Hundras som första hund?

Bukefalos 30 år!

Man kan verkligen inte lita på det speciellt mycket, min hund som är rädd för allt idag var den modigaste och socialaste valpen vid valptester.
Att det blir så dramatisk skillnad är kanske inte så vanligt, men absolut att hormoner och erfarenheter förändrar hunden från valp till vuxen. Nästan alla valpar går ju att hantera och de drivs av en nyfikenhet som inte alltid är lika stark som vuxen. Så nej, inget avelsverktyg precis utan mer en lägesbild just då.

Har läst på lite om havanaiser, Coton de Tuléar och maltester. Malteser verkar lite ängsliga och kanske svårare att träna? Coton de Tuléar och Havapoo låter som trevliga raser - verkar som den kan klara ensamhet bättre (enligt chatGDP)? Ska man lita på det? Kanske är det större variation och svårare att förutse temperamentet på en havapoo som är en blandras, men de är ju så himla söta!
Havapoo är inte en ras. Det är en blandning mellan Bichon havanais och pudel. Ibland (ofta) annat inkorsat också just eftersom det inte finns någon stambok och det långt ifrån alltid är registrerad renras + registrerad renras som är föräldrar till valparna. Jag har jobbat i hundrelaterade yrken på olika sätt större delen av livet och därmed träffat många(!) olika hundar.

Hur många gånger jag träffat just olika "-poo"raser som tydligt har inkorsat fler raser än vad som sägs finnas i den, det vet jag inte. Det är fruktansvärt vanligt. Det dyker upp färger som inte borde kunna finnas, det är tydliga exteriöra drag av helt andra raser osv.

Vissa är jättetrevliga, absolut! Men det är också vanligt med de som inte kan bli hanterade varken av ägaren eller av oss i personalen. Hundar som hugger vid minsta försök till hantering. Hundar som darrar som asplöv av stress och rädsla när ägaren ska göra något så avancerat som att prova en ny sele på hunden osv.

Det är ett rent lotteri och vill du ha en blandras skulle jag starkt rekommendera att i så fall kolla efter en vuxen omplacering som du kan ha på prov först för att se om det fungerar eller inte. Inte köpa en valp.

Jag brukar inte skriva och rekommendera men jag tror en Chinese crested skulle passa dig. Antingen en naken eller en behårad Powder puff. Jag har haft båda sorterna och både dom nakna och puffarna är så vackra. Skiljer en del mellan individer hur mycket pälsvård som krävs. Min puff behövde borstas varje dag. Går dock att klippa ner och då är det ju lätte lätt.

Lillen jag har nu är en nakenfis på nivå två av fem i behåring men han får små strån så jag trimmar en gång i veckan. Dom lär sig ju från att dom är små så även huvudet går lätt. Jag tog tiden en gång och det tar mindre än 7 minuter och det är väldigt lättskött. 7 minuter i veckan all pälsvård han behöver.

Jag har hållit på med flera hundsporter. Trick är deras favoriter och dom lär sig snabbt. Så freestyle, agility, tävlingslydnad och Rallylydnad är det vi kört.

Dom kan vila lugnt hemma men leker också gärna för sig själva med någon leksak, tuggben eller godisbit. Det är typiskt rasen att fortsätta leka hela livet. När dom leker själva behöver man inte göra mer än att skratta för dom klarar sig gladast själva. Men dom tar initiativ till intiativ till lek med människorna också

Är väl på medelnivå angående motion, inte som små sällskapsraser eller inte som bruksraser. Det är svårt att gå dom trötta men dom klarar lätt ett par dagar med korta promenader när det ösregnar.

Vill vara nära, nära, helst med kroppskontakt.

Min döda puff gillade att mingla vid sociala tillfällen, hälsade på främlingar och njöt av uppmärksamheten. Min äldsta nu är inte intresserad av främlingar men dom han känner är han så lojal mot och älskar dom. Lillen älskar alla, får ofta frågan om han alltid är glad för den lilla svansen viftar så snabbt det bara går. Och ja, han är alltid glad.

Jag brukar inte skriva och rekommendera men jag tror en Chinese crested skulle passa dig. Antingen en naken eller en behårad Powder puff. Jag har haft båda sorterna och både dom nakna och puffarna är så vackra. Skiljer en del mellan individer hur mycket pälsvård som krävs. Min puff behövde borstas varje dag. Går dock att klippa ner och då är det ju lätte lätt.

Lillen jag har nu är en nakenfis på nivå två av fem i behåring men han får små strån så jag trimmar en gång i veckan. Dom lär sig ju från att dom är små så även huvudet går lätt. Jag tog tiden en gång och det tar mindre än 7 minuter och det är väldigt lättskött. 7 minuter i veckan all pälsvård han behöver.

Jag har hållit på med flera hundsporter. Trick är deras favoriter och dom lär sig snabbt. Så freestyle, agility, tävlingslydnad och Rallylydnad är det vi kört.

Dom kan vila lugnt hemma men leker också gärna för sig själva med någon leksak, tuggben eller godisbit. Det är typiskt rasen att fortsätta leka hela livet. När dom leker själva behöver man inte göra mer än att skratta för dom klarar sig gladast själva. Men dom tar initiativ till intiativ till lek med människorna också

Är väl på medelnivå angående motion, inte som små sällskapsraser eller inte som bruksraser. Det är svårt att gå dom trötta men dom klarar lätt ett par dagar med korta promenader när det ösregnar.

Min döda puff gillade att mingla vid sociala tillfällen, hälsade på främlingar och njöt av uppmärksamheten. Min äldsta nu är inte intresserad av främlingar men dom han känner är han så lojal mot och älskar dom. Lillen älskar alla, får ofta frågan om han alltid är glad för den lilla svansen viftar så snabbt det bara går. Och ja, han är alltid glad.
Älskar kineser, min kompis har en så har träffat många ute på utställning och de är små gosmonster!

Jag har fått för mig att kineserna har problem med rädslor - men jag kan inte minnas vart jag har fått det ifrån? Så därför frågar jag, har jag rätt eller är det något jag har fått om bakfoten?

Är det något jag bra fått om bakfoten så kanske den skulle vara något för mig med. Eventuellt att den kanske är lite för stor. Jag vill att nästa hund ska gå att flyga med i kabinen utan problem.

Jag har fått för mig att kineserna har problem med rädslor - men jag kan inte minnas vart jag har fått det ifrån? Så därför frågar jag, har jag rätt eller är det något jag har fått om bakfoten?

Är det något jag bra fått om bakfoten så kanske den skulle vara något för mig med. Eventuellt att den kanske är lite för stor. Jag vill att nästa hund ska gå att flyga med i kabinen utan problem.
Nja, jag upplever inte rädslor som ett problem. Däremot är dom ofta känsligare än lite tuffare raser, dom känner av omgivningen och dig och är nyfikna så dom mår bäst av en lugn och trygg hundägare som hjälper dom om dom skulle uppfatta något som läskigt. Jag upplever deras psyke som en fördel för dom litar helt på sin matte eller husse, dom älskar att träna, göra allt tillsammans med sina människor, prova allt jag sätter framför dom, varje nytt projekt och dom hänger på direkt. När vi gått kurser har vi med stor marginal vunnit alla kursavslutstävlingat, på freestylen var det oss alla tittade på inklusive dom andra deltagarna, puffen och jag brukade prestera på 98-99 poäng i rally, han var fantastisk och min äldsta nakna är tränad för alla moment i mästarklass. Har aldrig haft problem på tävlingar och kurser och ha lösa bland många hundar, dom vill ju jobba eller som dom ser det så är det nog mer att vi leker och har roligt. Det

Försöker komma på saker mina är rädda för, min äldsta blev jagad väldigt aggressivt när han var liten, jag kunde höra honom skrika genom hela skogen, jag hittade honom till slut vid vår bil. Han var jätte rädd och det var ett av hans första hundmöten men ändå valde han mig i paniken. Men efter det kan han vara rädd för vissa hundar och gör utfall i kopplet, som tur är inte alla hundar utan dom som ser ut som hunden som jagade honom . Som tur är inget allvarligt och om jag hjälper honom med skvallerträning och liknande upplever jag att det går bra. Kan inte komma på mer vad han är rädd för, nej inget just nu. Puffen var väldigt stabil. Lilleman är bara 7 månader snart och inte rädd för något. Han är bara glad. Hans största frågor i livet är hur han ska kunna ta med saker hem som han hittar på promenader och hur många äppelkart han kan få in i munnen :p

Storlek varierar massor. Där måste man kolla stamtavlan och hur uppfödarens hundar ser ut, olika linjer kan skilja mycket. Allt från 3,5-4 kg och min äldsta som är i topptrim men väger 9 kg. Lillen väger 5,5 kg och är 30 cm hög. Osäker på hur stor han kommer bli. Han kommer ju ur samma linje som den äldsta men kanske landar på 6 kg.

Angående rädslor så var det en period då man pratade om det men en bra uppfödare i kinesbranchen arbetar för en stabil hund. Gå på olika underlag,flaskor och kartonger med makaroner i som rullar runt och låter lite då och då, tunnlar och möjlighet att få gott om plats att leka, följa med till olika affärer, träffa trygga vuxna hundar. Har som förutsättning att man ska göra bph med sin hund om man köper en av dom . Det är sådana uppfödare man köper av när man vill ha en frisk och sund valp.

.
Tyvärr slarvar många uppfödare rejält och ja, då vet man inte riktigt vad man får. Har ett prakt exemplar av uppfödare vilken tyvärr är den som majoriteten av kineserna här kommer från,blir arg bara jag tänker på hen

Just min kompis kines är väldigt rädd, men vi tror faktiskt att hon ser dåligt så hon ska ögonlysas och beroende på resultatet får vi se hur det blir. Hon reagerar väldigt starkt och skäller om man exempelvis hängt upp en jacka på ett staket och liksom kisar mot en och skäller när man kommer. I övrigt upplever jag inte att de typiskt sett är rädda, när jag varit på utställning har det i princip bara varit väldigt käcka, modiga och glada hundar. Anekdotiskt förstås men har uppfattat dem som väldigt trevliga.

Just min kompis kines är väldigt rädd, men vi tror faktiskt att hon ser dåligt så hon ska ögonlysas och beroende på resultatet får vi se hur det blir. Hon reagerar väldigt starkt och skäller om man exempelvis hängt upp en jacka på ett staket och liksom kisar mot en och skäller när man kommer. I övrigt upplever jag inte att de typiskt sett är rädda, när jag varit på utställning har det i princip bara varit väldigt käcka, modiga och glada hundar. Anekdotiskt förstås men har uppfattat dem som väldigt trevliga.
Jag delar dina positiva erfarenheter. Men det är väl lite som hos olika uppfödare och linjer, självklart finns det rädda kineser men det är långt ifrån dom första orden eller meningen jag skulle beskriva kineser med.Tror också olika fysiska problem hos din kompis hund kan spela roll

Men min puff som jag skulle ultraljudla gjorde något veterinären och sköterskan aldrig varit med om. Min puff var döv på slutet. Han blev nästan 15 år men bekoms inte av hörselnedsättningen. Tidigare gånger han skulle ligga på brits hos veterinär så tog dom i så han dank i britsen. Inte med flit men han skulle ju ändå ner så han behövde ingen som visade så för han visste ju vad han skulle göra. Så jag bad om att själv få honom att ligga ner frivilligt , sen när vi väl började undersökningen så gosade sköterska uppe vid huvudet och jag masserade rygg och rumpa och veterinären körde ju runt med ultraljudet. Plötsligt viskar veterinären ”Han sover” det hade han aldrig varit med om. Puffen hade ju bara haft en toppenstund, hela 3 personer som gosade med honom. Så var han med allt ❤️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka