Hund som loggar ut

Bukefalos 30 år!

Det är så jag har gjort fram till nu - belöna det bra och ignorera det dåliga - men upplever inte att det har gjort någon skillnad. Det kan tom ha bidragit till problemet om han nu är den typen av hund som behöver mer inramning och tydlighet för att inte tappa sugen. Jag vågar inte säga självklart att det är så, men det där fotgåendepasset fick många tankar att börja snurra.

Tillägg: när jag skriver att jag säger till så handlar det inte om någon direkt korrigering utan bara ett snabbt "app app" som är väl inarbetat sedan förut. Det är tillräckligt för att han ska förstå att nu blev det fel, men det går bra att försöka igen och så kommer belöningen när det går åt rätt håll. Jag har mest använt det i vardagslydnaden och varit restriktiv med det i annan träning men det kanske var fel tänkt.

Att han fjantar litegrann men sedan skärper sig tycker jag ändå kan vara okej medan vi håller på att prova oss fram till vad som funkar och inte. Det är ju inte konstigt att han ballar ur om han hela tiden har behövt tydlighet, gud vad mycket energi som ska gå åt till att försöka förutse vad jag vill. :o

En typisk grej tycker jag är att vi gör det för enkelt - för få eller för lätta störningar, kanske alltid samma störning, ofta på välkänd plats, ofta momenten i samma ordning. Vi är förutsägbara och lär hundarna moment, under förutsättning att A, B och C också är samma som alltid.

T ex hunden kan kommandot ”sitt”. Under förutsättning att det är matte som säger det, och att hunden ser matte när hon säger det. Kanske t om under förutsättning att det är på hemmaplan.

Fungerar kommandot ”sitt” om du börjar ändra på förutsättningarna? Och om det inte gör det, har vi lärt hunden kommandot då, eller har vi lärt den ett situationsbundet scenario?

Vi människor är duktiga på att bli monotona och förutsägbara, och lära hundar mönster och system som blir situationsbundna.
Det är en av anledningarna till det är ganska vanligt med ett superfint fotgående på en hund på lydnadsplan, som utanför planen inte kan gå i koppel. Eller att saker man tränar hemma fungerar jättebra där, men fallerar på ny plats.

Många tenderar också att börja enkelt och successivt göra det svårare, så att hundarna behöver göra det som är mest utmanande när de börjar bli trötta. I stället för att börja med något som vi tycker är svårt och utmanande, och förenkla om det blir för klurigt.

Förvånansvärt ofta löser hundarna det som är svårt utan att man behöver förenkla, och helt plötsligt kan vi börja utmana dem på riktigt :)

Sorry, spann iväg lite där :laugh: men hoppas andemeningen kom fram.
Jag förstår vad du menar och det gav mig några tankar själv på hur jag kan klura.
I det andra inlägget där du skrev om att ha högre arbetskrav (trött i huvudet och kommer inte ihåg hur du formulera det) så var det inte denna förklaringen jag väntade mig. Glad att jag frågade och tack för svaret. :)

Jag förstår vad du menar och det gav mig några tankar själv på hur jag kan klura.
I det andra inlägget där du skrev om att ha högre arbetskrav (trött i huvudet och kommer inte ihåg hur du formulera det) så var det inte denna förklaringen jag väntade mig. Glad att jag frågade och tack för svaret. :)

Jag insåg att jag nog inte svarade riktigt på frågan :p

När jag har kursare brukar jag prata om att lämna över en del av ansvaret på hunden, som en del i att ställa högre krav. Vi är ett team, det är inte rimligt att jag ska göra 90% av jobbet för att det ska fungera. När vi lämnar över en del av ansvaret till hunden - gör din del - så blir det också ganska tydligt om de faktiskt förstår vad vi vill eller inte.

Men det jag skrev tidigare är själva grunden för högre arbetskrav - och när förståelsen för vad vi vill finns där kommer det vara så mycket enklare att ställa de högre kraven. Du vet att hunden kan, i alla situationer och därför kan du också ställa kraven.

@Mint När jag säger att hunden loggar ut så menar jag att han tappar fokus på samarbetet och istället vill gå runt i sin egen lilla värld och nosa, eller så börjar han flamsa runt genom att hoppa på mig eller tokspringa i cirklar.

Blir stressad och försöker ge lugnande signaler?

(Sorry om det redan varit uppe, jag har följt tråden men minns inte vad som skrivits. Just det citerade påminde mig så mycket om min extremt socialt känsliga hund som jag så länge upplevde flamsade eller ignorerade mig innan jag förstod vad det faktiskt handlade om.)

(Sorry om det redan varit uppe, jag har följt tråden men minns inte vad som skrivits. Just det citerade påminde mig så mycket om min extremt socialt känsliga hund som jag så länge upplevde flamsade eller ignorerade mig innan jag förstod vad det faktiskt handlade om.)

Ja precis. Detta handlar oftare om att hunden ger sin förare lugnande signaler eller bara slår över pga. att den inte kan hantera situationen än att hunden inte "vill". Ofta vill hundarna men förstår inte eller kan inte.

KL: Jag ser ofta dessa beteenden hos hundar som jag har på kurs. Förarna vill gärna prata om hundens beteenden men det enda beteende de kan påverka är sitt eget. Ofta är det oerhört mycket lättare för en utomstående att se vilken situation som utlöser dessa beteenden hos hunden och föreslå hur föraren ska agera annorlunda för att förebygga det. Hittar man ingen träningskompis eller instruktör så återstår att filma och försöka hitta vilka situationer som utlöser beteendet och sen lägga upp en plan för att själv agera annorlunda för att förebygga situationen som hunden tycker är jobbig eller inte klarar än. Sen träna sig själv mer än hunden i ett första steg. Lägga mycket tid på grunder (belöningssignal, impulskontroll, belöningar) med hunden så de sitter som berget oavsett situation eller störning. Sen från den långsamt bygga upp hundens mentala kondition så den klarar att koncentrera sig längre och längre stunder. Ju svårare miljö desto lättare övningar är mycket viktigt i början.

Utifrån vad jag vet om lugnande signaler så tvivlar jag på det. Jag tolkar det mer som överslag pga frustration, som jag redan har skrivit några gånger tidigare. Och det tror jag mer och mer att det är jag som inte varit tillräckligt tydligt med vad jag vill. Hunden är smart och försöker så gott han kan, det är jag som är dum i huvudet och inte ger honom rätt verktyg...

Hade han varit extremt känslig som du beskriver att din hund är så tror jag inte att han hade varit så förlåtande med misstag, utan det hade smittat av sig på saker utanför träningen. Och där är han ju närmast en drömprins.

@Irrbloss var det så att din hund hade något bättre koncentration/motivation vid mer självständigt arbete såsom noswork? När Ascot var unghund älskade han allt som hade med nosarbete att göra (det gjorde han hela livet) medan lydnad/rallylydnad och liknande inte alls hade samma värde. Jag gjorde då så att jag växlade mellan sporterna, typ två noswork sök följt av några minuters lydnadsträning och sen växlade jag igen. I början var det typ 2-3 minuter lydnad, växla till 2-3 noswork sök, växla igen osv. Jag började då alltid med 1-2 nosworksök. Jag kunde även sen köra lite trixträning och växla till lydnadsträning. Ascot hade typ 3-4 trixs som enligt Ascot var så självbelönande.
Huruvida det var detta träningssätt som påverkade eller att Ascot mognade vet jag inte men efter ett litet tag med detta träningssätt så ökade Ascots motivation kraftigt i lydnads och rallylydnads träningen. Ascot kom att älska all typ av träning, oavsett om det var noswork, specialsök eller lydnad/rallylydnad. Allt var lika kul.

Kan vara något att testa :)

Jag insåg att jag nog inte svarade riktigt på frågan :p

När jag har kursare brukar jag prata om att lämna över en del av ansvaret på hunden, som en del i att ställa högre krav. Vi är ett team, det är inte rimligt att jag ska göra 90% av jobbet för att det ska fungera. När vi lämnar över en del av ansvaret till hunden - gör din del - så blir det också ganska tydligt om de faktiskt förstår vad vi vill eller inte.

Men det jag skrev tidigare är själva grunden för högre arbetskrav - och när förståelsen för vad vi vill finns där kommer det vara så mycket enklare att ställa de högre kraven. Du vet att hunden kan, i alla situationer och därför kan du också ställa kraven.
Det jag tycker är svårt i sådana här diskussioner är vad man menar med att ställa krav och vad som händer när hunden inte kan/vill/det är för svårt.

Dör tycker jag det kan vara ett glad som är svårt att komma över.

Jag har en smart hund som reagerar snabbt och tar åt sig av press. Saker hon "kan" blir så mycket svårare om det blir för mycket press när det är störning (som för många andra).
Det är ju en del att tänka på vid hundträning.

@Acto Det stämmer att han har lättare för att hålla fokus i självständigt arbete. Nosa är nog hans favoritsak i hela världen, det och att få äta. Självbelönande och han slipper att jag kommer och ska ha åsikter, det kan inte bli bättre. :cautious:

Jag vågar tyvärr inte prova att byta mellan olika sporter i samma pass. Jag har jättesvårt för att växla mellan olika aktiviteter så det räcker att hålla på med en och försöka avsluta när det går som bäst. Annars är risken att vi får ännu mer problem med att jag går upp i stress, hunden plockar upp det och blir distraherad.

Minsta motståndets väg vore helt klart att bara köra nosarbete och lägga ner resten. Det blir mer och mer lockande ju mer jag inser att det är jag som utgör den stora begränsningen. :(

Utifrån vad jag vet om lugnande signaler så tvivlar jag på det. Jag tolkar det mer som överslag pga frustration, som jag redan har skrivit några gånger tidigare. Och det tror jag mer och mer att det är jag som inte varit tillräckligt tydligt med vad jag vill. Hunden är smart och försöker så gott han kan, det är jag som är dum i huvudet och inte ger honom rätt verktyg...

Hade han varit extremt känslig som du beskriver att din hund är så tror jag inte att han hade varit så förlåtande med misstag, utan det hade smittat av sig på saker utanför träningen. Och där är han ju närmast en drömprins.

Extremt socialt känslig var det jag skrev men det kanske var fel uttryckt. Det jag menade var att minsta stress, frustration eller missnöje hos mig (som jag inte ens trodde märktes eller ens märkte själv) så började han endera gå omkring och nosa för att lugna eller flamsa och toka sig för att få mig på bra humör. Det var ingen känslig eller stressad hund generellt, bara väldigt mån om vår relation och att hålla matte glad.

Det behöver ju verkligen inte vara samma i er situation men ville ändå skriva det då det förändrade så mycket för oss när jag fattade att det var vad det handlade om. Jag hade inte heller möjlighet att träna för någon eller med andra under en period men att filma själv (alltså bara ställa upp mobilen nånstans och trycka på spela in) och titta på hjälpte att se såå många subtila signaler och beteenden hos både mig själv och honom som jag inte alls kunde uppfatta när det hände.

@Acto Det stämmer att han har lättare för att hålla fokus i självständigt arbete. Nosa är nog hans favoritsak i hela världen, det och att få äta. Självbelönande och han slipper att jag kommer och ska ha åsikter, det kan inte bli bättre. :cautious:

Jag vågar tyvärr inte prova att byta mellan olika sporter i samma pass. Jag har jättesvårt för att växla mellan olika aktiviteter så det räcker att hålla på med en och försöka avsluta när det går som bäst. Annars är risken att vi får ännu mer problem med att jag går upp i stress, hunden plockar upp det och blir distraherad.

Minsta motståndets väg vore helt klart att bara köra nosarbete och lägga ner resten. Det blir mer och mer lockande ju mer jag inser att det är jag som utgör den stora begränsningen. :(
Spånar lite nu men...

Kan du använda nosarbetet i en förenklad variant som belöning? Tänker om du på förhand lägger ut tex tre godisspår på olika ställen. Ni gör sen en lydnadsövning och när han gör det riktigt bra springer ni tillsammans till ena spårets början och så får han direkt spåra.

Jag har använt "gå och lukta och kissa i buskarna" som superbelöning i agility, när min (på den tiden) unga hane gärna tog lite egna utflykter till buskarna mitt i agilitybanorna.

Det jag tycker är svårt i sådana här diskussioner är vad man menar med att ställa krav och vad som händer när hunden inte kan/vill/det är för svårt.

Dör tycker jag det kan vara ett glad som är svårt att komma över.

Jag har en smart hund som reagerar snabbt och tar åt sig av press. Saker hon "kan" blir så mycket svårare om det blir för mycket press när det är störning (som för många andra).
Det är ju en del att tänka på vid hundträning.

En förutsättning för att ställa krav på utförandet är ju att hunden kan det vi ber om.
Men det finns ju andra saker att kravställa utöver själva utförandet - attityd eller tempo t ex, som kan vara viktigare än att det blir exakt utfört. Men jag håller med, det blir alltid svårt att veta hur andra definierar ord!

Under grundförutsättningen att hunden så klart tycker det är roligt att utföra träningen tillsammans med mig, tar jag nog ganska lite hänsyn till vad hunden faktiskt vill :) jag tränar på det vi behöver bli bättre på, det är inte alltid det är vad hunden hade tränat om den fått välja.

Press är intressant.
Jag tränar mina hundar med ganska mycket press, och lär dem ett system för det redan när de är valpar. Jag upplever att hundar som från början lär sig att hantera press och att press inte är något farligt, sällan får problem med det när man sedan börjar använda det när det är dags att träna dem. Tvärtom tycker jag att pressen hjälper hundarna längre fram i träningen, eftersom man då t ex kan nöta detaljer och göra om många gånger utan att hundarna går ner sig av den pressen det ofta innebär. Särskilt när man har lite mjukare hundar, typ retrievers.

En förutsättning för att ställa krav på utförandet är ju att hunden kan det vi ber om.
Men det finns ju andra saker att kravställa utöver själva utförandet - attityd eller tempo t ex, som kan vara viktigare än att det blir exakt utfört. Men jag håller med, det blir alltid svårt att veta hur andra definierar ord!

Under grundförutsättningen att hunden så klart tycker det är roligt att utföra träningen tillsammans med mig, tar jag nog ganska lite hänsyn till vad hunden faktiskt vill :) jag tränar på det vi behöver bli bättre på, det är inte alltid det är vad hunden hade tränat om den fått välja.

Press är intressant.
Jag tränar mina hundar med ganska mycket press, och lär dem ett system för det redan när de är valpar. Jag upplever att hundar som från början lär sig att hantera press och att press inte är något farligt, sällan får problem med det när man sedan börjar använda det när det är dags att träna dem. Tvärtom tycker jag att pressen hjälper hundarna längre fram i träningen, eftersom man då t ex kan nöta detaljer och göra om många gånger utan att hundarna går ner sig av den pressen det ofta innebär. Särskilt när man har lite mjukare hundar, typ retrievers.
Har du lust att utveckla vad du har för system och hur du lär valparna det?

Jag har en hund som klarar press väldigt bra och en som inte gör det... tycker ju att jag lagt grunderna ganska lika, men jag har fått helt olika resultat utifrån denna förmåga.

Har du lust att utveckla vad du har för system och hur du lär valparna det?

Jag har en hund som klarar press väldigt bra och en som inte gör det... tycker ju att jag lagt grunderna ganska lika, men jag har fått helt olika resultat utifrån denna förmåga.

Det är egentligen inget avancerat - jag är medveten om när jag lägger (social) press och jag lägger den medvetet (och så klart anpassat) på hunden redan i valpstadiet. Många hundar tycker det är jobbigt med social press, och hos de som gör det vill jag direkt börja lära dem att det inte är något farligt. Både verbalt och med kroppsspråk.

Jag tänker att press alltid kommer in i hundens liv på något sätt förr eller senare.
När det kommer in i träningen vill jag kunna använda det som ett verktyg i stället för att det blir ett hinder eller en begränsning i utvecklingen :)

Idag är en sån där dag då jag funderar på om det inte är hormonerna som ställer till det, åtminstone delvis. Vi gick promenad i ett område där vi inte gått förut och han blev okontaktbar, det var bara nosa och pinka som gällde precis hela rundan. Jag fick till och med suga tag i och dra honom ur vägen så att han inte skulle kliva ut mitt framför en bil, för han hade inte uppmärksamheten på nåt annat än sniffandet. När vi var ca 10 minuter hemifrån så var det som att han äntligen vaknade upp ur sin trans och då tog han kontakt ett par gånger så att jag kunde belöna. Då hade vi varit ute i lite över en timme...

Jag ger honom alltid tid att ta in nya miljöer och nosa runt en stund innan jag ber om något, men att han kan bli så blockerad så länge gör att jag blir tveksam till att det någonsin kommer att hjälpa. Jag försökte ställa krav på honom att lyssna men det struntade han blankt i, för här ska inte jag komma och tro att jag kan mäta mig med hund-Tiktok. Det är skit. :(

Idag är en sån där dag då jag funderar på om det inte är hormonerna som ställer till det, åtminstone delvis. Vi gick promenad i ett område där vi inte gått förut och han blev okontaktbar, det var bara nosa och pinka som gällde precis hela rundan. Jag fick till och med suga tag i och dra honom ur vägen så att han inte skulle kliva ut mitt framför en bil, för han hade inte uppmärksamheten på nåt annat än sniffandet. När vi var ca 10 minuter hemifrån så var det som att han äntligen vaknade upp ur sin trans och då tog han kontakt ett par gånger så att jag kunde belöna. Då hade vi varit ute i lite över en timme...

Jag ger honom alltid tid att ta in nya miljöer och nosa runt en stund innan jag ber om något, men att han kan bli så blockerad så länge gör att jag blir tveksam till att det någonsin kommer att hjälpa. Jag försökte ställa krav på honom att lyssna men det struntade han blankt i, för här ska inte jag komma och tro att jag kan mäta mig med hund-Tiktok. Det är skit. :(
Har du testat "fokus-övningen" jag länkade till i ett tidigare inlägg? Låter som ett perfekt tillfälle att träna det på och sen belöna emellanåt med att han får gå och lukta och kissa 🙂

Har du testat "fokus-övningen" jag länkade till i ett tidigare inlägg? Låter som ett perfekt tillfälle att träna det på och sen belöna emellanåt med att han får gå och lukta och kissa 🙂

Jag har gjort en liknande i andra situationer men här blir han helt okontaktbar. På en fläck låste han sig totalt så att jag fysiskt fick släpa honom därifrån. Jag bedömde att det inte var värt att ta fighten, för når inte krav-rösten fram så kommer inte löfte om godis heller att göra det. På sin höjd skulle jag få ett "jag ska bara" och sen kontakt när han tycker att han är klar (gissningsvis efter minst 20 minuters sniffande på samma fläck). Jag fick inte intrycket att det var det tänkta slutresultatet av övningen.

För mig är promenad och träning två helt olika saker. Att frysa vid fläckar på promenader gör min hund också. Hon är tik och tävlar bruks på elitnivå. Att hunden nosar på promenaderna tycker jag är helt naturligt. Att de stänger av öronen då är rätt naturligt. Men det går såklart att träna på att kunna bryta det. Lär in ett brytkommando med hjälp av en riktigt högt värderad belöning.

Men jag skulle aldrig aldrig låta hunden "nosa av sig" på en träningsplan där den förväntas träna lydnad med mig. Jag lär valparna från början att när vi tränar finns inget annat alternativ än att hålla fokus på mig. De får aldrig drälla runt och "undersöka" då. Jag engagerar dem i en godbit eller med leksak oavbrutet på träningsplanen i början innan vi lägger in några som helst träningsövningar och då har det så hög förväntan på sin belöning att de inte har tid att tänka på annat. Jättebra att ha är en enkel checka in rutin som start på träningen så att hunden vet att det är träning. Många använder numera också en "startbox" där hunden får vänta passiv på att träningen ska börja.

Det är så enkelt som att det hunden gör ofta blir den bra på. Nosar den ofta blir den bra på det. Går den ofta på planen med fullt fokus på förare så blir det bra på det. Sen är det olika svårt för olika hundar och olika förare att komma till just fullt fokus. Men av det jag sett under alla åren och tränat med andra och hållt kurser att det är rätt ofta de förare som beklagar sig över hundens bristande koncentration själv också har mer eller mindre svårt att själva hålla fokus på sina uppgifter på planen. Jag kan aldrig förvänta mig att hunden är koncentrerad på sina uppgifter om jag inte är det på mina.

För mig är promenad och träning två helt olika saker. Att frysa vid fläckar på promenader gör min hund också. Hon är tik och tävlar bruks på elitnivå. Att hunden nosar på promenaderna tycker jag är helt naturligt. Att de stänger av öronen då är rätt naturligt. Men det går såklart att träna på att kunna bryta det. Lär in ett brytkommando med hjälp av en riktigt högt värderad belöning.

Nu tar du saker ur sitt sammanhang. Att ta hunden till en ny plats var tänkt som en del av träningen, för att han ska lära sig att inte stänga ute mig bara för att massa nya intryck är spännande. Självklart får han också promenader där han får nosa helt fritt och jag inte lägger mig i. Men ska vi kunna träna störningar måste vi ju ta oss dit de finns, eller hur?

Vi har inte satt foten på en regelrätt träningsplan sedan den där enda slyngelkursen i tidernas begynnelse så det är lugnt, jag har inte lyckats förstöra det också. Vi har en lång, lång väg att gå innan det blir aktuellt att ens försöka med den typen av miljö. Den här hunden har redan tvingat mig att tänka utanför boxen och att träna på platser som är distraherande men inte en typisk träningsmiljö är en av de saker jag testar mig fram med. Som redan etablerats i tråden har vi ju varken träningsgrupp eller privat instruktör att tillgå, så det blir som det blir.

Spekulationer i att det är jag som är dålig på att fokusera och liknande betackar jag mig för. Jag mår redan riktigt dåligt över att det inte går bättre, och ditt är ett av många inlägg som konstaterat att det säkert är jag som är hela felet. Det behöver faktiskt inte upprepas igen. Jag gör så gott jag kan med begränsade medel.

Jag har gjort en liknande i andra situationer men här blir han helt okontaktbar. På en fläck låste han sig totalt så att jag fysiskt fick släpa honom därifrån. Jag bedömde att det inte var värt att ta fighten, för når inte krav-rösten fram så kommer inte löfte om godis heller att göra det. På sin höjd skulle jag få ett "jag ska bara" och sen kontakt när han tycker att han är klar (gissningsvis efter minst 20 minuters sniffande på samma fläck). Jag fick inte intrycket att det var det tänkta slutresultatet av övningen.
Jag vet en del labbehanar som blir "översexuella" och utan att ha sett din hund (eller även om jag sett din hund), så hade det kanske inte varit fel att chippa honom?
Om du inte vill börja med att kastrera för att se om det kan hjälpa?

Jag menar alltså testa ett kastreringschip.

Liknande trådar

• Hund på besök
  • Ensam med 2 hundar
  • Rasval.
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat