Jag har fått för mig att kineserna har problem med rädslor - men jag kan inte minnas vart jag har fått det ifrån? Så därför frågar jag, har jag rätt eller är det något jag har fått om bakfoten?
Är det något jag bra fått om bakfoten så kanske den skulle vara något för mig med. Eventuellt att den kanske är lite för stor. Jag vill att nästa hund ska gå att flyga med i kabinen utan problem.
Nja, jag upplever inte rädslor som ett problem. Däremot är dom ofta känsligare än lite tuffare raser, dom känner av omgivningen och dig och är nyfikna så dom mår bäst av en lugn och trygg hundägare som hjälper dom om dom skulle uppfatta något som läskigt. Jag upplever deras psyke som en fördel för dom litar helt på sin matte eller husse, dom älskar att träna, göra allt tillsammans med sina människor, prova allt jag sätter framför dom, varje nytt projekt och dom hänger på direkt. När vi gått kurser har vi med stor marginal vunnit alla kursavslutstävlingat, på freestylen var det oss alla tittade på inklusive dom andra deltagarna, puffen och jag brukade prestera på 98-99 poäng i rally, han var fantastisk och min äldsta nakna är tränad för alla moment i mästarklass. Har aldrig haft problem på tävlingar och kurser och ha lösa bland många hundar, dom vill ju jobba eller som dom ser det så är det nog mer att vi leker och har roligt. Det
Försöker komma på saker mina är rädda för, min äldsta blev jagad väldigt aggressivt när han var liten, jag kunde höra honom skrika genom hela skogen, jag hittade honom till slut vid vår bil. Han var jätte rädd och det var ett av hans första hundmöten men ändå valde han mig i paniken. Men efter det kan han vara rädd för vissa hundar och gör utfall i kopplet, som tur är inte alla hundar utan dom som ser ut som hunden som jagade honom . Som tur är inget allvarligt och om jag hjälper honom med skvallerträning och liknande upplever jag att det går bra. Kan inte komma på mer vad han är rädd för, nej inget just nu. Puffen var väldigt stabil. Lilleman är bara 7 månader snart och inte rädd för något. Han är bara glad. Hans största frågor i livet är hur han ska kunna ta med saker hem som han hittar på promenader och hur många äppelkart han kan få in i munnen
Storlek varierar massor. Där måste man kolla stamtavlan och hur uppfödarens hundar ser ut, olika linjer kan skilja mycket. Allt från 3,5-4 kg och min äldsta som är i topptrim men väger 9 kg. Lillen väger 5,5 kg och är 30 cm hög. Osäker på hur stor han kommer bli. Han kommer ju ur samma linje som den äldsta men kanske landar på 6 kg.
Angående rädslor så var det en period då man pratade om det men en bra uppfödare i kinesbranchen arbetar för en stabil hund. Gå på olika underlag,flaskor och kartonger med makaroner i som rullar runt och låter lite då och då, tunnlar och möjlighet att få gott om plats att leka, följa med till olika affärer, träffa trygga vuxna hundar. Har som förutsättning att man ska göra bph med sin hund om man köper en av dom . Det är sådana uppfödare man köper av när man vill ha en frisk och sund valp.
.
Tyvärr slarvar många uppfödare rejält och ja, då vet man inte riktigt vad man får. Har ett prakt exemplar av uppfödare vilken tyvärr är den som majoriteten av kineserna här kommer från,blir arg bara jag tänker på hen