Har också haft en partyprisse.Ska jag berätta om när schäferhunden skulle krascha en bikerfest?
Det var när jag bodde i Norrtälje. De har en rätt stökig motorvecka där. Hon var kopplad. Vi skulle bara gå ut och gå när hon hittade Festen. Först försökte hon ställa sig i kön. Jag tog ut henne ur kön och fortsatte att gå. När vi gick förbi dörren gled hon mellan vakterna och in. För att inte lägga krokkoppel på två HA så släppte jag min hund. Hon försvann glatt in i lokalen. Och jag kallade in henne. Hon lommade tillbaka ut till mig. Vakterna frågade om vi ville in. Jag tackade nej. Och fortsatte att gå. Nu ville ju alla i lokalen och i kön att hunden skulle in på festen. Alla utom jag. Vakterna lockade på henne. Folk i lokalen lockade. Vi gick...förbi ett öppet fönster. Vips hade hunden hoppat in! (jag såg inte hur det såg ut och släppte henne) Och när jag kom till dörren släppte de inte in mig. Folkets jubel. Jag kallade in min hund. Hon lommade ut till mig. Jag bad om fot (men nu var ju jag också full i skratt) satte lydnad ett kvarter och när jag kom runt hörnet kramade jag om min hund. Jag saknar henne.
Men grejen är att jag för en väldigt urban tillvaro. Och bor man i en storstad så går mycket tid åt till transporter. Många har inte bil, för de av oss som har är det ofta dyrt att ta den (tullar, parkering etc kan kosta 300-500 kr om jag tar bilen till jobbet). Många av oss bor på ett ställe, jobbar på ett annat ställe, handlar på andra ställen, umgås på andra ställen (många bor så pass trångt eller har en vänskapskrets som är utspridd i så många delar av staden att det inte är praktiskt att umgås hemma. Åka från en förort till en annan tar tid)... ofta räcker inte tiden till att åka hem emellan olika aktiviteter eftersom de sker på olika platser som man måste ta sig till. Få av oss kan släppa ut hunden på tomten medan vi gör andra saker så alla rastrundor måste vi gå med (och ofta måste vi gå en bit för att hitta bra ställen åt hundar att kissa på). Det finns inte plats till hundgårdar. Ensamma hundar i lägenheter stör.
Så våra hundar hänger ofta med på saker som det kanske inte är aktuellt att ha hund med på om man bor på landet. Det är en mysig nödvändighet.
Jag har bott på landet också och det är annorlunda (schäferhunden bodde också på landet - men jag tror att hon tyckte hon bytt upp sig när 5000 kvm tomt blev en lägenhet med människor närmare och mer gemensamma aktiviteter. Hon var en partypingla. Different strokes for different folks)
Han smet en sen kvällspromenad. Efter lite letande hittade jag en lägenhet med öppen altandörr och uppenbar fest igång. Knackade på för att höra om någon sett min hund och jodå. I soffan mitt i mellan festande folk satt min hund (modell större) och tiggde snacks