Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Att få fram hästar med bra psyke kan knappast vara ett mål. Att en avelshäst ska ha bra temperament och en stor dos samarbetsvilja ,det bör vara självklart.Vi har ju ett avelsmål att sikta mot,och det krockar inte på ngt vis mot att vara en trevlig ridhäst...
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Nej det krockar inte.
Men bra psyke ingår inte.
Och då så finns det risk att det inte kommer med.
I gamla tider så avlade man på kamphingstar och dessa var riktigt elaka.
För att sortera bort det ur aveln så måste man vara noga med målet "bra psyke".

Mycket goda ryttare kan rida besvärliga hästar till stordåd.
Men dessa hästar kan inte ridas alls av den normala ryttaren.
Hästarna som jag uppskattar att rida fungerar sällan för den ovana ryttaren.
De kan t.o.m. vara riktigt farliga.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jag har hittat en sån. Sen om det är så på riktigt vet jag inte. Sto brun eksemfri snäll och frisk lite grövre 4 rena gångarter. 35 tusen med all utrustning.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Ja, hur tänker man, de flesta tänker nästan garanterar jättemycket! Man tittar på hundratals hingstar och väger den ena mot den andra och man tittar på sitt sto och funderar på vad man vill föra vidare i henne. Ingen som bara vill ta ett föl för att de är söta och jag älskar min häst, kommer att välja en hingst med dåligt lynne eller svårt för tölt, för det är de 2 sakerna som de troligen vill ha mer utav. Även om de är de mest oerfarna avlarna så blir det ofta inte så tokigt ändå, för vi har många riktigt bra hingstar i Sverige, och det föds många snälla familjehästar varje år.

Jag skulle säga att det blir mer problem när dessa väljer hingstar som är tuffa tävlingshästar med flashiga gångarter, till sitt mediokra sto, fölet lider då större risk att bli det man inte vill ha, en hård häst utan gång...

Jag har fått totalt 8 avkommor utsmetade på ett antal år och är nöjd med dem på lite olika sätt. Det är jättesvårt! Det är inte så enkelt att ta ett bra sto och en bra hingst och så voila blir det underbart. Jag känner ju bäst till mina ston, kan se deras goda och dåliga egenskaper, hingstarna är svårare ofta har man bara siffror att gå på, ibland har man sett dem på tävling. Men de egenskaper som de har är inte alls säkert att de nedärvs, bra eller dåliga. Så utrustad med mer erfarenhet skulle jag säga att ju fler avkommor man kan se efter en hingst, desto lättare är det att avgöra om han passar stoet. Tyvärr samma med stoet, du behöver ett par avkommor för att se hur de blir innan du kan välja den bäst matchade hingsten.

Ett rätt skruttigt sto kan ge jättefina avkommor, medan ett finfint sto aldrig nedkommer med ett föl som ens når upp till hennes egen kvalité. Sedan är det ändå ett vågspel, där två helsyskon inte kunde vara mer olika!

Sedan tycker klart inte jag heller att man ska avla på sjuka hästar, men det är en annan fråga tycker jag. Stor skillnad mellan medioker häst och sjuk häst!
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det här söker jag som hästköpare:

Trygg och stabil
En framåttänkande häst med positiv vilja
Ren fyrgångare
Mjuk behaglig tölt utan för höga lyft
Lite grövre modell
Lagom hög (under 140)
Uppfödd på stora ytor i flock
Inte inriden/pressad för tidigt
Eksemfri
Helst inte fux

Inte lätt att hitta kan jag säga...

Låter som nästan alla mina om man rider ner fotlyften :D
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Knapplån

Jag kan säga att jag själv har importerat ett sto, av den anledningen att jag jobbade på Island och blev kär helt enkelt (skulle inte alls ha häst egentligen...). En kanontrevlig häst på alla sätt och vis, med ett fantastiskt lynne (till och med så jag själv blev förvånad när hon kom till Sverige över hur cool och lyhörd hon var i alla lägen). Fem bra gångerter, fint steg, mycket fart, helt okej lyft (har sett henne gå med 90 graders vinkel på frambenen i tölten). Lättväxlad och med bra takt, även om det kan dyka upp pass här och där men det har snarare med dålig träning att göra. ;)

I vilket fall som helst så är hon ingen förstaklasshäst, i alla fall inte exteriörmässigt, det vet jag. Hon är inte tillräckligt nätt i typen för att få de siffrorna, sen har hon ju även lite lågt ansatt och kort hals. Och de siffrorna väger ju en del på bedömning. Men det är inget som stör mig och inget som påverkar hästens funktion eller ridbarhet negativt på något sätt så jag har valt att avla på henne. Kan ju även tilläggas att hon har en BLUP på 96... Men med fin stam bakåt, trots att båda hennes föräldrar "bara" är bedömda i andraklass. Hingsten jag valde är en förstaklassbedömd fyrgångshingst, med bra gångarter och riktigt trevligt psyke. Har själv jobbat hos ägarna och kände honom väl, och ska jag vara helt ärlig skulle jag inte våga använda en hingst jag bara sett och hört om. Det finns ju sidor man aldrig märker av då...

Jag har hört om lite väl många välanvända hingstar som inte alls har vidare trevliga psyken (detta från folk jag känner väl och litar på, samt har samma åsikt som mig om vad ett bra psyke är) och det tycker jag är himla trist. Det borde ju ändå vara prio ett... Sen är det ju också extremt olika från person till person vad ett bra psyke är! Jag har hört folk som säger att avkommor till en viss hingst har bra psyken, medan min egen erfarenhet är att hingsten ärver ned mindre trevliga psyken, som exempel.

Men som redan sagts, stoet är ju extremt viktigt såklart, samt att hingsten och stoet ska passa bra ihop. Att ta ett väldigt "tungt", lågställt sto och betäcka med en smäcker, högrest hingst är väl inte jättesmart... Ska man betäcka ett sto ska ju främsta anledningen vara att hon har bra egenskaper som man vill förbättra, för att räkna med att de negativa egenskaperna försvinner för att man har en hingst med bra egenskaper där stoet har dåliga är dumt, det händer sällan...

Kan ju ta mitt eget föl som exempel, hon ärvde mammas korta, lite lågt ansatta hals (som förövrigt enligt avlare av ponnyraser säger är perfekt ansatt ur ridsynpunkt, så inget som påverkar ridbarheten där) samt att hon springer runt i pass i hagen, trots att pappa är fyrgångare... :) Så länge inte stoet (eller hingsten) har defekter som påverkar dess liv, ridbarhet eller annan funktion negativt såsom spatt, eksem, "dåligt" lynne, gångartssvårigheter (som inte beror på dålig träning), felaktig exteriör (som påverkar mer än utseendet) eller liknande, så ser jag inget fel med att avla, så länge man vet vad man sysslar med.

Nu blev det visst en mindre roman, men det är lite av min syn på det hela i alla fall. :)
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det här söker jag som hästköpare:

Trygg och stabil
En framåttänkande häst med positiv vilja
Ren fyrgångare
Mjuk behaglig tölt utan för höga lyft
Lite grövre modell
Lagom hög (under 140)
Uppfödd på stora ytor i flock
Inte inriden/pressad för tidigt
Eksemfri
Helst inte fux

Inte lätt att hitta kan jag säga...

Jodå det finns många, men ditt problem som jag kan tänka mig är att du kan komma att uppfattar hästen som för villig. (framåttänkande)
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

KL
Förlåt en kanske "dum" fråga. Vad är Blup och vad står det för? Helt ny inom islandshästvärlden och inte kunnig om avel heller :o

Annika
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

BLUP står för Best Linear Unbiased Prediction och är en skattning av hästens förväntade avelsvärde. Bygger på resultat från avelsbedömningar. 100 är medelvärde.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det här söker jag som hästköpare:

Trygg och stabil
En framåttänkande häst med positiv vilja
Ren fyrgångare
Mjuk behaglig tölt utan för höga lyft
Lite grövre modell
Lagom hög (under 140)
Uppfödd på stora ytor i flock
Inte inriden/pressad för tidigt
Eksemfri
Helst inte fux

Inte lätt att hitta kan jag säga...

Tja han är pressad kanske en aning för tidigt, går helst i grisepass och är 5-gångare, men annars passar min gamla gubbe på det där. Men han håller inte längre för tävling - kanske borde du lägga till något om ålder och vad du tänkt ha hästen till också!

Fast min häst är inte till salu - kan bara lånas ut på nån sorts "foder" till rätt hem.

Pärlorna säljs aldrig - de lånas på sin höjd ut om man hittar absolut rätt hem!
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Nej det krockar inte. Men bra psyke ingår inte. Och då så finns det risk att det inte kommer med. I gamla tider så avlade man på kamphingstar och dessa var riktigt elaka. För att sortera bort det ur aveln så måste man vara noga med målet "bra psyke".

Mycket goda ryttare kan rida besvärliga hästar till stordåd. Men dessa hästar kan inte ridas alls av den normala ryttaren. Hästarna som jag uppskattar att rida fungerar sällan för den ovana ryttaren. De kan t.o.m. vara riktigt farliga.

:bow::bow:
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

BLUP står för Best Linear Unbiased Prediction och är en skattning av hästens förväntade avelsvärde. Bygger på resultat från avelsbedömningar. 100 är medelvärde.

Vad bygger avelsbedömningarna på? Är det tävlingsresultat, utställning (eller vad det heter på hästar:o), eller andra kriterier?

Ha det gott
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Dessa egenskaper poängsätts:

exteriör:
huvud
hals/manke/bog
rygg och kors
proportioner
benkvalitet
benställning
hovar
man och svans

ridegenskaper:
tölt
kort tölt
trav
pass
galopp
kort galopp
spirit (vilja och lynne)
form under ryttare
skritt
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Tack för snabbt svar :)

Då kommer en undran till ;)
Bedöms ridegenskaperna vid någon viss ålder? Får hästarna ridas med viktboots då egenskaperna bedöms? Eller är det bedömningar från olika tillfällen?

Många funderingar har jag ;)
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det här söker jag som hästköpare:

Trygg och stabil
En framåttänkande häst med positiv vilja
Ren fyrgångare
Mjuk behaglig tölt utan för höga lyft
Lite grövre modell
Lagom hög (under 140)
Uppfödd på stora ytor i flock
Inte inriden/pressad för tidigt
Eksemfri
Helst inte fux

Inte lätt att hitta kan jag säga...

Jag skulle vilja kontra lite.

Det är ännu svårare att som uppfödare hitta seriösa köpare till hästarna.

Det här är de hästar jag har hemma nu som skogs/barn/familjehästar. Alla utom svartskäcken är kvar av en slump för att de under flera års tid inte blivit sålda.

Det är svenskfödda trevliga hästar som vem som helst kan rida med gång klart över medel och ovanlig färg. De vänstra är inte "lovande", de ÄR. Den oflottaste längst ner till höger är i gengäld viktbärande, gudasnäll och kan ridas av små barn ut i skogen i tölt & galopp med fungerande broms.

Däremot ser man en himla massa importer med tveksamt eksemstatus och stabilitet som krängs till höger och vänster.

Hur tänker köparna undrar jag?

38783_412331347687_661642687_4795450_5517927_n.jpg
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

;) Lite reklamvarning på den kanske (och tur att bilden inte gick att se, den lät ganska farlig...:D )

Vilken kvalitet på hästar som efterfrågas beror ju på köparens krav och kunskaper. Jag tror marknaden för islandshästar nu blivit mättad i Sverige. Helt enkelt tillgång större än efterfrågan. Många som nu säger sig behöva "skära ner på hästantalet" snarare än att expandera... :angel:
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

De tror att dessa hästar är för dyra.
Och det är de kanske.

Köparna vill handla billigt och göra en bra affär.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Nej, inte reklam - NU är de inte till salu :) Bara intressant att se vad som blir osålt kontra vad som verkligen säljs tycker jag när vi pratar hur man avlar. Lägg gärna in bilder på sålda uppfödningar!

samixtext.jpg


(kan du se den nu?)
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Tja. Jag sålde ett lika bra gångartsmässigt men vackrare, silversvart, sto med drömexteriör, proffstränad, för 50 000.

Uppfödningskostnad det dubbla. Är det dyrt??????
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 789
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Lovisa.E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 305
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp