Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast tänk dig att gå ut och ropa med din barskaste röst: "Herr Flick! Helga!" ;)

Men jag håller med om människonamn, det funkar inte på alla raser. Jag känner en hel del boxrar med lite gammaldags svenska namn, men även om det känns som det passar dem ganska bra skulle jag ha svårt för det själv. Hade världens ångest över vad vi skulle kalla Breeze och till slut fick stamtavlenamnet bli tilltalsnamnet för vi kunde inte hitta nån variant på det som vi gillade. Och helt utan koppling till stamtavlenamnet funkar inte för mig.

Eftersom vi dessutom pratar om och med hunden på engelska ganska ofta så måste namnet ligga bra i munnen på både språken. Har redan börjat våndas över vad nästa kan tänkas kallas. ;)
Hur bra som helst att använda stamtavlenamnen ju! Då blir det dessutom lättare för rasnördigt folk som vill ha koll på alla hundar. (Fick flera "Tack!" från uppfödare när Aysu flyttade hem till mig och döptes om, till just stamtavlenamet :D )
 
Idag har jag en hund som studsade upp ur sängen och skulle prompt med. Hon tänkte inte stanna hemma med sambon.

Sjövild hund första timmen här på jobbet. Här har jag lite aktiveringsleksaker som håller henne sysselsatt. Kollegan hittade på dem. Gömmer lite mat i dem så får hon flytta runt dem och se om maten kommer fram, Perfekt

Ska på lekdejt med grannens tibetanska spanlar (stavning?) idag. Lite nojig för hur det ska gå. Effie har ju bara lekt med Basenjisarna och de leker rätt hårt. Sist vi träffades tog flera av grannens hundar skydd när Effie kom på att hon var snabbare, kunde hoppa högre och brotta ner de jämnäriga för de var mindre. Hon har ju inte direkt blivit snällare i sina lekar.
 
Hämtade hem gammeltanten igår då sambons morfar ligger på sjukhus (hon bor annars där på heltid numera). Har matvägrat sedan hemkomst och nu är det högljudd valsång från magen. :meh: Avskyr när hon blir såhär, tar ingenting eftersom hon uppenbarligen mår illa och nu låter jag möjligtvis hemsk men valsången är fruktansvärt irriterande att ha bredvid sig medan man försöker koncentrera sig. Bara ÄT, hund! :banghead:
 
Hur bra som helst att använda stamtavlenamnen ju! Då blir det dessutom lättare för rasnördigt folk som vill ha koll på alla hundar. (Fick flera "Tack!" från uppfödare när Aysu flyttade hem till mig och döptes om, till just stamtavlenamet :D )

Jag var himla tacksam över att få välja Flokis namn själv, så att han heter det i stamtavlan. Rollo kunde verkligen inte heta sitt namn och "Grant" är på tok för fult för att användas till vardags, även om jag nu inser att Tonto kanske inte är så mycket bättre. :rofl:
 
Hur bra som helst att använda stamtavlenamnen ju! Då blir det dessutom lättare för rasnördigt folk som vill ha koll på alla hundar. (Fick flera "Tack!" från uppfödare när Aysu flyttade hem till mig och döptes om, till just stamtavlenamet :D )

Ja, föredrar verkligen när det funkar. :) Hittills har familjen haft Fritte (döpt till detta av släktingarna vi fick honom av), Ozzy (Wizard of Oz i stamtavlan), Lillen (han tog vi över när han var ett år och han kallades redan detta, i stamtavlan hette han Zygonyx...), Ringo (Ringo Starr) och så Breeze.
 
Jag drömde att Tinja helt plötsligt fick typ 25 valpar. De hade alla möjliga färger som inte finns hos aussie och jag var så förvirrad över det hela och så hade hon ju ingen mjölk och så skulle jag handmata 25 valpar :eek:

Så går det när man växlar mellan att kolla på valpbilder och läsa på om färggenetik... :cautious:
 
Hur bra som helst att använda stamtavlenamnen ju! Då blir det dessutom lättare för rasnördigt folk som vill ha koll på alla hundar. (Fick flera "Tack!" från uppfödare när Aysu flyttade hem till mig och döptes om, till just stamtavlenamet :D )
Där ligger det även lite på uppfödarna att döpa hundarna till något som går att använda också, vår första hette ett helt omöjligt namn, det gick liksom inte ens att använda delar. Vår förra fick vi döpa själva, vilket gör det betydligt enklare att faktiskt använda namnet. :D
 
Jag drömde att Tinja helt plötsligt fick typ 25 valpar. De hade alla möjliga färger som inte finns hos aussie och jag var så förvirrad över det hela och så hade hon ju ingen mjölk och så skulle jag handmata 25 valpar :eek:

Så går det när man växlar mellan att kolla på valpbilder och läsa på om färggenetik... :cautious:

:rofl::rofl::rofl:

Du hade inte haft varken vettet eller hemmet kvar efter den persen med 25 valpar :laugh:
 
Bokade en apporteringskurs i höst igår. Då säger maken att han borde få ett bryggverk för att jag fick ju minsann en kurs. "Mhmmmm, men ditt bryggverk kostar det dubbla." "Du kan få ha en kurs innestående!" Deal :cool:

Det är så man dealar. Varför fungerar inte min sambo så? :laugh:
 
Han kanske inte är ölnörd? Varje gång han tittar konstigt på hundsakerna frågar jag hur mycket ölen han köpte sist kostade :D
Stor fördel med man som spelar golf också, helt plötsligt är det mesta ganska billigt, att jag dessutom försvinner ex antal timmar, klar fördel, då hinner han spela golf ostört! :D Tack och lov att barnen är självgående numera. :D Sonen hänger gärna med på golfbanan och spelar och dottern är glad att slippa oss alla hemma så hon får vara ostörd! :D
 
Stor fördel med man som spelar golf också, helt plötsligt är det mesta ganska billigt, att jag dessutom försvinner ex antal timmar, klar fördel, då hinner han spela golf ostört! :D Tack och lov att barnen är självgående numera. :D Sonen hänger gärna med på golfbanan och spelar och dottern är glad att slippa oss alla hemma så hon får vara ostörd! :D

Golf får han hålla sig ifrån :arghh:. Min kollegas sambo ska sluta snusa med löfte om att få köpa en ny klubba för ex antal tusen :eek:
 
Där ligger det även lite på uppfödarna att döpa hundarna till något som går att använda också, vår första hette ett helt omöjligt namn, det gick liksom inte ens att använda delar. Vår förra fick vi döpa själva, vilket gör det betydligt enklare att faktiskt använda namnet. :D
Verkligen! När jag varit med och döpt valparna har vi alltid försökt välja namn som går att använda som vardagsnamn, och om något hem varit klart för någon specifik valp så har vi även kollat om blivande ägarna har några åsikter om namnet. Det har blivit väldigt bra :)
 
Hur bra som helst att använda stamtavlenamnen ju! Då blir det dessutom lättare för rasnördigt folk som vill ha koll på alla hundar. (Fick flera "Tack!" från uppfödare när Aysu flyttade hem till mig och döptes om, till just stamtavlenamet :D )
Jag var himla tacksam över att få välja Flokis namn själv, så att han heter det i stamtavlan. Rollo kunde verkligen inte heta sitt namn och "Grant" är på tok för fult för att användas till vardags, även om jag nu inser att Tonto kanske inte är så mycket bättre. :rofl:
Där ligger det även lite på uppfödarna att döpa hundarna till något som går att använda också, vår första hette ett helt omöjligt namn, det gick liksom inte ens att använda delar. Vår förra fick vi döpa själva, vilket gör det betydligt enklare att faktiskt använda namnet. :D

Jag har nog aldrig använt mig av stamtavlenamnet 😄. Men, på kenneln jag tog nu så har ingen hund av alla 23 kullar samma tilltalsnamn som någon annan. Det är roligt, för alla har fått en egen beskrivning på hemsidan ☺️
 
Jag har nog aldrig använt mig av stamtavlenamnet 😄. Men, på kenneln jag tog nu så har ingen hund av alla 23 kullar samma tilltalsnamn som någon annan. Det är roligt, för alla har fått en egen beskrivning på hemsidan ☺️
Jag har valt stamtavlenamnet på alla 3 nuvarande hundar men det är bara en som heter typ det. :p
 
Jag har nog aldrig använt mig av stamtavlenamnet 😄. Men, på kenneln jag tog nu så har ingen hund av alla 23 kullar samma tilltalsnamn som någon annan. Det är roligt, för alla har fått en egen beskrivning på hemsidan ☺️

Din uppfödare har ju lite lustiga namn så är väl ovanligt att de behålls. Häftigt att alla fått olika tilltalsnamn ändå!

Din hund har ju faktiskt ett hyfsat bra stamtavlenamn jämfört med vad jag kanske tycker att andra i tidigare kullar haft. :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 009
· Visningar
52 921
Senast: dobbis
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 108
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp