Bukefalos 28 år!

Hormoner och tandsmärtor

malumbub

Trådstartare
Är det nån mer än jag som får ont i tänderna i samband med förkylningar och hormonförändringar (exempelvis mens)?

Det här blev jag uppmärksam om efter graviditet. Dessutom tycker både jag och tandläkaren att min tandhälsa blivit sämre rent allmänt efter graviditeten. Jag är tveksam till att det bara beror på att jag spydde hela graviditeten.

Är jag helt knäpp eller finns det andra som märkt att hormoner påverkar tänderna?
 
Typ helt orelaterat, men jag får ont i tänderna om pulsen går upp ordentligt. Tex när jag har bråttom och cyklar för allt vad jag är värd. Har aldrig förstått varför?
 
Jag tycker ofta att bihåleinflammation känns som tandvärk. Har ofta ont i överkäken vid förkylning.

Hormonförändringar har jag däremot inte märkt av.
 
Får också ont i ffa tänderna när jag har en förkylning i kroppen. Allmän värk i kroppen tex pga stress och spänningar känner jag också ofta i tänderna innan jag känner det någon annanstans. Problem i bihålorna känner jag i överkäken primärt. Ibland gör det så ont att jag nästan blir övertygad om att jag bitit sönder flera av tänderna eller fått plötsliga djupa hål.
 
Det här blev jag uppmärksam om efter graviditet. Dessutom tycker både jag och tandläkaren att min tandhälsa blivit sämre rent allmänt efter graviditeten. Jag är tveksam till att det bara beror på att jag spydde hela graviditeten.

Min syrra har aldrig haft ett hål i en tand någonsin, tills dess att hon fick barn. Så ja, graviditeter påverkar absolut tandhälsan. Kroppen omfördelar ju sina resurser och tar från sina egna lager, är förklaringen hon fått. Verkar inte helt otroligt att hormonerna spökar i det också.
 
Min tandläkare säger alltid att jag borde vara en av dem som får jäkligt ont i tänderna vid förkylning men det händer sällan.
 
Är det nån mer än jag som får ont i tänderna i samband med förkylningar och hormonförändringar (exempelvis mens)?

Det här blev jag uppmärksam om efter graviditet. Dessutom tycker både jag och tandläkaren att min tandhälsa blivit sämre rent allmänt efter graviditeten. Jag är tveksam till att det bara beror på att jag spydde hela graviditeten.

Är jag helt knäpp eller finns det andra som märkt att hormoner påverkar tänderna?
Om man har spytt mycket under en längre tid kan emaljen skadas så det är inte osannolikt att det är vad som har hänt. Det kan i vissa fall gå att få det fixat i stort sett gratis när orsaken till att man har kräkts mycket är borta. Prata med din tandläkare om det.

Vid förkylningar och vid mens är det vanligt att öka sitt småätande (halstabletter vid förkylningar och godis vid mens) och har man en trasig emalj kan smärta bli påföljden. Nu vet jag inte hur det är för dig men sådant kan påverka.

Att tandhälsan blir sämre under/efter graviditet är allmänt känt. Den egna kroppens behov står tillbaka till förmån för det växande barnets behov. Förr var det inte ovanligt att det var i samband med graviditet som tänderna rasade och behövde dras.
 
Om man har spytt mycket under en längre tid kan emaljen skadas så det är inte osannolikt att det är vad som har hänt. Det kan i vissa fall gå att få det fixat i stort sett gratis när orsaken till att man har kräkts mycket är borta. Prata med din tandläkare om det.

Vid förkylningar och vid mens är det vanligt att öka sitt småätande (halstabletter vid förkylningar och godis vid mens) och har man en trasig emalj kan smärta bli påföljden. Nu vet jag inte hur det är för dig men sådant kan påverka.

Att tandhälsan blir sämre under/efter graviditet är allmänt känt. Den egna kroppens behov står tillbaka till förmån för det växande barnets behov. Förr var det inte ovanligt att det var i samband med graviditet som tänderna rasade och behövde dras.
Nope, småäter inte. Kan dessutom få ont i tänderna som ett första symtom.

Ja, kräkningar förstör emaljen. Men det känns som att hela miljön ändrat sig.
 
Nope, småäter inte. Kan dessutom få ont i tänderna som ett första symtom.

Ja, kräkningar förstör emaljen. Men det känns som att hela miljön ändrat sig.

Jag kräktes typ 20 gånger om dagen i nio månader (heeeela graviditeten) och min tandläkare sa att det kan inte orsaka emaljskador, utan att man måste regelbundet kräkas under flera år för att få emaljskador pga det. Jag tyckte det lät lite märkligt men men.
 
Jag kräktes typ 20 gånger om dagen i nio månader (heeeela graviditeten) och min tandläkare sa att det kan inte orsaka emaljskador, utan att man måste regelbundet kräkas under flera år för att få emaljskador pga det. Jag tyckte det lät lite märkligt men men.
Då har din tandläkare fel.
 
Åh jag minns inte exakt men tror det var ngt med rötternas placering i förhållande till bihålor el ngt dyl. Det är iaf när hon tittar på röntgenbilder som hon tar upp det.

Jag fick se röntgenbilder av min överkäke häromsistens och då kommenterades benets tjocklek, alltså benet som skiljer tänderna från bihålorna. Det var väldigt tunt på sina ställen och då frågade jag om det var därför jag fick så ont när jag var förkyld, och svaret var ja. Så det kanske var något liknande för dig. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 329
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 397
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 327
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Nu har jag gjort något man kanske inte "borde" göra, nämligen söka på nätet efter information om ett läkemedel (eller liknande) man...
Svar
14
· Visningar
4 382
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp