Höstföräldrar 2017 del 2

Tips på mat att äta själv:
Panerad fisk
Ugnsbakade rotfrukter/potatis i klyftor eller stavar
Ugnsbakad paprika
Kycklingklubba/filė skuren i fingerstora bitar mot fiberriktningen
Revbenspjäll
Aubergine/zuchini i stavar mjukstekta (jag brukar koka lite innan för att de ska bli riktigt mjuka)
Majskolv
Omelett
Paj
Pannbiff
Kebabspett
Blodpudding

Det är en del av vår repetoar även om vi inte är fullt igång än (hör till vintertråden men har en tvååring så det känns inte så länge sen...)

Tack så mycket för bra tips!
 
Tack så mycket för bra tips!
Kan lägga till några favoriter här:
Bananpannkakor
Grötpinnar
Linsbiffar (googla linsbiffar så kommer olika recept upp, jag gör någon blandning av typ alla då jag är värdelös på att följa recept 🙄, går att improvisera rätt mycket. Jag kryddar rätt mycket med vitlök, paprikapulver och spiskummin vilket har varit poppis här.
Pasta i typ penne-form eller spiraler som är enkla att greppa. Med eller utan någon sås beroende på hur sugen en är på att städa😁
Lätt kokta morotsstavar har också varit en favorit, precis som kokt rödbeta.
Ägg i klyftor
 
Kan lägga till några favoriter här:
Bananpannkakor
Grötpinnar
Linsbiffar (googla linsbiffar så kommer olika recept upp, jag gör någon blandning av typ alla då jag är värdelös på att följa recept 🙄, går att improvisera rätt mycket. Jag kryddar rätt mycket med vitlök, paprikapulver och spiskummin vilket har varit poppis här.
Pasta i typ penne-form eller spiraler som är enkla att greppa. Med eller utan någon sås beroende på hur sugen en är på att städa😁
Lätt kokta morotsstavar har också varit en favorit, precis som kokt rödbeta.
Ägg i klyftor

Någonting säger mig att om vi skulle ge pasta i penneform till vår dotter så skulle hon trycka in hela i munnen :laugh: Värt att testa dock! Jättebra tips!
 
Någonting säger mig att om vi skulle ge pasta i penneform till vår dotter så skulle hon trycka in hela i munnen :laugh: Värt att testa dock! Jättebra tips!
Haha :p
Men å andra sidan kanske det skulle gå jättebra det med, de är väldigt duktiga på att fixa med maten i munnen och ju tidigare de får lära sig hantera bitar desto bättre. Tror jag iaf:) Fast det är nervöst ibland:nailbiting:
Men här har sonen hittills inte satt i halsen en enda gång. Hostar och fnyser lite när bitar kommer för långt bak på tungan bara. Kräkreflexen kommer ju längre bak ju äldre de blir, så maten hinner längre in i munnen innan de tycker det är obehagligt.
 
S har kommit igång rätt bra med maten nu. Det var ju en rätt trög start med vattkoppor och magsjuka och allt var det var.

Vi är rätt fega med självplock inser jag nog:o Men smörgåsrån med leverpastej är en favorit och det äter hon utan problem. Och hon gillar att sitta och plocka med små spagettibitar och sånt så vi borde nog våga oss på mer :p
 
Haha :p
Men å andra sidan kanske det skulle gå jättebra det med, de är väldigt duktiga på att fixa med maten i munnen och ju tidigare de får lära sig hantera bitar desto bättre. Tror jag iaf:) Fast det är nervöst ibland:nailbiting:
Men här har sonen hittills inte satt i halsen en enda gång. Hostar och fnyser lite när bitar kommer för långt bak på tungan bara. Kräkreflexen kommer ju längre bak ju äldre de blir, så maten hinner längre in i munnen innan de tycker det är obehagligt.

Ja vi började tidigt med att hon fick plocka med maten själv så hon är ändå duktig på det, vi är dock sämre på att komma på vad vi ska ge henne. Håller med dig om att det kan vara nervöst ibland men här har det inte heller satts något i halsen än.
 
Idag fyller vår lille grabb 10 månader :love: Pappan var med honom på BVC-kontroll igår och mätte in på 75cm och 9745g.

bild.jpg
 
Hur har ni det i värmen? Här har maken börjat jobba igen efter 7 lediga veckor tillsammans. Storebror börjar förskolan igen om två veckor så nu har jag båda barnen hemma. Det märks verkligen när man är tillbaka till gamla rutiner hur mycket hon växt. Framför allt ska hon leka med storebror hela tiden. Storebror är väl kanske inte helt road av hennes sätt att bygga tågbana :p
 
Igår kväll bytte maken till nattblöja på E och nattade henne som vanligt. Hon har formsydda tygblöjor med ullbyxor över när hon sover. När jag 3 timmar efter nattningen gick in i badrummet upptäckte jag att ullbyxorna låg kvar på skötbordet... Jag tog med byxorna och frågade maken vad E hade på sig för något :laugh: Hon hade bara den formsydda på sig, dvs. inte något lager som höll vätan. Vi insåg att vi skulle behöva väcka henne för att dra på ullbyxorna. Som tur var gick det jättesmidigt, hon hade inte hunnit kissa och hon snuttade bara lite snabbt på vällingflaskan innan somnade om :love:
 
Fröken har hunnit bli 1 år redan! :eek: Och det är nog nära att hon börjar gå snart...:nailbiting:

Hon och lillkusinen på 6 månader babblade jättemycket med varandra häromdagen, man undrar ju vad de pratar om.:laugh:

1 september delar vi veckorna så jag kommer vara hemma 2 dagar och mannen 3 dagar, kommer bli skönt att få lite "ledigt" igen efter att ha jobbat i 6 månader. :)
 
Igår kväll bytte maken till nattblöja på E och nattade henne som vanligt. Hon har formsydda tygblöjor med ullbyxor över när hon sover. När jag 3 timmar efter nattningen gick in i badrummet upptäckte jag att ullbyxorna låg kvar på skötbordet... Jag tog med byxorna och frågade maken vad E hade på sig för något :laugh: Hon hade bara den formsydda på sig, dvs. inte något lager som höll vätan. Vi insåg att vi skulle behöva väcka henne för att dra på ullbyxorna. Som tur var gick det jättesmidigt, hon hade inte hunnit kissa och hon snuttade bara lite snabbt på vällingflaskan innan somnade om :love:

Här är det verkligen olika på nätterna. Vissa nätter vaknar hon med torr blöja och vissa nätter är den proppfull. Är väl säkert relaterat till hur mycket hon vaknat under natten. Vi använder mer och mer tygblöjor men fortfarande engångs på natten. Funkar formsydda bra? Skulle det funka med skal också eller är ullbyxor bättre?
 
Här är det verkligen olika på nätterna. Vissa nätter vaknar hon med torr blöja och vissa nätter är den proppfull. Är väl säkert relaterat till hur mycket hon vaknat under natten. Vi använder mer och mer tygblöjor men fortfarande engångs på natten. Funkar formsydda bra? Skulle det funka med skal också eller är ullbyxor bättre?

Vi hade aio dygnet runt först men de började läcka vid magen, när hon började kissa lite större mängd, eftersom hon alltid sover på mage.

Testade då formsydda istället och det har fungerat superbra. Det är dock bara en av våra fyra formsydda som egentligen är en nattblöja men de andra boostas med extrainlägg. Jag tycker det är bekvämare med ullbyxor på natten så det blir lite mer luftigt men vi har ett pulskal som använts i nödfall och det har också fungerat bra. Ullskal har jag inte testat. Det är nog en smaksak vad man vill använda.

E kissar sällan under natten men är jag lite seg att ta upp henne från sängen på morgonen och sätta henne på toan kan det hinna bli rejält blött och de formsydda (särskilt nattblöjan) klarar det galant :)

Vilken sorts tygblöjor använder ni på dagtid?
 
Vi hade aio dygnet runt först men de började läcka vid magen, när hon började kissa lite större mängd, eftersom hon alltid sover på mage.

Testade då formsydda istället och det har fungerat superbra. Det är dock bara en av våra fyra formsydda som egentligen är en nattblöja men de andra boostas med extrainlägg. Jag tycker det är bekvämare med ullbyxor på natten så det blir lite mer luftigt men vi har ett pulskal som använts i nödfall och det har också fungerat bra. Ullskal har jag inte testat. Det är nog en smaksak vad man vill använda.

E kissar sällan under natten men är jag lite seg att ta upp henne från sängen på morgonen och sätta henne på toan kan det hinna bli rejält blött och de formsydda (särskilt nattblöjan) klarar det galant :)

Vilken sorts tygblöjor använder ni på dagtid?

Ah, visste inte att det fanns speciella som var tänkta för natten :)

Vi har aio dagtid. Har några pockets också men latmaskarna i oss tycker enkelheten vinner över torktiden :p
 
Ah, visste inte att det fanns speciella som var tänkta för natten :)

Vi har aio dagtid. Har några pockets också men latmaskarna i oss tycker enkelheten vinner över torktiden :p

Det visste inte jag heller innan jag började söka runt i jakt på formsytt och insåg att det fanns en mängd olika modeller. Jag trodde det skulle vara enkelt att välja :angel:

Valet föll tillslut på alvehamn bambu natt med en pre-fold som booster. Den klarar hur mycket som helst känns det som. Nackdelen är att alvehamns onsize är ganska smala i midjan, E har redan nu på yttersta knapparna och hon väger ca 9,5 kg :cautious:
 
Att röra sig till musik kommer så tidigt och naturligt :D
Sätter vi på musik eller det är musik på tvn så blir hon helt fokuserad, sätter händerna på knäna och börjar gunga fram och tillbaka :love: så himla söt.
Här har det börjat krypas också för ett tag sedan och hon kan ställa sig upp med hjälp av sängkanten tex.
 
De börjar bli så stora nu bebisarna! :nailbiting::love:
Härligt att se era sötnosar!

L kör fortfarande på krälvarianten, han kan ta sig upp i ”krypställning” men det går ju snabbare att paddla fram på magen på golvet när han vill någonstans :D Annars är det mycket stå upp just nu, och dra ner saker samt undersöka. Nio månader nu förra veckan, herregud vad tiden går.
Jag har slutat jobba för sommaren och sambon börjat ett nytt jobb som innebär mer pendling, så nu är det många timmar att sysselsätta liten på om dagarna. Vad gör ni med era små?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 542
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 553
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 835
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 412
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp