Bukefalos 28 år!

Hostigt & förkylt föl

A

Angela

Hostigt & förkylt föl

Jag undrar hur jag ska göra,jag har ett snart 6 mån föl som är lite snorig och hostar,inte mkt kanske men hon hostar iallafall.Hon har varit hos mig nu i ca två veckor,skildes från mamman då hon kom.
Jag har ju hört att det är normalt att dom blir förkylda efter att man skiljer dom åt,men hur länge är dom det och vad kan jag göra?Hon är ute mkt och har då ett regntäcke på sig för att ej blir kall.
Mvh Camilla
 
Re: Hostigt & förkylt föl

Ofta blir föl lite förkylda när de byter miljö. det är en massa nya "baciller" som den inte är van vid. Det brukar ge med sig av sig själv. Blir fölungen dålig dvs får feber och snoret blir tjockt och gröngult får du kontakta veterinär.
Det är precis samma sak med ungar som börjar på nytt dagis. Det är en period då de får alla sjukdomar innan de har samma bakterieflora som de andra...

Jag skulle även ta av regntäcket.
Se andra trådar om täcken på föl och unghästar.
 
Re: Hostigt & förkylt föl

Okej,tack för svaret,,jag hoppas att det ger med sig då,men man blir ju så orolig när det gått två veckor nu,,men snoret är inte mörkt gul eller så,utan bara lite vit/genomskinligt och hon snorar lite till och från,så det är mest hostandet jag oroar mig för.Men det gör hon inte heller hela tiden men ja,man blir ju som sagt orolig.Täcket har hon nu för att jag vill att hon ska hålla sig varm nu när hon är förkyld.Och det har ju varit regn väder och rusk nu ett tag.För övrigt så är hon glad och vaken.och MKT matglad :)
Mvh Camilla :banana:
 
Re: Hostigt & förkylt föl

det är ingen fara mitt föl hostade och hade riktiga snordabbar och vet sa att det inte var någor farligt och han var sån i ca 1månad men nu är han hur frisk och kry som helst :)
 
Re: Hostigt & förkylt föl

Ingen fara så länge inte han får gul-grönt snor, feber eller börjar låta konstigt vid andning. På min fölis satt hostan och snuvan i i två månader men det var ingenting att göra mer än att vänta ut det enligt veterinär. Han stod på penicilin i tio dagar men eftersom det inte var bakterierelaterat så hjälpte det inte. Så tempa din fölis varje dag och kolla allmäntillståndet. Det går över skall du se!
 
Re: Hostigt & förkylt föl

Sålänge det är som dus beskriver är det nästan "bara bra". För att få antikroppar måste de klara av förkylningar etc.

det du ska hålla koll på är som flera sagt tempen, om hostan blir värre, andningen samt hur snoret är.

En virusinfektion som den ditt föl har KAN gå över i en bakterieorsakad luftvägsinfektion, och då behöver de ofta PC för att bli bra. MItt föl fick en virusinfektion (förkylning) på klinik som dock övergick i en bakteriell luftvägsinfektion. Snoret blev gult och tjockt och hostan blev värre. krävdes ganska aggresiv PC-behandling för att bli bra, och hostan hängde tyvärr i och hon började visa dammkänslighetstendenser (vilket är den stora risken om de får går för länge) så jag bytte från halm till spån och började ge hösilage istället för hö inne, då blev jag av med hostan.

Vad du kan göra om du vill är att köpa Bisolvon.vet på apoteket. Det är slemlösande. Receptfritt pulver som du slammar upp i vatten och sprutar in i munnen, eller blandar ut med lite mat (t ex betfor). Det smakar sött så de brukar tycka det är helt okej. Bisolvon kan ges till öven smååå föl utan problem MEN du ska vara medveten om att det är livstids slaktkarens på det. Men bisolvonet gör slemmet som ska hostas upp tunnare och lättare att bli av med.
 
Re: Hostigt & förkylt föl

hejsan alexandra,,,peppar peppar så verkar hon vara bättre nu,men annars funderar jag på bisolvon,men om det är livstids karens tid på det så vågar man då?tänkte OM det händer nåt i framtiden som gör att vi måste avliva henne,får man inte det då?
Mvh Camilla :confused:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 561
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp