Höstföräldrar 2017 del 2

Oftast gröt och en smörgås till frukost (inte alltid hon äter hela smörgåsen dock). Sen nån frukt till mellanmål och t.ex köttbullar, korv, pannkaka, kyckling med något tillbehör till lunch. Sen blir det mellanmål igen och då kan hon antingen få frukt eller nån smoothie eller kex. Middag blir något liknande som lunch. Sen käkar hon välling till natten.

Vissa dagar äter hon mer än andra, idag provade jag att ge henne torsk och det ratade hon så då fick jag plocka fram en pannkaka ur frysen...

Här ska det också ätas själv om hon inte är superhungrig, då accepterar hon att bli matad.
 
Här äts det rätt rejält, men hon börjar bli svårare att mata om hon inte får något att själv kunna stoppa i munnen samtidigt. Imorse åt hon gröt med händerna :cautious:

Frukost: ett ägg och ca 1/2 vuxenportion grahamsgrynsgröt
Mellanmål: smörgås och/eller frukt/fruktpuré
Lunch: kött/fisk/kyckling med potatis eller pasta samt grönsaker (vissa dagar fungerar det att ge bitar andra dagar ska det mixas för att accepteras)
Mellanmål: smörgås och/eller frukt/fruktpuré
Middag: liknande lunch
Kvällsmat: barngröt gjort på 1 dl vatten

Slutade amma helt förra veckan utan något gnäll alls. Hade då bara kvällsamningen kvar och började märka att hon inte ville ha särskilt mycket längre.
 
Hmmm när ni fick tillbaka mensen efter förlossning var den som innan då? Samma regelbundenhet?
Har alltid varit väldigt regelbunden innan graviditeten men nu verkar den inte lika punktlig. (Lite skadad av mååånga månader med ÄL-test och räknande av dagar innan denna graviditet känner jag :angel:)
 
Hmmm när ni fick tillbaka mensen efter förlossning var den som innan då? Samma regelbundenhet?
Har alltid varit väldigt regelbunden innan graviditeten men nu verkar den inte lika punktlig. (Lite skadad av mååånga månader med ÄL-test och räknande av dagar innan denna graviditet känner jag :angel:)

Fick för någon vecka sedan tillbaka den. Trots minipiller :rage: Problemet är att den inte slutar. Jag som inte får blöda pga min endometrios...
 
Nu har S börjat gå! Hon tog de första stegen för någon vecka sedan och tränar hon på att bli bättre mest hela tiden. Hon klarar rätt många steg nu men det är ju rätt vingligt :D (och långsamt och behagligt än så länge :angel:)
 
Sent svar till @Jordgubblime Min kom tillbaka efter ca 9 månader. Regelbunden hittills men håller på lääääänge jämfört med innan denna graviditet.

När den kom tillbaka efter första barnet var den inte regelbunen. Men sen efter ett par cykler började jag äta p-piller så vet inte om den hade fortsatt så.
 
Fick för någon vecka sedan tillbaka den. Trots minipiller :rage: Problemet är att den inte slutar. Jag som inte får blöda pga min endometrios...
Jobbigt! Jag fick ju också en utdragen, envis blödning i våras men det var efter konisering så var väl något som triggade av det. Kontakta din VC för medicin som kan hjälpa stoppa blödningen?
 
Sent svar till @Jordgubblime Min kom tillbaka efter ca 9 månader. Regelbunden hittills men håller på lääääänge jämfört med innan denna graviditet.

När den kom tillbaka efter första barnet var den inte regelbunen. Men sen efter ett par cykler började jag äta p-piller så vet inte om den hade fortsatt så.
Ja den verkar inte vilja bli som vanligt iaf, nu kom den igen efter typ sex veckor. Visserligen skönt om det inte är så ofta men med tanke på ev syskon och bevarande av SGI så får den ju gärna bli lite mer förutsägbar 🙄
 
Nu har S börjat gå! Hon tog de första stegen för någon vecka sedan och tränar hon på att bli bättre mest hela tiden. Hon klarar rätt många steg nu men det är ju rätt vingligt :D (och långsamt och behagligt än så länge :angel:)
Här har det också börjat stå och gå efter möbler, inte helt utan stöd än, tack och lov 😁
Mormor var här i helgen och efter någon timme tittade hon på mig och frågade "är det sån här fart hela tiden?" jag bara "ehh ja han har varit ganska lugn idag tycker jag?" 😂
Jag och syskon satt tydligen mest still och lekte med något lite fint och lungt. Så det är ju uppenbarligen mannens gener som bidragit med vildheten.
Här är det ständigt nya upptåg på gång 😇
 

Bifogade filer

  • sketch-1539000055615.png
    sketch-1539000055615.png
    307,4 KB · Visningar: 29
Här har det också börjat stå och gå efter möbler, inte helt utan stöd än, tack och lov 😁
Mormor var här i helgen och efter någon timme tittade hon på mig och frågade "är det sån här fart hela tiden?" jag bara "ehh ja han har varit ganska lugn idag tycker jag?" 😂
Jag och syskon satt tydligen mest still och lekte med något lite fint och lungt. Så det är ju uppenbarligen mannens gener som bidragit med vildheten.
Här är det ständigt nya upptåg på gång 😇

:D :D

Här är det mest diskmaskinen som ska klättras in i. Mindre lämpligt kanske :p
 
:D :D

Här är det mest diskmaskinen som ska klättras in i. Mindre lämpligt kanske :p
Haha ja den är väldigt spännande här med, men brukar vara lättare att stoppa eftersom den bara är tillgänglig just när vi plockar i och ur 😁
Tvättmaskin och tumlare däremot står ju alltid redo att agera lekplats enligt bebis 🙄😂
 
Här går fröken lite med men hon är ganska feg:D. Hon är jättestadig men gillar att hålla i sig eller sätta sig.:laugh: Men bara på en vecka har hon börjat släppa taget och gå en del så tror det håller på att släppa nu!:)
 
Här går fröken lite med men hon är ganska feg:D. Hon är jättestadig men gillar att hålla i sig eller sätta sig.:laugh: Men bara på en vecka har hon börjat släppa taget och gå en del så tror det håller på att släppa nu!:)

Precis så var storebror. Han väntade med att gå tills han kunde typ. Och när han väl började gå så ramlade i princip aldrig. Med lillasyster är det mer friskt vågat hälften vunnet :p
 
Ida tog första stegen när hon var ungefär 10 manader men da var det bara enstaka steg. Det tog ungefär en manad till hon kom pa att hon ju faktiskt kan ga. Sa över en natt började hon ga ordentligt och nu 3 veckor senare nästan springer hon omkring. Tvättmaskingen har hon inte kommit pa att man kan klättra in i men det är roligt att lägga alla möjliga saker i den sa man maste kolla innan den startas. Diskmaskinen är upphöjd sa den behöver vi inte oroa oss för.

Drygt en vecka kvar till första födelesedagen, det gar sa fort.
 
Idag har jag börjat jobba igen efter tre veckor semester (började jobba i juni), har varit så himla härligt att vara ledig tillsammans med mannen så lite tung start. Men jag kommer väl in i det snart!

Hur går det för era med ord osv? Det kommer mycket ljud här och han är duktig på att säga hur djuren låter, men inte så många ljud som kan kopplas till ord ännu, inte utan ordentlig fantasi i alla fall :p
 
Hmmm när ni fick tillbaka mensen efter förlossning var den som innan då? Samma regelbundenhet?
Har alltid varit väldigt regelbunden innan graviditeten men nu verkar den inte lika punktlig. (Lite skadad av mååånga månader med ÄL-test och räknande av dagar innan denna graviditet känner jag :angel:)

Jag fick tillbaka min mens i november, Bonnie är född 30/8 och var alltså typ 2,5 månader gammal då. Helammade henne i 9 månader, var rätt bitter när den kom tillbaka såpass tidigt.

Överlag har det varit lite high chaparral med min cykel sedan hon kom. Har alltid haft 28-30 dagar och så här har den sett ut det senaste året; 34, 31, 39, 38, 41, 29, 32, 27, 27. Gissar att den börjar landa på 27-28 nu. Dessutom har jag knappt någon mensvärk längre, den sitter i så fall väldigt långt ner - typ vid själva tappen och ner mot ljumskarna. Ägglossningen är däremot ett rent helvete, den gör väldigt ont och jag har börjat äta Sertralin för att inte bli helt galen (på riktigt) under just ägglossning, så något fel är det ju på hormonläget efter att Bonnie kom.
 
Bonnie är nu 13 och en halv månad.
Hon härjar något så in i bängen.
Klättrar och domderar, verkligen superbusig!

Hon börjar nog springa snart, jäklar vilken fart hon kommer upp i. Leker jättemycket tittut, säger "Mamma!", "Bappa!", "Gi!" (betyder hund, ena hunden heter Kipp) och "Åhn!" (John). Äter gröt med sked, gillar att plocka ihop hundarnas matskålar efter att de har ätit, pekar på saker hon vill ha, är besatt av vatten och sladdar och är allmänt awesome.

Så otroligt rolig unge.
Intensiv och galen, men rolig.
Hon skolas in om ett par veckor och vi fasar lite för att hon kommer att rule the school... :nailbiting:

(Vi har hennes bror som benchmark, han var också väldigt aktiv och vild. Hon är snäppet värre. Lord have mercy.)
 
Här firade vi ettårsdagen i söndags. Helt otroligt att det redan har gått ett år! Storebror hade sagt till alla att hon önskade sig en brandbil så S är numera två brandbilar rikare :p Tror iofs att de flesta fattade bluffen :D

Det känns verkligen som att hon står lite på tröskeln till att ta massor med utvecklingssteg. Hon tränar på att gå mest hela tiden, klarar många steg nu men det är fortfarande svajigt. Men när som helst går hon nog obehindrat. Enda orden är "mamma" "bappa" "ittu" (tittut) och "dä" (där) men hon har en massa ljud för sig som hon själv tror är ord så det kommer nog rassla till där snart också.

Något hon inte är bra på däremot är att sova själv. Det blir snarare värre och värre. Innan vi gått och lagt oss vaknar hon med jämna mellanrum och det är alltid supersvårt att ta sig därifrån när hon somnat utan att hon vaknar igen. Sen när jag gått och lagt mig ligger hon kloss an mig hela natten. Jag börjar bli ganska bra på de ninjakunskaper som krävs för att ta sig ur sängen när jag ska upp och jobba sen på morgonen :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 507
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 529
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 829
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 402
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp