Bukefalos 28 år!

Hur är en bra hundägare?

Duvan

Trådstartare
Med anledning av många hätska utfall i andra trådar har jag börjat fundera; vad är bra hundägande? Finns det någon bra husse/matte om man skärskådar? Är det helheten som ska styra eller är det detaljerna?

Jag ser till att inte ha fler hundar än att jag pallar att aktivera både kropp och hjärna på varje dag. De har alltid kompisar, blir dagligen genomgångna med tanke på hälsa och päls, får bra mat, god veterinärvård, mycket kärlek och kel. Kort sagt de mår bra och trivs med livet. Bra hundägare borde bli utslaget enligt mig.

Men tittar man från ett annat håll ser det ut så här: Vi jobbar heltid vilket gör att hundarna är ute i hundgård mellan 8 och 14.15. De får sova i ett begränsat utrymme skiljt från oss. Det gör att de ungefär halva dygnet är hänvisade till varandra de dagar vi jobbar. Nu blir kanske utslaget usel hundägare. Eller....?

Är man en bättre hundägare om man är tillsammans med sin hund 24 timmar om dygnet? Är man en bättre hundägare om man har en hund som aldrig är ensam mer än max 4 timmar per dygn - men faktiskt är ENSAM de timmarna. Eller är man kanske sämre? Eller är alltihop bra hundägare?

Min åsikt är klar; jag tycker att alla hundar behöver psykisk såväl som fysisk aktivitet varje dag. Olika mycket för olika individer, men alla behöver det. Jag tycker vidare att tiden ensam skall begränsas i möjligaste mån. Det betyder för mig att har man bara en hund är det nödvändigt att ordna sällskap för den tid man jobbar om det blir mer än halvtid, och att den bör få sova i anslutning till familjen. Har man flera hundar tycker jag att det är en annan femma, men bor man inte så att de kan vara i hundgård när man jobbar tycker jag att man även där bör minimera den inaktiva tiden.

Jag tycker mer synd om hundar som har sällskap jämt men bara får fysisk aktivitet, än hundar som sover sig igenom arbetstiderna för att sedan få använda hela sin kropp i trevliga aktiviteter med sina ägare. Det ena behöver dock inte utesluta det andra....

Mvh,
Duvan
 
Sv: Hur är en bra hundägare?

En bra hundägare ser till att tillfredställa hundens behov för att vara lycklig. Mat, motion, sällskap och gemenskap osv. Att man utöver de "grundläggande" behoven berikar hundens vardag genom att ge den chans till ett så naturligt beteende som möjligt - gnaga på ben, gå ut i skogen och känna färska spår, spåra, jaga etc. är ännu bättre ;) . Och sedan måste man se till att hunden får jobba med hjärnan, förstås.

Det viktigaste är att man som ägare lär sig att läsa hunden och se hur den mår. Jag tror många är för hysteriska när det gäller mental aktivering, och tappar bort känslan i farten.
 
Sv: Hur är en bra hundägare?

beda skrev:
Det viktigaste är att man som ägare lär sig att läsa hunden och se hur den mår. Jag tror många är för hysteriska när det gäller mental aktivering, och tappar bort känslan i farten.

Jag har inte träffat på så många med mental överaktivering, fler då som får enbart fysisk motion - och ibland knapp ens det. Men visst finns det hundar som inte har fått lära sig att koppla av, och det borde kanske också läggas in i facket "mindre lyckat hundägande".

Sedan det här med att läsa sin hund; är en hund lycklig om den sover bort större delen av sitt liv och verkar nöjd med det, eller har den bara resingerat?

Mvh,
Duvan
 
Sv: Hur är en bra hundägare?

om man är en bra hundägare eller inte handlar nog lite om hur mycket engagemang man lägger ner på hunden. den ska ha det så bra som möjligt enligt sina egna förutsättningar (som att vallhundar bör valla, retrievers apportera etc, eller få en för hunden värdig ersättning). tiden den är mol allena bör minimeras.

jag brukar tänka så här; hade min hund varit lyckligare hos någon annan? alltså inte "h*n älskar bara mig därför är h*n lyckligast hos mig" utan om h*n gillat en annan ägare, hade h*n varit lyckligare där?

så får man titta på sin hund med kritiska ögon också. verkar den stressad? apatisk? harmonisk? kunskap är viktigt. erfarenheter är viktigt. psykologi är viktigt.

har ni tänkt på att när man ska köpa en häst bör man ha övat upp sina färdigheter i flera år/ha någon som visar hur man gör, men en hund kan vem som helst skaffa utan direkta förkunskaper. varför är det så?
 
Sv: Hur är en bra hundägare?

Jag tror att hundar liksom ger upp. Vi lär de att vara ensamma och de ger med sig efter ett tag. Att man långsiktigt bryter ned dem så att de klarar av det. Sen om de mår dåligt av det är en annan sak, det tror jag inte automatiskt att de gör. Men det är ju att foga sig, precis som sitt stanna kvar och kom hit.

Mina hundar har tydliga signlaler hur de mår. Har de varit ensamma långa dagar (5-6 timmar för oss) i ett par dagar så klänger de på mig när jag kommer hem. Svansar runt och det luktar verkligen hund hemma. När de fått vara ute för lite och motionera så går de omkring och fiser och luktar illa ur munnen (jo faktiskt...) Har de fått för lite aktivering så drar de i kopplet, ska fram till allt och alla och beter sig allmänt pest.

Det är ju svårt att jämföra, en hund som är ensam 9 h per dag men har i övrigt ett aktivt liv, än en som aldrig är ensam med som inte får göra nått. Tja... Den sistnämnda har ju det på ett sätt sämre. Den hunden som är ensam river ju inte huset och den som aldrig är ensam skulle kanske göra det om den var ensam... Men jag mår ändå dåligt över folk som skaffar hund och från 4 månader tills den dör så är den dömd till att sitta ensam hela dagarna, bara för att "alla" gör ju så och hur ska annars "alla" kunna ha hund?

Jag kan inte ha häst. Inte är det så att jag har rättighet att ha häst och därför får ha den på balkongen eller bara fodra den var 3:e dag när bussen går till stallet typ. Då får jag hyra in hjälp istället, precis som man kan göra med dagis eller dagmatte...
 
Sv: Hur är en bra hundägare?

cillamuffins skrev:
om man är en bra hundägare eller inte handlar nog lite om hur mycket engagemang man lägger ner på hunden. den ska ha det så bra som möjligt enligt sina egna förutsättningar (som att vallhundar bör valla, retrievers apportera etc, eller få en för hunden värdig ersättning). tiden den är mol allena bör minimeras.

har ni tänkt på att när man ska köpa en häst bör man ha övat upp sina färdigheter i flera år/ha någon som visar hur man gör, men en hund kan vem som helst skaffa utan direkta förkunskaper. varför är det så?


Jag tycker också att ett bra hundägande kan mätas utifrån graden av engagemang för hunden och hur insatt man är i den egna individens behov och förutsättningar.

Anledningen till att man "kräver" vissa förkunskaper i samband med hästar har väl att göra med att vi tappat det naturliga lärandet när vi inte längre har dem överallt i samhället - och vi är dessutom medvetna om det. Hundar är mindre och finns överallt, det tror jag får många att invaggas i tron att köper man bara samma ras blir den lika fin som Fido i parken eller Turbo på TV, praktiskt taget utan insats. Det stora misstaget brukar visa sig rätt snart, och antingen söker man - och får - hjälp att reda ut problemen, eller så omplaceras, avlivas eller dras familjen med problemen år efter år, till gagn för ingen - allra minst för hunden.

Där tycker jag att alla vi uppfödare har stort ansvar att se till att våra valpköpare är medvetna om vad de köper, på gott och ont. Och att vi sedan följer upp våra valpar och hjälper valpköparna att bli de bästa hussar och mattar de har förutsättning för. Märker vi redan från början att kunskap och bevekelsegrunder är fel ska vi naturligtvis inte sälja någon valp, men blir det fel ändå måste vi ta vårt ansvar gentemot valpen och göra vårt bästa för att det ska bli bra. Alla med hjärtat på rätta stället har möjlighet att bli bra hundägare, men bra hundägande ser olika ut för olika hundar och olika ägare.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Hur är en bra hundägare?

Tyvärr finns det väl folk som bara skaffar sig hästar också.
Och hur många skaffar inte barn för att de ser söta ut utan att veta vad detta innebär?

Jag tycker själv att jag är en bra hundägare (förstagångs ägare)
Gör kanske inte alltid rätt, men mitt bästa, likadant som med mina barn. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 438
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 163
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp