Bukefalos 28 år!

Hund och högskole/universitetsstudier?

isabollan

Trådstartare
Hund och högskole/universitetsstudier = sant?

Jag har blivit extremt sugen på att skaffa en egen hund :p eventuellt inom en snar framtid kommer jag lämna min hemstad för studier på annan ort, skulle det vara en trygghet med en hund. Jag vill ha en "kompis" att va ute å leka med, aktivera mentalt likväl som fysiskt och även löpträna med. :)

Men är nyfiken på att höra era erfarenheter? Funkar det verkligen att ha en hund samtidigt som man pluggar på högre nivå?
Självklart förstår jag att det varierar beroende på utbildning och även på vilken hund man har, men funderar på ett ungefär! ;)
 
Sv: Hund och högskole/universitetsstudier?

Perfekt kombo! Bättre än jobb iaf, man kan styra mer tid själv.

Sen vet jag ingenting om dig, när jag pluggade sa vi "vi ger det ett år och ser om vi har tid med hund" och konstaterade rätt fort att nä, inte nu. Enbart prioriteringsfråga, ville lägga tid på att lära känna folk och festa istället.

Sen lugnade jag ner mig och skaffade hund sista åren jag pluggade ;)
 
Sv: Hund och högskole/universitetsstudier?

Om det någon gång är lättare att skaffa hund så brukar det vara just när du studerar. Då har du dina förläsningar, men kan annars vanligen lägga upp tid och plats själv för studier/grupparbeten/eget arbete.

När du arbetar (heltid) så är du mycket mer bunden (något beroende på typ av jobb givetvis). Arbetar du kontorstider så sitter du ju i princip på plats 8-17 - det plus restid ger ganska så tajt utrymme för hunden.
 
Sv: Hund och högskole/universitetsstudier?

Jag har hund och ska börja plugga till hösten.
Nu när jag jobbar går han på dagis, men det ska vi säga upp när skolan börjar.

Skillnaden mellan din och min situation är att min hund är vuxen och jag vet att han klarar av att vara ensam hemma 3-4 timmar utan problem de dagar det behövs.

Men om du kan lösa valpperioden, ensamhetsträningen samt har hundvakt för de dagar det är heldagar i skolan så tror jag inte att det ska vara några problem.
 
Sv: Hund och högskole/universitetsstudier?

Rent generellt tycker jag det är lättare att skaffa hund under studietiden jämfört med när man är bunden med jobb. Men det beror dels på hur hög belastningen är på programmet du ska gå! Jag t.ex. hade praktik vissa terminer mellan 6-10 veckor + att vi hade väldigt mycket föreläsningar och kurser med praktiska moment som fick tränas in på kvällar och helger. Men sista terminen kunde jag skaffa valp trots att jag pluggade 150 %, men då hade jag inte så många föreläsningar. Men jag fick ändå ta mycket hjälp av en kompis. Kolla upp hur schemat kommer se ut för kommande termin och se till att du har någon som kan hjälpa dig, då är det ingen omöjlighet att bli med vovve.
 
Sv: Hund och högskole/universitetsstudier?

Jag håller med övriga om att det oftast är en bra tid att skaffa hund när man går på högskola. Dock skulle jag aldrig skaffa en hund under första terminens studier. Detta för att det dels händer mycket första terminen som man kanske inte vill missa (ffa om man läser program), samtidigt som jag tycker att det är bra att komma in i studierna och känna efter hur det är och få den vardagen att fungera innan man krånglar till det med valp :).

Det är säkert skillnad på hur man är som person och om man skaffar vuxen hund etc, men för mig var det mycket jobb och en stor omställning så jag är glad att jag väntade några terminer :)
 
Sv: Hund och högskole/universitetsstudier?

Det beror helt på vad du ska plugga. Jag pluggade till jurist och där hade vi hur mycket "fritid" som helst. Men sambon har gått på Chalmers och blev ingenjör och där hade de hela dagarna schemalagda varje vardag. För mig hade det varit bra att skaffa hund, men för sambon hade det inte alls fungerat.

Sen är ju frågan vad man gör av sin hund när man tex har grupparbeten som tar lång tid. Ibland sitter man många timmar under en vecka med ett grupparbete och då kan man inte bara gå hem för att hunden inte kan vara själv längre. Tack och lov jobbar min sambo i samma kvarter som vi bor, så han kan gå hem och gå ut med hundarna, men han kan även ta med dem upp på kontoret.

Sen blir det ju mycket utekvällar och fester när man pluggar. Man umgås med vännerna man träffar på skolan. Går man ut vid 18-tiden är det ju inte jätteroligt att gå hem vid 22-23 för att hunden inte kan vara själv längre. Det är ju då festen precis börjar komma igång.

Så man behöver absolut en hundvakt eller någon typ av avlastning ändå.
 
Sv: Hund och högskole/universitetsstudier?

Vill du skaffa hund så skaffa hund. Studier eller arbete spelar ingen roll - det tillhör hundägandet att lösa livet för hunden på ett sätt som fungerar, inte bara ett par år utan hundens hela livstid. Det gör de flesta genom att pussla tider, bygga hundgård, använda hundvakter, dagis eller dagmatte. Så får man välja ras utifrån de livsförhållanden man har och det hundintresse man har, så att hund och ägare får det bra tillsammans. Om det känns som en uppoffring ekonomiskt eller tidsmässigt att ordna det för hunden så är det förmodligen inte rätt mot någon av er att skaffa hund just nu.
 
Sv: Hund och högskole/universitetsstudier?

Svarar alla. Tack för alla svar! :)

Som det känns nu så blir det hund för mig efter jag gett utbildningen en chans först för att se om jag passar där, och sedan hur schemat blir såklart!
Jag har aldrig haft något intresse av att festa eller röja på sådant sätt, så tror livet som hundägare på typ en brukshundsklubb på fritiden skulle passa mig bättre ;)
Det som återstår är bara att hitta någon ras som passar mig..

De raser jag har funderat på är mellanstora, aktiva hundar som har tjock päls och tål lite kyla, då skidåkning och skoter är återkommande aktiviteter på vintern. Har funderat på raser som exempelvis lapphund eller schnauzer.

Är nyfiken att veta, vad har ni för raser och vad gör ni med dem? :)
 
Sv: Hund och högskole/universitetsstudier?

Jag tar examen nu efter tre år med högre studier. Men ska fortsätta med kurser under HT och får förmodligen en Finsklappis valp i sommar. Tror som tidigare säger att det är bäst att testa på hur studierna är först. Däremot vet jag av egen erfarenhet att alla kurser inom program kommer att se olika ut, så det kan både bli tuffa och enklare perioder.
 
Sv: Hund och högskole/universitetsstudier?

De raser jag har funderat på är mellanstora, aktiva hundar som har tjock päls och tål lite kyla, då skidåkning och skoter är återkommande aktiviteter på vintern. Har funderat på raser som exempelvis lapphund eller schnauzer.
Jag tänker nog lite tvärtom från dig. För mig är det viktigt att hunden mår bra på sommaren också ifall jag är en aktiv människa då med. Det är betydligt enklare att sätta på hunden ett täcke än att raka hunden på sommaren, om man ens har en hund som går att raka.

Men det beror ju helt på hur aktiv du är och vad du sysslar med för några aktiviteter. Sen är det enligt mig inte de där extra aktiviteterna man gör som är speciellt viktiga, det är hur vardagslivet ser ut.

Åker man längdskidor flera dagar/veckan under vintern och vill att hunden ska hänga med så förstår jag att man vill ha en aktiv hund. Men kom ihåg att även sällskapshundar klarar ett aktivt liv. Man behöver inte köpa en arbetande ras bara för att man är aktiv. En arbetande ras är en arbetande ras och behovet på arbete kommer man inte undan. En sällskapsras hänger gärna med på grejer, men kräver det inte på samma sätt. Stor skillnad när man har mycket att göra i skolan!!
 
Sv: Hund och högskole/universitetsstudier?

Men är nyfiken på att höra era erfarenheter? Funkar det verkligen att ha en hund samtidigt som man pluggar på högre nivå?
Självklart förstår jag att det varierar beroende på utbildning och även på vilken hund man har, men funderar på ett ungefär! ;)

Jag läser 100% på universitet och har en hund (Dvärgschnauzer, snart 8 månader).

För mig har det funkat jättebra. Har inte särskilt mycket schemalagd tid. Såg att någon nämnde grupparbeten och på min utbildning är det väldigt mycket grupparbeten men det har inte heller varit några problem. Vi har helt enkelt varit hemma hos mig och gjort grupparbetena så hunden inte behöver vara ensam så mycket.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 839
Senast: starcraft
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 658
Senast: LaMagia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 342
Skola & Jobb Insåg just att jag behöver fatta ett beslut eftersom jag imorgon har ett möte med engelska kollegor, utöver svenska kollegor och svenska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 742
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp