Bukefalos 28 år!

Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Bansan

Trådstartare
Ja, nu har ju den tiden kommit igen då man nästan dagligen (om man bor i stan) ser hundar som lämnats kvar i bilar som står mer eller mindre i solen. Vissa har vevat ner en ruta litegrann & inbillar sig väl att det gör stor skillnad medan många inte ens tänkt så långt.

HUR F*N tänker folk? Alla som kör bil har väl kommit in i en HET bil efter att den stått i solen en stund? Hur kan man då ens komma på tanken att lämna en hund i denna hetta om så bara i fem minuter???

Vad har man egentligen rätt att göra när man ser en hund ensam i en bil i solen? Bryr polisen sig om man ringer?

Borde det inte vara dryga böter på sådant? Borde inte P-nissar & P-lisor ha rätt att ingripa om de ser sådant?

Jag blir bara så förbannad... Varför kan man inte bara lämna hunden hemma istället för att utsätta den för detta? :mad:
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Jaha du. Det är tyvärr likadant varje år. Har varit på ett flertal stora hundutställningar där hundar blir sittandes i bilar. Det får ropa i högtalarna. Och det ska vara hundfolk???:eek:
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Krossa rutan.
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Jag är så tacksam jag, för jag ska få en AC som kan vara igång utan att bilen är det, till min nya bil! Ska bli så skönt att kunna ta med hundarna i bilen även i sommar, och kunna stanna och ta en glass eller annat utan att dom ska bli varma. Nu åker hundarna bara med om vi ska köra och sen gå ur bilen, och då med AC på. Den ena bilen som inte har AC har rutorna nere under körning, och jag undviker att åka med dom i den i onödan ändå. Jag vet själv hur varmt det är trots att vinden fläktar genom rutorna..

Ska bli "spännande" att se hur många stackare som får stryka med på utställningarna under sommaren.. :crazy:
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!


håller helt med!
läste förra året (tror jag) att man får, helt lagligt, krossa rutan på en bil med en väldigt medtagen hund i!

själv tycker jag inte att man ska behöva göra detta! tragiskt att vissa människor inte tänker längre än näsan räcker! :devil:
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Jag är så tacksam jag, för jag ska få en AC som kan vara igång utan att bilen är det, till min nya bil! Ska bli så skönt att kunna ta med hundarna i bilen även i sommar, och kunna stanna och ta en glass eller annat utan att dom ska bli varma.
Det är superbra!! Så hade jag på min förra bil och jag var sååå nöjd.
Trots detta fick jag skäll en gång av en person som tyckte att mina 2 hundar som låg och sov i baksätet på bilen led någonting så otroligt och skulle precis ringa polisen när jag kom.

Om människor kunde tänka lite längre än näsan räcker hade världen sett bättre ut. Det handlar både om de som lämnar hunden i bilen och de som gör sönder rutor på bilar med AC som funkar även när bilen är avstängd.
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Låter ju som en toppenuppfinning! Går det att montera in på en gammal bil månntro?
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Lite fakta om hur varmt det egentligen blir i bilen:

Kl. 08.30, +14grader ute, bil i skuggan = +19 grader i bilen.

Kl. 09.30, +18grader ute, bil i skuggan = +38 grader i bilen.

Kl. 10.30, +20grader ute, bil i halvskugga = +47 grader i bilen.

Kl. 11.10, +20grader ute, bil i solen = +57 grader i bilen.

Kl. 12.00, +23grader ute, bil i solen = +62 grader i bilen.

Kl. 13.30, +22grader ute, bil i solen= +85grader i bilen.

Om jag minns rätt så är det SKK som har gjort dessa mätningar. Jag gick ut och skulle hämta en sak i bilen innan idag, bilen stod i solen och jag höll på att krevera av värmen i bilen! Öppnade alla fönster och även bagageluckan. Drygt 20grader i utomhustemp. idag "bara". Tänk hur det blir i sommar när det blir redigt varmt....
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Var på lasarettet igår,sambon sprang inom apoteket.Snett framför vår bil står en kombi parkerad.Hund i (Bearded Collie) sitter därbak i bilen som står mitt i solen. P-vakter gick där men ingen tycktes reagera.
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Om människor kunde tänka lite längre än näsan räcker hade världen sett bättre ut. Det handlar både om de som lämnar hunden i bilen och de som gör sönder rutor på bilar med AC som funkar även när bilen är avstängd

Och hur hade du tänkt att folk skulle veta om AC:n är på i bilen?
Ser man en hund som inte verkar "lida" i en bil med stängda dörrar en varm sommardag antar man förmodligen att den precis blivit lämnad där och att bilden snart kommer överhetta hunden.
Har man AC kan man sätta upp en skylt. Man kan inte förvänta sig att folk ska vara synska med tanke på hur mycket idioter det faktiskt finns där ute. All heder åt dom som agerar.
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Var på lasarettet igår,sambon sprang inom apoteket.Snett framför vår bil står en kombi parkerad.Hund i (Bearded Collie) sitter därbak i bilen som står mitt i solen. P-vakter gick där men ingen tycktes reagera.

och vad gjorde du då?
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Ingenting :o åkte därifrån sekunden efter.... Vilket jag ångrar djupt kan jag medge..
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Jag blir också förbannad på sånt här. Skulle inte tveka att knacka rutan om jag ser en hund i nöd....:mad:
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Va inne på ett köpcenter för något år sedan, där dom faktiskt ropade ut i högtalarna att ägaren måste ta ut sin hund ur bilen.

Det va bra, tycker jag.
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Det är ju bra. Vi var på Gekås en gång och såg en stackars hund i stekande sol förra två somrar sen och talade med vakten som också såg till att det ropades ut..
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Man behöver ett vittne och sen får man krossa rutan.
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Men grejjen är ju att man blir utskälld för att man bryr sig!!:confused:
Så var det för mig iaf.
Gick ALLA vägar för att få veta vilkens hund det var men ingen visste!
Var precis på väg att krossa rutan då ägaren behagade dyka upp.. Tror ni han var tacksam?? Skulle inte tro det!!
Det var som att han trodde att det var JAG som plågat hans hund!!:confused:
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Usch....:mad: Men en del saknar ju förnuft och hjärna. De borde själva stängas in i sina bilar en dag med varm sol.
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Som jag har förstått det ska man ringa polisen innan man krossar rutan, och sedan skall man se till så at man har ett vittne som kan intyga att hunden lider.
 
Sv: Hundar lämnade i varma bilar... så var det dags igen!

Alltså att stå och fundera på om man kan bli straffad för att man slår sönder rutan, ringa polisen och kanske vänta på att de ska få ändan ur vagnen, allt medans hunden kanske avlider det tycker jag är vansinne.

Panga rutan, se till att få ut hunden, ge vatten och invänta polis eller den antagligen väldigt arge bilägaren! När man slår sönder rutan ha i åtanke att ni kan få ut hunden på ett säkert sätt så att den sen inte ger sig ut på vägen och blir överkörd i stället. Vissa idioter kör ju med sina hundar lösa i bilen...samma idioter brukar ev lämna typ en cm öppet i bilens fönster. De är väl mer rädda att någon ska stjäla skrotbilens skitstereo än att hunden ska dö av värmeslag:mad:

ARG blir man, eller hur!?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 533
Senast: Snurrfian
·
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 747
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 343
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 428
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp