Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pratade nyss med veterinären från förra veckan och provsvaren gav inget stöd för reumatism eller autoimmunt. Hon nämnde möjligheten till falsk negativ, men just nu är jag bara lättad att det inte var positivt :love: Nu gäller spänd förväntan inför nästa besök i början av oktober då vi får träffa ortoped och se vad smärtstillande gett.
Fö är en grej skitsvårt; sist fick vi beskedet att han kan motioneras lite mer men att vi skulle låta honom bestämma vad han orkade. Well, får Skrällis bestämma helt håller han sig gärna inom bostadsområdet, alltså max 10-15 min :meh: Jag har ju dock svårt att tro att han har såå ont utan har inte helt släppt teorin om Sveriges Lataste Brukshund.
 
Jag vet att det går att dela. Men jag vill gärna ha ett "system" där jag vet precis hur jag ska dela för att det ska bli samma mängd. VoH-rullarna delade jag t.ex i 100g-block eftersom det är 500g, då kunde jag lätt hålla koll på exakt hur många gram hon fick och det var enkelt att öka och minska utefter vad hon fått under dagen. Jag lärde mig att ögonmåtta eftersom det alltid var samma storlek som behövdes.
Men Asni t.ex skulle behöva ett helt block + lite från ett annat block för att komma upp i 320 gram som hon ska ha per dag. Jaha, då blir nästa block inte 245 gram, då måste jag väga och sen mäta och skära av en annan storlek från nästa block, som då blir ytterligare en annan vikt, och så blir det den storyn på repeat. Det blir alldeles för mycket tinande och vägande och pill och jox.

@Migo @BobberiBoo Bandsåg och klyvyxa i min 30kvm stora lägenhet? :rofl:
Vi väger maten alltid, tycker det är super lätt. Bara att ”hälla” upp så mkt han ska ha. Lägger in mat i kylskåpet för upptining vid frukost eller middag när det behövs. Nu ger vi ju ca hälften emmzo och hälften Voh så brukar ta fram en korv av varje vilket räker drygt till två dagar då han även får mat på dagis - maten håller sig utan problem.
Vi väger då vi behöver ha koll på Ascots vikt och pga att vi ger två foder - svårare att måtta med två foder tycker jag.
 
IMG_20180921_071328.jpg
påväg på äventyr! :D
 
Vi väger maten alltid, tycker det är super lätt. Bara att ”hälla” upp så mkt han ska ha. Lägger in mat i kylskåpet för upptining vid frukost eller middag när det behövs. Nu ger vi ju ca hälften emmzo och hälften Voh så brukar ta fram en korv av varje vilket räker drygt till två dagar då han även får mat på dagis - maten håller sig utan problem.
Vi väger då vi behöver ha koll på Ascots vikt och pga att vi ger två foder - svårare att måtta med två foder tycker jag.
Jag väger också alltid maten och tycker det är okomplicerat - bara att ställa matskålen på köksvågen (som alltid står framme), nollställa och hälla upp. Jag tinar två-tre olika korv-sorter parallellt och har aldrig upplevt att maten hinner bli dålig på några dagar i kylskåpet.
 
Det måste väl bara vara jag som kan dra på mig en skada så pass ordentlig att foten svullnar och jag haltar av smärtan.... Av att sitta på huk :cautious: Hur kan jag gå sönder av så lite?? :arghh: Jag som ska tävla imorgon och på söndag! Som det är nu kan jag knappt gå vettigt :cautious:
 
Här ligger en slagen hjälte, som fått vattensvans :( igår badade han i ett gyttjehål, så jag sköljde av honom när vi kom hem. Tyckte att jag torkade honom ordentligt torr innan jag satte ut honom i hundgården, men han var nog fortfarande lite fuktig. Han fick en rejäl knäled från en ko att gnaga på, och stod nog ute och åt på den i blåsten.
I natt började han bli orolig och när jag släppte ut honom för att jag trodde han var dålig i magen eller så, så bara hängde svansen på honom :(
Han har fått ett par doser metacam och haft på sig ett ulltäcke som går långt ner över svansen, så jag hoppas att det ska ge med sig snabbt.
706E8A93-3596-4DF5-BB1A-CDF043931541.jpeg
 
Det måste väl bara vara jag som kan dra på mig en skada så pass ordentlig att foten svullnar och jag haltar av smärtan.... Av att sitta på huk :cautious: Hur kan jag gå sönder av så lite?? :arghh: Jag som ska tävla imorgon och på söndag! Som det är nu kan jag knappt gå vettigt :cautious:
Hoppas framförallt att foten är bättre men även att du kan tävla!
 
Här ligger en slagen hjälte, som fått vattensvans :( igår badade han i ett gyttjehål, så jag sköljde av honom när vi kom hem. Tyckte att jag torkade honom ordentligt torr innan jag satte ut honom i hundgården, men han var nog fortfarande lite fuktig. Han fick en rejäl knäled från en ko att gnaga på, och stod nog ute och åt på den i blåsten.
I natt började han bli orolig och när jag släppte ut honom för att jag trodde han var dålig i magen eller så, så bara hängde svansen på honom :(
Han har fått ett par doser metacam och haft på sig ett ulltäcke som går långt ner över svansen, så jag hoppas att det ska ge med sig snabbt.
Visa bifogad fil 19687
Stackarna :heart. Hoppas han kryar på sig snabbt!
 
Unghund ihop med unga barn (ca 5 och 2,5 år) är rätt intressant. Speciellt när man är själv hemma med dom.

Idag körde vi uppletande av försvunna barn i huset, och efter några sök så la hunden ner sig. Han skulle då inte leta mer, utan tryckte ner hela huvudet på golvet och gav mig bara en blick. När han blir sån så är det ingen ide att träna mer alls så jag gick för att hämta mitt kaffe så det kunde drickas i lugn och ro eftersom han verkade nöjd för tillfället. Men det var han inte, för när jag skulle hämta min kaffekopp så möttes jag av en hund som bar på bomull. Barnen hade så snällt gjort sönder en kudde, och han tackade för bomullen som flög överallt. Att jaga bomull var tydligen roligare än att leta efter människor som ger en godis och beröm :cautious:
 
Unghund ihop med unga barn (ca 5 och 2,5 år) är rätt intressant. Speciellt när man är själv hemma med dom.

Idag körde vi uppletande av försvunna barn i huset, och efter några sök så la hunden ner sig. Han skulle då inte leta mer, utan tryckte ner hela huvudet på golvet och gav mig bara en blick. När han blir sån så är det ingen ide att träna mer alls så jag gick för att hämta mitt kaffe så det kunde drickas i lugn och ro eftersom han verkade nöjd för tillfället. Men det var han inte, för när jag skulle hämta min kaffekopp så möttes jag av en hund som bar på bomull. Barnen hade så snällt gjort sönder en kudde, och han tackade för bomullen som flög överallt. Att jaga bomull var tydligen roligare än att leta efter människor som ger en godis och beröm :cautious:
:rofl:
 
Hoppas framförallt att foten är bättre men även att du kan tävla!
Den är ännu mer svullen nu efter tävlingen :p Men det går faktiskt relativt okej att springa, men det är nog för att adrenalinet dränker smärtan. Jag sprang definitivt varken snabbt eller smidigt idag :rofl:

Men oj vilken hund! Lite missförstånd så det blev två disk, men andra loppet hade en helt galet svår bana med massvis med klurigheter och rätt elaka fällor; Tinja klarade allt och föll inte för de fällorna! :love: Däremot föll hon för en väldigt enkel "fälla", men det var ju för att jag inte handlade lika noggrant, för den där svängen skulle ju vara enkel... Tji fick jag :p
 
Vi har visst fått som söndagstradition att låna morsans sambos bil och åka iväg en sväng. Även idag blev det bort till favoritängarna och två timmar senare hade jag väldigt trötta och nöjda hundar! Bortsett från uppvärmningen i början och nedvarvningen i slutet så var de lösa hela tiden, och oj vad de sprang :D I början när vi gick mot fälten så flög Ebrah runt i kopplet som en tok. Hon sprattlade och hoppade och skuttade och kastade sig åt alla håll samtidigt. När vi gick hemåt, då lufsade hon bredvid mig med sänkt huvud och stannade så fort jag stannade. Det var inte mycket energi kvar där inte :p

När vi kom hem tog jag fram en hel kyckling ur kylen, tog bort låren och delade resten på hälften och gav dem varsin del. Låren får de till middag ikväll. Men alltså. ÅH vad jag älskar sådana här mornar och hur lyckliga hundarna blir av sådana här promenader... Tittade för skojs skull på bostäder på hemnet igår och såg en lagom stor, inte allt för dyr lägenhet (med stockholmsmått mätt) på promenadavstånd från vårt favoritställe. Tänk så fint det vore att bo där! Meeen då blir det istället för långt till jobbet för att fungera på vardagarna :( (och jag vill absolut inte byta jobb) Nåja...

41214789_102332777375592_4224339365706725170_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: em76
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
27 28 29
Svar
567
· Visningar
40 945
Senast: YlvaG
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
9 012
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
381
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp