Irrbloss
Trådstartare
Det är så jag har gjort fram till nu - belöna det bra och ignorera det dåliga - men upplever inte att det har gjort någon skillnad. Det kan tom ha bidragit till problemet om han nu är den typen av hund som behöver mer inramning och tydlighet för att inte tappa sugen. Jag vågar inte säga självklart att det är så, men det där fotgåendepasset fick många tankar att börja snurra.
Tillägg: när jag skriver att jag säger till så handlar det inte om någon direkt korrigering utan bara ett snabbt "app app" som är väl inarbetat sedan förut. Det är tillräckligt för att han ska förstå att nu blev det fel, men det går bra att försöka igen och så kommer belöningen när det går åt rätt håll. Jag har mest använt det i vardagslydnaden och varit restriktiv med det i annan träning men det kanske var fel tänkt.
Att han fjantar litegrann men sedan skärper sig tycker jag ändå kan vara okej medan vi håller på att prova oss fram till vad som funkar och inte. Det är ju inte konstigt att han ballar ur om han hela tiden har behövt tydlighet, gud vad mycket energi som ska gå åt till att försöka förutse vad jag vill.