Bukefalos 28 år!

Horsereality XIII

Herregud. Jag såg den här trådrubriken i förrgår och tänkte att, jamen visst, varför inte prova. Nu känns det som jag har spelat nonstop i tre dygn. Och nu förstår jag såklart alla nybörjarmisstag som jag gjorde (typ köpa dyra, usla hästar av icke-attraktiva raser från foundation och snabbt ruinera mig). Kunde snabbt levla upp mig till nivå 22 genom träning av hästarna men nu känns det som det kommer gå låååångsamt. Stallplatserna är dyra, kontot nästan helt tomt, har antingen inte råd att skaffa bättre hästar alt. kommer behöva vänta oändligheter på att kunna träna upp dem och göra dem inkomstbringande osv. Läste lite trådar i forumet angående att ekonomin i spelet är lite uppochner, att gamla spelare (vilket ni verkar vara hela högen) är snorrika och sitter på extremt bra hästmaterial & gener men att det är extremt svårt för nya spelare att komma in i det och att det är lönlöst att försöka sälja hästar.

Vad tror ni, är det någon idé att försöka? Eller har ni några suveräna tips att dela med er av för att komma igång?
Såklart det är idé att försöka! Bukefamiljen brukar kunna bjuda på bra föl billigt och även vuxna tävlingshästar för att få lite inkomst. Vilken kontinent befinner du dig på?
 
Herregud. Jag såg den här trådrubriken i förrgår och tänkte att, jamen visst, varför inte prova. Nu känns det som jag har spelat nonstop i tre dygn. Och nu förstår jag såklart alla nybörjarmisstag som jag gjorde (typ köpa dyra, usla hästar av icke-attraktiva raser från foundation och snabbt ruinera mig). Kunde snabbt levla upp mig till nivå 22 genom träning av hästarna men nu känns det som det kommer gå låååångsamt. Stallplatserna är dyra, kontot nästan helt tomt, har antingen inte råd att skaffa bättre hästar alt. kommer behöva vänta oändligheter på att kunna träna upp dem och göra dem inkomstbringande osv. Läste lite trådar i forumet angående att ekonomin i spelet är lite uppochner, att gamla spelare (vilket ni verkar vara hela högen) är snorrika och sitter på extremt bra hästmaterial & gener men att det är extremt svårt för nya spelare att komma in i det och att det är lönlöst att försöka sälja hästar.

Vad tror ni, är det någon idé att försöka? Eller har ni några suveräna tips att dela med er av för att komma igång?
Klart det är idé att försöka om inte annat så hjälper vi varandra här. Jag har två frågor jag tycker du ska ställa dig.
1. Vilken kontinent har du bosatt dig på? Är det Europa eller Nord-Amerika?
2. Har du fäst dig vid någon av dina hästar?
Är svaret ja på första frågan och nej på andra så tycker jag personligen att du ska skapa ett nytt konto där du får chans att hoppa över nybörjarmisstagen.

Några tips.
-Handla inte på foundation. Du får bättre hästar billigare på marknaden, hästar du vet vad de är innan du köper. Ännu bättre hästar till bättre pris får du här. Vi drunknar mer eller mindre i bra hästar som vi gärann säljer för en symbolisk slant till en medbukare
-Köp inga hingstar förrens du vet vad du vill. De felsta hamnar med ett gäng, iofs bra, hingstar men ack så värdelösa då man inte har stomaterialet att använda dem till
-Fråga här vi hjälper gärna till med tips, erfarenheter och som sagt bra hästar.

Tänker du avla Arab eller Akhal-Teke så kan jag skicka iväg helt ok hästar till dig andra har andra raser som de kan hjälpa till med
 
Herregud. Jag såg den här trådrubriken i förrgår och tänkte att, jamen visst, varför inte prova. Nu känns det som jag har spelat nonstop i tre dygn. Och nu förstår jag såklart alla nybörjarmisstag som jag gjorde (typ köpa dyra, usla hästar av icke-attraktiva raser från foundation och snabbt ruinera mig). Kunde snabbt levla upp mig till nivå 22 genom träning av hästarna men nu känns det som det kommer gå låååångsamt. Stallplatserna är dyra, kontot nästan helt tomt, har antingen inte råd att skaffa bättre hästar alt. kommer behöva vänta oändligheter på att kunna träna upp dem och göra dem inkomstbringande osv. Läste lite trådar i forumet angående att ekonomin i spelet är lite uppochner, att gamla spelare (vilket ni verkar vara hela högen) är snorrika och sitter på extremt bra hästmaterial & gener men att det är extremt svårt för nya spelare att komma in i det och att det är lönlöst att försöka sälja hästar.

Vad tror ni, är det någon idé att försöka? Eller har ni några suveräna tips att dela med er av för att komma igång?

Var på väg att hamna i samma sits när jag började för nån vecka sedan, lyckades dock hejda mig. Har man ont om pengar är nog tävlingshästar lättast. Jag fick *host snodde* några tävlingshästar från folk på buke som vinner lite pengar då och då. Frågar som alla frågade mig: Vart bosatte du dig? :D
 
1. Vilken kontinent har du bosatt dig på? Är det Europa eller Nord-Amerika?
2. Har du fäst dig vid någon av dina hästar?
Är svaret ja på första frågan och nej på andra så tycker jag personligen att du ska skapa ett nytt konto där du får chans att hoppa över nybörjarmisstagen.

Vilken kontinent menar du att det är bäst att utgå ifrån? :)

Tusen tack för tipsen :bow: jag ska ta mig en funderare om jag helt enkelt ska börja om eller inte då...
 
Var på väg att hamna i samma sits när jag började för nån vecka sedan, lyckades dock hejda mig. Har man ont om pengar är nog tävlingshästar lättast. Jag fick *host snodde* några tävlingshästar från folk på buke som vinner lite pengar då och då. Frågar som alla frågade mig: Vart bosatte du dig? :D
Europa, var detta ostrategiskt? :D
 
Om man utgår från antal hästar så finns det i
Afrika 388 sidor
Asien 1623 sidor
Australien 2019
syd Amerika 1759
Siffrorna från sökfunktionen. Jag har inte kollat Europa och Nord-Amerika då jag vet att det är mycket mer där.
Edit Kollade Europa och där är det 13039 sidor!!!!
 
Tyvärr är det svårt att komma någonstans i Europa. Tog mig upp till level 28 där men sedan tog det stopp och jag var helt fattig och hade inget sätt att egentligen tjäna pengar. För gamla spelare och de som är riktigt jäkla envisa kan det sjävklart gå bra där och lyckas man i tävlingarna och på utställningarna vet man att man har de bästa hästarna i spelet, men som ny är det kämpigt. Det gjorde lite ont att skapa ett nytt konto men sådär i efterhand ångrar jag mig inte ett dugg. Har bra med hästar, bra med pengar och det är bra mycket roligare att spela när man kommer någonstans. :)
 
Europa, var detta ostrategiskt? :D
Eftersom majoriteten av alla spelare bor i Europa blir det betydligt svårare att vinna tävlingar, och tjäna pengar. Gjorde samma misstag, men det gick bra efter lite hjälp, så totalt hopplöst är det nog inte. Dock är det nog betydligt lättare att börja i andra kontinenter :)
 
Nej, det var det jag tänkte. Man kan ju lägga till på andras hingstar om man själv vill ha översikt på stammen direkt i dokumentet när man ska välja hingst.

Man kan ju även välja att bara skriva in vissa "mer intressanta". T.ex. kända rabicano-bärare eller om man vill upplysa om att den har en viss foundationhäst på flera ställen.

Vet inte om det behövs intruktioner... En sak jag gjorde fel först var att jag bara tog "ctrl+c" och "ctrl+v" när jag skulle kopiera från första sidan in i listan. Då får man med formlerna och inte siffrorna, men med "ctrl+shift+V" (klista enbart in värden) blev det rätt.

Ang färgerna hade det kanske varit bra att kunna sortera för olika gener beroende på vad man letar efter... Plus kunna skilja på om de har dubbel eller enkel uppsättning av de otestbara generna.

Vad bra!

Det går också att använda ctrl+v och sedan klicka på lilla rutan som dyker upp för att välja klistra in enbart värden, om man vill.

Skrev lite korta instruktioner iaf så finns de där, ifall att. Ändrade även så att jag delade upp testbara färger i tre (enligt Genetics) så blir det iaf lite lättare att skilja alla färger åt. Såklart frivilligt hur mycket man orkar skriva där.

Påbörjade även en lite 'colour-guide' på första sidan för otestbara färger. Kan man inte skriva rab/rab för rabicano och rab/n för bärare? (eller är jag ute och cyklar nu?). Någon annan kanske kan fortsätta med de andra färgerna? Kan de för dåligt. Och man blir inte halshuggen om det skulle bli lite fel ;), blir bara lättare om alla skriver på ungefär samma sätt :)

Känner vi att det börjar kännas bra? Eller är det någon mer som vill tillägga något? Annars kanske jag börjar skapa nya raser. Börjar troligen med raserna vi har flest hästar i. Om någon vill lägga till en ras som inte finns redan, är det bara att duplicera en befintlig flik, döpa om och ta bort hingstarna från den andra rasen.

EDIT: Förresten, vill ni ha med hälsa?

Den som sedan skapar en ny tråd, kan kanske lägga in länken i första inlägget så att det är lätt att hitta :)
 
Senast ändrad:
Herregud. Jag såg den här trådrubriken i förrgår och tänkte att, jamen visst, varför inte prova. Nu känns det som jag har spelat nonstop i tre dygn. Och nu förstår jag såklart alla nybörjarmisstag som jag gjorde (typ köpa dyra, usla hästar av icke-attraktiva raser från foundation och snabbt ruinera mig). Kunde snabbt levla upp mig till nivå 22 genom träning av hästarna men nu känns det som det kommer gå låååångsamt. Stallplatserna är dyra, kontot nästan helt tomt, har antingen inte råd att skaffa bättre hästar alt. kommer behöva vänta oändligheter på att kunna träna upp dem och göra dem inkomstbringande osv. Läste lite trådar i forumet angående att ekonomin i spelet är lite uppochner, att gamla spelare (vilket ni verkar vara hela högen) är snorrika och sitter på extremt bra hästmaterial & gener men att det är extremt svårt för nya spelare att komma in i det och att det är lönlöst att försöka sälja hästar.

Vad tror ni, är det någon idé att försöka? Eller har ni några suveräna tips att dela med er av för att komma igång?

Med hjälp av Bukefamiljen kan man absolut klara sig i Europa också, det har jag gjort och även om det tar tid så vet man att man fått fram bra hästar när de plockar placeringar här. Men absolut, är du inte för fäst vid dina hästar så byt kontinent, det underlättar. Säg till när du bestämt dig, jag har säkert någon tävlingshäst jag kan undvara.
 
@Happimess - jag är halvny och gjorde som du. Bosatte mig i Europa, shoppade på foundation eller dåliga hästar på market (två för en dvs sto med föl är ju automatiskt en bonus eller???). Var utfattig och hade inte råd med nånting.

Jag tycker det funkar och att konkurrensen är ganska rolig men det är lite motigt att ta sig till att börja gå runt och lite plus. Lägg inga pengar på sånt som idag är onödigt (foder, strö, hovslagare, vaccination etc). Försök få fatt i tävlingshästar som hävdar sig (jag har ett dressyrsto trakhener med bra stats för tävling och avel som du kan få om ett par dagar när hennes föl är avvant). Oavsett om du bor i Eu el startar upp nån annanstans är det nog bästa sättet att få in lite cash. Vet inte vilka raser du satsar på men jag skulle sälja av/pensionera några av fölen för mer inkomstbringande hästar och sen byta ut dem allt eftersom fölen växer upp :)
 
Jag kollar in bukes studbook nu och oj den var annorlunda från vad jag är van vid (alltså själva programmet, jag är van vid min dators excel), gör datorn lite trögare. Men det ser snyggt ut! Får prova att lägga in ett par stycken när jag har tid :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 150
Senast: Iamia
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
64 715
Senast: Laa
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
60 568
Senast: liwhoj
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
63 961
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp