Hur är ditt fullblod?

Fullblod eller Halvblod, det är frågan... :)

Vad har du för erfarenheter av Fullblod jämfört med Halvblod när det gäller temperament, ridbarhet osv?

Jag vill ha en hel och frisk häst, som inte är ett tävlingsämne men en trevlig, lättriden häst som passar för promenadridning, lättare dressyr och hoppning på låg nivå. Bom typ två äpplen hög. Trygg och glad som jag kan kasta upp en nybörjare på så de kan ta några varv i paddocken utan att det blir cirkus.. O_o
Ja, hästar är olika osv. Men vad har just du träffat för Fullblod och hur har de varit?

Ett friskt Halvblod som inte är ett GP ämne, utan en vanlig redig häst, kostar mer än dubbelt så mycket som ett friskt Fullblod som gått på banan men klarar samma typ av ridning som Halvblodet. Vad talar för den ena eller andra rasen? Ett Halvblod i samma prisklass som ex galoppör har i regel nån gammal skada, är född 1973 eller fullständigt tokig i hela huvet. Jag har inte möjlighet att köpa en "dyr" hobbyhäst som mest ska ridas i skog och mark och kommer att bli "knä-häst". Helst vill jag ha den i köket... och jag vill att den ska må bra och leva länge.

Har ridit en handfull fullblod som varit trevliga men ett par av dem varit stirriga och urtrista, knappt styrbara. (Galoppörer i träning.) En hade väldigt konstig trav. Och en alldeles underbar valack. :love: En lugn som en filbunke. En drog om det dalade ner ett löv på 10 meters håll. Kan inte uttala mig om hur de "oftast" är som ridhästar. Vet inte om jag har lust att åka 50 mil för att titta på fullblod om de flesta känns knepiga och annorlunda mot halvblod... :( Gör de rätt för sitt rykte om att vara stressade, på tårna och flyga i luften om det råkar prassla av ett påse i grannbyn? Eller?

Travare är inte aktuellt även om de är gratis! ;) Nej, vänligt men bestämt. Tack.

Jag hade ett fullblod förut, hade inte alls tänkt köpa ett fullblod först! Det här var runt 08/09 och vi insåg att alla de hästar vi kollade på som låg i prisklassen 30-40.000 verkade ha lite diffusa skadeproblem från tidigare och inte gick igenom besiktningar eller var importer med benställningar så att man ville gråta.

Kan ju också säga att min före detta häst är det enda fullblod jag ridit kontinuerligt och hade nog aldrig träffat ett fullblod innan jag provred henne faktiskt, hehe.
Hon var och är kolugn när det kommer till "störande föremål", har tex. råkat rida under järnvägsviadukter precis när tåg åkt över och hon har inte brytt sig alls. Många som hanterat henne hovslagare, tandläkare osv var förvånad att hon var så cool.
Men i ridningen kunde hon lätt spänna sig och var ju såklart pigg och ville framåt, så var ingen nybörjarhäst, men hon var också bara 5 år och hade inte blivit "hobbyriden" så länge.
Hovarna var dock inte de bästa, var inga stora problem den tid jag hade henne, men känner hon som äger henne nu och har förstått att det varit en del problem med hovbölder och att hovarna lätt går sönder.

Så jag skulle väl säga att det kan vara värt att åka att titta på ett fullblod beroende på vad det finns för annat utbud i närheten och hur långt det är osv. tror absolut att många fullblod kan fungera som bra hobbyridhästar som man kan träna med :).
Jag har även ridit en del före detta travare i mitt liv och inget ont om dem, men jag upplevde att mitt fullblod hade bättre förutsättningar att bli en bra ridhäst.
 
Jag har jobbat mkt med galoppörer i träning, och de hästarna har varit snälla och lugna i hantering, och ridning hemma. Givetvis taggade när de vet att det är jobb eller löp.

Iaf de fullbloden som fått rätt mängd mat, får de mer kraftfoder än behövligt är de klart de får hjärnspöken.

Fullblod som ridhästar har varit lugna som filbunkar. Barbacka med grimma i skogen, lugnare än de flesta halvlod i samma stall.
 
Jag hade tänkt som du. Ett fullblod. Naturligtvis finns det konstiga typer bland dem också, men de jag har erfarenhet av är definitivt jättetrevliga. De måste skolas om om de har gått på banan och ska fungera som vanliga ridhästar, men om man hittar en trevlig individ är de vana vid all hantering, lastning, tvättning, bandagering osv osv. Vana vid olika miljöer, mycket folk, andra hästar, ofta hundar också. De är signalkänsliga (något som jag gillar, men det kanske inte alla gör...) och tycker om kontakt med människor.

Jag förstår också att det finns galenpannor som bara har springa fort i huvudet, men det finns faktiskt många supertrevliga fullblod. Jag har sådana i bekantskapskretsen. Har faktiskt också funderat på att skaffa mig ett fullblod som ridhäst. Tror personligen att man har större chans att hitta ett trevligt fullblod än ett trevligt halvblod. Har många sådana också i bekantskapskretsen, och de flesta av dem skulle jag inte vilja ha i mitt stall. Ever.

Jag kan bara hålla med. Det är väl klart att det sannolikt finns knäppa fullblod, men de jag träffat har varit lugna som gamla filbunkar. Fördelen är ju att man kan få en häst som är lugn som en filbunke men som tycker om att röra sig lite kvickare och ser sig om. (Dvs gillar att galoppera snabbt men tar ett snabbtåg i ändan eller ett rådjur över vägen med en fnysning och uppblåsning eller en platsfrysning istället för sken och bock.)

De kallblod jag ridit (extremt enstaka) har varit som godståg utan broms. :) så om jag skulle gå på ras skulle ju jag ta fullblod :p Varmbloden som sagt lite mittemellan, vissa stirriga som sjutton och andra snälla.
 
@Plantan jag hade utifrån din beskrivning om vad du letar efter, inte gått på att prislappen på fullblod är vettig utifrån din budget och därför attraktiv.
Definitivt hade jag inte köpt ett fullblod direkt från banan i din sits.

Det kan vara MASSOR med jobb att få en sådan "omskolad" till livet på landet mot vad den är van vid i fråga om rutiner, mycket aktivitet runt om, proffs som hanterar dem hela tiden, hagvistelse, osv.

Hur de är rasmässigt i skallen osv varierar givetvis mellan individer . Men Generellt är de vakna alerta hästar även hur snälla och lugna den än är - dvs när de reagerar går det snabbt !
De är även inte sällan dyra i drift . Hovarna kräver extra , de äter mycket , de tenderar att vara känsligare än många raser vid minsta skada osv .
Utifrån din budget kan du hitta många andra vettiga hästar som jag skulle gissa passar betydligt bättre .

Mvh Mackan som haft fullblod som ridhästar större delen av livet och älskar dem men ser hur de inte passar alla .
 
Jag avvaktar med hästköpen ett tag. Ska inte stressa iväg nu i juletid, hämta hit en kuse, hiva in den i stallet och skynda iväg på julklappsjakt. Jag måste ha gott om tid när Brunte kommer så vi kan bekanta oss i lugn och ro. Vill ta in och ut hästen själv i hagen morgon och kväll och sitta på en stubbe, dricka kaffe och spana på vad han gör. Rida ut i lugn och ro. Skritta mycket och länge. Och framförallt, kolla att allt funkar innan nån annan ska hantera hästen.

Har dock inte tänkt att köpa en grön häst direkt från banan, då jag har nog vett i huvudet för att undvika allt för tokiga projekt! Blir tillräckligt mycket att göra med en fullt ridbar, normalt funtad häst! Sparar ihop en slant till, som bla Mackan föreslog. Skaffar en långsammare, förhoppningsvis hållbarare typ...

...men jag måste erkänna att jag ringt på en häst som kanske kan vara nåt om jag har tur! Inte fullblod. Fullt frisk. Bra pris. Finns nära. (Mindre än 10 mil.) Ägaren vill förstås sälja, men väntar in rätt köpare. Många långväga spekulanter, flera som gärna ville köpa osedd, men så vill hon inte sälja.

Nu kan jag provrida, åka hem, fundera :cautious: och om det verkar vara en bra häst för mig, åka tillbaka och rida en gång till. Sen tar jag dit vet för besiktning. Hon var helt med på det när jag förklarade att jag inte vill ta hem nån nu, för att ha tid att lära känna honom litegrann + och skola in honom i sin nya miljö.

Att vi inte bor så långt bort var hon också glad för, så hon kan komma och hälsa på nån gång. Kan ta hem hästen själv vilket jag inte gjort om den stått 50-60 mil härifrån och bara där spara in drygt 5-6000 kr. :up:
(Kan jag lägga på en bättre sadel så småningom :d) Kändes som att vår kemi stämde bra, hoppas att det stämmer med hästen också! Han var otroligt fin på bilderna! :love:
 
Jag avvaktar med hästköpen ett tag. Ska inte stressa iväg nu i juletid, hämta hit en kuse, hiva in den i stallet och skynda iväg på julklappsjakt. Jag måste ha gott om tid när Brunte kommer så vi kan bekanta oss i lugn och ro. Vill ta in och ut hästen själv i hagen morgon och kväll och sitta på en stubbe, dricka kaffe och spana på vad han gör. Rida ut i lugn och ro. Skritta mycket och länge. Och framförallt, kolla att allt funkar innan nån annan ska hantera hästen.

Har dock inte tänkt att köpa en grön häst direkt från banan, då jag har nog vett i huvudet för att undvika allt för tokiga projekt! Blir tillräckligt mycket att göra med en fullt ridbar, normalt funtad häst! Sparar ihop en slant till, som bla Mackan föreslog. Skaffar en långsammare, förhoppningsvis hållbarare typ...

...men jag måste erkänna att jag ringt på en häst som kanske kan vara nåt om jag har tur! Inte fullblod. Fullt frisk. Bra pris. Finns nära. (Mindre än 10 mil.) Ägaren vill förstås sälja, men väntar in rätt köpare. Många långväga spekulanter, flera som gärna ville köpa osedd, men så vill hon inte sälja.

Nu kan jag provrida, åka hem, fundera :cautious: och om det verkar vara en bra häst för mig, åka tillbaka och rida en gång till. Sen tar jag dit vet för besiktning. Hon var helt med på det när jag förklarade att jag inte vill ta hem nån nu, för att ha tid att lära känna honom litegrann + och skola in honom i sin nya miljö.

Att vi inte bor så långt bort var hon också glad för, så hon kan komma och hälsa på nån gång. Kan ta hem hästen själv vilket jag inte gjort om den stått 50-60 mil härifrån och bara där spara in drygt 5-6000 kr. :up:
(Kan jag lägga på en bättre sadel så småningom :d) Kändes som att vår kemi stämde bra, hoppas att det stämmer med hästen också! Han var otroligt fin på bilderna! :love:

Ursäkta. Skrev fel, det var Speedway som rekommenderade att vänta lite och spara undan mer pengar till köp av häst. Klok katt! ;)
 
Ras är egentligen inte så noga, men det finns väl inte så mycket att välja på om man vill ha en stor häst 165+? Nordsvenskar är ofta så små,
Klipper lite - häng inte upp dig på hur många centimeter det är upp till manken, utan provrid hästen och känn känslan.
En av mina bekanta, som är jättelång, har sadlat om från halvblod till nordsvenskar. Och även om nordisarna inte är några giganter, så ser hon definitivt inte lång ut på dem. De sväljer väldigt mycket längd!
 
Undrar hur man tar bort meddelanden när det bliv lite fel? Tips, nån? :meh:
 
Senast ändrad:
  1. Klipper lite - häng inte upp dig på hur många centimeter det är upp till manken, utan provrid hästen och känn känslan.
En av mina bekanta, som är jättelång, har sadlat om från halvblod till nordsvenskar. Och även om nordisarna inte är några giganter, så ser hon definitivt inte lång ut på dem. De sväljer väldigt mycket längd!

Mitt :heart ömmar lite för Nordisar då jag hade ett par på foder för mååånga år sen. De är ju så goa och söta! Ja, Nordisar behöver inte vara fel. Har väl snöat in lite på "stor häst" men det är ju klart att det funkar bättre om jag vill slänga upp nån gröngöling på en mindre häst så fallet inte blir så högt! ;) Skojar, men de är ju inte så skräckinjagande stora och ser ju ut som nallar med svans! Vore kul om nån i familjen vågade sig upp! Hur viktbärande är Nordisar egentligen? :up:
 
Apropå det där med mankhöjden; Tycker inte alls du ska vara rädd för en något mindre häst. Kan ta min egen som ett exempel, han är 162 cm. Och så bred på alla ledder att han lämpar sig bäst för den som är kring 185-200 cm :grin: Han är av "grov/omodern" halvblodstyp, men absolut ingen "tjejhäst" ur storleksperspektiv. Så är du inte typ 200 cm med jääättelånga ben hade iaf jag (i din sits då) backat för en lite grövre häst kring 160 cm eller så ;)
Och som sagt, jag vidhåller korsningar och travare som bra val
 
Det jag tycker alla fullblod jag ridit och träffat har gemensamt är att alla är utåtagerande och kan även vara explosiva. Har inte spelat någon roll hur snäll och lugn de är, i grunden är deras temperament ändå utagerande (dvs de springer först och tänker sen, eller springer ifrån arbetet istället för att stanna osv).
När jag letade häst provred jag ett par fullblod, men sållade snabbt bort de eftersom jag inte ville ha en sån utåtagerande häst igen. Det var jobbigt i längden att behöva själv vara 100% lugn och avslappnad i kroppen och samtidigt vara alert och hitta ev faror före hästen ;) Ska man gå på någon sån här infördelning av personligheter är det väl just "right brain extroverts" som jag undvek. Fick istället hem en "left brain extrovert" som passar mig bättre. Han är pigg, glad, men har alla hovar i marken mer :)

Sen angående mankhöjd, det finns ju hästar höga som höghus men är då långbenta. Speciellt fullblod brukar vara det. Sen finns det mindre hästar som t.ex. min häst som är 152 som slukar vikt som ingenting. Jag som är 168 når inte under magen när jag sitter barbacka på honom.
 
Apropå det där med mankhöjden; Tycker inte alls du ska vara rädd för en något mindre häst. Kan ta min egen som ett exempel, han är 162 cm. Och så bred på alla ledder att han lämpar sig bäst för den som är kring 185-200 cm :grin: Han är av "grov/omodern" halvblodstyp, men absolut ingen "tjejhäst" ur storleksperspektiv. Så är du inte typ 200 cm med jääättelånga ben hade iaf jag (i din sits då) backat för en lite grövre häst kring 160 cm eller så ;)
Och som sagt, jag vidhåller korsningar och travare som bra val
Nu har jag ju jättelånga ben, och är nästan 180 cm lång, så jag blir "stor" på mindre hästar. Red ett litet halvblod på 163 cm och fick vika ihop benen för att inte skänkla med vaderna. Är det en nordis med lite former kanske det inte blir så tokigt, eller vad tror ni?
 
Varmblod som individer har jag inget emot. Har som yngre ridit mycket Varmblod som inte gått på travet men haft jobbig trav och galopp. Traven var stor och snabb, och det var svårt att fatta galopp. Nu var jag så ung så det kanske berodde mycket på ridnivå men de har väl ändå lite knepiga gångarter. Risken finns att om jag åker och tittar på travare så kommer jag hem med ett par, tre stycken. För de hade så tråkigt som ex-travare...
 
Senast ändrad:
Red ett fullblod som var rädd för plastpåsar, fick jag höra. Det var ju inte så konstigt eller ovanligt tänkte jag... upp på hästen och iväg. Red en stund och allt var lugnt, men efter ett tag så tog jag upp ett paket näsdukar ur fickan och hästen fick verkligen spader! Den ville dra till skogs. Den red jag inte mer. Vad skulle ha hänt om det kom en liten plastpåse flygande... hjälp!
 
Nu har jag ju jättelånga ben, och är nästan 180 cm lång, så jag blir "stor" på mindre hästar. Red ett litet halvblod på 163 cm och fick vika ihop benen för att inte skänkla med vaderna. Är det en nordis med lite former kanske det inte blir så tokigt, eller vad tror ni?

Aha :(
Men ja, en nordis skulle säkert fungera tror jag! Särskilt om det är en lite större, kring 160 cm.
 
@Dressyrtjejen_97
Jag tror att en stor nordis kan funka! Hellre en gammal nordis-travare än dito varmblod. Kollar efter stora kallblod. De är otroligt charmiga. Undrar om man skulle våga sig på... :d

Jag hade definitivt vågat! :D
Och angående storleken; Det största kallblodet (kalllblodstravaren) jag känner är över 170 cm i mkh, kom jag på nu (varför inte tidigare? -.-') Så hittar du någon i den storleken lär det ju inte vara något problem ;)
 
Säger som de andra, leta efter en individ istället för ras. Och om du ändå är lite inne på nordsvensk, så är de ju ganska grova även om de är "låga" i mankhöjd. En grövre häst trollar bort mycket längd på ryttaren. Vi har en sån ponny i vårt stall, hon är egentligen bara B-ponny (skulle tippa på att hon är runt 1,28 kanske), men rids av vuxna och dessa vuxna ser mindre "stora" ut på henne än på min smäckrare ponny som är 1,40. Av den anledningen känns kanske fullblod inte som en perfect match för dig, de är ofta rätt smäckra, och jag har själv upplevt att ett fullblod på 1,65 känns ofta mindre än ett halvblod som är lika stort.
 
Min lilla appaloosa på 154 (dock inte färdigväxt) sväljer mina långa ben (är 170 och har kort rygg), tar 165 i täcken och xxxwide i sadlar :D så westernraserna kan du ju också efter, finns ju en del korsningar där tex och många engelskt ridna :)
 
Klipper lite - häng inte upp dig på hur många centimeter det är upp till manken, utan provrid hästen och känn känslan.
En av mina bekanta, som är jättelång, har sadlat om från halvblod till nordsvenskar. Och även om nordisarna inte är några giganter, så ser hon definitivt inte lång ut på dem. De sväljer väldigt mycket längd!

Jag håller med, kallblod överlag sväljer mycket ryttare! Jag är 175, och rider lätt kallblod på 145 utan att se det minsta lång ut. Eller känna mig stor. Jättekonstig känsla, efter att i alla dessa år trott att jag måste ha en häst som minst är 165 och helst större!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 103
Senast: kryddelydd
·
Övr. Grenar Nu har jag tröttnat på att titta efter stora klumpiga halvblod och på travare. Jag är en liten vuxen ryttare som vill ha tag i en häst...
Svar
6
· Visningar
1 850
Senast: Kulla123
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 631
Senast: Derring-Do
·
Övr. Grenar yey, debuten på Galopp!:banana: Min travhäst blev utdömd till trav igår, och nu känner jag mer för att gå över till mit gamla...
Svar
9
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp