Hovslagare- behöver skriva av mig lite

@kimmis87 Jag tycker att Dandylinns idé är bra, och du fick kontaktuppgifter till min superduktiga hovslagare redan i somras. I ett PM som du inte svarade på, ser jag nu.

Men att hästen nu har en tappsko kan väl inte vara hela världen? Även om din hovslagare inte är hemma så kan du väl få tag i någon annan hovslagare att åka till som kan slå på skon för en liten peng. Det är väl ändå verkningen som är det viktiga, och den ska väl inte göras om?
 
@kimmis87 Jag tycker att Dandylinns idé är bra, och du fick kontaktuppgifter till min superduktiga hovslagare redan i somras. I ett PM som du inte svarade på, ser jag nu.

Men att hästen nu har en tappsko kan väl inte vara hela världen? Även om din hovslagare inte är hemma så kan du väl få tag i någon annan hovslagare att åka till som kan slå på skon för en liten peng. Det är väl ändå verkningen som är det viktiga, och den ska väl inte göras om?


Jag har lite svårt att se hur hovisar 50 mil från mig skulle kunna hjälpa mig, därav svarade jag inte.

Sen är det inte 1 tappsko, det är den 3:e på en månad, om ens det.

Och nej, jag får ju inte tag på nån hovis, de svarar ju inte i telefon ens. Jag har skickat mess till 3 st, får se om någon av dem svarar, men jag är inte så hoppfull.

Hur illa kan det vara att rida en häst med bara 3 skor i mjukt ridhus? Är det bättre att slita av den andra bakskon med? Vi är ju anmälda till en kurs om 2 veckor, vore ju kul att vara lite igång då iaf. Men trisst att bara rida i ridhus.
 
Jag har lite svårt att se hur hovisar 50 mil från mig skulle kunna hjälpa mig, därav svarade jag inte.

Genom att rekommendera duktiga hovslagare på närmre håll, till exempel? Är man duktig och intresserad så har man ofta ett rätt stort kontaktnät av kollegor, så chansen finns säkert att du kan få ett tips :)!
 
Genom att rekommendera duktiga hovslagare på närmre håll, till exempel? Är man duktig och intresserad så har man ofta ett rätt stort kontaktnät av kollegor, så chansen finns säkert att du kan få ett tips :)!
Alla bra jag känner till tar inte emot nya kunder. Jag skulle tro att det är det samma med de som de ev kan rekommendera. Sen vet jag inte hur jag skulle formulera mig alls.

"Hej, ursäkta jag bor 50 mil bort, kan du rekommendera en hovslagare till mig?" Låter smått sinnessjukt, och det från en person som tillbringade 5 timmar på psykakuten för mindre än en vecka sen...
 
Ang tappskor. Provat boots? Alltså vanliga gummiboots. Men de måste vara såpass stora att de nästan når marken i bakkant.
 
Han kan inte gå med boots dygnet runt. Och när jag har provat boots så har de gått sönder, har dock aldrig provat bak.


Varför kan han inte gå med boots dygnet runt?

Trasiga boots ser jag som att de gjort sitt jobb såvida skon sitter kvar. Boots har varit förbrukningsartiklar här. (haft två som lätt trampat av sig utan boots. En tappsko i veckan liksom. Med boots minskade tappskorna med 99%. Däremot fick jag ersätta boots regelbundet. Men som sagt - när de går istället för skorna, då fungerar de).
 
Alla bra jag känner till tar inte emot nya kunder. Jag skulle tro att det är det samma med de som de ev kan rekommendera. Sen vet jag inte hur jag skulle formulera mig alls.

"Hej, ursäkta jag bor 50 mil bort, kan du rekommendera en hovslagare till mig?" Låter smått sinnessjukt, och det från en person som tillbringade 5 timmar på psykakuten för mindre än en vecka sen...

Tja, hade det varit jag så hade jag mejlat och berättat att jag hade hört - genom rekommendationer - att de var duktiga på problemhovar, och undrat om de möjligtvis visste någon duktig hovslagare i x-kommun/y-län? Det är trevliga och hjälpsamma människor - de bits inte... ;)
 
Tja, hade det varit jag så hade jag mejlat och berättat att jag hade hört - genom rekommendationer - att de var duktiga på problemhovar, och undrat om de möjligtvis visste någon duktig hovslagare i x-kommun/y-län? Det är trevliga och hjälpsamma människor - de bits inte... ;)
Ja jag har fått tips av dig, och jag har ingen aning om vad du grundar de tipsen på. Jag har fått otaliga tips efter den här tråden, flera st med hovslagare som jag aldrig ens skulle tänka tanken att ta ut, så hur ska jag veta att du faktiskt ens kan tipsa? Att du har kunskapen som krävs? Och sedan att de hovslagarna inte bara är bra på att diskutera, utan faktiskt oxå skor/verkar som min häst behöver?

Mja, det är lite för många om, men och kanske för min smak faktiskt.
 
Gör inte ETT problem större genom att ta av den andra.
Om sömhålen o hoven är intakta kan du slå på den igen själv om du har lite hum om hur man gör.
Visst kan du rida i ridhus, men övrig tid sliter nog. Jag skulle skynda att få på sko igen.
Såg nu att det var bak o då är det inte lika illa.

Jag föredrar neoprenboots då de skyddar bättre- är tjockare
 
Gör inte ETT problem större genom att ta av den andra.
Om sömhålen o hoven är intakta kan du slå på den igen själv om du har lite hum om hur man gör.
Visst kan du rida i ridhus, men övrig tid sliter nog. Jag skulle skynda att få på sko igen.
Såg nu att det var bak o då är det inte lika illa.

Jag föredrar neoprenboots då de skyddar bättre- är tjockare

Jag kan inte slå på tappskor.

Ja jag gör mitt bästa för att få på skon igen, men vad ska jag göra när ingen svarar i telefon? Min hovis är i tyskland tills på måndag liksom, jag kan inte tvinga henne att åka hem direkt.
 
@kimmis87 Har en häst som haft sjukt mycket tappskor och minst en per period men rekordet är 5 st på en 6 veckorsperiod. Urtråkigt och energikrävande men jag har löst de genom att kunna slå på skor själv och alltid använda boots. Min har blivit bättre med åren och jag antar att det har med styrkan och koordinationen av kroppen att göra. Håll ut!
 
Jag har inte haft problem med att hoven går sönder vid av trampning förrän den moderna nitningen kom till.
Den där de gröper ut ett litet hål att lägga niten i.
Halva utsidan följde med i o m att det var en blöt höst blev hoven svampig o de nya sömmarna reste sig inom 1 v. Ett sjukbeslag. Hästen har normalt mkt hårda bra hovar o har inte haft det problemet förr eller senare, sen jag bett om att det inte ska nitas så eller hårt.

Tappade lite i tillit då rådet jag fick var att fästa den med silvertejp. På en 800 kg häst.:crazy:
Har sett hästar som fått så stora hål att du kan se igenom dem o hoven blir skör.

Be din hovis visa dig o det är bra för rookies att slå i söm i de befintliga somhålen.
Numera syns inte de gamla nithålen för att jag smörjer vid direkt vid nyskoning o sen frekvent. Hoven bibehåller elasticiteten.
Har oxå klenare slimmade söm.
Btw så nitade @Invincible hovis som jag önskade såg jag efteråt.:bow:
 
Senast ändrad:
Nä, jag har bestämt mig. Det är slut med extra utgifter och specialbehandling. Hästen fungerade alldeles utmärkt innan han fick skor och får därför återgå till det.
 
Så du menar alltså, efter alla dessa diskussioner, att hästen funkar att ridas utan skor? Varför i hela friden började du då på hela den här karusellen???
För att jag ville kunna rida på grusväg. Men det funkar ju ändå inte när han tappar skorna helatiden. Så det får bli bara ridhuset för oss.
 
För att jag ville kunna rida på grusväg. Men det funkar ju ändå inte när han tappar skorna helatiden. Så det får bli bara ridhuset för oss.

Har du testat såna där barfotaboots?
(har själv ingen erfarenhet alls fr såna)

Låter ju jobbigt att måsta begränsa sig till ett ridhus enbart tänker jag
om du ändå bestämt dig för att låta hästen vara barfota.
 
Jag tycker mest det låter jobbigt att ha häst överhuvudtaget. Troligtvis jobbar jag upp honom några månader och gör mig av med honom.

Mer bekymmer vill jag iaf inte ha. I någon form.
 
Varför kan han inte gå med boots dygnet runt?

Trasiga boots ser jag som att de gjort sitt jobb såvida skon sitter kvar. Boots har varit förbrukningsartiklar här. (haft två som lätt trampat av sig utan boots. En tappsko i veckan liksom. Med boots minskade tappskorna med 99%. Däremot fick jag ersätta boots regelbundet.

Trasiga boots i den omfattningen du nämner får inte mig att anse att dom gjort sitt jobb,, däremot att dom förmedlar något man kanske bör lägga lite djupare analys på vad det kan bero på.

Denna tråd är ju redan en klassiker på att man lägger all vikt och intresse i att analysera det sekundära och kämpar med alla medel för att delge att man skiter i att analysera det primära problemet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 412
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 042
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 122
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp