Hoppning i ridhus

Önskar att de som "styr" vårat ridhus kunde läsa denna tråd och få lite input på vad som är normalt...

Här är det så att folk brukar boka hela ridhuset (20x40) om de ska ha en privatlektion i dressyr, det kan bokas när som helst på dygnet/veckan, och det händer ofta att det görs bokningar bara en dag i förvägen eller i undantagsfall samma dag. Helt j**a hopplöst att planera efter mao, särskilt om man har flera hästar som ska hinna tränas.

Ska man däremot boka för hoppning så ombeds man låta andra haka på och hoppa samtidigt... Behöver jag säga att de som driver stallet inte håller på med hoppning?
 
Får inte ni rida efter att ridskolan stängt? 😳 Står också på en ridskola som privatekipage. Är man kvar i stallet till efter ridskolan stängt eller planerar att rida efter lektionerna så gör man det och ansvarar för att låsa anläggningen sen.
Jodå, vi som står uppstallade och har nyckel kan ju absolut göra det om man kommer överens med den som ansvarar för låsningen. Men det är inte så kul att vara kvar när alla hästar är "nattade".
 
Jodå, vi som står uppstallade och har nyckel kan ju absolut göra det om man kommer överens med den som ansvarar för låsningen. Men det är inte så kul att vara kvar när alla hästar är "nattade".
Hehe, jag står på en stor anläggning med flera stall (ca 80 hästar totalt) och är ganska ofta sist på hela anläggningen. Man vänjer sig🤪
 
Önskar att de som "styr" vårat ridhus kunde läsa denna tråd och få lite input på vad som är normalt...

Här är det så att folk brukar boka hela ridhuset (20x40) om de ska ha en privatlektion i dressyr, det kan bokas när som helst på dygnet/veckan, och det händer ofta att det görs bokningar bara en dag i förvägen eller i undantagsfall samma dag. Helt j**a hopplöst att planera efter mao, särskilt om man har flera hästar som ska hinna tränas.

Ska man däremot boka för hoppning så ombeds man låta andra haka på och hoppa samtidigt... Behöver jag säga att de som driver stallet inte håller på med hoppning?
Så störigt!
Vi måste boka minst en dag i förväg (tror jag). Ibland gör folk en fuling och bokar precis innan de ska rida, det är så himla respektlöst. Jag har flera gånger fått säga till folk och har till och med tvingat folk att ta bort alla hinder om jag vet att ridhuset nyss var obokat och jag planerat att rida ett dressyrpass. Framförallt om det andra ridhuset är upptaget. Surkärring här🤪
 
Där jag står får vi inte vara i stallet efter kvällsfodring om det finns en speciell anledning till det
Varför?
Vi kvällsfodrar klockan 20 så det är ganska sällan stallet är tomt direkt sen. Jag rider nästan alltid under eller efter kvällsfodringen.
 
Varför?
Vi kvällsfodrar klockan 20 så det är ganska sällan stallet är tomt direkt sen. Jag rider nästan alltid under eller efter kvällsfodringen.
Varför inte?
Stallägaren har ju rätt att bestämma reglerna som gäller i stallet. Vi har dock senare kvällsfodring än er. Och detta var något som togs upp när jag kollade på ställplatsen.
 
I vårt (klubbens) ridhus har bommar och hoppning samma tider, tiderna är delade 50/50 mellan "förbjudet att bygga något på banan" och "tillåtet att bygga på banan" (och då är det alltså bana, serie, bommar, WE-hinder osv). Om flera skulle komma på "byggtider" och vilja ha olika så skulle jag anta att den som är först på plats har företräde och vill man ha något annat får man vänta till den är klar om det inte går att göra båda samtidigt. Men det här är relativt nya regler, som kom till i början på året för att det blev bråk så som det fungerat i 15 år tidigare 😅 .

Det är dock ett ridhus utan stall på anläggningen så för det mesta när vi har kört dit har vi varit helt själva, även på helger och vardagskvällar. Finns även en facebookgrupp där man brukar skriva och samordna när man ska hoppa så att man kan låta hinder stå framme men kanske inte måste hoppa exakt samtidigt om man inte ska ha sammaa höjder/övningar.
 
Varför inte?
Stallägaren har ju rätt att bestämma reglerna som gäller i stallet. Vi har dock senare kvällsfodring än er. Och detta var något som togs upp när jag kollade på ställplatsen.
Nä klart att stallägaren får ha vilka regler den vill. Var bara nyfiken på anledningen.
 
Hypotetiskt scenario. Det är hopptid i ridhuset, dvs hinder har företräde. Du kommer in i ridhuset en liten stund efter att hopptiden börjat och någon har byggt upp en ganska ordentlig bana och är igång och hoppar. Din plan är att bara rida över bommar. De som hoppar ber dig vänta att lägga ut bommar i ca 25 minuter tills de hoppat klart.

Hur reagerar du?

A: Ridhuset är för alla och vi måste samsas och kunna ha bommar samtidigt på hopptid, så du vill ha ut dina bommar direkt även om de stör linjerna på den banan som är byggd.

B: Du väntar 25 minuter och rider sen över de bommar du tänkt.

C: Det blir inte ens en fråga för du väntar tills de som var där först hoppat klart.

D: Annat?
Tänker att bommar inte tillhör hopptid men ska man hoppa så bokar man tid för att vara själv i ridhuset om man vill vara ostörd från andra.
 
Där jag står får vi inte vara i stallet efter kvällsfodring om det finns en speciell anledning till det
Jag Har stått i två stall som också haft så. Men om man är där sent så har det aldrig varit problem att säga till att man själv tar fodring när man är klar med sitt bara. Motiveringen har varit att när det fått kvällshöt ska det vara lugnt i stallet och på gården. Det har varit på privata ställen med Max 10 hästar och kanske 6 inhyrda.
 
Jag stöter på liknande ofta när jag försöker mig på ridbanor. Folk som använder banor med tränare utan att boka, störs av att jag befinner mig på angränsande bana osv. Ännu värre om man ska dela bana oavsett om de använder tränare eller ej. För egen del är det lättare att flytta på sig än att ta konflikter. Det gör mig bara grinig. Resulterar i en utetur så D då.
 
Jag stöter på liknande ofta när jag försöker mig på ridbanor. Folk som använder banor med tränare utan att boka, störs av att jag befinner mig på angränsande bana osv. Ännu värre om man ska dela bana oavsett om de använder tränare eller ej. För egen del är det lättare att flytta på sig än att ta konflikter. Det gör mig bara grinig. Resulterar i en utetur så D då.
Här har vi ofta träningar utan att boka och det är verkligen inga problem. De som tränar måste ha headset dock så det inte står nån och gapar och stör andra. Jag gillar verkligen våra regler med dressyr/hopptid om helgerna. Det ger alla möjlighet att göra sin grej.
 
Tänker att bommar inte tillhör hopptid men ska man hoppa så bokar man tid för att vara själv i ridhuset om man vill vara ostörd från andra.
Fast hopptid innebär att hoppning har företräde utan bokning. Det handlar inte om att vara ostörd från andra utan mer om en respekt för de som faktiskt var först på plats och började hoppa. Om det är så oerhört viktigt att en måste rida över sina bommar just exakt en viss tid och inte kan vänta in att nån hoppat klart så får väl dom boka?
 
Fast hopptid innebär att hoppning har företräde utan bokning. Det handlar inte om att vara ostörd från andra utan mer om en respekt för de som faktiskt var först på plats och började hoppa. Om det är så oerhört viktigt att en måste rida över sina bommar just exakt en viss tid och inte kan vänta in att nån hoppat klart så får väl dom boka?

Fast å andra sidan: innebär hopptid att den som är först får blockera hela ridhuset för de andra genom att bygga en hel bana och inte anpassa sig till att andra också vill använda hopptiden? Säg att den som kom in efter dig också ville hoppa men ville ha en annan höjd på hinderna eller andra hindertyper/kombinationer? Säger era regler att först till kvarn får ha hela ridhuset för sig själv om hens övning kräver detta? I min värld så kan man inte räkna med att få ha ridhuset för sig själv utan att boka det i förväg. Kommer någon annan medan jag rider på ridbana/i ridhus så får vi ju samarbeta/kompromissa så att båda får plats och kan genomföra sitt träningspass. Om det är viktigt för mig att vara ensam i ridhus/ridbana så tycker jag att jag får boka det i förväg eller iaf meddela övriga att jag önskar detta och fråga om det är ok för alla. Gör jag inte det får jag räkna med att dela på utrymmet om någon annan också vill rida den tiden.
 
Fast hopptid innebär att hoppning har företräde utan bokning. Det handlar inte om att vara ostörd från andra utan mer om en respekt för de som faktiskt var först på plats och började hoppa. Om det är så oerhört viktigt att en måste rida över sina bommar just exakt en viss tid och inte kan vänta in att nån hoppat klart så får väl dom boka?
Låter märkligt och rörigt. Blir väldigt svårt att hoppa bana om flera andra ska hoppa samtidigt+ha fram bommar med först på plats principen utan att ha bokat.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 738
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 991
Senast: Ullmerkott
·
Anläggning Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta? Vi har 2 nya...
2
Svar
20
· Visningar
3 034
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 231
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp