Hur är det på Erat dagis?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Mrs LunaTanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 376
M

Mrs LunaTanten

Idag när jag kommer för att hämta barnen på dagis kommer fröken och säger till mig att jag måste köpa med mig "vanliga" blöjor istället för de "Up and Go´s" som jag lämnat.

-varför då???? frågar jag.

Fröken: -det tar sån tid med up and go´s än med vanliga och så behöver vi inte ta dem till skötbordet och byta. Vi slipper att klä av dem allt.

-Va????????

Fröken: Ja det tar sån tid med dem. Tid vi inte har.

-ja men min XX har eksem och måste smörjas flera ggr om dan då måste ni ju ändå ta och klä av honom eller????

Fröken: Vi tycker att han har blivit så bra att vi inte gör det så ofta längre.

-det accepterar inte jag svarade jag, ni skall göra det ni blir tillsagda för att kunna ge bästa omsorg för våra barn.
Jag betalar fullt och skall dessutom stå för egna blöjor då skall ni använda dem som jag bär hit!
Sedan är det jag som förälder som ger direktiven om hurvida xx skall smörjas eller ej, inte ni och framförallt inte utan att rådfråga oss som föräldrar!

Fröken: Ja men nu är det så här, du får ta hit vanliga blöjor.

-inte en chans svarade jag, jag skall verkligen kolla upp detta.

Fröken: Vad ni använder hemma bryr vi oss inte om men här skall det gå smidigt.

Jag blev så djävla arg att jag trodde jag skulle explodera sa inget mera utan tog ungarna och gick. :mad:

I morgon skall jag ringa till områdes chefen på kommunen och komma med synpunkter, ibland tror jag kommunen har glömt att vi föräldrar faktiskt är dem som köper tjänsten av dem och att de skall tillhandahålla service.

Jag betalar 1800 kr för heltid och två ungar 1,5 år & 3 år (kanske inte så mkt men det är efter taxan så..)
(samt måste ha egna blöjor.)

:bump: Nu till mina frågor: Hur är det på era dagis?
Hur mycket betalar ni och hur mycket service får ni respektive kräver ni?

Sv: Hur är det på Erat dagis?

Nu har jag inga egna barn, men jag jobbar på förskola och jag kan säga att vi skulle aldrig begära nåt sånt! Själv tycker jag att "up&go" blöjor är enklare.... Men det är jag! Klart att baranen ska fixas ordentligt och så som föräldrarna önskar, det är ju som du säger att ni är våra kunder!

Här vill de att man tar med vanliga blöjor, eftersom de nästan alltid är utomhus och det är betydligt smidigare att slippa ta av alla ytterkläder när barnen bara har kissat, vilket blir fallet med Up&Go. Vet inte hur de skulle reagera om ngn förälder insisterade på att vilja ha byxblöjor ändå, men de är väldigt flexibla och skulle förmodligen inte "bråka" mer om det.

Även de som betalar maxtaxa betalar ju fortfarande bara en bråkdel av vad förskoleplatsen egentligen kostar, resterande del finansieras ju av skatter (vilket förstås innebär att man som skattebetalare bidrar till den ändå ;) ). Här ingår inte blöjor och jag har aldrig haft anledning att vara missnöjd med den service som erbjuds på sonens förskola.
Personalen här är lyhörd och mycket tillmötesgående och jag är verkligen 100% nöjd :love:.

Jag har ett barn som snart fyller 3 som går på dagis 15 h veckan (jag är föräldraledig). Vi betalar 800 kr per månad för dessa timmar och då får vi oxå ta med blöjor. Men vår personal är superhärlig och har inte knyst ett ljud om vilka blöjor vi ska ha med..

Vi betalar 800 kr pga att jag är föräldraledig (han räknas som barn nr 2 ej nr 1 då..). Samt pga att här är maxtaxa så är det inte uppdelat på hur många timmar vi får ha honom där utan endast på våra inkomster..

Förtydligande.

Vi har varit supernöjda med vårt dagis fram till nu, kommunen har omorganiserat och "våra fröknar (3 st)" har flyttats på till andra dagis resp. en har sagt upp sig i protest, det är alltså helt ny personal på avdelningen och de verkar inte vara så roade av att blivit flyttade på de heller vilket går ut över både barnen och oss vuxna.

Jag förstår enkelheten med vanliga blöjor men har reagerat nu på att xx kommer hem med bajs i ljumskarna samt yy har inte fått hjälp på toaletten alla gånger och kan ha bajs ända ner på låren.
Detta tycker jag är fruktansvärt!!!!!!!!!!!!
Jag anser att personalen skall hjälpa barnen att vara rena och slippa irretationer på huden som kiss och bajs ger om det inte tvättas/torkas bort!

Nu hör det till saken att det inte tjänar mycket till att klaga nu, dagiset stänget till midsommar och omorganiseras igen i aug/sept så då skall det bli helt nytt igen.

Jag är bara nyfiken på hur mycket krav ni ställer eller om ni gillar läget med vad som "serveras".

Svar ja vi betalar endast en bråkdel om vad det kostar men det motiverar iallafall inte att kommunerna får ha vilken bristfällig service som helst!
Det är en tjänst som vi köper, om vi så betalar 2000kr eller 300kr!
Vi anförtror dem med det värdefullaste vi har, och jag kan lungt säga att jag kommer att göra allt för att mina barn skall få det de har rätt till!

Vet inte om det är skillnad på¨dagis och dagmamma,
men där vår grabb går är det majoritet av up&go.
Roande (bökigt) nog de flesta samma storlek och märke :D

Då är stackarn egentligen lite överbelagd och går runt med småttingarna tack vare att hennes man just gått i pension.
Men hon är ändå cool och positiv.
Känns som att vi verkligen fått tag på en bra dagmamma :love:

Där jag har jobbat så väljer föräldrar vilka blöjor barnen ska ha. Inget förbud mot Up & Go här inte.

Vi blev tillsagda att våra barn inte fick ha byxblöjor för det var så krångligt att byta när de bara kissat för man fick ta av allt för att få på nya blöjan.

Nu hade jag förståelse för det även om min första reaktion var att de ska ha det jag säger men sambon fick mig på andra tankar.

Så vi köpte ett paket vanliga blöjor och tog dit. Tyckte blöjorna tog slut så rysligt fort bara. Ett paket med 48 blöjor räckte knappt max 7-8 dagisdagar på 2 barn.
Frågade hur ofta de byter blöja eftersom det gick fler blöjor på dagis en dag än det gick hemma på en dag. Fick till svar att det var byte 2 ggr per dag om inget oförutsett inträffa.

Så jag började helt fräckt ta med 10 blöjor per barn och tog alltid nya varje måndag. Konstigt nog räckte blöjorna helt plötsligt mycket längre.

Så i bland känns det som att man ska vara glad att man ens får ha en åsikt om sitt egna barn. :crazy:

Vi betalar 700 kr för två barn 35 timmar i veckan. Skulle egentligen betala 1400 kr men har reducerat för de går på behovsplacering.

Dom använder blöjorna som jag skickar med, och skulle aldrig få för sig att inte sköta hygienen ordentligt på hans avdelning.

Dom stora barnens avdelning, dit Sebbe ska flytta i höst (Och dom är varje eftermiddag på), var dock sämre förut. Hände flera ggr att jag hämtade, och han stank bajs. Sa ifrån på skarpen till chefen, och det har aldrig hänt igen. Då var han allergisk, och reagerade rätt ofta med dålig mage - och bajset frätte sönder honom totalt om man inte bytte blöja omgående.

Nu är jag 100% nöjd, och hoppas på att få vara det resten av åren också :) Hemma är Sebbe blöjfri på dagtid numera, men inte på dagis än - han har för svårt att komma ihåg att säga till i tid när han är så inne i leken.

Våra dagis håller med blöjor (av vanlig sort).

Jag skulle inte drömma om att komma med en sort som personalen tyckte var besvärlig. Att byta en up & goblöja utomhus är hur bökigt som helst jämfört med en vanlig blöja. Jag vill att pedagogerna ska satsa sin tid på annat än blödjbyte och jag tycker att det är superfräckt som förälder att stå fast vid sitt krav på annan blöja trots att personalen påpekar att det går bort värdefull tid med barnen när blöjbytena tar för lång tid.
Som förälder set jag gärna till att personalen har en dräglig arbetsmiljö, jag tror starkt på att det gör att de orkar vara på topp och det gynnar mina barn i slutändan.

Jag ser däremot inget försvar i att barnen inte rengörs ordentligt men det har inte hänt oss på vår förskola.

På vårt dagis har de bett om att barnen ska ha vanliga blöjor, också för att det går snabbare att byta (vilket de alltid gör på skötbord dock), men de slipper dra av byxor/strumpbyxor helt.

Tycker det är ok, vi kör up&go hemma dock.

Intorkad bajs och sånt skulle jag dock inte acceptera!

Våra dagis håller med blöjor (av vanlig sort).

Jag skulle inte drömma om att komma med en sort som personalen tyckte var besvärlig. Att byta en up & goblöja utomhus är hur bökigt som helst jämfört med en vanlig blöja. Jag vill att pedagogerna ska satsa sin tid på annat än blödjbyte och jag tycker att det är superfräckt som förälder att stå fast vid sitt krav på annan blöja trots att personalen påpekar att det går bort värdefull tid med barnen när blöjbytena tar för lång tid.
Som förälder set jag gärna till att personalen har en dräglig arbetsmiljö, jag tror starkt på att det gör att de orkar vara på topp och det gynnar mina barn i slutändan.

Jag ser däremot inget försvar i att barnen inte rengörs ordentligt men det har inte hänt oss på vår förskola.

Okey om det skulle vara något som de kommit med från början men att de kommer med ett sådant krav efter 2 år på avdelningen, ute på gården när man kommer och hämtar accepterar jag inte!!
Denna personalen känner inte ens mina barn ännu den som jobbat längst nu började i februari -09 den som jobbat kortast började i måndags. De gamla fröknarna visste att xx inte kan ha någon annan typ än byxblöjor vilket han alltså har haft sedan han var 6 månader. Tro inte att jag köper en dyrare blöja bara för att jag tycker det är roligt!

Sedan förstår jag inte varför ni tycker att man skall kunna byta utomhus????
Här har vi alltid en peronal inne som skall ta hand om de minsta och byta just blöjor. De är ute mellan 09-11 samt 15-hämtning om det inte regnar.
De större (3+) är även ute 12-14 men de har inte blöjor.

Den pedagogiska biten skall vi inte tala om just nu,
den ligger på is till hösten -nu är det tyvärr bara förvaring :mad:

Så vi köpte ett paket vanliga blöjor och tog dit. Tyckte blöjorna tog slut så rysligt fort bara. Ett paket med 48 blöjor räckte knappt max 7-8 dagisdagar på 2 barn.
Frågade hur ofta de byter blöja eftersom det gick fler blöjor på dagis en dag än det gick hemma på en dag. Fick till svar att det var byte 2 ggr per dag om inget oförutsett inträffa.

Så jag började helt fräckt ta med 10 blöjor per barn och tog alltid nya varje måndag. Konstigt nog räckte blöjorna helt plötsligt mycket längre.

Detta har vi oxå märkt och praktiserat, det värsta var när jag bar dit ett helt paket (48 blöjor) och sedan blev bägge sjuka och var hemma i tre veckor (jag kombinerade sjukdom och mammadagar) När vi kom tillbaks var blöjorna slut:eek:
-Då hade de lite svårt att komma med en bortförklaring.
De köpte då ett nytt paket till oss.
Numera bär jag oxå dit 10 och 10.

Har alltså inget problem med detta numera ;)

Har inga barn men jobbar på förskola. Vi har inga krav på att de ska ha vanliga blöjor. Vi använder de som föräldrarna lämnar. Vi byter alltid inomhus. Tycker för övrigt att byxblöjan är bra, speciellt till de lite större barnen för de kan då efter att ha blivit tvättade själv dra på sig en ny blöja, med lite hjälp.

Jag tycker inte att man som pedagog kan kräva att barnen sak ha en viss sorts blöja, men det är min åsikt.

Varför är det svårare med byxblöjor? Antar att ni menar att de då ska dras av benen som en byxa?

Men allvarligt.... är det bara jag som river upp sidorna på sånna blöjor?:eek: Det är hur lätt som helsto och tar inte alls mer tid än anda blöjor liksom!

Varför är det svårare med byxblöjor? Antar att ni menar att de då ska dras av benen som en byxa?

Men allvarligt.... är det bara jag som river upp sidorna på sånna blöjor?:eek: Det är hur lätt som helsto och tar inte alls mer tid än anda blöjor liksom!

Du ska ju på med en ny sådan blöja också...:idea:

Håller med dig helt! Varför vill man byta var som helst? Man har ju ett skötrum för att byta på dem. och är det bara kiss (ibland kan det vara mycket) så kanske man måste tvätta lite ändå!

Det är wäl när de ska träs på som det blir knepigt med brallor på..!?

*kl*
På wårt dagis har wi bliwit tillsagda att "gärna anwända" Up&Go för att det förenklar för ungarna när de tränas/tränar på att gå på toa själwa. Jag tror inte att de skulle wägra anwända den wanliga sorten om man war intresserad aw det.

Wår dotter har förlagt sin eftermiddagsbajstid till mellan 15-16. Det innebär att det sker ungefär runt den tid hon hämtas. Ibland kommer wi senare och det är inte owanligt att hon är nerbajsad då. Säg att det händer en gång i weckan, warken regel eller undantag liksom. Är det ok eller hade ni reagerat? Igår kom hon hem i samma blöja som hon lämnades i (10,30-16,30), det wet wi för på dagis har wi bara Up&Go och hemma har wi för stunden wanliga. Är det ok?

Fö tycker jag att det kan wara ok att dagispersonalen bestämmer wilken blöja som ska anwändas dagistid, men inte att de inte byter så ofta som föräldrarna önskar aw medicinska skäl eller att barnet inte blir ordetnligt sanerat.

Okey om det skulle vara något som de kommit med från början men att de kommer med ett sådant krav efter 2 år på avdelningen, ute på gården när man kommer och hämtar accepterar jag inte!!
Denna personalen känner inte ens mina barn ännu den som jobbat längst nu började i februari -09 den som jobbat kortast började i måndags. De gamla fröknarna visste att xx inte kan ha någon annan typ än byxblöjor vilket han alltså har haft sedan han var 6 månader. Tro inte att jag köper en dyrare blöja bara för att jag tycker det är roligt!

Sedan förstår jag inte varför ni tycker att man skall kunna byta utomhus????
Här har vi alltid en peronal inne som skall ta hand om de minsta och byta just blöjor. De är ute mellan 09-11 samt 15-hämtning om det inte regnar.
De större (3+) är även ute 12-14 men de har inte blöjor.

Den pedagogiska biten skall vi inte tala om just nu,
den ligger på is till hösten -nu är det tyvärr bara förvaring :mad:

Det kan ju bli förändringar på en förskola under loppet på två år (ex.vis färre i personalen, fler blöjbarn, barn som behöver punktmarkering etc.). Det spelar heller ingen roll vem som framför kravet, det räcker ju med att det är någon ur personalen.

Våra barn åker ju på utflykt ibland (även de små) och då behöver man byta utomhus. Även inomhus går bytena snabbare med vanliga blöjor och det kan behövas att det inte tar alltför lång tid borta från gruppen om personalen behövs hos de andra barnen.

Och varför skulle de inte kunna prata med dig utomhus när du hämtar? Det är väl då man får höra hur dagen har gått? Eller kräver du personalresurser i form av kvartsamtal på kvällen för en så enkel begäran som byte av blöjor för att underlätta personalens arbetsmiljö (som förhoppningsvis kan leda till större pedagogiskt utbyte för ditt barn)?!

Är din förskola bara förvaring så skulle jag direkt lägga in om byte.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 795
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 206
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn: 4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 794
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka