Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för omtanken. Just nu vet jag inte vad jag vill. Min saknad efter en hund bottnar mest i att jag saknar Filimon och iom det drar jag mig för att skaffa en annan. Drar mig ytterligare för att skaffa en till borzoi, är rädd att jag bara kommer jämföra den med honom hela tiden. Kanske skulle ha hamster istället...
 
Tack för omtanken. Just nu vet jag inte vad jag vill. Min saknad efter en hund bottnar mest i att jag saknar Filimon och iom det drar jag mig för att skaffa en annan. Drar mig ytterligare för att skaffa en till borzoi, är rädd att jag bara kommer jämföra den med honom hela tiden. Kanske skulle ha hamster istället...
Sådär tänkte jag efter Zala, att jag inte borde ha fler salukis för att ingen kunde vara lika fantastisk som henne. Och visst, jag tror fortfarande att det är stor risk att jag aldrig får en annan saluki som är lika vacker som henne att titta på, men jag har utan tvekan fått salukis att älska fullständigt och tex min Aysu vill jag ju inte andas utan, hon är så rakt igenom fantastisk i varje liten millimeter av hela henne. Hon har dessutom sina likheter med Zala personlighetsmässigt, trots att de inte är jättenära släkt. Sådär så att det i början fick mig att tänka rakt av på Zala och allt kändes konstigt.

Men nej. Jag ångrar inte en millisekund att jag tog hem fler salukis efter Zala. Och då är ändå Ebrah barnbarn till Zala och har därför självklart sina likheter med henne på flera olika sätt.

Som det känns just nu så skulle jag bara sluta ha saluki om det blev helt omöjligt för mig att hitta salukis jag tyckte om (för oj vad kräsen jag är..). När jag nu hittat en ras jag älskar, lärt mig tillräckligt för att veta var jag ska hitta det jag gillar i rasen och hur jag ska undvika det jag inte gillar osv.. det vore dumt att sluta då. Kanske skaffar jag någon dag en annan ras också, men inte istället för.

Nu är jag ju inne på saluki 3 & 4. Alla med ungefär samma färg och väldigt nära släkt allihop. De är ändå helt olika individer, med sina egna personlighetsdrag och sina egna saker som gör att jag inte jämför dem mot varandra mer än vad jag jämför vardagliga saker.

Såklart är alla personer olika även med sådant. Du ska göra det som känns bäst för dig. Men om du är rädd att hela tiden jämföra en ny borzoi med Filimon.. kanske kan det räcka med att du skaffar en som har en annan färg eller så? Eller en tik eller.. ja, något annat som underlättar för att få det att kännas som en helt ny individ?
 
Här råkade det följa med en liten misse-unge för en vecka sen och jag trodde det skulle ta veckor innan hon kunde vara tillsammans med hundarna. Speciellt eftersom att Gripa är helt ovan vid smådjur och Viggo kollade på henne som om hon var mat när jag checkade läget och visade henne när hundarna var i bilen :angel:

Men missen beslutade sig för att redan samma kväll klättra över kompostgallret och introducera sig till alla hundarna samtidigt :nailbiting: Som tur var gick det bra. Gripa har varit fantastiskt duktig och leker med missen mycket. Kissen är oroligt framåt och orädd och tyr sig till hundarna (och mig):love:
Inte illa för en bondkatt som blivit hanterad ca 2-3 ggr innan hon kom hit!

35943623_1740650839354204_5557441553628135424_n.jpg


35928392_1740650856020869_6502776993782693888_n.jpg


Och en liten film på när hon och Gripa leker :love:

 
Men alltså :love: jag som inte ens gillar katter blir ju till och med sugen på en liten!

Ja alltså, det var inte riktigt enligt planen att skaffa katt nu :angel: Men när dom skulle skjutas sa jag att jag kan iaf ta med mig henne hem och antingen så får hon stanna eller hitta ett annat hem. Bättre chans än att bli skjuten iaf...

Alltså erkänner att den här damen gör mig lite smått förälskad. Blir sugen på en sån där fäfer ibland alltså :love:

Hon är en så fantastiskt rolig hund att träna med och samtidigt ofta så oroligt enkel i vardagen så jag kunde verkligen inte fått något mer passande tror jag :love:
Klart du ska ha fäääfer :sneaky:
 
Här råkade det följa med en liten misse-unge för en vecka sen och jag trodde det skulle ta veckor innan hon kunde vara tillsammans med hundarna. Speciellt eftersom att Gripa är helt ovan vid smådjur och Viggo kollade på henne som om hon var mat när jag checkade läget och visade henne när hundarna var i bilen :angel:

Men missen beslutade sig för att redan samma kväll klättra över kompostgallret och introducera sig till alla hundarna samtidigt :nailbiting: Som tur var gick det bra. Gripa har varit fantastiskt duktig och leker med missen mycket. Kissen är oroligt framåt och orädd och tyr sig till hundarna (och mig):love:
Inte illa för en bondkatt som blivit hanterad ca 2-3 ggr innan hon kom hit!

35943623_1740650839354204_5557441553628135424_n.jpg


35928392_1740650856020869_6502776993782693888_n.jpg


Och en liten film på när hon och Gripa leker :love:


Gripa är verkligen go :love:
 
Då har nya tiken varit här ett par dygn.
Intressant tjej. Troligtvis har hon bara bott i hundgård hos sin förra ägare och bara varit utanför den för att träna och motionera.
Hon är en pärla i all träning, hantering och motionering. Det märks att de har lagt mycket jobb på henne.
Inne är hon pest! :cautious:
Som typiska hundgårdshundar så fattar hon inte grejen med att vara inne. Lägg dessutom till att hon har en sjukt stor nyfikenhet och ett föremålsintresse som är lika stort och att hon är totalt orädd och gränslös. Hon är fanimej och river i allt! Allt ska undersökas och testas. Koppla av är det inte tal om. Det märks tyvärr att hon levt hela sitt liv under antingen komando i form av träning eller i hundgård för när hon får chansen att tänka och aggera fritt blir det lätt lite too much.
Låter henne få upptäcka sin nya värld och sitt fria jag i så stor mån som möjligt och bromsar henne bara när det går för långt. Som när hon vill stå på bord eller ägnade 30 min åt att dra upp kardborrebanden på dynorna till köksstolarna :meh:
Min förhoppning är att nyhetens behag ska gå över.
Hon är helt gränslös, har skall som en liten hes dvärgpudel men är i gengälld en mycket tyst hund som är mycket vänlig mot både folk och de andra hundarna.
Det kommer nog bli toppen bara hon lärt sig hur man uppför sig när man är "fri" från arbete :)
Maken är överförtjust i henne. Tom i hennes gräsliga namn. Helga :wtf:
 
Då har nya tiken varit här ett par dygn.
Intressant tjej. Troligtvis har hon bara bott i hundgård hos sin förra ägare och bara varit utanför den för att träna och motionera.
Hon är en pärla i all träning, hantering och motionering. Det märks att de har lagt mycket jobb på henne.
Inne är hon pest! :cautious:
Som typiska hundgårdshundar så fattar hon inte grejen med att vara inne. Lägg dessutom till att hon har en sjukt stor nyfikenhet och ett föremålsintresse som är lika stort och att hon är totalt orädd och gränslös. Hon är fanimej och river i allt! Allt ska undersökas och testas. Koppla av är det inte tal om. Det märks tyvärr att hon levt hela sitt liv under antingen komando i form av träning eller i hundgård för när hon får chansen att tänka och aggera fritt blir det lätt lite too much.
Låter henne få upptäcka sin nya värld och sitt fria jag i så stor mån som möjligt och bromsar henne bara när det går för långt. Som när hon vill stå på bord eller ägnade 30 min åt att dra upp kardborrebanden på dynorna till köksstolarna :meh:
Min förhoppning är att nyhetens behag ska gå över.
Hon är helt gränslös, har skall som en liten hes dvärgpudel men är i gengälld en mycket tyst hund som är mycket vänlig mot både folk och de andra hundarna.
Det kommer nog bli toppen bara hon lärt sig hur man uppför sig när man är "fri" från arbete :)
Maken är överförtjust i henne. Tom i hennes gräsliga namn. Helga :wtf:

Låter som att ni kommer ha det intressant den kommande tiden då :D
Låter som en trevlig vovvs förresten:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
736
· Visningar
38 547
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 375
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp