Höstföräldrar 2017 del 2

Alva är 1år om 2 dagar och fick idag en ok stämpel i baken :) 72cm och 9,5kg väger hon in på. Går inte själv än utan behöver hålla en hand men det är nog inte jätte långt bort.
En riktigt glad unge är hon iaf och var som en liten solstråle hela helgen då vi var på vallträning och kennelträff 10h bilresa bort :love:

Och på måndag ska vi börja med inskolningen på dagis :nailbiting:
 
Min fröken är ju äldst i gänget men kanske inte snabbast. :D

Hon går utan stöd och älskar att bli jagad längst möblerna (springa utan stöd går inte ännu ;) )

Att gunga, leka tittut och klättra bakom mammas eller pappas rygg är superkul. Även att man pruttar med munnen på magen, halsen eller fötterna. Hön börjar få egen vilja :nailbiting: och om hon inte får som hon vill går jorden under.

Hon kan kvacka som en anka :D, säga mamma, dadda (pappa) och dä (där). Hon kan även snyta sig, ta ur tvätten ut tvättmaskinen, räcka ut tungan (den är lång:rofl:), vinka och klappa.

Större delen av dagarna går år att hon pekar, säger "dä" och vi säger vad det är för något hon pekar på. Lampor och klockor är superintressanta.

Hon är alldeles alldeles underbar och helfestlig.:love: Charmar omgivningen med sitt glada humör, stora ögon och långa hår.:p

Det tuffaste är ändå att nu är hon ett barn, inte en bebis och det är så tydligt!
 
Jag som var lite orolig för att storebror skulle lära lillasyster massa fuffens, är tydligen tvärtom! :eek:

S klättrar så mycket! Idag ”hittade” jag henne ståendes på vårt lilla barnbord. Då har hon klättrat upp på en stol, upp på bordet och sen ställt sig upp. Storebror som är 3,5 har liksom aldrig gjort sånt, inte kommit på tanken att man skulle göra något sånt.

Men nu har jag två barn som tycker det att jätteroligt att klättra upp och ställa sig på bordet :meh::D
 
Hur har ni det alla höstbarn? Det var väldigt långt bak jag hittade tråden nu!

Här är det full fart. S nästan springer fram nu och älskar att klättra på typ allt. Hon pratar lite grann (mamma, pappa, titta där, ja, nej) och framför allt har hon lärt sig säga sitt namn. Hon uttalar det ju inte rätt såklart men väldigt ofta säger hon sitt namn och pekar på något. Det går liksom inte att missa vad hon vill :D

Däremot läggningar är halvt hopplösa. Ofta somnar hon vid 20, sover någon halvtimme och är sen jättepigg i några timmar till... Så har hon ju varit sen hon föddes och har nu varit vaken vid 2 tolvslag på nyårsafton i sitt liv :p Sen vill hon gärna sova till 9 om morgonarna men vad hjälper det föräldrarna när det finns en morgonpigg 3-åring i huset :p

Har ni haft bra julfiranden? S lärde sig definitivt hur roligt det är att öppna paket, sen var kanske innehållen mindre intressanta :D
 
Här har vi det bra! L är fortsatt glad och charmar alla vi träffar och är inte ett dugg blyg för främlingar utan ber snart om att bli upplyft och buren till något som han vill se :D Vi flög till Holland över nyår och hälsade på farföräldrar + lite mer släkt och flygresan gick toppen!

L kan i princip både springa och hoppa rakt upp nu, och talet går framåt! Han blir tvåspråkig så är en salig blandning på de ord som sägs :rofl:

Hade en släng krupp/ordentlig förkylning innan jul och hostar lite då och då fortfarande så har sovit lite dåligt, men nu verkar det vara bättre, sov i sin säng hela natten i natt vilket han inte gjort på ett tag eftersom han vaknat och varit lite ynklig.

Här har vi fortfarande inte riktigt fattat det roliga med paket-uppackning men tar glatt emot paketen och ger till sina föräldrar :D
 
Hur har ni det alla höstbarn? Det var väldigt långt bak jag hittade tråden nu!

Här är det full fart. S nästan springer fram nu och älskar att klättra på typ allt. Hon pratar lite grann (mamma, pappa, titta där, ja, nej) och framför allt har hon lärt sig säga sitt namn. Hon uttalar det ju inte rätt såklart men väldigt ofta säger hon sitt namn och pekar på något. Det går liksom inte att missa vad hon vill :D

Däremot läggningar är halvt hopplösa. Ofta somnar hon vid 20, sover någon halvtimme och är sen jättepigg i några timmar till... Så har hon ju varit sen hon föddes och har nu varit vaken vid 2 tolvslag på nyårsafton i sitt liv :p Sen vill hon gärna sova till 9 om morgonarna men vad hjälper det föräldrarna när det finns en morgonpigg 3-åring i huset :p

Har ni haft bra julfiranden? S lärde sig definitivt hur roligt det är att öppna paket, sen var kanske innehållen mindre intressanta :D

Full fart här med, retas gärna med storebror och snor saker hon ser att han leker med och ”springer” iväg :laugh:
Gillar typ allt i matväg, vaknar tidigt med storebror men vill gärna ta en kort tupplur efter frukosten, pussas, säger ”sitta dä” om hon vill sitta nånstans, vet vad mycket ord betyder, vill hjälpa till med allt och älskar att dansa fortfarande :D
 
Här har vi haft en höst kantad av sjukdom, 3 besök på akuten med kraftiga kruppanfall, magsjuka och förkylningar. Inskolning på fsk som gick dåligt, men nu straxt innan jul vände det och han trivs, får se hur det blir ni efter ledigheten! :nailbiting:
Han går och småspringer, klättrar på ALLT! Busar hela tiden och skrattar högt åt sina bus. :love: Babblar massor men de riktiga ord han säger är väl; mamma, pappa, vafva (vovven), titta, kaka, pannkaka, da (ja), nej, babbaba (babblarna), wow.. kanske nåt mer som jag inte kommer ihåg nu.
Äter själv med gaffel, dricker ur glas, tränar på att ta på sig skorna :rofl::love:
Älskar böcker och grisar :rofl::love: drar runt och gör grisljud hela dagarna. :rofl:

Jag blev ensamstående med honom i Augusti när sambon drog på annan ort för att studera, han är bara hemma på loven. Så det är tufft på många plan, och sonen är - föga förvånande - galet mammig! Vilket är både mysigt och skitjobbigt.
 
Här är det full fart precis som det verkar vara hos er andra också. Själv hänger jag inte med E fullt ut längre då jag är gravid i vecka 10 och illamåendet kom som ett brev på posten. Tyvärr blir det därför lite mycket babblarna emellanåt.

Vi håller på att bygga en fullstor säng till E som hon kan gå i och ur själv. Det tar sin lilla tid att få den färdig bara :angel:

Imorse vid frukosten provade vi nya tripptrappstolen istället för Ikea antilop. Underbart att slippa lyfta henne upp och ner. Dessutom fick hon själv kliva upp på pallen vid handfatet för att stå där och tvätta händerna :up:

Sovtiderna är fortfarande generösa. Vi lägger henne mellan 20 - 21 och hon somnar oftast inom 30 min utan att vi behöver vara där. Sen vaknar hon ca 8.30-9.00 på morgonen. Sover lunch ca 2 h om dagen.
 
Glömde ju att skriva att E numera packar upp samtliga varor ur kassarna när vi månadshandlar och går med dem dit de ska vara. Det gäller bara att vara med när hon får tag på glasflaskor med olja eller vinäger i så hon inte plötsligt släpper dem i golvet...
 
Kul att läsa om era, inte så, små barn😁
Här är det också fullt ös, började gå själv strax efter ettårsdagen i slutet på november så nu är inget och ingen säker längre 🙈
Jag börjar jobba 1 mars, inskolning två veckor innan och flytt två veckor efter så intensiv vår framför oss! (Ska förhoppningsvis byta jobb med)
Utöver det så blev det lite oväntat ett plus på stickan för någon vecka sedan 🙄 Så jag håller alla tummar att det kraftiga illamåendet från förra gången håller sig borta! V 7 nu och än så länge går det bra 😊
Varit lite stökigt på nätterna ett tag så klurar just på lösningar på det nu inför jobbstart.
 
Här är det full fart precis som det verkar vara hos er andra också. Själv hänger jag inte med E fullt ut längre då jag är gravid i vecka 10 och illamåendet kom som ett brev på posten. Tyvärr blir det därför lite mycket babblarna emellanåt.

Vi håller på att bygga en fullstor säng till E som hon kan gå i och ur själv. Det tar sin lilla tid att få den färdig bara :angel:

Imorse vid frukosten provade vi nya tripptrappstolen istället för Ikea antilop. Underbart att slippa lyfta henne upp och ner. Dessutom fick hon själv kliva upp på pallen vid handfatet för att stå där och tvätta händerna :up:

Sovtiderna är fortfarande generösa. Vi lägger henne mellan 20 - 21 och hon somnar oftast inom 30 min utan att vi behöver vara där. Sen vaknar hon ca 8.30-9.00 på morgonen. Sover lunch ca 2 h om dagen.
Grattis!! Vissa dagar känns det mindre smart att vara gravid med en drygt ettåring i huset redan 😁
Förhoppningsvis får de mycket kul med varandra när de blir lite äldre!
 
Kul att läsa hur ni har det allihop :D

Här rullar det också på, inskolning på förskolan om två veckor med lite blandade känslor men det blir säkert bra när vi väl är inne i det :) Vi hade en bra jul trots vattkoppor, sen fick hunden pyometra vilket inte var så kul men nu är alla friska och krya.

Precis som @Lakritsnapp och @Jordgubblime är vi också gravida igen, v 15 här :) Blir spännande som tusan! Vi är inställda på några hektiska år men hoppas att de ska ha stor glädje och nytta av varandra!
 
Åh vad roligt med massa småsyskon @Lakritsnapp @Jordgubblime @Guldaskig :D

Även om vi önskar oss en trea i framtiden är jag just nu väldigt glad att inte vara gravid eller ha en minibebis :p Men syskon är verkligen ett av de bättre besluten vi tagit! Att se deras relation är verkligen helt fantastiskt. (Sen så har vi varit helt förskonade från svartsjuka och har en storebror som bara supersälskar sin lillasyster. Det behöver ju inte vara så självklart.)
 
Här har vi haft en höst kantad av sjukdom, 3 besök på akuten med kraftiga kruppanfall, magsjuka och förkylningar. Inskolning på fsk som gick dåligt, men nu straxt innan jul vände det och han trivs, får se hur det blir ni efter ledigheten! :nailbiting:
Han går och småspringer, klättrar på ALLT! Busar hela tiden och skrattar högt åt sina bus. :love: Babblar massor men de riktiga ord han säger är väl; mamma, pappa, vafva (vovven), titta, kaka, pannkaka, da (ja), nej, babbaba (babblarna), wow.. kanske nåt mer som jag inte kommer ihåg nu.
Äter själv med gaffel, dricker ur glas, tränar på att ta på sig skorna :rofl::love:
Älskar böcker och grisar :rofl::love: drar runt och gör grisljud hela dagarna. :rofl:

Jag blev ensamstående med honom i Augusti när sambon drog på annan ort för att studera, han är bara hemma på loven. Så det är tufft på många plan, och sonen är - föga förvånande - galet mammig! Vilket är både mysigt och skitjobbigt.

Åh låter verkligen som ni haft en tuff höst! Det låter som att sambon pluggar riktigt långt bort om han inte kan komma hem på helgerna? Är det en lång utbildning?

Dricka ur glas är verkligen stooor favorit här också! Finns vattenglas så är maten nästan inte intressant alls. Är ju kul att leka med också :cautious::p
 
Åh låter verkligen som ni haft en tuff höst! Det låter som att sambon pluggar riktigt långt bort om han inte kan komma hem på helgerna? Är det en lång utbildning?

Dricka ur glas är verkligen stooor favorit här också! Finns vattenglas så är maten nästan inte intressant alls. Är ju kul att leka med också :cautious::p
Ja det har varit kämpigt! :down: Han pluggar på Gotland, så det är fruktansvärt dyrt att resa även som folkbokförd student på ön. Vi räknar att en resa hem med biljett och bensin kostar ca 1600kr, vilket blir vansinniga pengar för att vara hemma fredag natt —> söndag em.. Oavsett så finns inte de pengarna över på csn liksom. Så ja, det suger... :(
2år är den

Här ska man helst stoppa händerna i glaset och vispa runt. Det är skitkul! Förutom när mamma SABBAR ALLTING SOM ÄR KUL och tar bort glaset. :rofl:
Sugrör är en superfavorit också! :D
 
Även Ida ska bli storasyster, i maj, sa jag har hunnit till v.24 nu.

Ida är en liten busunge men sa har hon ju tre bra lärare ocksa :) Hon är sa smart och klurar ut hur hon ska lösa det mest, barnläkringar är ingen ide att ha, hon har lärt sig hur man öppnar. Vet precis hur hon vill ha saker och ser till att hon far det. Pratar inte sa mkt men härmar djur och utrycker sig pa sitt sätt sa vi förstar (oftast) vad hon vill. Alla syskonen kallar hon för "Maja", det är nog lättast att säga. Sitt eget namn kan hon ocksa säga "Iiii-Da :) Flera kroppdelar kan hon peka ut, vi har börjat med dom som later ganska lika pa tyska och svenska.

Hon tycker om i stort sätt allt, men bäst är frukt och pasta. Är en utmaning att handla mat, hon tycker att hon ska fa äta allt direkt och förstar inte än att man maste betala först.

Det bästa hon vet är när hon far vara med och leka. Djur älskar hon ocksa, glädjen är inte lika delad fran katten som Ida iof är snäll mot men kramarna och pussarna blir lite väl harda ibland (han är förövritg världens snällaste katt).

Glas är roliga här ocksa men helst ska all mat bada i glaset.

Hon sover bäst av alla barn hitills, ibland hela natten men oftast vaknar hon en gang och vill komma över till oss, där hon somnar om direkt efter lite gos. Pa dagen vill hon helst inte somna alls, da kan man ju missa ngt roligt. Men det fungerar att ta henne pa armen och dammsuga, da somnar hon fort. Sover ungefär 1-1,5h pa dagen. Pa natten ca 19/20-7.
 
Agnes börjar förskolan om en månad.:nailbiting:

Här är det bus efter bus efter bus. Hon klättrar upp på allt och vill kunna allt! Hon blir frustrerad på en halv sekund när hon inte kan göra det hon vill och måste då självklart ha hjälp. Det där med att leka själv är inte lika kul längre...:meh:

Hon babblar en massa men säger inte så många riktiga ord, mest hur djur låter (häst, anka och uggla är favorit-ljuden) och blablabla typ. :D

Sover 21-06 och mellan 12-14 typ.

Och grattis alla ni som väntar smått igen!:bump:
 
Ja det har varit kämpigt! :down: Han pluggar på Gotland, så det är fruktansvärt dyrt att resa även som folkbokförd student på ön. Vi räknar att en resa hem med biljett och bensin kostar ca 1600kr, vilket blir vansinniga pengar för att vara hemma fredag natt —> söndag em.. Oavsett så finns inte de pengarna över på csn liksom. Så ja, det suger... :(
2år är den

Här ska man helst stoppa händerna i glaset och vispa runt. Det är skitkul! Förutom när mamma SABBAR ALLTING SOM ÄR KUL och tar bort glaset. :rofl:
Sugrör är en superfavorit också! :D

Aha, ja då förstår jag att det inte är det lättaste att bara åka hem över helgen, verkligen! Det blir ju helt klart kämpigare med anknytningen för ett så litet barn när det träffar sin förälder så sällan. Så inte konstigt att han blivit så mammig som du skriver. Hoppas det blir bra med resultatet av utbildningen tillslut iaf.

Vi håller förresten på och börjar fila lite på en gotlandssemester i sommar. Kanske återkommer för lite experttips när det närmar sig ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 275
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 202
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 656
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 104
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp