Bukefalos 28 år!

Hunden,en allätare?

Sv: Hunden,en allätare?

Mums för en hund! Min skulle älska att bo hos er!:bow: Jag är lite nyfiken på det där med ägg med skal? Vad är det bra för? Och kyckling"skrov"? Vad är det? (Förlåt en korkad, olärd sate)

Ägg med skal är helt enkelt för kalciumet, man kan ge bara äggulan om man vill, jag brukar variera :)

Kycklingskrov är en hel kyckling men där man tagit bort inälvorna och fileérna.
När man ger det som ben ska man tillsätta kött. En RKB (råa köttiga ben) måltid brukar man alltså ge lite vom eller hjärta till. Ca 20 procent RKB och resten vom eller hjärta. Då blir hunden glaaad :D
 
Sv: Hunden,en allätare?

Jag har varit inne på det här med egen mat hur länge som helst, men alltid fegat ur och kört med färskfoder istället samtidigt som jag läst på om annat käk.

Idag när jag läste vad dina fick blev jag så inspirerad att jag åkte iväg och handlade för två veckor (Fan vad billigt det blev! :eek:).

I kvällsmaten fick han smaka på lite hjärta och höll på att avlida av njutning. Hoppas att det ska funka!

Haha! Ja mina hundars ögon går i princip i kors när jag gör iordning maten.
Tänk på att vänja in det här med att ge ben väldigt långsamt. Dom kan bli hårda i magen (dom ska vara så hårda att korvarna kläms ut väldigt snabbt men inte mer) och hundar som inte är vana vid att smälta benen kan det gå lite trögt för i början. Säg att du har 30 kg hund som äter 900 g mat om dagen. Då ska ca 2-300 g vara RKB (ex kycklingvingar) och resterande hjärta eller vom eller något annat kött.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Haha! Ja mina hundars ögon går i princip i kors när jag gör iordning maten.
Tänk på att vänja in det här med att ge ben väldigt långsamt. Dom kan bli hårda i magen (dom ska vara så hårda att korvarna kläms ut väldigt snabbt men inte mer) och hundar som inte är vana vid att smälta benen kan det gå lite trögt för i början. Säg att du har 30 kg hund som äter 900 g mat om dagen. Då ska ca 2-300 g vara RKB (ex kycklingvingar) och resterande hjärta eller vom eller något annat kött.


Ja, jag har tänkt på att vänja in det lite försiktigt.
Tror att det ska gå bra om vi tar det liiite lugnt bara; han har fått måltider utbytta mot diverse kycklingvingar, klubbor och andra köttben i ett år, så han är nog en ganska så rutinerad benknäckare!
Det bästa tror jag är att han verkligen tuggar maten nu; han tuggar aldrig varken färsk- eller torrfoder utan jag har alltid fått ha fri tillgång på ben hemma så att han ska använda tänderna några gånger om dagen. Imorse fick han kycklingklubba och det tog säkert 10 minuter för honom att äta upp den, perfekt för honom som alltid är så hungrig! :)
 
Sv: Hunden,en allätare?

Javisst! Det tycker jag är en av de bästa grejjerna med detta. Att det tar en liten stund att äta och dom får lite stimulans av det, istället för att inhalera maten!
 
Sv: Hunden,en allätare?

Javisst! Det tycker jag är en av de bästa grejjerna med detta. Att det tar en liten stund att äta och dom får lite stimulans av det, istället för att inhalera maten!

Haha, ja verkligen. Belgarn brukar kasta i sig typ godis, sedan behöver han en paus varannan minut där han hostar upp godiset och sväljer det igen...!
 
Sv: Hunden,en allätare?

Kl

Spinner vidare lite.......
Det här med ben igen,Man hör att hundar inte ska få F-ben(det vill säga fläsk,fisk och fågelben) pga att de flisar sig lätt.
Man hör också från en del andra att det är ok,så länge de är råa.

Vad är igentligen rätt?Hur stor är chansen att de flisar sig?Finns det dokumenterade fall, eller är det också något vi "bara" kommit på?Skulle nöt/vilt aldrig flisa sig,eller är det bara en mindre risk än tex fläsk?

Tänker återigen på vargen,som säkert kan tugga i sig både gris och fågel om den hittar det.
Har också en svärmor och svärfar som haft jakthundar i säkert 40 år(ca 3-5 hundar åt gången)och alltid gett dem ben från både gris och kyckling,rått som tillagat.Aldrig hänt något med deras hundar,men själv vågar jag inte ge det eftersom man "hör" att det är farligt.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Råa ben är inte farliga oavsett djurslag de kommer från ur den aspekten. Tillagade så visst flisar de sig lättare, men det gäller ju även diverse rökta och torkade ben som folk gärna ger sina hundar ;)

Min erfarenhet är att det inte är speciellt vanligt att hundar som ätit tillagade ben "skär upp matstrupe, magsäck & tarmar" även om det säkerligen kan förekomma.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Kl

Spinner vidare lite.......
Det här med ben igen,Man hör att hundar inte ska få F-ben(det vill säga fläsk,fisk och fågelben) pga att de flisar sig lätt.
Man hör också från en del andra att det är ok,så länge de är råa.

Vad är igentligen rätt?Hur stor är chansen att de flisar sig?Finns det dokumenterade fall, eller är det också något vi "bara" kommit på?Skulle nöt/vilt aldrig flisa sig,eller är det bara en mindre risk än tex fläsk?

Tänker återigen på vargen,som säkert kan tugga i sig både gris och fågel om den hittar det.
Har också en svärmor och svärfar som haft jakthundar i säkert 40 år(ca 3-5 hundar åt gången)och alltid gett dem ben från både gris och kyckling,rått som tillagat.Aldrig hänt något med deras hundar,men själv vågar jag inte ge det eftersom man "hör" att det är farligt.

Det är ingen fara att ge F-ben så länge de är råa. Ta tex ett tillagat kycklingben och känn på det. Det är hårt och torrt och flisar sig lätt i och med detta. Tar du ett färskt kycklingben (rått mao) är det mycket mjukt.

Man ska passa sig för bärande ben, de är svårsmälta. Håll dig därför till mjuka ben som kyckling eller kalkon, strupe och revben av större djur får också bra om du vill vara säker...men jag kan inte säga det nog. Var försiktig i början när du börjar ge ben och var noga med att upprätthålla balansen mellan benmåltider och kött.

Tvärtom mot gnist vet jag åtskilliga hundar som gjort sig illa på tillagat ben, Harley och Douglas (mina förra hundar) gjorde det mer än varsin gång (d¨å gällde det revben och ett par andra ben de hittat vid en grillplats).
 
Sv: Hunden,en allätare?

Har haft 2 hundar, och bägge två åt BRAF, den ena var uppvuxen på det sedan vecka 6, den andra gick över till BRAF vid 2 års åldern.

Jag märkte enorm skillnad på hund och hund, trots att de var av samma ras. Jag gav allt ifrån kyckling och kalkon, till hare, grönsaker och äggula. Lite då och då fick hundarna även hela lårben, halsar etc, med brosk, skinn, ben, senor etc, allt blev upptuggat ganska fort, hund 2 fick dock lära sig tekniken att äta hela ben allt eftersom, dvs att stå med framtassarna på köttdelen eller låsa fast benet med tassarna och slita upp skinn och senor med käken. Benmärgen var nog det godaste tror jag, då brukade min första hund ligga med slutna ögon och nästan "sörpla" i sig benmärgen sakta och passionerat haha. Så om inte vargen kan äta älgben, ja då är det nog ingen varg:angel:

Dyrt är det, och svårt att få tag på roliga köttdelar om man inte bor granne med ett slakteri eller jägare, men helt klart värt det! Allt annat foder för mig är bara tråkigt, läskigt trams:angel:
 
Sv: Hunden,en allätare?

Har du någon länk eller liknande där man kan läsa mer om att ge rått?

Intressant tråd för övrigt.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Exakt, och varför inte svara på detta i sin innehållsförteckning?



Hundar tillhör gruppen Carnivora, de behöver inte den höga fiberhalten och framförallt inte sockret. Varför betala för något de inte behöver?


Men du läser inte vad jag skriver. Jag frågar inte VAD spårämnen är utan VILKA. Om det handlar om rena mineraler bör torrfodertillverkan skriva ut detta!



Eller på ren svenska: För att dryga ut fodret.

Jo jag läser vad du skriver. Tyvärr kan inte jag hjälpa att det är tillåtet att göra så här. Det är väl bättre att du i så fall tar kontakt med tillverkarna och med livsmedelsverket som beslutar om hur en innehållsförteckning ska se ut och vad den ska innehålla. Så vad vi tycker att tilverkaren bör och vad denna är skyldig att göra är två helt olika saker.


Sedan behöver hunden fibrer av flera olika orsaker. En annan orsak är mättnadskänsla som kan lösas på flera olika sätt. Sen ska man kanske komma ihåg att de första fodren var just mjöl och konsumenterna - vi - ville inte ha mjöl.

Sen står det oss som konsumenter fritt att välja vad vi ger. Det står oss också fritt att på egen hand skaffa oss kunskap om vad hunden behöver genom att läsa litteratur eller gå kurs tom på högskolenivå. Detta för att kunna göra bra val. Eftersom du kan ta illa upp så vill jag betona att jag INTE menar att du är okunnig eller behöver läsa på. Det vet jag inget om.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Fast om det verkligen är så att carnivorer absolut inte behöver fibrer från växtriket, varför äter de då upp innehållet i de herbivora bytesdurens magar tror du?

------------------------------------------------------------

*lånar knappen för detta nedan och riktar infon mer allmänt*

Mineraler och spårämnen är grundämnen som inte kan bildas i kroppen utan måste tillföras genom mat och dryck. De är livsviktiga för de flesta processer i kroppen. Mineralerna ingår som byggstenar i kroppen och har olika funktioner. Mineraler som vi behöver i mindre mängder än 100 mg per dag klassificeras som spårämnen.

Mineraler

Calcium
Essensiellt för att blod skall kunna levra sig, muskel och nervaktivitet samt möjligheten att kunna bilda ben och tänder.

Klor
Regulerar kroppens vätskenivå, blodets pH-nivå, bildar saltsyra i magen och behövs för att bibehålla osmotiskt tryck i cellerna.

Magnesium
Beståndsdel i många coenzymer, nödvändigt för muskel- och nervaktivitet och för att kunna bilda ben. Nödvändigt för protein- och kolhydratsyntesen.

Fosfor
Behövs för blodets buffersystem. Nödvändigt för muskelsammandragningar och nervaktivitet. Finns i DNA och RNA, och behövs för att kunna bilda ben och tänder.

Natrium
Del av bicarbonatbuffersystemet och påverkar starkt fördelningen av kroppsvätska utanför cellerna.

Svavel
Beståndsdel av både proteiner och hormoner (inklusive insulin) och vissa vitaminer (inklusive biotin och thiamine). Hjälper till att styra många av kroppens funktioner.

Spårämnen

Kobolt
Del av vitamin B-12 vilket behövs för att stimulera produktionen av röda blodkroppar.

Koppar
Del av ett enzym som behövs för att bilda melaninpigment. Viktigt för hemoglobinsyntesen.

Jod
Behövs av sköldkörteln för att bilda två hormoner vilka styr ämnesomsättningen: triiodothyronine och thyroxin

Järn
Del av det coenzym som bildar adenosintrifosfat vid katabolism. Den del av hemoglobin som bär syre till cellerna.

Zink
Del av de enzymer som behövs för tillväxten.

Krom
Ökar effekten av insulin. Hjälper till vid transport av aminosyror till hjärta och levern.

Mangan
Nödvändigt för tillväxt, reproduktion, hemoglobinsyntesen och mjölkavsöndringen. Behövs för att vissa enzymer skall fungera korrekt.

Varför inte det kan skrivas ut på alla förp. vet jag inte, men eftersom allt ska anges i mängd så misstänker jag att det är just det som ställer till med problemen pga sin extremt ringa mängd.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Min hund är definitivt en allätare - han äter hästskit, fågelskit, kastanjer, bark, krafft sport, betfor, strumpor, hårborstar och div möbelkanter. Han försöker ibland även ge sig på fästk föda så som levande katter, särskilt en svart katt verkar tilltala aptiten. + allt som hundar, katter och människor normalt äter.:D

Skämt å sido. Vi har alltid gett våra hundar rester från vår mat i kombination med torrfoder. Springerspanieln levde i 14 år och taxen still going strong på 14,5 år. Springern åt också allt, pizza med jalapeno och pepperoni, kanelbullar med papper o s v. Han måste ha haft en mage av plåt! Men jag kan inte påstå att de var särskilt dåliga i magen - någon gång naturligtvis. Men om det var p g a maten (eller vad han nu tuggade i sig) eller något annat är svårt att säga.
Om man inte använder hunden i extremt hårt arbete så tror jag att de flesta klarar sig alldeles utmärkt på människoföda + hundfoder.
Hundmatstillverkarna får oss säkert att tro att hunden måste ha deras mat om man ska vara riktig djurvän.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Fast om det verkligen är så att carnivorer absolut inte behöver fibrer från växtriket, varför äter de då upp innehållet i de herbivora bytesdurens magar tror du?

Gnist, läs mitt matschema som var ett av de första inläggen jag skrev i tråden!

Där står det att jag ger mina hundar pureade eller på något sätt processerade grönsaker. Läs även min diskussion med Pigan i tråden där jag poängterar att jag ser nytta med att ge hund grönsak men inte sockerbeta som fanns i torrfoderexemplet jag gav. Det är jätteskillnad på att ge vegetabilier och att ge vegetabiler med högt sockerinnehåll. Varför ska en hund ha socker?

Anledningen till att jag ger pureade grönsaker eller att hundar/vargar äter maginnehållet på sina bytesdjur är för att hundar saknar enzymen amylas som
hjälper till att spränga växtens cellvägg. Äter de därför puread grönsak eller tex vom med innehåll kan de tillgodgöra sig vegetabilerna då dessa redan är nerbrutna.

Hundar behöver i huvudsak vegetabilerna för tarmflorans skull. Fiber är bra men är absolut inte nödvändiga i den mängd som torrfodrena innehåller.
Jag kallar det att man betalar för ren utfyllnad.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Jo jag läser vad du skriver. Tyvärr kan inte jag hjälpa att det är tillåtet att göra så här. Det är väl bättre att du i så fall tar kontakt med tillverkarna och med livsmedelsverket som beslutar om hur en innehållsförteckning ska se ut och vad den ska innehålla. Så vad vi tycker att tilverkaren bör och vad denna är skyldig att göra är två helt olika saker.

Ärligt talat förstår jag inte din poäng och vad du diskuterar egentligen. Jag har i tråden skrivit vad jag inte vill betala för i en torrfodersäck och ifrågasatt dessa innehåll. Vad har det att göra med tillåtelse eller inte?


Sedan behöver hunden fibrer av flera olika orsaker. En annan orsak är mättnadskänsla som kan lösas på flera olika sätt. Sen ska man kanske komma ihåg att de första fodren var just mjöl och konsumenterna - vi - ville inte ha mjöl.

Än en gång förstår jag inte riktigt din poäng. Jag har skrivit att jag vill ge mina
hundar fullvärdig kost och göra dem mätta på råvaror som jag med all säkerhet vet att de tillgodgör sig och behöver...varför ska jag komma ihåg att de första torrfodrena var mjölbaserade? Det är dom ju fortfarande?

Sen står det oss som konsumenter fritt att välja vad vi ger. Det står oss också fritt att på egen hand skaffa oss kunskap om vad hunden behöver genom att läsa litteratur eller gå kurs tom på högskolenivå. Detta för att kunna göra bra val. Eftersom du kan ta illa upp så vill jag betona att jag INTE menar att du är okunnig eller behöver läsa på. Det vet jag inget om
Nej jag tar absolut inte illa upp, jag förstår bara inte vad du menar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
955
Senast: annaovega
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 508
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 047
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp