Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick lite ömhet i armen, det var allt. Ingen påverkan på amning.
Tar min andra dos nästa vecka :).
Vad skönt att höra!!! 6 juli ska jag ta! Jag är så nervös att åka på covid innan dess, vi ska ju också åka till mina föräldrar. De är i och för sig helt vaccinerade då, och vi kommer bara träffa dem och vara i sommarstugan, men det vore liksom så typiskt om man har klarat sig hela tiden tills nu och åker på det sista veckan.

Har ni fått någon information om vaccinet och amning? Bara sett att det inte finns några rekommendationer angående ammande, att de inte vet om de går över i bröstmjölken.. därav kluven

Har ni fått någon information om vaccinet och amning? Bara sett att det inte finns några rekommendationer angående ammande, att de inte vet om de går över i bröstmjölken.. därav kluven
Jag har inte läst någon studie men läst att man rekommenderar ammande att vaccinera sig nu! Jag är lite nervös för jag vet inte hur mycket forskning som finns, men tänker att antikroppar kommer gå över till bebisen och hjälpa till att skydda mot covid.

Just nu med sömnbrist är jag inte så skarp så jag hinner läsa på ordentligt känner jag 😭

Jag ska vaccinera mig mot covid nästnästa vecka. Har ni gjort det och fått biverkningar? Jag är så nervös att jag ska bli sjuk och att amningen ska förstöras.
Vaccinerade mig förra veckan och fick lite frossa på kvällen och kände mig lite klen några timmar dagen efter bara.

Bara läst det som FHM skriver och när jag sa till innan vaccinationen så sa de bara där att det inte var ett problem.
Tänker att det inte är negativt om det går över lite i bröstmjölken. Väl?

@Cattaflajna + @Monkie

fått första dosen. Blev rejält öm i armen som höll i sig 2-3 dagar (lite som att man slagit i armen hårt någonstans)

här har de t.o.m. börjat rekommenderar gravida att vaccinera just för att antikropparna skall gå över till fostret och ge skydd. Tänker att på vissa ställen i världen har de ju ändå vaccinerat i snart 8 månader (de som började k mitten på december) så nått borde de väl upptäckt om de finns biverkningar. Sedan vet man ju inte på lång sikt men Corona kan ju också ge skador som vi ännu inte känner till

Nu kommer jag inte ihåg källan men har sparat detta i min telefon:

Man kan också ta coronavaccin då man ammar. Det mRNA som vaccinet innehåller förstörs i kroppen på omkring ett dygn, och det är osannolikt att det kommer in i modersmjölken. Adenovirusvektorns komponenter är också kortlivade och så vitt man vet överförs de inte till modersmjölken.

Dessa anvisningar uppdateras när det finns mer forskningsdata av användningen.

Jag har inte kunnat boka
Jag ska vaccinera mig mot covid nästnästa vecka. Har ni gjort det och fått biverkningar? Jag är så nervös att jag ska bli sjuk och att amningen ska förstöras.
Jag har inte kunnat boka än, tror det ska gå från 30/6 för min åldersgrupp om jag förstått det rätt, längtar! Men det vi tänkt är att vi ska undvika att vaccinera oss samtidigt i allafall så nån kan ta hand om barnen om det blir mycket biverkningar.

Idag blir mina bebisar 8 månader ❤️❤️😭😭. Det är så sjukt att det går så fort, och de bara lär sig nya saker varje dag. Två så fantastiska små individer, så roligt att se deras personligheter utvecklas. Nu har de verkligen blivit förtjusta i varandra också, jag var lite orolig för det när de ägnade sina första typ fem månader åt att ignorera varandra men nu skiner de verkligen upp när de ser varandra och blir typ gladare av det än när de ser oss 🙈. Och varken jag eller deras pappa kan få dem att skratta så mycket som brorsan kan.

Idag somnade Elsa i nya lilla resevagnen! Och snodde min glass. Det går ju inte att undvika socker forever, men hade jag fattat att hon skulle vara så intresserad av den hade jag inte ätit den framför henne. Hon brukar inte vara så intresserad av vad jag äter annars utan vara nöjd med det hon fått. Men det kanske är historia nu... Jag sa också till svärföräldrarna att hon inte kryper ifrån mig utan håller sig nära. Det var också igår, haha, hon lär sig nya saker väldigt snabbt!

Jag trodde nog hon skulle nöja sig med att krypa ett tag nu när hon precis lärt sig, men hon vill ställa sig upp mot allt hela tiden, och idag släppte hon soffan och tog ett steg mot mig. Började era krypare med det direkt också?
Nä, mina har varit rätt nöjda med krypandet faktiskt, de kryper ju fortfarande inte riktigt i och för sig utan kastar sig liksom på mage och sen upp på knä och vidare, som om de tävlingssimmar typ 😅. Harry vill gärna ta sig upp nu men vi har liksom ingenting i rätt höjd. Det känns lite hämmande för honom nästan, allt är så högt att han inte når. Nu på morgonen vände han en pop-upleksak på sidan, ställde sig på knä och traskade iväg 😅.

Idag blir mina bebisar 8 månader ❤️❤️😭😭. Det är så sjukt att det går så fort, och de bara lär sig nya saker varje dag. Två så fantastiska små individer, så roligt att se deras personligheter utvecklas. Nu har de verkligen blivit förtjusta i varandra också, jag var lite orolig för det när de ägnade sina första typ fem månader åt att ignorera varandra men nu skiner de verkligen upp när de ser varandra och blir typ gladare av det än när de ser oss 🙈. Och varken jag eller deras pappa kan få dem att skratta så mycket som brorsan kan.
Tiden går så fort!

Man (jag) tycker det är så kul att se utvecklingen och är så nyfiken på vad mina barn ska bli när de blir stora typ. Samtidigt vill jag aldrig att de ska växa upp, bebistiden är så mysig (för det mesta :p).

Och grattis på 8-månadersdagen till dina killar såklart.

Tiden går så fort!

Man (jag) tycker det är så kul att se utvecklingen och är så nyfiken på vad mina barn ska bli när de blir stora typ. Samtidigt vill jag aldrig att de ska växa upp, bebistiden är så mysig (för det mesta :p).

Och grattis på 8-månadersdagen till dina killar såklart.
Ja eller hur, så dubbelt!

Bara läst det som FHM skriver och när jag sa till innan vaccinationen så sa de bara där att det inte var ett problem.
Tänker att det inte är negativt om det går över lite i bröstmjölken. Väl?

Som skydd absolut. Men tänker på eventuella biverkningar.

Samt att de rekommenderas ju ändå inte att barn vaccineras så då tänker jag att det borde väl inte heller spädbarn/småbarn heller rekommenderas då… 🤔 men som sagt verkar man ju inte veta hur mycket som går över, om nåt gör över i bröstmjölken.. tycker det är lustigt och att det finns så lite att läsa om vaccin för de som ammar.

Som skydd absolut. Men tänker på eventuella biverkningar.

Samt att de rekommenderas ju ändå inte att barn vaccineras så då tänker jag att det borde väl inte heller spädbarn/småbarn heller rekommenderas då… 🤔 men som sagt verkar man ju inte veta hur mycket som går över, om nåt gör över i bröstmjölken.. tycker det är lustigt och att det finns så lite att läsa om vaccin för de som ammar.
Det börjar väl vara på gång att vaccinera barn. Här får 12 åringar vaccin och man söker barn 0-12 (tror jag det var) som deltar i vaccinstudier för mindre barn. Var världsomspännande och i Finland behövde de 400 barn.

Det börjar väl vara på gång att vaccinera barn. Här får 12 åringar vaccin och man söker barn 0-12 (tror jag det var) som deltar i vaccinstudier för mindre barn. Var världsomspännande och i Finland behövde de 400 barn.

Andra länder har ju gjort ett tag 🤷‍♀️

Inget som är pågång i vårat län än.
Allmän vaccination är väl för barn från 15 år. Tror endast vissa från 12 år erbjuds, de som riskerar att bli allvarligt sjuka av andra skäl..

Oj, ja man får väl se vad som händer.

Jag vet att jag tjatat om det här i snart 10 mån men Elsas sömn på dagen gör mig helt galen 😩

På natten sover hon typ från 19-06 med enstaka uppvak, ibland tom hela natten och ibland sover hon i sin spjälis. Det är vi såklart glada över ❤️

Men på dagen är det en kamp att få henne att sova mer än 30 minuter. Möjligtvis går det i selen men sover hon i vagnen, cykelvagnen eller bilen vaknar hon alltid efter 30 min oavsett om det rullar eller inte. Okej om det hade räckt men hon sover ju alldeles för lite för sitt eget bästa och blir jättegnällig om hon inte sover nåt längre pass på hela dagen. Vad ska vi göra?

Som tur är tänker vi ju inte förskola förrän i början av nästa år. Tänk om hon hade behövt börja nu i september. Det hade ju aldrig funkat. 😔 Jag är redan stressad för hur det ska bli om ett halvår.

Jag har hela tiden tänkt att det blir bättre när hon är äldre men det blir ju aldrig det 😔

Vi har min bror här på besök med sin familj och skall bo hos oss i två veckor. De har en dotter som är 4 månader yngre än våran tjej

nu, dag tre vågar hon vara nära henne. Vi insåg att det är första gången hon träffar en bebis (eller i alla fall jämnårig med henne) hon fyller 9 månader om två dagar.

Jag vet att jag tjatat om det här i snart 10 mån men Elsas sömn på dagen gör mig helt galen 😩

På natten sover hon typ från 19-06 med enstaka uppvak, ibland tom hela natten och ibland sover hon i sin spjälis. Det är vi såklart glada över ❤️

Men på dagen är det en kamp att få henne att sova mer än 30 minuter. Möjligtvis går det i selen men sover hon i vagnen, cykelvagnen eller bilen vaknar hon alltid efter 30 min oavsett om det rullar eller inte. Okej om det hade räckt men hon sover ju alldeles för lite för sitt eget bästa och blir jättegnällig om hon inte sover nåt längre pass på hela dagen. Vad ska vi göra?

Som tur är tänker vi ju inte förskola förrän i början av nästa år. Tänk om hon hade behövt börja nu i september. Det hade ju aldrig funkat. 😔 Jag är redan stressad för hur det ska bli om ett halvår.

Jag har hela tiden tänkt att det blir bättre när hon är äldre men det blir ju aldrig det 😔
Usch vad jobbigt det låter! Harry och Sixten har vissa dagar där de också sover sådär och det är helt knäckande ju. De sover alltid bara en halvtimme i vagnen också, som små klockor slår de upp ögonen oavsett alla andra omständigheter. Har inga råd att ge men i allafall mycket sympati 🙈. Jag har läst att man kan få hjälp av BVC för att kolla upp det om ens barn sover dåligt på natten, det går inte att få nån sån hjälp?

Undrar om det är nåt med åldern och 30 min. Även Matilda sover 30 min, enstaka gånger 45. Ofta vaken 3-5 timmar dagtid nu, med 2-3 sovperioder.

Hon brukar dock vara pigg efter sina 30 min, lagom till jag varvat ner och slappnar av istället :p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 089
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 471
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 292
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 156
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Husvagnsrenovering
  • Tapeter tapeter tapeter

Hund, Katt, Andra Djur