) ingen ridskoleverksamhet. Bokat för tränare en kväll i veckan annars ledigt o bara att boka sin tid 👌🏻
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Ullmerkott
·
Anläggning Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta? Vi har 2 nya...
2
Svar
20
· Visningar
2 964
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 657
Senast: Andalusier
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp