Höstföräldrar 2017 del 2

De börjar bli så stora nu bebisarna! :nailbiting::love:
Härligt att se era sötnosar!

L kör fortfarande på krälvarianten, han kan ta sig upp i ”krypställning” men det går ju snabbare att paddla fram på magen på golvet när han vill någonstans :D Annars är det mycket stå upp just nu, och dra ner saker samt undersöka. Nio månader nu förra veckan, herregud vad tiden går.
Jag har slutat jobba för sommaren och sambon börjat ett nytt jobb som innebär mer pendling, så nu är det många timmar att sysselsätta liten på om dagarna. Vad gör ni med era små?

Det där är en av de stora skillnaderna när man får barn nummer två. Jag vet inte om jag någongång aktivt har ”sysselsatt” S :o. Det är full fart hela dagarna och hon får hänga på typ :p Men äldre syskon står ju för mycket gratis aktivering :D
 
N
Det där är en av de stora skillnaderna när man får barn nummer två. Jag vet inte om jag någongång aktivt har ”sysselsatt” S :o. Det är full fart hela dagarna och hon får hänga på typ :p Men äldre syskon står ju för mycket gratis aktivering :D
Nej, L håller låda rätt bra själv med 🙄😁 Men nu när hösten smyger sig på (regnoväder här idag) så känner jag mig plötsligt sysslolös... Kan väl hänga ihop med att L sovit typ hela dagen efter att ha varit vaken hela dagen igår 😂
Känner att det vore trevligt med något "att göra" under hösten.
 
Säger som Imogen, med storasyskon krävs ingen aktivering :) Men jag kommer ihag att det blev langtrakigt ibland när äldsta var bebis.

Ida har hunnit bli 10 manader, hon gar 2-3 meter själv men föredrar att halla handen. Annars ängnar hon hela dagarna at att klättra, minns inte att dom andra var sana klättrare. Vara still är inte hennes grej sa även om hon tycker om all mat har hon aldrig tid att sitta still i matstolen mer än 2 sek.

Ang tygblöjor pa natten, vi använder formsydda fran Blümchen, modellen i bambu med en fick där man kan lägga i fler inlägg (där har vi Blümchens hampa-bambu inlägg) och över det en ullbyxa fran Disana eller "dra-upp-pul fran Little Clouds. Pa dagarna oftast CullaDiTeby eller skal med preefold
 
Roligt att läsa om alla små, tänk att de snart fyller ett år!

Hur många gånger per dag sover era? Här har vi haft riktigt tråkiga nätter det senaste så jag börjar fundera på om hon sover för mycket på dagen. Här blir det två gånger per dag.
 
@Guldaskig Vår sover 2-3 gånger per dag, lite beroende på hur länge hon sover. Oftast sover hon 2 timmar på förmiddagen och 2 timmar på eftermiddagen, sen brukar hon somna unt 21:30. Om hon sover sämre under dagen så somnar hon antingen för tidigt (och vaknar därmed mitt i nattenO_o) eller så får hon en halvtimmes sömn runt 19:30.

Det är svårt att tajma in sömnen tycker jag, det går ju inte att söva ett piggt barn liksom....:cautious:
 
Fröken fick 1 års vaccin igår och blev väldigt ledsen på kvällen, tror hon hade lite ont i kroppen så hon fick lite alvedon och blev piggare och gladare. Hoppas hon mår bättre idag, det gör ont att se de små liven ledsna.:cry:
 
Roligt att läsa om alla små, tänk att de snart fyller ett år!

Hur många gånger per dag sover era? Här har vi haft riktigt tråkiga nätter det senaste så jag börjar fundera på om hon sover för mycket på dagen. Här blir det två gånger per dag.

Här har vi riktigt hemska nätter. Försöker tajma in två sovtillfällen på dagen, blir det en extra sent så vaknar hon snart och är uppe till midnatt...
Jag hoppas att det är pga utvecklingssprång som det blivit värre dock, hon lär sig så mycket just nu.
 
@Emtherlia och @Riru

Tack för svar! 3 gånger skulle inte funka här, vi vaknar kl 06 och sen sover hon 9-10.30 ungefär. Sen sover hon igen runt 14 och vaknar ca 15.30. Sover för natten kring kl 20. Idag testade jag att hålla henne vaken till 11.30 så får vi se vad det resulterar i...
 
I måndags var vi iväg på babybad (oledd badtid för barn upp till 2 år). De första 15-20 minuterna var vi helt själva i bassängen sen kom det en familj till. Det var inte trångt :p E blev riktigt tuff i vattnet och skulle knata iväg på egen hand (hon kan gå kortare sträckor på land utan stöd men gör det ogärna). Till och med när hon inte bottnade skulle hon ge sig iväg själv...:laugh: Det var roligt att se att hon tog för sig i vattnet, när vi badat i sjön under sommaren så har hon nog tyckt att det varit lite kallt trots 25 grader. 33 grader i bassängen i badhuset stormtrivdes hon med :D

Hur gör ni när ni byter om och duschar före och efter bad med en liten? Jag har tänkt sy en vattenringsjal som jag hoppas kan underlätta lite. Det finns ju inget bra ställe att ha bebis på när jag tvålar in mig eller tar på mig kläder. Att ha henne på golvet känns sådär i ett badhus :cautious:
 
Roligt att läsa om alla små, tänk att de snart fyller ett år!

Hur många gånger per dag sover era? Här har vi haft riktigt tråkiga nätter det senaste så jag börjar fundera på om hon sover för mycket på dagen. Här blir det två gånger per dag.

Vi är i övergången mellan 1 och 2 sovstunder per dag. Ibland blir det en på förmiddagen och en på eftermiddagen och ibland bara en längre mitt på dagen. Ibland något mellanting med en kort powernap på förmiddagen och sen en längre stund på em. Somnar för natten mellan 19:30-20.

Mellantinget är egentligen det bästa, för det är inte alltid hon orkar med att bara sova en gång. Men så brukar det ju vara att det är lite kämpigt i övergångarna.
 
Vi har nog precis tagit oss igenom tredagarsfeber. Har inte misstänkt att det var det eftersom febern inte varit särskilt hög. Men hon hade feber i ganska exakt tre dygn och nu har hon de typiska prickarna. Så kan nog bocka av det på listan också :p
 
I måndags var vi iväg på babybad (oledd badtid för barn upp till 2 år). De första 15-20 minuterna var vi helt själva i bassängen sen kom det en familj till. Det var inte trångt :p E blev riktigt tuff i vattnet och skulle knata iväg på egen hand (hon kan gå kortare sträckor på land utan stöd men gör det ogärna). Till och med när hon inte bottnade skulle hon ge sig iväg själv...:laugh: Det var roligt att se att hon tog för sig i vattnet, när vi badat i sjön under sommaren så har hon nog tyckt att det varit lite kallt trots 25 grader. 33 grader i bassängen i badhuset stormtrivdes hon med :D

Hur gör ni när ni byter om och duschar före och efter bad med en liten? Jag har tänkt sy en vattenringsjal som jag hoppas kan underlätta lite. Det finns ju inget bra ställe att ha bebis på när jag tvålar in mig eller tar på mig kläder. Att ha henne på golvet känns sådär i ett badhus :cautious:

Finns det inga barnstolar i duschen? Det har det alltid funnits när vi har badat på vanliga badhus till och med. Där vi går på babysim finns även bumbostolar och skötbäddar i duschen.

Annars skulle jag föreslå att de införskaffar några Ikea Antilop för typ inga pengar alls. Speciellt när de har badtider speciellt för småbarn.

Vi har börjat babysim steg 2 nu och det älskas verkligen av lilltjejen. Hennes paradgren är att hålla sig fast med händerna runt stången utmed bassängkanten och fötterna upp mot kaklet. Man skulle lätt låta henne sitta där själv och gå därifrån (men det gör vi inte såklart!)
 
Vi är i övergången mellan 1 och 2 sovstunder per dag. Ibland blir det en på förmiddagen och en på eftermiddagen och ibland bara en längre mitt på dagen. Ibland något mellanting med en kort powernap på förmiddagen och sen en längre stund på em. Somnar för natten mellan 19:30-20. Mellantinget är egentligen det bästa, för det är inte alltid hon orkar med att bara sova en gång. Men så brukar det ju vara att det är lite kämpigt i övergångarna.


Tänker att det får bli något liknande här också, att man får ta hänsyn till dagsformen litegrann. Idag har dock gått över förväntan, hon har varit på bra humör trots att hon inte fått sova lika mycket. Nu återstår det att se hur natten blir...

GRATTIS också till @Blueberry och dotter, 1-årsdag idag!
 
Finns det inga barnstolar i duschen? Det har det alltid funnits när vi har badat på vanliga badhus till och med. Där vi går på babysim finns även bumbostolar och skötbäddar i duschen.

Annars skulle jag föreslå att de införskaffar några Ikea Antilop för typ inga pengar alls. Speciellt när de har badtider speciellt för småbarn.

Vi har börjat babysim steg 2 nu och det älskas verkligen av lilltjejen. Hennes paradgren är att hålla sig fast med händerna runt stången utmed bassängkanten och fötterna upp mot kaklet. Man skulle lätt låta henne sitta där själv och gå därifrån (men det gör vi inte såklart!)

Märkligt nog så har de inte några barnstolar, tänkte faktiskt föreslå det nästa gång jag åker dit.
 
Ida sover 1-2 ganger per dag, väldigt olika hur länge.
Bäst är när hon sover en stund pa förmiddagen och en stund pa förmiddagen. Sover hon bara en gang runt lunch är risken stor att hon sover en kort stund vid 18 och da är hon inte trött när vi vill sova.
 
Här sover vi mellan 0-3 gånger på en dag, typ :D
Vissa dagar håller han sig envist vaken, slumrar lite vid amning typ, andra dagar sover han ett par tupplurar på mellan 30 min och 2 timmar.
Somnar för kvällen kl 22, oftast oavsett när vi påbörjar sovprocessen. Vaknar någon gång mellan 7-09.30.
Så rätt så oberäkneligt med andra ord :angel:

Vi är inne på dag tre med feber och ynklig bebis nu:down: Verkar dock som om det börjar lätt nu. Misstänkte tredagars feber först men troligen är ytterligare tänder som är boven. Så snart har han fura tänder uppe och två nere, börjar se vuxen ut :D Att då i ungen Alvedon för att få ner febern har dock varit en pärs... Suppar gick någon enstaka gång sen var det tvärstopp med det. Oral lösning gick tveksamt första gången, inte så bra efter det. Blandade den i saft, men den tänkte han inte heller gå på... Så hoppas vi inte behöver ge det mer på ett tag nu:nailbiting:

Vi är också anmälda till babysim, börjar nästa vecka. Ska bli superkul, hoppas badälskande bebis håller med :)
 
Hur mycket äter era bebisar ungefär?

Tycker att vi nästan går mer bakåt än framåt i matmängd just nu. Hon är inte förtjust i att bli matad så hon äter mest själv men petar då i sig väldigt lite. Brukar försöka ge henne några skedar under tiden vilket funkar ibland. Hon är inte kräsen utan äter allt, men tröttnar väldigt fort... Om det inte är pannkaka eller macka med leverpastej, då verkar det vara speciella regler :sneaky:

Jag är inte orolig, men det var alldeles för länge sen jag hade en 10-månaders ( :angel: ) så har glömt hur mycket de ”borde” äta. Hon ammar en del fortfarande men det är mest vid nattning eller om jag har glömt att ta med mig mellis eller så.
 
Hur mycket äter era bebisar ungefär?

Tycker att vi nästan går mer bakåt än framåt i matmängd just nu. Hon är inte förtjust i att bli matad så hon äter mest själv men petar då i sig väldigt lite. Brukar försöka ge henne några skedar under tiden vilket funkar ibland. Hon är inte kräsen utan äter allt, men tröttnar väldigt fort... Om det inte är pannkaka eller macka med leverpastej, då verkar det vara speciella regler :sneaky:

Jag är inte orolig, men det var alldeles för länge sen jag hade en 10-månaders ( :angel: ) så har glömt hur mycket de ”borde” äta. Hon ammar en del fortfarande men det är mest vid nattning eller om jag har glömt att ta med mig mellis eller så.
Äter inte så mycket alls, faktiskt. Ammar mest, har alltid vägrat att bli matad så är glad att vi ville testa BLW för annars hade det nog blivit jobbigt....
Förra veckan hade vi både tredagars feber och tandsprickning så då åts det väldigt lite. Han äter nog egentligen mer och mer men det känns som om det mest blir kladd. Han ”äter” allt vi ger honom men inte jättemycket som faktiskt hamnar i magen. Forutom vissa favoriter som är mer poppis.

Jag tänker att hur mycket de ”borde” äta är helt upp till vad bebis är redo för:) Så länge de är pigga och friska och inte rasar i vikt så kommer nog ätandet när de är mogna :up:
 
Hur mycket äter era bebisar ungefär?

Tycker att vi nästan går mer bakåt än framåt i matmängd just nu. Hon är inte förtjust i att bli matad så hon äter mest själv men petar då i sig väldigt lite. Brukar försöka ge henne några skedar under tiden vilket funkar ibland. Hon är inte kräsen utan äter allt, men tröttnar väldigt fort... Om det inte är pannkaka eller macka med leverpastej, då verkar det vara speciella regler :sneaky:

Jag är inte orolig, men det var alldeles för länge sen jag hade en 10-månaders ( :angel: ) så har glömt hur mycket de ”borde” äta. Hon ammar en del fortfarande men det är mest vid nattning eller om jag har glömt att ta med mig mellis eller så.

En hel brödskiva till frukost direkt på morgonen, gröt på 1dl vatten som 2:nd breakfast några timmar senare. Sen blir det 1/2 till 1 barnmatsburk till lunch respektive middag, lite mellanmål där emellan målen(bröd/frukt/grönsaks eller fruktpure motsvarande 1/2-1 barnmatsburk). På kvällen äter hon 2,5dl ersättning innan hon somnar.

Matglad tjej :D (71cm, 8,8kg 10 månader)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 662
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 740
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 883
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 578
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp