Höra/läsa/säga/skriva fel del 2

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 563
  • Visningar Visningar 146 930

Bukefalos 30 år!

1000024690.webp

Det låter som att uppfostran/mognaden har varit riktigt ineffektiv. :confused:

Älskar syftningsfel. :heart

Inte jag men en prenumeration jag sagt upp. Den går ut om 40 dagar, så nu står det såhär:

Visa bifogad fil 185697

:confused:

Kom på precis nu att det måste vara översatt från engelskans "left". :laugh:
Det är mycket man numera måste kunna förstå den bakomliggande engelskan i för att begripa vad den svenska översättningen är menad att säga... *kan ha irriterat mig på en eller annan undertext på tv*

Var ute och åt med en kompis och vi fick ett bord i den trevligaste delen av restaurangen, uppe på en liten inomhusbalkong. Kompisen påpekade att vi verkade ha fått ett av de finare borden och jag svarade skämtsamt "yeah, nice to not have to sit down there with the pheasants!" Kompisen såg lite fundersam ut och svarade sedan att hon nog inte kunde se några fasaner och menade jag möjligtvis "peasants"? Jag muttrade något om potatis potatis... :angel:

("pheasant" betyder alltså fasan och "peasant" är ett slangord man använder för att referera lite nedlåtande till de med lägre social ställning och JA det var såklart ett försök till skämt som enbart drabbade mig själv 🙄)

Mycket freudiansk felläsning sista semesterfredagen (under rond 1 av sommarsemestern).

Ett meddelande flimrade förbi när jag tog upp telefonen i går kväll. Jag såg orden "vill du" och "i morgon" och den helt givna tolkningen för mig var att de saknade orden måste vara "rida ut". Jaaaa självklart vill jag göra det! :banana:

Entusiastiskt kastade jag mig över telefonen för att hitta meddelandet igen och bestämma tid med vem som än kommit med detta glada förslag. Blev sedan både förvånad och besviken när jag såg att min hjärna helt hade blockerat bort flera ord som "akut fråga" och "kan du ta dagjour". Och det fanns tyvärr inte ett ord om att rida ut, mer än i min flyktiga gissning?! Hade jag inte kollat mer utan bara svarat "jaaaaaaaa vad kul!! det kan du fethaja att jag vill" så hade ju chefen trott att jag fått solsting.

På tre veckor kan man uppenbarligen hinna ställa in sig på att bara se de viktiga och finaste sakerna i livet och (nästan) skygglappa sig bort från annat. Men nu har jag gjort min plikt för att rädda mina kollegor, och överlevt en dags arbetsträning inför måndag. Nästa gång är det nog någon som vill rida ut!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka