Hovslagare- behöver skriva av mig lite

@Alexandra_W Fast nu beror det ju inte på smärta, utan på att han inte rullar över tillräckligt fort fram, inte kan det väl hjälpa att bedöva bort framhovarna då? Det är idag precis på millimetern att han hinner ta bort framhovarna innan bakhovarna kommer. Förklara gärna hur det skulle hjälpa att bedöva bort hovarna om du tror att det skulle hjälpa, för jag ser inte riktigt hur det skulle det, förutom möjligtvis att han struntar i att akta sina framhovar och börjar trampa på sig istället... Men det tror jag inte heller eftersom han är van att behöva akta sig...

Nej det var mer allmänt kring "veterinären hittar inte det jag känner/tror"

Sen tror iofs JAG att en så känslig häst som din, HAR någonting i grunden som GÖR den känslig. Jag har ju haft en själv där millimetrarna räknades - men han var ju inte fräsch i sina leder i grunden, även om han gick att hålla symptomfri just med skoning precis som han behövde ha den osv.
 
Nej det var mer allmänt kring "veterinären hittar inte det jag känner/tror"

Sen tror iofs JAG att en så känslig häst som din, HAR någonting i grunden som GÖR den känslig. Jag har ju haft en själv där millimetrarna räknades - men han var ju inte fräsch i sina leder i grunden, även om han gick att hålla symptomfri just med skoning precis som han behövde ha den osv.

Varför då?

Och hur ska jag kunna hitta en veterinär som hittar det som varken jag eller någon annan ser? För jag VÄGRAR åka runt till flera olika när varken jag eller någon annan faktiskt ser rent konkret vad som är fel, och mitt försäkringsbolag lär inte gå med på det heller.

Sen kan jag även undra, vilken häst rör sig inte annorlunda när den inte kan rulla över ordentligt fram? Hans mamma är precis likadan, 9 år gammal, aldrig varit halt, ridits hela sitt liv.
Skillnaden här är väl att hennes son rör sig betydligt bättre bak, har mer driv, bär sig bättre osv, det känns för mig inte ett dugg konstigt att steget blir mer påverkat på en sådan häst.
 
Varför då?

Och hur ska jag kunna hitta en veterinär som hittar det som varken jag eller någon annan ser? För jag VÄGRAR åka runt till flera olika när varken jag eller någon annan faktiskt ser rent konkret vad som är fel, och mitt försäkringsbolag lär inte gå med på det heller.

Sen kan jag även undra, vilken häst rör sig inte annorlunda när den inte kan rulla över ordentligt fram? Hans mamma är precis likadan, 9 år gammal, aldrig varit halt, ridits hela sitt liv.
Skillnaden här är väl att hennes son rör sig betydligt bättre bak, har mer driv, bär sig bättre osv, det känns för mig inte ett dugg konstigt att steget blir mer påverkat på en sådan häst.

Snälla kimmis, nu får du tagga ner! Var någonstans ser du att jag övht rekommenderar (eller för all del inte rekommenderar) att du ska åka till veterinär? Om inte ditt varför då var som fråga varför jag tror att en häst som rör sig skräp om det blir nån mm "fel" i skoningen har någon underliggande problematik som skapar känsligheten? Helt enkelt för att 99.9% av alla friska hästar klarar det utan att börja röra sig skräp. Och de flesta (sen kanske din är det där undantaget som bekräftar regeln) som är otroligt känsliga har någon slags underliggande problematik. Diagnosticerad eller ej.

Huruvida hästen varit halt eller ej är för mig inte relevant. Dels för att röra sig skräp med 2 mm för långa tår kan klassas som halt för den hästen, dels för att hästar är olika bra på att lösa problemet utan att bli synbart halt. Din häst får ju dessutom det hela åtgärdad rätt snart - och då blir det inga sekundärskador (t ex ledinflammation)

Att steget blir påverkat - absolut. Men att hästen rör sig skräp och det du beskrivit. Nej det är inte normalt anser jag. Inte med mindre än stora, rejäla skillnader/övervuxet/felvinklat/etc.

Är den röntgad?
 
Snälla kimmis, nu får du tagga ner! Var någonstans ser du att jag övht rekommenderar (eller för all del inte rekommenderar) att du ska åka till veterinär? Om inte ditt varför då var som fråga varför jag tror att en häst som rör sig skräp om det blir nån mm "fel" i skoningen har någon underliggande problematik som skapar känsligheten? Helt enkelt för att 99.9% av alla friska hästar klarar det utan att börja röra sig skräp. Och de flesta (sen kanske din är det där undantaget som bekräftar regeln) som är otroligt känsliga har någon slags underliggande problematik. Diagnosticerad eller ej.

Huruvida hästen varit halt eller ej är för mig inte relevant. Dels för att röra sig skräp med 2 mm för långa tår kan klassas som halt för den hästen, dels för att hästar är olika bra på att lösa problemet utan att bli synbart halt. Din häst får ju dessutom det hela åtgärdad rätt snart - och då blir det inga sekundärskador (t ex ledinflammation)

Att steget blir påverkat - absolut. Men att hästen rör sig skräp och det du beskrivit. Nej det är inte normalt anser jag. Inte med mindre än stora, rejäla skillnader/övervuxet/felvinklat/etc.

Är den röntgad?


Skräp? Tycker du han rör sig som skräp på videorna jag har visat?

Märkligt det där hur i början av tråden så hyllades hans rörelser och han var såååå fin. Nu är han skräp. Där ser man. Och inga nya videor att döma ens :P
 
Skräp? Tycker du han rör sig som skräp på videorna jag har visat?

Märkligt det där hur i början av tråden så hyllades hans rörelser och han var såååå fin. Nu är han skräp. Där ser man. Och inga nya videor att döma ens :P

Nej jag tycker det du beskriver låter som rör sig skräp. Du säger att om det blir några mm fel, så händer ditt och datt. Det översatte jag till rör sig skräp.
 
Jag förstår ingenting

Vad förstår du inte?

Du har själv, med dina egna ord, skrivit att när hovarna inte är helt rätt så är det en kamp att få hästen i rätt form, han slår i sko, han får underhals "över natten, och är spänd och vill inte länga överlinjen, blir springig och obalanserad etc.

Det ovan är för mig en häst som rör sig som skräp om skoningen inte är med enormt kortad tå (enligt dina egna ord extremt kortad tå, på gränsen vad som är okej)
 
Här får man kanske skilja på äpplen och päron lite. Extremt kortad tå till gränsen för vad som är ok medans man fixar till problemet, ja. Sen, nej.

Men då får du tycka att in häst rör sig som skräp. Jag mailade iaf FB och frågade hur de ställde sig till att betala undersökningar av det slaget som föreslås här.

Nu går hästen i form, stadigt och fint, jag kan länga överlinjen himla trevligt. Jag skulle vilja kunna spänna till honom lite mer, men än går inte det.

Hans springig och obalanserad är ju relaterat till honom och mitt öga för detaljer, andra som har sett honom tycker fortfarande att han rör sig bra, den enda som har sett vad jag menar är just den här tränaren/hovslagaren som jag har nu.
 
Alexandra, missade att du frågade om han var röntgad.

Han är röntgad i knän, haser, kotor, rygg och nacke. Allt UA utom en liten förändring i hasen som enligt veterinären inte ska påverka honom, den är röntgad flera ggr och håller samma status. Planen är att röntga den igen i vinter när han har jobbat lite mer.

Tuaphua, sen när skrev coari någonsin någon konstruktivt?
 
Alexandra, missade att du frågade om han var röntgad.

Han är röntgad i knän, haser, kotor, rygg och nacke. Allt UA utom en liten förändring i hasen som enligt veterinären inte ska påverka honom, den är röntgad flera ggr och håller samma status. Planen är att röntga den igen i vinter när han har jobbat lite mer.

Tuaphua, sen när skrev coari någonsin någon konstruktivt?

Ja, det vet jag inte. Men jag vet att jag kunnat ta till mig en del under tiden jag varit här iaf. Visst kanske man behöver förstå en del själv ibland. Men jag tror nog att man kan lyckas få svar om man frågar med.

Jag har två manliga tränare som inte alltid bara babblar likt min kvinnliga superpedagog. Men vill jag veta något så får jag fråga dem på rätt sätt. Och lär mig mycket.
Jag tycker nog Coari gett bra synpunkter genom åren.
 
Här får man kanske skilja på äpplen och päron lite. Extremt kortad tå till gränsen för vad som är ok medans man fixar till problemet, ja. Sen, nej.

Men då får du tycka att in häst rör sig som skräp. Jag mailade iaf FB och frågade hur de ställde sig till att betala undersökningar av det slaget som föreslås här.

Nu går hästen i form, stadigt och fint, jag kan länga överlinjen himla trevligt. Jag skulle vilja kunna spänna till honom lite mer, men än går inte det.

Hans springig och obalanserad är ju relaterat till honom och mitt öga för detaljer, andra som har sett honom tycker fortfarande att han rör sig bra, den enda som har sett vad jag menar är just den här tränaren/hovslagaren som jag har nu.

Vad menar du när du säger "spänna till"? Folk tänker så olika och kallar saker olika..
 
@kimmis87 Jag varken tycker eller inte tycker något om din häst. På riktigt, eftersom jag inte sett honom. Däremot så det du beskrivit har inte innan låtit som nyanser du upplever men inte andra ser, utan som om ridningen fallerar helt. Det var det jag baserade "rör sig skräp" på. Är det fel så ja då rör den sig inte skräp. Oavsett vilket tycker jag inte din häst är skräp eller liknande med minsta värdering i. Kändes angeläget att klargöra.

Skönt med röntgat :)
 
Vad menar du när du säger "spänna till"? Folk tänker så olika och kallar saker olika..
Han "rullar" väldigt bra, avspänt, genom hela kroppen. Lååånga kliv. Bra unghästform. Jag skulle vilja kunna korta upp några steg här o där och få upp framdelen något.

Ursäkta lullig förklaring, min kropp har glömt hur man gör när man sover, igen...
 
Nä fan, hästen får gå utan sko, jag sliter av den andra bakskon med imorgon. Och sen blir det ridhusridning för hela slanten. Tappar han fram så sliter jag väl av den skon med. Jag kan ju inte hålla på såhär och sko om hästen en gång i veckan.


BLÄ vad trött jag är på detta. Han är billig nu om någon vill ha honom. Något tunn i hullet eftersom han inte äter som han ska när han inte jobbar. Helt underbart. NOT.
 
Bara en allmänna funderingar..har försökt läsa igenom tråden men allt känns så himla osammanhängande och rörigt att det är svårt att få grepp om allt.

I alla fall - har du tex skickat runt bilder på hästens hovar till olika hovslagare för att åtminstone höra deras åsikter, vad de skulle gjort etc?
(att testa olika hovslagare inom för kort tidsperiod kan ställa till det en del även)

Är det bara hovarna som kan antas vara hästens problematik, alltså allt annat kan uteslutas? Ingen växtfas eller något som helst avvikande som kan härledas till hovarna och problemen - nutid, dåtid?

Rörelsestörning som är helt "naturlig"? Finns ju hästar som har det utan att man kan anse att dem är halta eller skadade men som speglar sig i hovar, rörelse etc.
Finns hästar som inte klarar minsta mm fel i hovarna för att de ska börja röra sig konstigt.
(min är så när han blir minsta lilla för lång ffa och det märks tydligt när hovis måste ut, jag behöver inte ens en kalender längre. Hans kropp ihop med hans hovar gör att de måste hållas så nytrimmade det bara går)

Somsagt, kanske inte tillför nåt för jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg här..men tänker att problemen ofta är sammanlänkade i hela kroppen och inte bara hovar alltid, däremot är det problem kan det ofta avspeglas i hovarna och rörelsemönstret såfort det blir en förändring.
 
Senast ändrad:
Bara en allmänna funderingar..har försökt läsa igenom tråden men allt känns så himla osammanhängande och rörigt att det är svårt att få grepp om allt.

I alla fall - har du tex skickat runt bilder på hästens hovar till olika hovslagare för att åtminstone höra deras åsikter, vad de skulle gjort etc?
(att testa olika hovslagare inom för kort tidsperiod kan ställa till det en del även)

Är det bara hovarna som kan antas vara hästens problematik, alltså allt annat kan uteslutas? Ingen växtfas eller något som helst avvikande som kan härledas till hovarna och problemen - nutid, dåtid?

Rörelsestörning som är helt "naturlig"? Finns ju hästar som har det utan att man kan anse att dem är halta eller skadade men som speglar sig i hovar, rörelse etc.

Det har jag inte gjort faktiskt, men de som är bra härikring är så ruskigt svåra att få tag på. Nu har jag ju åkt 7 mil enkel väg varje gång jag ska sko hästen, och det var jag ok med, om det inte vore för att skorna bara sitter i 3-4 dagar, för då funkar det ärligt talat bara inte.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till längre. Mina ideer är slut och jag orkar inte mer. Det finns liksom inget som inte krånglar.

Givetvis kan inte allt uteslutas, jag har inte magnetröntgat hela hästen tex.
 
Det har jag inte gjort faktiskt, men de som är bra härikring är så ruskigt svåra att få tag på. Nu har jag ju åkt 7 mil enkel väg varje gång jag ska sko hästen, och det var jag ok med, om det inte vore för att skorna bara sitter i 3-4 dagar, för då funkar det ärligt talat bara inte.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till längre. Mina ideer är slut och jag orkar inte mer. Det finns liksom inget som inte krånglar.

Givetvis kan inte allt uteslutas, jag har inte magnetröntgat hela hästen tex.

Mitt tips är då att prata med folk, det går ju lätt att skicka bilder över hela landet om så för att få åsikter utan att behöva visa upp hästen alltid för att visa verkning/skoning i alla fall..Svårare är det ju om man ska reda ut rörelsemönster då man kanske måste se sådant på plats givetvis.

Varför sitter inte skorna? Hagmiljö, annat?

Som exempel har min sjukligt tunna väggar och det går tyvärr inte att åtgärda mer (de är lööjligt tunna) men hovis fick helt enkelt bli tuffare i sömningen, byte av skor och att jag ständigt måste se över vad han gör i hagen, boots på vid behov etc. "Göra det som går efter förutsättning"
 
Mitt tips är då att prata med folk, det går ju lätt att skicka bilder över hela landet om så för att få åsikter utan att behöva visa upp hästen alltid.

Varför sitter inte skorna? Hagmiljö, annat?

Som exempel har min sjukligt tunna väggar och det går tyvärr inte att åtgärda mer (de är lööjligt tunna) men hovis fick helt enkelt bli tuffare i sömningen, byte av skor och att jag ständigt måste se över vad han gör i hagen, boots på vid behov etc. "Göra det som går efter förutsättning"

Han har inte haft problemet innan utan det beror mest troligt på denna hovis. Hagen han går i nu är platt utan sten, så hagen beror det inte på.

Jag ser inte riktigt poängen med att skicka bilder till folk i hela landet, jag behöver ju nån som kan komma hit och sko min häst.
 
Han har inte haft problemet innan utan det beror mest troligt på denna hovis. Hagen han går i nu är platt utan sten, så hagen beror det inte på.

Jag ser inte riktigt poängen med att skicka bilder till folk i hela landet, jag behöver ju nån som kan komma hit och sko min häst.

Well, det var bara ett tips.
Ibland kan man ju då ha tur och får någon rekommenderad till sig om det är så att man inte känner sig nöjd med sin nv hovis också och inte riktigt vet vart man ska vända sig härnäst.

Många duktiga hovisar är ju väldigt intresserade av vad de håller på med och kan ta sig tiden att titta i alla fall/ge en snabb bedömning även om det inte alltid är så att de har möjlighet till fler kunder men gärna rekommenderar någon annan, det är mer så jag tänker.
I slutändan är det ju oftast bara genom rekommendationer som man hittar hovslagare som passar ändå..

(Jag bor i norr och har exempelvis fått min hästs hovar bedömda på bild av en hovslagare i skåne just för input från en erkänt duktig klinikhovis. Inte jag som skickade bilderna dock men det går nog om man anser det värt)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 412
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 037
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 118
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp