Bukefalos 28 år!

Hund som nafsat - hur skulle du göra?

Det är som sagt skillnad på bett och nafs. Ett nafs kan ta olyckligt så det börjar blöda, men det kan en hårt viftande svans också göra. En hund som verkligen biter, eller som skrämmer barnen/blir skrämd av barnen har naturligtvis inte i barns närhet att göra. För BÅDA parter.

Men om vi jämför med hästar igen, så rider ju många barn. Och barnen blir ju förr eller senare skadade av hästarna. Är det också barnmisshandel?
Olyckor kan alltid hända oavsett vad man sysslar med. Men om en förälder fullt medvetet låter sitt barn rida en farlig häst, t ex en häst som har för vana att resa sig och gå över, så menar jag att föräldern brister i sitt ansvar. Det finns dock en väsentlig skillnad mellan hästar mm och hundar. Hundar vistas normalt sett i barnets bostad och kommer i nära och daglig kontakt med barnet. Det gör inte en häst.
 
j
Jag med: Menar du på fullt allvar att det är ok av en förälder att ha en hund som? biter barnen som du blev biten? Om svaret är ja så är vi verkligen på två helt olika planeter. För mig så det att jämställa med barnmisshandel.

Det som säger mest om din argumentation är att du inte EN ENDA GÅNG frågat efter i vilka lägen vi blivit bitna. Inte en enda gång. Du har heller inte frågat om situationerna. Vi kanske gick emot våra föräldrars direktiv och lattjade med hunden? Vi kanske testade gränserna för hunden och gjorde den obekväm och trängde oss på?
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tycker inte heller att det är någons rättighet att klappa en hund, däremot tycker jag att det är hundens rättighet att få säga ifrån om den inte vill bli klappad..
De flesta hundar gör ju det på något sätt, t ex genom att dra sig undan eller morra. Precis som en häst kan varna genom att lägga öronen bakåt.
Har man då bestraffat bort morrandet ("Hundar ska minsann inte morra på folk" är ju tyvärr inget ovanligt..) så har man ju tagit bort hundens varningssignal. Har man otur leder det till att hunden går direkt till en högre nivå eftersom den lärt sig att inte morra, och nafsar i stället.

Jag tycker inte heller att en hund ska reagera med att nafsa eller bita om en person trillar i hundens närhet eller om någon vill hälsa på ägaren. Men då är det ju ägarens ansvar att inte sätta hunden i den situationen. Hundens känsla är ju likadan, även om den har munkorg på sig. En större hund kan ju välta en människa och orsaka skada även med munkorg.
Hundens beteende är givetvis ofta en produkt av den hantering den har utsatts för. Men det blir en 'hönan eller ägget' diskussion. Har den stackars hunden blivit illa hanterad så är det alltjämt den nuvarande ägarens ansvar att se till att den inte skadar någon.
 
Hundens beteende är givetvis ofta en produkt av den hantering den har utsatts för. Men det blir en 'hönan eller ägget' diskussion. Har den stackars hunden blivit illa hanterad så är det alltjämt den nuvarande ägarens ansvar att se till att den inte skadar någon.

Ja? Och det kan man mycket väl göra utan att sätta munkorg på hunden, förslagsvis genom att inte försätta hunden i situationer den inte behärskar. Precis som TS har gjort.

Och nej, hundar ska inte tåla att bli gosade med.
Precis som att en random unge inte ska behöva tåla om jag vill gosa med den...
 
Olyckor kan alltid hända oavsett vad man sysslar med. Men om en förälder fullt medvetet låter sitt barn rida en farlig häst, t ex en häst som har för vana att resa sig och gå över, så menar jag att föräldern brister i sitt ansvar. Det finns dock en väsentlig skillnad mellan hästar mm och hundar. Hundar vistas normalt sett i barnets bostad och kommer i nära och daglig kontakt med barnet. Det gör inte en häst.
Jag kom då i daglig kontakt med hästar när jag red. När jag inte var i skolan så var jag i stallet. ALLA hästar är farliga. Långt farligare än hundar. Jag har aldrig hört talas om någon som aldrig har ramlat av en häst, eller blivit skadad vid hanteringen av dem när de hållit på med hästar ett par år. Jag har ramlat av minst 50 gånger, fått hjärnskakningar, mosat mitt knä, fått en häst över mig, blivit trampad ett otal gånger, blivit biten osv osv. Det ingår liksom i paketet och handlar inte om att hästen är särdeles farlig.
 
Jag kom då i daglig kontakt med hästar när jag red. När jag inte var i skolan så var jag i stallet. ALLA hästar är farliga. Långt farligare än hundar. Jag har aldrig hört talas om någon som aldrig har ramlat av en häst, eller blivit skadad vid hanteringen av dem när de hållit på med hästar ett par år. Jag har ramlat av minst 50 gånger, fått hjärnskakningar, mosat mitt knä, fått en häst över mig, blivit trampad ett otal gånger, blivit biten osv osv. Det ingår liksom i paketet och handlar inte om att hästen är särdeles farlig.
Ja, men dina föräldrar hade väl knappast en elak ponny hemma i ert hus?!
 
Ja, men dina föräldrar hade väl knappast en elak ponny hemma i ert hus?!

Fast var den befinner sig är väl rätt ointressant så länge ungen exponeras för hästen? Det går ju tretton på dussinet av olämpliga ponnies som hanteras av unga ägare utan vuxna? Eller under vuxnas överinseende trots att jag inte satt någon på kräket ö h t på grund av skaderisken.
 
Menar du allvar? Jag hoppas verkligen att du hittar på eller överdriver. Att fullt medvetet låta sitt barn växa upp med en hund som biter så det blöder tycker jag inte är ett acceptabelt föräldraskap. Skulle jag få kännedom om något sådant så skulle jag omgående göra en anmälan till socialnämnden om att jag misstänkte att ett barn far illa.
Du måste vara en extremt överkänslig människa. Jag finner ingen annan orsak till detta annars.
Jag har växt upp med hundar. En av dem skvatt när jag gick och lade mig och bet mig i ansiktet. Det hände aldrig igen.
JAg har också växt upp med andra djur. Jag har haft tupp fastsittande och hackande på mig. JAg har jagats av kalkoner och gäss. Jag har hanterat ungdjur (nötkreatur) och fått mina smällar. JAg har hanterat ilskna svin, stångats av får och getter.
Jag har sparkats och bitits av hästar, gått omkull och brutit benet. Fått stegrande häst över mig.
Allt jobb under min uppväxt med kreatur har varit avgjort farligare än en hund som lämnade märke i mitt ansikte.
På vilket vis skulle jag fara mer illa av att en hund biter mig än att en ilsken sugga försöker klippa av mig benet?
Ibland tror jag faktiskt att folk är helt galna!
 
Ja, men dina föräldrar hade väl knappast en elak ponny hemma i ert hus?!

Jag hade två elaka ponnyer hemma i stallet på gården, där jag hängde all ledig tid på dygnet.
Jag spenderade betydligt mer tid där än vad jag gjorde hemma med våra, visserligen genomsnälla, hundar.

Jag förstår inte riktigt varför du inte tycker att man kan göra den jämförelsen? Är det för att du tycker att hundar ska stå ut med vissa grejer, men hästar kan reagera på annat sätt eftersom de är djur som du har större kunskap om?
 
Olyckor kan alltid hända oavsett vad man sysslar med. Men om en förälder fullt medvetet låter sitt barn rida en farlig häst, t ex en häst som har för vana att resa sig och gå över, så menar jag att föräldern brister i sitt ansvar. Det finns dock en väsentlig skillnad mellan hästar mm och hundar. Hundar vistas normalt sett i barnets bostad och kommer i nära och daglig kontakt med barnet. Det gör inte en häst.
Jag hade egna hästar från ung ålder. Som trettonåring skötte jag fyra hästar och en åsna själv. Det innebär nära kontakt dagligen.
 
Du måste vara en extremt överkänslig människa. Jag finner ingen annan orsak till detta annars.
Jag har växt upp med hundar. En av dem skvatt när jag gick och lade mig och bet mig i ansiktet. Det hände aldrig igen.
JAg har också växt upp med andra djur. Jag har haft tupp fastsittande och hackande på mig. JAg har jagats av kalkoner och gäss. Jag har hanterat ungdjur (nötkreatur) och fått mina smällar. JAg har hanterat ilskna svin, stångats av får och getter.
Jag har sparkats och bitits av hästar, gått omkull och brutit benet. Fått stegrande häst över mig.
Allt jobb under min uppväxt med kreatur har varit avgjort farligare än en hund som lämnade märke i mitt ansikte.
På vilket vis skulle jag fara mer illa av att en hund biter mig än att en ilsken sugga försöker klippa av mig benet?
Ibland tror jag faktiskt att folk är helt galna!
För mig är skillnaden att hundar är sällskapsdjur och vistas mycket nära människor i t ex bostaden och ute bland främmande människor - det gör inte de andra djuren. Därför bör man ställa andra och högre krav på just hundars beteende.
 
För mig är skillnaden att hundar är sällskapsdjur och vistas mycket nära människor i t ex bostaden och ute bland främmande människor - det gör inte de andra djuren. Därför bör man ställa andra och högre krav på just hundars beteende.
Gäller det katter också således? Eller kaniner och marsvin. Isåfall har jag en sak att tillägga- katt har bitit mig och det gav mig en mycket allvarlig infektion.
I övrigt finner jag dina egna uppställda regler mycket märkliga.
Djur är djur. Oavsett om de bor i våra hem eller inte (vilket f.ö. inte alla hundar gör heller).
 
Gäller det katter också således? Eller kaniner och marsvin. Isåfall har jag en sak att tillägga- katt har bitit mig och det gav mig en mycket allvarlig infektion.
I övrigt finner jag dina egna uppställda regler mycket märkliga.
Djur är djur. Oavsett om de bor i våra hem eller inte (vilket f.ö. inte alla hundar gör heller).
Hundar hanteras normalt sett på helt andra sätt än vad dessa djur gör. Så vitt jag vet omfattar strikt ansvar bara hundar, men här får ni gärna rätta mig om jag har fel.
 
Hundar hanteras normalt sett på helt andra sätt än vad dessa djur gör. Så vitt jag vet omfattar strikt ansvar bara hundar, men här får ni gärna rätta mig om jag har fel.

Det strikta ansvaret är ett ekonomiskt ansvar! Alltså att man är skyldig att ersätta ekonomisk skada orsakad av hunden. Vad har det med något att göra över huvud taget? :confused:
(Strikt ansvar gäller även bilar, det är så vitt jag vet de två saker som omfattas av det.)
 
Det strikta ansvaret är ett ekonomiskt ansvar! Alltså att man är skyldig att ersätta ekonomisk skada orsakad av hunden. Vad har det med något att göra över huvud taget? :confused:
(Strikt ansvar gäller även bilar, det är så vitt jag vet de två saker som omfattas av det.)
Att det ligger i farans riktning att den som blir biten riktar skadeståndskrav mot ägaren, t ex för kostnaden att akut få en stelkrampsspruta.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 148
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 049
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp