Bukefalos 28 år!

Hunden,en allätare?

Sv: Hunden,en allätare?

Animaliska fetter-Vilka animaliska fetter? Smakförhöjande, energirikt, vissa vitaminer Vilka vitaminer? Och VILKA animaliska fetter, inte varför animaliska fetter ;) Förstår frågan men vilka kan bara tillverkaren svara på
Majsgluten-Varför?
Betmassa-Varför det? Fibrer och främjar rätt bakteriekultur till lilla magen , Varför inte då fiber från tex grönsak? Beta är ju dessutom en sockerart, varför socker?Sockerbetsmassan är fiberrik och används bland annat, färsk eller ensilerad, i djurfoder för att underlätta matsmältningen och minska gasbildning. Tarmcellerna förses med energi och matsmältningsprocessen underlättas då sockerbetsmassan bryts ner av tarmbakterierna. Sannolikt får du en annan process med t ex grönsaker

Spårämnen-Vadå för spårämnen? Kan vara mineraler dvs de mineraler som hunden behöver ytterst lite av men ändå behöver Vilka mineraler är detta menar du, och hur ska man veta om det är dessa mineraler när det inte står vilka det är i innehållsdeklarationen?Vitamin Ett spårämne är ett ämne som är livsnödvändigt i kosten i mycket små mängder. Exempel på spårämnen är fluor, järn, koppar, selen och jod. Exakt vilka som sedan avses i resp foder kan bara tillverkaren svara på. Det här "fenomenet" hittar du även på födoämnen till människan. Livsmedelsverket tillåter att du får göra så här.

Vete, korn, havre, havregryn, vetegroddar, vetekli (Varför?)Fiber, binda samma övriga ingredienser
För att få en bättre struktur på fodret dvs att det håller samman i bitar
 
Sv: Hunden,en allätare?

Animaliska fetter-Vilka animaliska fetter? Smakförhöjande, energirikt, vissa vitaminer Vilka vitaminer? Och VILKA animaliska fetter, inte varför animaliska fetter Förstår frågan men vilka kan bara tillverkaren svara på
Exakt, och varför inte svara på detta i sin innehållsförteckning?


Betmassa-Varför det? Fibrer och främjar rätt bakteriekultur till lilla magen , Varför inte då fiber från tex grönsak? Beta är ju dessutom en sockerart, varför socker?Sockerbetsmassan är fiberrik och används bland annat, färsk eller ensilerad, i djurfoder för att underlätta matsmältningen och minska gasbildning. Tarmcellerna förses med energi och matsmältningsprocessen underlättas då sockerbetsmassan bryts ner av tarmbakterierna. Sannolikt får du en annan process med t ex grönsaker
Hundar tillhör gruppen Carnivora, de behöver inte den höga fiberhalten och framförallt inte sockret. Varför betala för något de inte behöver?

Spårämnen-Vadå för spårämnen? Kan vara mineraler dvs de mineraler som hunden behöver ytterst lite av men ändå behöver Vilka mineraler är detta menar du, och hur ska man veta om det är dessa mineraler när det inte står vilka det är i innehållsdeklarationen?Vitamin Ett spårämne är ett ämne som är livsnödvändigt i kosten i mycket små mängder. Exempel på spårämnen är fluor, järn, koppar, selen och jod. Exakt vilka som sedan avses i resp foder kan bara tillverkaren svara på. Det här "fenomenet" hittar du även på födoämnen till människan. Livsmedelsverket tillåter att du får göra så här.
Men du läser inte vad jag skriver. Jag frågar inte VAD spårämnen är utan VILKA. Om det handlar om rena mineraler bör torrfodertillverkan skriva ut detta!

Vete, korn, havre, havregryn, vetegroddar, vetekli (Varför?)Fiber, binda samma övriga ingredienser

För att få en bättre struktur på fodret dvs att det håller samman i bitar

Eller på ren svenska: För att dryga ut fodret.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Risken är nog annars att fodret skulle seperera sig i olika skikt i påsen beroende på vikt hos varje ingrediens. Alltså bakar man ihop det så att allt är blandat och att varje bit innehåller lika mycket av vad det nu innehåller.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Mina odjur får nu en väldigt varierad kost, dock har de inte fått färskfoder på länge då jag har flyttat och lite annat.. Trist nog!
Men, de lever på doggy, ve och fasa, men det fungerar, dock behöver valpen mer fett, så häller på lite olja ibland i foderskålen och det fungerar ypperligt.
Men de äter absolut inte bara det, utan alla mina matrester, vilket blir rätt mycket när man lever själv... Yougurt, makaroner, fiskbullar och potatis och annan skitmat...
Och de sätter i sig med nöjje allt utom det som jag inte ger dem. :D
(lök, vindruvor etc) De äter tom tillagade benrester från kyckling och revbensspjäll och lever och har hälsan, inga problem alls med magen trots alla kryddor..
Har jag extra pengar köper jag (Köper. Jag är van vid att få.. :cry:)
märgben från butik, svål, eller så får de helt enkelt en fläskotlett var när det är fest. :D
Har lite älg i frysen och gris som de får lite då och då när matte kommer i håg.
Fick en säck med frolic, som jag lät stå öppen i bilen så de fick äta bäst de ville, ingen dålig mage av den skiten heller..
Så mao, mina hundar blir inte dåliga av foderbyten, men kanske för att jag ger dem ditt och datt?
De kan tom få en godis ur godispåsen ibland, chips är mumma, och matrester fantastiskt. :D Och ja, de lever, har ypperlig hälsa och är bra i magen.

Nu har jag bara två Dp hemma.

När jag lever ett normalt liv (saknar) så ger jag dem fri tillgång på bukfylle foder, doggy, sen får de dags ransonen av mat som de ska äta i form av Fodax, när jag har tillgång, en massa slaktrester som ges när jag får det, och då i mängder, så då får de inte Fodax och äter inget torrfoder självmant. :p
Ska komma tillbaka till det, så fort jag bara kan.. Är så tomt och lugnt med två hundar. :p

Och njaae, jag är inte alls förtjust i allt som de stoppar i fodret, och tycker det är hutlöst att vi ska betala så pass mycket för sånt som inte behövs..
 
Sv: Hunden,en allätare?

Risken är nog annars att fodret skulle seperera sig i olika skikt i påsen beroende på vikt hos varje ingrediens. Alltså bakar man ihop det så att allt är blandat och att varje bit innehåller lika mycket av vad det nu innehåller.

Tror nog att det skulle fungera om man inte hade så förbannat stora säckar, för inte behöver de äta på exaktheten varje dag? De gör ju inte vargen heller kan jag väl tänka mig?
Tex tar en älg, äter kött men inga ben, nästa gång en kanin, lite kött men mycket ben?

Bara en tanke, foder är spännande tycker jag!
 
Sv: Hunden,en allätare?

Klart att de äter ben även från älg, varför skulle de inte göra det :confused:
 
Sv: Hunden,en allätare?

Tror nog att det skulle fungera om man inte hade så förbannat stora säckar, för inte behöver de äta på exaktheten varje dag? De gör ju inte vargen heller kan jag väl tänka mig?
Tex tar en älg, äter kött men inga ben, nästa gång en kanin, lite kött men mycket ben?

Bara en tanke, foder är spännande tycker jag!

Gör man av med 20 kilo i månaden så är det inte praktiskt med små påsar.
Självklart så behöver de inte äta samma varje dag. Men om det siktade sig så skulle de i början på månaden äta en sak och den sista veckan något annat.
Att skaka om 20 kilo så att det blir blandat och bra gör man inte heller i en handvändning.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Mjo dom gör väl det, men min tanke var mer att de inte åt lika mycket, dumt formulerat. Benen på en älg är ju rätt så stora.
En kanin, där slinker ju allt ner päls och alla ben.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Mina jämtar tuggar ju i sig dem, så jag är rätt säker på att även vargar klarar det :D
 
Sv: Hunden,en allätare?

Måndag: Något muskelkött (oftast av nöt) blandat med lite inälvor och hjärta tillsammans med råa processerade grönsaker och äggula samt laxolja

Tisdag: Hela kycklingskrov (med ben) eller nermalt kycklingskrov med vom eller hjärta.

Onsdag: Oftast samma men kan variera med kalkon eller lammben och tillsatt vom eller hjärta.

Torsdag: Något muskelkött (nöt) med grönsaker och laxolja.

Fredag: Viltben med tillsatt vom och laxolja.

Lördag och Söndag: Något kött (tex blandning av älg och nöt) och ett helt ägg med skal , grönsaker och laxolja.

Mums för en hund! Min skulle älska att bo hos er!:bow: Jag är lite nyfiken på det där med ägg med skal? Vad är det bra för? Och kyckling"skrov"? Vad är det? (Förlåt en korkad, olärd sate)
 
Sv: Hunden,en allätare?

Mina odjur får nu en väldigt varierad kost, dock har de inte fått färskfoder på länge då jag har flyttat och lite annat.. Trist nog!
Men, de lever på doggy, ve och fasa, men det fungerar, dock behöver valpen mer fett, så häller på lite olja ibland i foderskålen och det fungerar ypperligt.
Men de äter absolut inte bara det, utan alla mina matrester, vilket blir rätt mycket när man lever själv... Yougurt, makaroner, fiskbullar och potatis och annan skitmat...
Och de sätter i sig med nöjje allt utom det som jag inte ger dem. :D
(lök, vindruvor etc) De äter tom tillagade benrester från kyckling och revbensspjäll och lever och har hälsan, inga problem alls med magen trots alla kryddor..
Har jag extra pengar köper jag (Köper. Jag är van vid att få.. :cry:)
märgben från butik, svål, eller så får de helt enkelt en fläskotlett var när det är fest. :D
Har lite älg i frysen och gris som de får lite då och då när matte kommer i håg.
Fick en säck med frolic, som jag lät stå öppen i bilen så de fick äta bäst de ville, ingen dålig mage av den skiten heller..
Så mao, mina hundar blir inte dåliga av foderbyten, men kanske för att jag ger dem ditt och datt?
De kan tom få en godis ur godispåsen ibland, chips är mumma, och matrester fantastiskt. :D Och ja, de lever, har ypperlig hälsa och är bra i magen.

Nu har jag bara två Dp hemma.

När jag lever ett normalt liv (saknar) så ger jag dem fri tillgång på bukfylle foder, doggy, sen får de dags ransonen av mat som de ska äta i form av Fodax, när jag har tillgång, en massa slaktrester som ges när jag får det, och då i mängder, så då får de inte Fodax och äter inget torrfoder självmant. :p
Ska komma tillbaka till det, så fort jag bara kan.. Är så tomt och lugnt med två hundar. :p

Och njaae, jag är inte alls förtjust i allt som de stoppar i fodret, och tycker det är hutlöst att vi ska betala så pass mycket för sånt som inte behövs..



Herregud:eek: (ingen kritik!) Min skulle rulla fram efter en vecka:rofl:
 
Sv: Hunden,en allätare?

Jag har varit inne på det här med egen mat hur länge som helst, men alltid fegat ur och kört med färskfoder istället samtidigt som jag läst på om annat käk.

Idag när jag läste vad dina fick blev jag så inspirerad att jag åkte iväg och handlade för två veckor (Fan vad billigt det blev! :eek:).

I kvällsmaten fick han smaka på lite hjärta och höll på att avlida av njutning. Hoppas att det ska funka!
 
Sv: Hunden,en allätare?

OJ, Alla benen?
Min Bastard kunde inte knäcka de stora benen, och jag menar, en pitbull har ju rätt så stor kraft i käkarna.. :crazy:
Men då har jag lärt mig något nytt, tack!;)
 
Sv: Hunden,en allätare?

Mina gör inte det, alerta som illrar utomhus när det är fint väder.
(bekväma av sig är dom med de odjuren)

ja min har ju en lite mer..hmm.. flegmatiskt läggning:p.. förutom när spetsrycken kommer:devil: Då jävlar kan han springa!
 
Sv: Hunden,en allätare?

Risken är nog annars att fodret skulle seperera sig i olika skikt i påsen beroende på vikt hos varje ingrediens. Alltså bakar man ihop det så att allt är blandat och att varje bit innehåller lika mycket av vad det nu innehåller.

Ja, det vet jag. Men det var ju inte poängen med inlägget, eller hur? ;)
Man betalar för en ingrediens hunden inte behöver.
 
Sv: Hunden,en allätare?

OJ, Alla benen?
Min Bastard kunde inte knäcka de stora benen, och jag menar, en pitbull har ju rätt så stor kraft i käkarna.. :crazy:
Men då har jag lärt mig något nytt, tack!;)

Hundar ska inte äta bärande ben, men tex revben, svansar och kotor ska inte vara några problem!

Däremot hade jag aldrig gett tillagade ben till mina hundar, risken är på tok för stor att de får splitter i tarmen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: annaovega
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 543
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 058
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp