the_connemara

Trådstartare
Är ingen "nosgrimma-motståndare" (även om jag tycker alla hästar BORDE kunna ridas utan...) men nu fick jag nästan nog. Våran klubb arrangerade SM för ponny, junior och YR denna helgen och man såg ju övervägande nosgrimmor som verkligen var jättehårt spända. Dessutom var många av dessa åtdragna remontgrimmor som satt för långt ner. Ok, hästen gapar och behöver korrigeras men detta var ju allmänt vedertaget att dra åt så hårt det bara gick. Vill inte nämna namn men många i A-finalen... Varför är det såhär?? Visst att man kan göra så på en gapande häst på tävlingsdagen för att (försöka) dölja felet man ännu inte är färdig med och sedan återgå till träningen hemma med en normalt spänd nosgrimma (eller ingen alls om det passar bättre) men ja, SM? Ska de inte vara såpass lydiga då att de inte försöker gapa hela tiden?
 
Så är det...
Jag rider min egen med nosgrimma men bara för att det är snyggt :o(ser ännu mer kallblodsaktig ut annars)
Men brukar ta bort den ibland bara för att checka att allt är Ok.
//A
 
Så är det...
Jag rider min egen med nosgrimma men bara för att det är snyggt :o(ser ännu mer kallblodsaktig ut annars)
Men brukar ta bort den ibland bara för att checka att allt är Ok.
//A
 
Jag håller med , Tycker igéntligen att man inte borde nosgrimma i dom högre klasserna för då ska väl hästen vara så pass lydig att inte gapa eller bita tag om bettet :crazy: Men det är ju bara vad lilla ja tycker
 
Om jag inte är helt ute och vinglar så får man väl inte ha achenrem på nationell nivå inom storhäst dressyr. ?
Hur som helst så är gapandet ett beteende, en ryttare som rider bra och har en häst är svårt att få bort. Om hästen gapar vad man en försöker så är ju remontachenrem ett alternativ. Visst ska man inte spänna hårt det är inte bra och bara onödigt, men det ser inte heller så fint ut med en gapande häst på SM.
 
Men på kombinerat SM går ponnyryttare, juniorer och young riders SM samtidigt, och ponnierna får ha aachennosgrimma, juniorerna och young riders rider ju på kandar.
 
ja jag menar ponny SM, vet att juniorer och young riders rider på kandar.
 
Men om man har tagit sig till SM kanske man borde rida såpass bra att hästen inte gapar? :confused:
Det verkar ganska logiskt tycker jag... :D
 
jo visst jag håller med dig. :)
men det är inte alltid så lätt att få bort att en häst gapar, gapandet kan vara en vana, och endel hästen har gapandet som ett "beteende". :crazy:
 
Jag var där - först och främst vill jag säga att det var jättefina tävlingar!!! Måste också säga att ljudet var MYCKET bättre än väntat!
Jag såg bara A-finalen kat D samt juniorer och YR (det var ju dessa vi hade kürer som vi gjort i) men jag la inte märke till detta med nosgrimmorna bland kat D? Visst, jag kikade nog mest på kürerna, hur musiken passade etc.

Men grundfrågan - ang nosgrimmor - visst håller jag med.

Mvh Cissi
 
"Om jag inte är helt ute och vinglar så får man väl inte ha achenrem på nationell nivå inom storhäst dressyr. ?"
Det var vad jag syftade på.
Sen när är ponnier storhästar? Och på ponny är det då inte förbjudet.
 
haha, oj nu gjorde jag dig förvirrad.
jag menar PONNYER inte stor hästar! :)
fattar knappt själv vad jag har skrivit nu, måste varit väldigt förvirrad, men jag vet att det inte är förbjudet på ponny, utan det var en fråga om storhästar.
 
Det var därför jag påpekade det ;) Lätt för att bli förvirrad så det är bättre att fråga en gång för mkt :)
 
Får man inte ha aachennosgrimma på nationell dressyr för häst? På träns alltså? Det trodde jag, men jag tävlar ju inte själv? Men remont går bra?
Har för mig att jag sett aachennosgrimma i lätta klasser... Men jag brukar ju oftast kolla och fota i högre klasser iofs...

Mvh Cissi
 
Du får ha aachennosgrimma på nationell nivå så länge det är tränsklasser.
MSV och uppåt (klasser som det ju oftast hanslar om på nat. nivå) rids ju på kandar och där har man engelsk nosgrimma...
 
Då var jag ju inte helt ute och cyklade :D

Det har alltså med betslingen att göra. Endast engelsk på kandar, det visste jag ju redan. Hemska tanke att sätta på nåt annat...

Och man kan ju rida kandar-klasser på träningstävling lika väl som man kan rida tränsklasser på nationell... Så, betslingen gäller :).

Mvh Cissi (PS - var inte du också med på SM? DS)
 
hrm, svårt att säga... det beror väl inte bara på hur lydig hästen är, hästen kanske reds från början med nosgrimma och då kan dte vara svårt att vänja om... men achennosrem tycker jag är tokig,t det borde man klara sig utan! Vad har du för inställning till pullarnosgrimma då? Är det ännu värre?

:confused: :D
 
Alltså, det var inte själva nosgrimmorna jag var emot utan hur de satt och spändes. Visst behöver säkert många hästar nosgrimmor men en remont som sitter en cm (eller lite högre i de "bättre" fallen) ovanför näsborrarna och är spänd s k i t h å r t (. Det ser fakstiskt väldigt illa ut och är inget man vill se men det såg jag på flera ponnyer på SM:et. Aachen tycker jag är värdelös men rider själv på den då det är dressyrtävling, annars alltid pullargrimma eftersom jag inte klarar av att rida min ponny i en god form utan nosgrimma. Pullargrimman tycker jag bäst om om man ska ha en rem under nosen och jag spänner min lagom hårt, inte så att hela näsan blir "intryckt"...

Min granne rider på remont och hon sätter den ca tre fingrar ovanför näsborrarna och spänner den så att den ligger slät runt nosen utan att strama när han håller munnen stängd. Gapar han blir det obehag men dessa ponnyerna jag syftade på måste ha känt av sin nosgrimma hela tiden hur mkt de än knep i hop munnen, det är DET jag inte gillar.
 
Alltså, det var inte själva nosgrimmorna jag var emot utan hur de satt och spändes. Visst behöver säkert många hästar nosgrimmor men en remont som sitter en cm (eller lite högre i de "bättre" fallen) ovanför näsborrarna och är spänd s k i t h å r t (. Det ser fakstiskt väldigt illa ut och är inget man vill se men det såg jag på flera ponnyer på SM:et. Aachen tycker jag är värdelös men rider själv på den då det är dressyrtävling, annars alltid pullargrimma eftersom jag inte klarar av att rida min ponny i en god form utan nosgrimma. Pullargrimman tycker jag bäst om om man ska ha en rem under nosen och jag spänner min lagom hårt, inte så att hela näsan blir "intryckt"...

Min granne rider på remont och hon sätter den ca tre fingrar ovanför näsborrarna och spänner den så att den ligger slät runt nosen utan att strama när han håller munnen stängd. Gapar han blir det obehag men dessa ponnyerna jag syftade på måste ha känt av sin nosgrimma hela tiden hur mkt de än knep i hop munnen, det är DET jag inte gillar.

ja ha okej, då förstår jag dog! Missuppfattalite!!! Håller med till tusen procent!
 
Sv: *Hrm*

Förstår inte varför alla har så mkt emot nosgrimmor.
för det dörsta, tror ni att hästana vill ha ett bett i munnen som styr vad dom ska göra.
man kan inte komma ifrån att vissa hästar gapar eller tuggar frenetiskt.
hur ska man få hästen att sluta med det utan att sätta på en nosgrimma.?
tror ni att man kan övertala hästen att sluta.?
när hästen gapar så komer den undan bettet och såklart de vill det, när hästen då gapar och "smiter" så blir det en evig dragkamp eftersom ditt tygeltag inte gör någon inverkan och hästen "slipper undan".
Okej det är inte naturligt att spänna hop hästens mun, men är det naturligt att tvinga den att samla sig i en massa rörelser, är det okej att tvinga den att hoppa över hinder eller dra vagn?
Det är inte ens naturligt att rida dom egentligen så..
Tänk efter vad vi har gjort dom till..
 

Liknande trådar

Träning Jag är generellt emot nosgrimmor åtdragna för att stänga munnen men börjar se ett mönster nu när ett ungsto rids. Hon är väldigt pigg...
2
Svar
36
· Visningar
4 488
C
Dressyr Jag har pm:at moderator IngelaH men inte fått svar än (det var iofs inte så många timmar sen och jag tror inte att hon har varit online)...
2
Svar
20
· Visningar
2 379
Senast: VulkanoRosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp