Höstföräldrar 2017 del 2

Vad spännande! Letar ni i samma område eller helt nytt ställe?
Vi håller oss till omkringliggande kommuner men bor ju i villaområde nu och det är verkligen inte vår grej 🙄 Jag får lite klaustrofobi av alla grannar, är ju uppväxt ute på landet och van att inte ha så många hus inom synhåll😉
Ska ni flytta långt?
 
Vi håller oss till omkringliggande kommuner men bor ju i villaområde nu och det är verkligen inte vår grej 🙄 Jag får lite klaustrofobi av alla grannar, är ju uppväxt ute på landet och van att inte ha så många hus inom synhåll😉
Ska ni flytta långt?

Okej :) Vi ska flytta till det samhället jag är uppväxt i, det ligger en mil utanför den stad vi bor i nu så det blir inte alls långt. Huset ligger i ett villaområde och jag är uppväxt liiiiite mer på landet än det (dock inte med åkrar och ängar och grannar 3 km bort) men vi har kompromissat :D Det blir nog jättebra!
 
Ja det där med semesterfrid är nog bara att glömma har vi känt :angel::D


Haha eller hur! Fast till hennes försvar så är det nog storebror som bidrar mest till störande av semesterfrid! Men det här med två barn blir ju helt klart lite knepigare nu när man inte längre kan lita på att hon stannar där man sätter henne... och när hon vill äta alla storebrors leksaker :p
 
Ida är snart 8,5 manad. För 2 veckor sen har hon 73 cm lang och vägde 8,2 kg (precis dubblat födelsevikten). Hon använder mest st 74 men en del i 80 ocksa.
Kryper, ställer sig upp med stöd, gar längs möbler, klättrar osv. Väldigt aktiv, igar lärde hon sig att klättra ur matstolen vilket nu är mkt mer intressant än att äta. Hon härmar ljud, hostar ngn, hostar hon tillbaka, jammar katterna jamar hon ocksa :), gör massor ljud och grimarser. Har tva lägen, jätteglad eller jättearg.
 
De sägs ju att om motorikutvecklingen hindras så hindras även övrig utveckling, så det är ju inte så konstigt om det tar liiite längre tid när hon varit fixerad så pass stor tid av sitt ännu korta liv 🙂
Det kommer hon ta igen med raketfart :up:

har fått höra att det inte är förrän de är 1,5 år som de har kommit ikapp allt de missade den första tiden, det är dock svårt att tänka så när man hela tiden blir påmind om hur mycket efter hon är nu, men har också hört att jag ska vara glad att hon inte rör sig något själv än :angel:
 
Oh jisses! Då är det verkligen fullt ös om bebisen börjar byta våning utan att en själv är med:D
Enplanshus känns plötsligt som en väldigt bra idé 🙈

Japp.. Jag har ju börjat jobba så jag hängde inte riktigt med i den utvecklingen. Stod typ och fyllde diskmaskinen och han kröp ut ur köket och jag tänkte att han kryper till akvariet (älskar att står och försöka "fånga" fiskarna :laugh:). Tittar strax runt hörnet och då är ungen halvägs upp, vi har en U-trappa typ med en avsats halvvägs, där var han och var på god väg att fortsätta.. Trappgrind på väg upp nu :idea:
 
Samtidigt som vi längtar och törstar efter regn här är ju sommaren himla härlig ändå. Vi har varit nere och badat i sjön ett flertal gånger och han älskar att bada verkligen :) Jag har aldrig varit en riktig badmänniska och var ganska likgiltig till boende nära badsjö när vi flyttade hit, men nu uppskattar jag det verkligen! Cyklar dit på några minuter bara med ungen i stol bakpå :)
Han håller för övrigt på att lära sig att ställa sig upp från sittande nu (utan nåt att dra sig i) och idag kan han plötsligt stå utan stöd, riktigt stadigt! Det är så himla fascinerande det där, hur de tycks lära sig saker över en natt bara. Får se om han går innan han blir tio månader... :crazy::rofl: Han är aldrig still verkligen så även om det är otroligt roligt och häftigt att se honom utvecklas så kan det ju bli ganska spännande när han börjar springa omkring... :D

36724767_10155708694634021_5876779192493801472_n.jpg
 
Samtidigt som vi längtar och törstar efter regn här är ju sommaren himla härlig ändå. Vi har varit nere och badat i sjön ett flertal gånger och han älskar att bada verkligen :) Jag har aldrig varit en riktig badmänniska och var ganska likgiltig till boende nära badsjö när vi flyttade hit, men nu uppskattar jag det verkligen! Cyklar dit på några minuter bara med ungen i stol bakpå :)
Han håller för övrigt på att lära sig att ställa sig upp från sittande nu (utan nåt att dra sig i) och idag kan han plötsligt stå utan stöd, riktigt stadigt! Det är så himla fascinerande det där, hur de tycks lära sig saker över en natt bara. Får se om han går innan han blir tio månader... :crazy::rofl: Han är aldrig still verkligen så även om det är otroligt roligt och häftigt att se honom utvecklas så kan det ju bli ganska spännande när han börjar springa omkring... :D

Visa bifogad fil 16936
Så himla mysigt! Och lite läskigt att det går så fort:nailbiting:

Vi är nyligen hemkomna från en vecka på Gotland, härligt att bara åka runt med lilla familjen på utflykter och inte ha jobb och annat i vägen!
Bebis har varit på White guide-restaurang och gillade maten mycket :D Blir dyr att föda upp den här!
Kryper inte ännu även om det inte känns alls långt bort, dock har jag sett att han har börjat använda pincettgreppet, tror BLW:andet gör mycket bra för motoriken.
Sambon åkte direkt från gotlandssemestern till två veckors utbildning med hemvärnet, så nu blir det verkligen ingen semester för mig här hemma:angel:
 
Vi är också på semester och det funkar fint trots att det är hejdå med det mesta vad rutiner heter, annorlunda sovplatser och mycket intryck. Men ibland blir det knas med sovtider och man har en vaken bebis till 00:30 :p

Hon har börjat förflytta sig ut med möbler och står gärna och håller i sig med bara en hand. Hon får gärna lugna sig med det där nu! Annars är klappa händer senaste kunskapen och det gör hon mest hela tiden nu :D

Imorgon blir hon 9 månader, galet vad fort tiden går!
 
Hur går det för era bebisar i värmen? Här är verkar det vara mest vi (och hunden) som lider, men vissa gånger är det svårt att få henne att sova utomhus. Vi spenderar mycket tid inne eller i skuggan utomhus. Dock älskar hon att bada så vi har införskaffat ett UV-tält och hänger således en del på stranden och i vattnet :D

Det är ibland svårt att få henne att äta, verkar som att hon inte är så intresserad av att bli matad längre utan det ska ätas själv. Hon stoppar gladeligen i sig det mesta som serveras men kom gärna med tips på mat de kan plocka med själva!

Två veckor kvar tills vi flyttar till huset, ska bli otroligt skönt med egen trädgård, både för barn och hund.

Hur går det för er amdra? Tänk, snart fyller de 1 år :eek:
 
Hur går det för era bebisar i värmen?
Det går ganska bra ändå tycker jag, mest svårt att få kepsen/solhatten sitta kvar på när vi "måste" vara ute i solen en stund :meh: I övrigt blir det mestadels inomhuslek eller i skuggan mitt på dagen när det är som varmast, men jag tycker inte han verkar så påverkad ändå.
Här vill det också gärna ätas själv.. Oftast går det bra att mata om han får hålla i en egen sked (eller en leksak) men han får även en del bär från trädgården som han kan sitta och plocka med själv (hallon, smultron, vinbär), vi har även börjat ge honom smörgåsrån, det kan han sitta och gnaga på en stund!
 
Det går ganska bra ändå tycker jag, mest svårt att få kepsen/solhatten sitta kvar på när vi "måste" vara ute i solen en stund :meh: I övrigt blir det mestadels inomhuslek eller i skuggan mitt på dagen när det är som varmast, men jag tycker inte han verkar så påverkad ändå.
Här vill det också gärna ätas själv.. Oftast går det bra att mata om han får hålla i en egen sked (eller en leksak) men han får även en del bär från trädgården som han kan sitta och plocka med själv (hallon, smultron, vinbär), vi har även börjat ge honom smörgåsrån, det kan han sitta och gnaga på en stund!

Skönt att han inte heller påverkas. Känner igen det där med hatten :p

Smart med en egen sked att hålla i. Här äts det också bär i alla dess former, väldigt uppskattat. Jag tänker dock mer på vanlig mat som de kan sitta och plocka med. Igår fick hon ett ihopplock av majs, pasta, skinka, tomat, paprika och gurka. Köttbullar har hon också ätit, pannkakor och våfflor är otroligt populärt och hon äter en smörgås varje morgon.
 
Här fungerar värmen ganska bra för bebis, värre för mig som visserligen gillar värmen men lite svettigt nu när jag är ensam :D
Bebis har inte börjat krypa men rör sig i en jäkla fart! Krälar sig fram som en ödla och är på ALLT! Dörrar, eluttag, stolar allt är superkul och spännande. Stängde in mig och hunden på toa igår så vi kom knappt ut, han låg ju för dörren...
Min ej krypande bebis ⬇️

835E3CD8-8893-49DA-9683-879FD7DA0073.gif



Vi har ju introducerat mat enligt BLW så bebis äter allt vi äter. Får ibland anpassa storlekar bara, tänka att en vuxens pekfinger är ett bra riktmärke på form. Men ju bättre motorik de får går det även bra med mindre bitar. Undvika former som körsbärstomat, oliv och slantade morötter/korv, klyftor är bättre då :)
Sedan anpassar jag bara efter hur kladdigt jag orkar ha det för dagen:angel:
 
Såhär kan det bli när jag tänkte att bebis skulle äta en frukklämmis, men bebisen vägrade suga på pipen. Däremot var det supergott om jag klämde ut lite på bordet :angel:
9154B899-57B7-4573-86A4-BC71A58DF561.jpeg
Detta var en kladdig dag :D I värmen gör det liksom inget om jag får spola av bebisen i badkaret några gånger :up:
 
Här är det supervarmt men tycker Agnes klarar det bra. Skugga och massa vatten typ.

Fröken äter bra men vi är fega med att ge plockmat, är livrädd för att hon ska sätta i halsen. Majs känns liksom som att det är både i fel form och storlek, borde ju vara superlätt att det fastnar i halsen?
 
Här fungerar värmen ganska bra för bebis, värre för mig som visserligen gillar värmen men lite svettigt nu när jag är ensam :D
Bebis har inte börjat krypa men rör sig i en jäkla fart! Krälar sig fram som en ödla och är på ALLT! Dörrar, eluttag, stolar allt är superkul och spännande. Stängde in mig och hunden på toa igår så vi kom knappt ut, han låg ju för dörren...
Min ej krypande bebis ⬇️

Visa bifogad fil 17217


Vi har ju introducerat mat enligt BLW så bebis äter allt vi äter. Får ibland anpassa storlekar bara, tänka att en vuxens pekfinger är ett bra riktmärke på form. Men ju bättre motorik de får går det även bra med mindre bitar. Undvika former som körsbärstomat, oliv och slantade morötter/korv, klyftor är bättre då :)
Sedan anpassar jag bara efter hur kladdigt jag orkar ha det för dagen:angel:

Haha ja de är snabba nu de små liven :D Biter hon av stavarna eller suger hon på dem? :)
 
Här är det supervarmt men tycker Agnes klarar det bra. Skugga och massa vatten typ.

Fröken äter bra men vi är fega med att ge plockmat, är livrädd för att hon ska sätta i halsen. Majs känns liksom som att det är både i fel form och storlek, borde ju vara superlätt att det fastnar i halsen?

Majs äter vår dotter, aldrig satt det i halsen.
 
Hur går det för era bebisar i värmen? Här är verkar det vara mest vi (och hunden) som lider, men vissa gånger är det svårt att få henne att sova utomhus. Vi spenderar mycket tid inne eller i skuggan utomhus. Dock älskar hon att bada så vi har införskaffat ett UV-tält och hänger således en del på stranden och i vattnet :D

Det är ibland svårt att få henne att äta, verkar som att hon inte är så intresserad av att bli matad längre utan det ska ätas själv. Hon stoppar gladeligen i sig det mesta som serveras men kom gärna med tips på mat de kan plocka med själva!

Två veckor kvar tills vi flyttar till huset, ska bli otroligt skönt med egen trädgård, både för barn och hund.

Hur går det för er amdra? Tänk, snart fyller de 1 år :eek:
Tips på mat att äta själv:
Panerad fisk
Ugnsbakade rotfrukter/potatis i klyftor eller stavar
Ugnsbakad paprika
Kycklingklubba/filė skuren i fingerstora bitar mot fiberriktningen
Revbenspjäll
Aubergine/zuchini i stavar mjukstekta (jag brukar koka lite innan för att de ska bli riktigt mjuka)
Majskolv
Omelett
Paj
Pannbiff
Kebabspett
Blodpudding

Det är en del av vår repetoar även om vi inte är fullt igång än (hör till vintertråden men har en tvååring så det känns inte så länge sen...)
 
Haha ja de är snabba nu de små liven :D Biter hon av stavarna eller suger hon på dem? :)
Lite olika beroende på konsistens typ :p
Om det är ugnsbakad potatis så suger han liksom ur innehållet och lämnar kvar det som blivit lite knaprigt i ugnen, tomatklyftor kan han gnaga av så att bara skalet är kvar.
Ibland bits det av bitar men de brukar åka runt i munnen en stund och sedan komma ut med en grimas, bitar på tungan är läbbigt :D
Vi jobbar nog mest på biten att lära oss hantera maten i munnen just nu.
Dock dricker han gärna saker som soppa och lösare gröt eller yoghurt ☺
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 714
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 792
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 901
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 613
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp