Påtvingad hund av sambo?

Det låter ärligt talat helt psyksjukt. Nog för att jag inte försvarar TS sambos beteende, men hade min sambo gjort som ovan hade jag bedömt honom som allvarligt psykiskt störd och separerat direkt. Vilket otroligt obehagligt beteende?

Vad i TS sambos beteende är sunt? Hur ska det bemötas på ett sunt sätt? Kommer man att kunna få ett sunt resultat?

Jag tycker helt ärligt inte det finns någon bra lösning. Antingen gillar man läget eller så flyttar man.
Tror inte TS sambo kommer att ändra sitt beteende oavsett vad TS gör.
 
Hade jag kommit dit i en relation så skulle jag tänka att det är dags att göra slut.
Så kan man ju inte lösa något problem- det eskalerar ju bara saker.
Jag tycker det är läge att göra slut redan när sambon kommer dragandes med ett levande djur någon annan förväntas ta hand om.

Jag tycker helt ärligt inte det finns någon bra lösning. Antingen gillar man läget eller så flyttar man.
Tror inte TS sambo kommer att ändra sitt beteende oavsett vad TS gör.
 
Lägg fram ett par broschyrer om hunddagis, dagmatte och säg till honom. Antingen så börjar du sköta om jycken ordentligt eller så får du söka avlastning. Jag kan ställa upp med X ( t ex hämta eller lämna, leka en stund rasta en kort vända på kvällen/morgonen) Hunden är ditt ansvar! Ta det eller hunden kan inte bo tillsammans med mig.
 
Lite får jag känslan att ts sambo för sent insett att det där med att ha en aktiv brukshund tar mer tid och energi än hen tänkt sig. Mycket mycket mer. En jobbig insikt som sambo inte vill erkänna, utan istället går i försvarsställning och skyller allt på ts. Kanske en person som inte vill/kan ta ansvar för sitt agerande? En väldigt stolt person? Det är ju ett nederlag att medge att detta inte blev som man trott. Lättare att ösa över alltihopa på ts. Anfall är bästa försvar, ungefär.

@irriterad Kan ni inte försöka få till ett öppet och allvarligt samtal i lugn och ro, med reda fakta på bordet? Det här går ju inte! Sambo måste ju inse att hen tagit sig vatten över huvudet och att det är hens ansvar.

Personligen tycker jag att hunden borde omplaceras - vid en separation mellan ts och sambo skulle ju situationen bli ännu värre för sambo, som då skulle måste ta hand om hunden helt själv.
 
Vad i TS sambos beteende är sunt? Hur ska det bemötas på ett sunt sätt? Kommer man att kunna få ett sunt resultat?

Jag tycker helt ärligt inte det finns någon bra lösning. Antingen gillar man läget eller så flyttar man.
Tror inte TS sambo kommer att ändra sitt beteende oavsett vad TS gör.

Men jag har väl inte någonstans skrivit att TS sambos beteende är sunt? Eller?

Det är en sak att tjafsa om vem som aktiverar hunden mest och att hunden är understimulerad. Det är en helt annan sak att skicka iväg hunden på pensionat och låtsas som att man sålt den. Det senare alternativet låter som en handling utförd av någon psykopat.
 
Men jag har väl inte någonstans skrivit att TS sambos beteende är sunt? Eller?

Det är en sak att tjafsa om vem som aktiverar hunden mest och att hunden är understimulerad. Det är en helt annan sak att skicka iväg hunden på pensionat och låtsas som att man sålt den. Det senare alternativet låter som en handling utförd av någon psykopat.
Ja då har man hamnat långt ifrån all vett och kommunikation. Påminner lite om filmen "The war of roses" där paret gör allt mer bisarra saker under en skilsmässa isf kommunicera.
 
Varför utgår så många ifrån att sambon är en han??? Jag får inte alls de vibbarna. Eller rättare sagt, jag får inga vibbar av ett TS är en hon.... Inte för att det egentligen spelar någon roll, det kan vara två han eller två hon också, men vissa svar känns lite som att man utgår ifrån att TS är en hon, sambon är en han och att det inte är ok för en man att uppträda som sambon gör...
Oavsett pronomen, så behöver TS och sambon lösa det här. Båda behöver kunna prata om det, utan att anklaga varandra. Det är inte hållbart som det är nu. De behöver lösa det hela så att det blir bra för alla, inklusive hundarna. Båda behöver troligen göra kompromisser. Vi kan inte lösa detta åt dem och vi kan inte skuldbelägga ena sidan, när vi inte känner till båda sidor.

Till TS: jag hoppas ni löser detta, oavsett hur ni väljer att göra det.
 
Varför utgår så många ifrån att sambon är en han??? Jag får inte alls de vibbarna. Eller rättare sagt, jag får inga vibbar av ett TS är en hon.... Inte för att det egentligen spelar någon roll, det kan vara två han eller två hon också, men vissa svar känns lite som att man utgår ifrån att TS är en hon, sambon är en han och att det inte är ok för en man att uppträda som sambon gör...
Oavsett pronomen, så behöver TS och sambon lösa det här. Båda behöver kunna prata om det, utan att anklaga varandra. Det är inte hållbart som det är nu. De behöver lösa det hela så att det blir bra för alla, inklusive hundarna. Båda behöver troligen göra kompromisser. Vi kan inte lösa detta åt dem och vi kan inte skuldbelägga ena sidan, när vi inte känner till båda sidor.

Till TS: jag hoppas ni löser detta, oavsett hur ni väljer att göra det.
Det undrade jag också. Tycker det är lite intressant för när jag läste trådstarten var min känsla att TS är man (iofs kan TS sambo också vara man, såklart). Inte för att det spelar nån roll men när TS skriver "hen" är det lite märkligt att bara ignorera det och kalla sambon "han".
 
Det var jag som tänkte fel när jag skrev.
Jag syftade på att sambon kan välja att definiera sig som könsneutral och då använda hen som givetvis är ett pronomen.
Tack för att du påpeka. 🙂
Fast, vanligen (inte alltid) så brukar de som inte vill könsdefiniera sig använda pronomen som de/dem (se engelskans they/them). Hen brukar användas när man antingen inte vet könet/könsidentiteten på personen som det syftas på eller när man inte vill ge ut den informationen (vilket troligen är anledningen i detta fallet).
Dock är detta väldigt off-topic, men då så många utgått ifrån att det är en stackars tjej som lever ihop med en jättetaskig kille (beror förmodligen på att majoriteten av medlemmar på forumet är just tjejer), så är det kanske bra att ändå ta upp detta.
 
Fast, vanligen (inte alltid) så brukar de som inte vill könsdefiniera sig använda pronomen som de/dem (se engelskans they/them). Hen brukar användas när man antingen inte vet könet/könsidentiteten på personen som det syftas på eller när man inte vill ge ut den informationen (vilket troligen är anledningen i detta fallet).
Dock är detta väldigt off-topic, men då så många utgått ifrån att det är en stackars tjej som lever ihop med en jättetaskig kille (beror förmodligen på att majoriteten av medlemmar på forumet är just tjejer), så är det kanske bra att ändå ta upp detta.
Nope. "Hen" är i allra högsta grad ett personligt pronomen som används av människor som inte identifierar sig som ett binärt kön.
 
Fast, vanligen (inte alltid) så brukar de som inte vill könsdefiniera sig använda pronomen som de/dem (se engelskans they/them). Hen brukar användas när man antingen inte vet könet/könsidentiteten på personen som det syftas på eller när man inte vill ge ut den informationen (vilket troligen är anledningen i detta fallet).
Dock är detta väldigt off-topic, men då så många utgått ifrån att det är en stackars tjej som lever ihop med en jättetaskig kille (beror förmodligen på att majoriteten av medlemmar på forumet är just tjejer), så är det kanske bra att ändå ta upp detta.

Jag tycker att grammatiskt så känns hen bättre då hen är singular medan de/dem är plural.
 
Varför utgår så många ifrån att sambon är en han??? Jag får inte alls de vibbarna. Eller rättare sagt, jag får inga vibbar av ett TS är en hon.... Inte för att det egentligen spelar någon roll, det kan vara två han eller två hon också, men vissa svar känns lite som att man utgår ifrån att TS är en hon, sambon är en han och att det inte är ok för en man att uppträda som sambon gör...
Oavsett pronomen, så behöver TS och sambon lösa det här. Båda behöver kunna prata om det, utan att anklaga varandra. Det är inte hållbart som det är nu. De behöver lösa det hela så att det blir bra för alla, inklusive hundarna. Båda behöver troligen göra kompromisser. Vi kan inte lösa detta åt dem och vi kan inte skuldbelägga ena sidan, när vi inte känner till båda sidor.

Till TS: jag hoppas ni löser detta, oavsett hur ni väljer att göra det.
Jag trodde TS var en man och den andra personen en kvinna men har ju ingen aning bara så jag såg det i huvudet :D

@irriterad hur har det gått :)?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
8 977
Senast: Sol
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 623
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 756
Senast: paradiset
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 723
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp