Host host men inte varje dag

Jaha så var klinikbesöket avklarat.
Det var inte kul att lasta och nu har jag kommit på varför hon inte vill åka transport (det skulle inte jag heller vilja fattar inte att så många hästar inte har nåt emot det). Vi skulle vara på kliniken klockan 2 och började lasta klockan elva (ungefär 1 timmes körtid). Efter en timme fick vi in henne med hjälp av ett fulknep :crazy:. Vi fick hjälp att fälla upp bakluckan och jag som var med och fällde upp bakluckan sprang fram till dörren (där min kompis stod) för hästen hade fullkomlig panik. Efter ca 15 minuter hade hon lugnat sig såpass mycket så vi trodde att vi skulle kunna köra men så fort jag gick bort mer än 50 cm från dörren så stressade hon upp sig igen så det var bara att hoppa in i transporten och åka med henne där dom första kilometrarna. Som sagt nu vet jag varför hon är rädd för att åka transport (men det kan vi ju ta i en annan tråd ;))
Väl framme vid kliniken (var framme 40 minuter för tidigt :)) så traskade vi runt för att lugna ner henne lite hon var rätt uppstressad då och vi ville inte stalla in henne i de "spiltor" som var tomma. Man skulle backa in hästen i en smal spilta, binda upp den i två plastkättingar och sen stänga en dörr framför nosen på den (inte lämpligt med en häst som just har hållit på att stressa ihjäl sig i transporten).
När vi tillslut fick komma in till vet så lyssnade han på henne (han hörde faktiskt lite :eek:) sen tog vi EKG på henne (hon var urduktig stod som ett tänt ljus :love:, han som tog EKGt såg helt förvånad ut). Det togs ett blodprov också för att kolla hur blodbilden såg ut. Sen var det dags att kolla nere i lungorna på henne då ville hon inte vara med längre (udersökningsspiltan var MYCKET äcklig) och dom fick droga henne. Efter den första dosen lugnande (5 kan det ha varit ml??) så fick vi in henne i spiltan men slang i näsan skulle hon INTE ha så dom tryckte i henne en omgång till. Det blev kanske lite väl mycket hon höll på att trilla omkull stackarn) Dom hittade inget i lungorna, knappt nåt slem ens :confused:, och det var ju också skönt.
Slutresultatet blev att hon är frisk som en nötkärna och nu ska jag sätta igång henne. Det var riktigt skönt att få veta med tanke på mina fantasier om hjärtmuskelinflamationer osv.
När vi var inne nu så bad jag dom kolla tänderna (det var 1,5 år sedan sist :o) och hon var kanonfin i munnen, hade bara en ytterst pytteliten kant på ett ställe i överkäken tre drag med raspen och den var borta, vet såg förvånad ut och tyckte att jag kunde vänta två år till nästa koll/raspning.
Veterinären frågade vad jag gjorde med henne distans, hoppning, dressyr?? När jag sa att hon bara var vanlig hobbyhäst så såg han besviken ut. Vad är det för speciellt med min häst eftersom alla ser ut så när jag säger att vi bara leker :confused: :bump:
 
Jätteskönt! Hade de inte någom teori om VARFÖR hon trots allt är / har varit dålig?
 
Dom visste inte vad som var fel. Ska sätta igång henne och ge henne ventipulminet som förra vet skrev ut och höra av mig om två veckor. Om hon fortfarande har konditionsproblem då får vi gå vidare med fler undersökningar var ungefär kontentan av det hela. Vet spånade lite på att et kunde ha varit pälsfällningen som spökade men jag tycker inte att det låter logiskt för så trött har jag aldrig sett en häst bli pga pälsfällning.
Jag hoppas att hon ska vara så okej som hon verkade och att det bara var något mycket snabbt övergående.
 
Min häst är kronisk bronkit-häst.Och han reagerar inte på hostprovokation.Han hostar vääääldigt sällan vid longering,däremot kan det komma när de far runt som guttaperkabollar ihagen och kommer upp i andning,eller på ridbanan om den är dammig,eller i stallet om det sopas lerdamm,eller ibland i början av dressyrpasset.
När han är väldigt hostig,men i övrigt opåverkad,så rider vi ut och cantrar,just för att få igång andningen.Han ställs sällan eller aldrig av på bete,då förvärras hostan,en hosthäst ska vara i bra kondition hela tiden,de mår bäst då.
När hans dåliga perioder kommer,så behandlar vi alltid en kur med Bisolvon först,om det inte hjälper,går vi in med de "tunga artelleriet",som ventipulmin och kortison.Hittills har han fått det 3-4 ggr sen han konstaterades som hosthäst -97(?).
 
Vi får hålla tummarna! Ibland får man kanske ingen förklaring, men det viktigaste är ju att hästen blir frisk.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 991
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 654
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 315
Hästvård När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade...
Svar
17
· Visningar
2 165
Senast: Flathill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Hijabis i stallet!
  • Pivo
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp