Sv: Hundslynan?
Fast om man ställer det mot allt annat vi gör med djur i allmänhet, som anses som en rättighet, tex bara att rida på sin häst, så är väl skillnaden bara rent äckel?
Hanen skadas inte mer, den tvingas förmodlingen långt mindre än många hästar vid ridning etc...
Nu vill jag poängtera att jag faktiskt tycker djursex är äckligt, men att förbjuda saker för jag tycker det är äckligt är jag tveksam till....
Skillnaden är tradition. Vi har en tradition där vi använt hästar och hundar mfl djur i arbete. Hästar har burit oss, hundar har skyddat, jagat, vallat etc åt oss och kattar hållt efter ohyra. I grund och botten skulle vi inte haft djur alls, de skulle varit vilda. Nu HAR vi det, och det vi kan göra för att göra deras liv så drägligt som möjligt är att skydda dem mot allt onödigt lidande.
När vi rider på hästar kan de faktiskt tycka att det är roligt. Vi har avlat på specifika egenskaper och fysiska attribut för att de ska vara väl anpassade till vår hobby. Tvång och misshandel förekommer under utövandet av denna hobby, ska man se realistiskt på det kommer en lagstiftning mot att rida på hästar dock inte träda i kraft på väääldigt länge.
Hundar kan också tycka att det vi utövar med dem är kul! Lydnad, skydd etc. Även här förekommer dock tvång, men ska vi se realistiskt på det kommer det ta lååång tid innan vi kan lagstifta mot att utnyttja hundar på det här viset.
Sedan finns det andra sätt vi kan utnyttja djur på. Vi kan föda upp dem för päls, ha sex med dem, utöva forskning osv. Här ÄR det realtistiskt att verka för en total avskaffning för att minska på utnyttjandet av djuren och
öka respekten för dem. Har det med moral att göra? Både ja och nej. Vi kan göra allt för att utbilda hundförare/ryttare etc att behandla sina djur väl och ta hand om dem på bästa sätt, men vi kan inte tvinga dem att sluta rida eller träna hund. Det är en tradition som ligger djupt rotad i vår kultur. Vi
kan dock se till att göra djurens liv så drägliga som möjligt genom att minska på utnyttjandet av dem på de områden som det faktiskt går. Sexuellt utnyttjande är ett av dem, oavsett hur det görs.