Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur skulle ni tolka det här beteendet?
Hund 1 och 2 känner varandra. Hund 1 går fram till Hund 2 och börjar slicka Hund 2 kring munnen. Det ser lugnt och avslappnat ut, Hund 2 verkar knappt ens notera slickandet.
Hund 1 börjar efter en liten stund morra, men fortsätter även slicka Hund 2 kring munnen. Om inte Hund 1 tas undan vid det laget så tar den till lufthugg, trots noll respons från Hund 2.

Jag kan verkligen inte greppa varför Hund 1 börjar morra och till slut blir arg på Hund 2.
Båda är vuxna, kastrerade hundar.
 
Jag börjar äntligen få in rutinen med regelbunden tandborstning. Borde inte vara så svårt, hunden älskar det - levertandkräm är toppen!
IMG_20180610_213418_599.jpg
 
Hur skulle ni tolka det här beteendet?
Hund 1 och 2 känner varandra. Hund 1 går fram till Hund 2 och börjar slicka Hund 2 kring munnen. Det ser lugnt och avslappnat ut, Hund 2 verkar knappt ens notera slickandet.
Hund 1 börjar efter en liten stund morra, men fortsätter även slicka Hund 2 kring munnen. Om inte Hund 1 tas undan vid det laget så tar den till lufthugg, trots noll respons från Hund 2.

Jag kan verkligen inte greppa varför Hund 1 börjar morra och till slut blir arg på Hund 2.
Båda är vuxna, kastrerade hundar.

Frodo hotar andra hundar genom att ta en leksak i munnen och trycka upp den i den andres ansikte. Om de försöker ta den låter han som ett monster. Kan det vara nått liknande?
 
Effie har varit hemma hela dagen med sjuk sambo. Haren väldigt understimulerad hund här just nu.

Varit ute och lekt/busat och övat lite inne. Körde en enkel grej som väcker tass. Hon fattade typ direkt så nu måste jag hitta på något annat.
Jag är ganska värdelös på att hitta på inneaktiviteter.

Blir en rolig kväll/natt detta. Nästa gång får hon följa med till jobbet
 
Frodo hotar andra hundar genom att ta en leksak i munnen och trycka upp den i den andres ansikte. Om de försöker ta den låter han som ett monster. Kan det vara nått liknande?
Den här hunden gör liknande. Går fram med pinnar och leksaker till andra hundar för att sedan morra och hugga efter dem om de så mycket som tittar.

Men det där slickandet följt av morr och hugg, mot en hund som ger noll gensvar redan från början, jag blir inte klok på det.
 
Varit och vaccinerat vovvar idag, två av tre i alla fall, sen så råkade det bli ett nytt halsband till
Nike, lite tuggben och annat också :angel:. Jag ska iväg och tävla Nessie nästa helg i startklass lydnad för andra gången och hoppas på att det löper smidigare än första gången (jobbat natt, väldigt mycket väntan, väldigt tyst TL + kraftig blåst och väl trafikerad bilväg bredvid=inte så himla kul).

@Diabetikern mina hundar kan slalom mellan benen, skicka runt en kon (alltså papperskorg eller vad som helst), spela död, rulla runt, stå på en pall/låda, stå på pall/låda med framben och gå runt åt bägge hållen med bakbenen på golvet, trick på balansboll (köpte en på rusta för billig peng) m.m. Bara för att ge lite uppslag på inne aktiviteter :p.
 
Den här hunden gör liknande. Går fram med pinnar och leksaker till andra hundar för att sedan morra och hugga efter dem om de så mycket som tittar.

Men det där slickandet följt av morr och hugg, mot en hund som ger noll gensvar redan från början, jag blir inte klok på det.

Vore lättare om man var tankeläsare :D. Nessie kan göra så ibland men oftare så morrar/hotar/hugger mot valpen och följt av slick på nosen vilket liksom tar bort lite av effekten att försöka säga ifrån till odågan..
 
Vore lättare om man var tankeläsare :D. Nessie kan göra så ibland men oftare så morrar/hotar/hugger mot valpen och följt av slick på nosen vilket liksom tar bort lite av effekten att försöka säga ifrån till odågan..
Fast det är lite annorlunda. Här är det inget annat som händer än att Hund 1 går från att slicka Hund 2 kring munnen och se nöjd ut till att morra och sen bli hotfull. Hund nr 2 har oftast aldrig rört en fena utan står och kollar på något annat med låg avslappnad svans.
 
Effie har varit hemma hela dagen med sjuk sambo. Haren väldigt understimulerad hund här just nu.

Varit ute och lekt/busat och övat lite inne. Körde en enkel grej som väcker tass. Hon fattade typ direkt så nu måste jag hitta på något annat.
Jag är ganska värdelös på att hitta på inneaktiviteter.

Blir en rolig kväll/natt detta. Nästa gång får hon följa med till jobbet
Om du vill ha fler förslag på aktiviteter som är lätt att göra hemma så rekommenderar jag doftdiskriminering varmt, tex nosework. I noswork används ju specifika hydrolat men vid doftdiskriminering kan i princip vad som helst användas, tex tepåsar av viss sort. Första steget är att lära in doften. :)
 
Haha :D
Nästa gång döper vi själva och då på bokstaven E.
Själv är jag verkligen ingen fan av människonamn på Schäfrar. På små Snuzzar passar det däremot.

Fast tänk dig att gå ut och ropa med din barskaste röst: "Herr Flick! Helga!" ;)

Men jag håller med om människonamn, det funkar inte på alla raser. Jag känner en hel del boxrar med lite gammaldags svenska namn, men även om det känns som det passar dem ganska bra skulle jag ha svårt för det själv. Hade världens ångest över vad vi skulle kalla Breeze och till slut fick stamtavlenamnet bli tilltalsnamnet för vi kunde inte hitta nån variant på det som vi gillade. Och helt utan koppling till stamtavlenamnet funkar inte för mig.

Eftersom vi dessutom pratar om och med hunden på engelska ganska ofta så måste namnet ligga bra i munnen på både språken. Har redan börjat våndas över vad nästa kan tänkas kallas. ;)
 
Som typiska hundgårdshundar så fattar hon inte grejen med att vara inne. Lägg dessutom till att hon har en sjukt stor nyfikenhet och ett föremålsintresse som är lika stort och att hon är totalt orädd och gränslös. Hon är fanimej och river i allt! Allt ska undersökas och testas. Koppla av är det inte tal om
Jag ser verkligen fram emot den kommande julen - vi kan ha vadslagning här på forumet vem som äter upp pepparkakshuset först av alla era hundar :D :love:
 
Fast tänk dig att gå ut och ropa med din barskaste röst: "Herr Flick! Helga!" ;)

Men jag håller med om människonamn, det funkar inte på alla raser. Jag känner en hel del boxrar med lite gammaldags svenska namn, men även om det känns som det passar dem ganska bra skulle jag ha svårt för det själv. Hade världens ångest över vad vi skulle kalla Breeze och till slut fick stamtavlenamnet bli tilltalsnamnet för vi kunde inte hitta nån variant på det som vi gillade. Och helt utan koppling till stamtavlenamnet funkar inte för mig.

Eftersom vi dessutom pratar om och med hunden på engelska ganska ofta så måste namnet ligga bra i munnen på både språken. Har redan börjat våndas över vad nästa kan tänkas kallas. ;)

Här heter alla hundar utom skägget sitt stamtavlenamn. Det är ovanligt med långa namn på Bruksschäfrar. De brukar ha korta, lätta namn.
Skägget har ett långt och tjusigt som jag inte såg nått användbart i. Sonen fick döpa honom. Han ville att han skulle heta Hans och kallas Hasse. Nu funkade det dåligt eftersom vi känner flera Hasse så jag föreslog Frasse (Frans) istället :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
851
· Visningar
45 825
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 818
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 029
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp