Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det gör det! Jag försökte verkligen idag.... Satans jävla skit! Det liksom känns fysiskt i hela kroppen och huvudet blir bara kaos
Det verkar vara samma sak han har att säga hela hela tiden, att det bara går runt runt. Jag förstår det som att du försöker vara så vänlig som möjligt för att han ska orka med barnen och ta hand om huset och sådär. Jag tror inte det blir värre om du skriver till hans föräldrar. Förklara det du sagt till oss, att du ställde större krav på honom efter att han blivit pappa till två barn eftersom det är typ tio gånger så mycket att göra då än innan, men att han vägrade att ta sin del. Och att han inte kan låta bli att spela dataspel om nätterna. Det borde dom kunna förstå.
 
Det verkar vara samma sak han har att säga hela hela tiden, att det bara går runt runt. Jag förstår det som att du försöker vara så vänlig som möjligt för att han ska orka med barnen och ta hand om huset och sådär. Jag tror inte det blir värre om du skriver till hans föräldrar. Förklara det du sagt till oss, att du ställde större krav på honom efter att han blivit pappa till två barn eftersom det är typ tio gånger så mycket att göra då än innan, men att han vägrade att ta sin del. Och att han inte kan låta bli att spela dataspel om nätterna. Det borde dom kunna förstå.
Disclamer om jag missat något, men varför ska @Framtiden förklara något för hans föräldrar?

Man har väl folk man berättar mer i detalj, men andra får faktiskt nöja sig med att få veta att förhållandet är slut. Man behöver inte rättfärdiga för någon.
 
Det verkar vara samma sak han har att säga hela hela tiden, att det bara går runt runt. Jag förstår det som att du försöker vara så vänlig som möjligt för att han ska orka med barnen och ta hand om huset och sådär. Jag tror inte det blir värre om du skriver till hans föräldrar. Förklara det du sagt till oss, att du ställde större krav på honom efter att han blivit pappa till två barn eftersom det är typ tio gånger så mycket att göra då än innan, men att han vägrade att ta sin del. Och att han inte kan låta bli att spela dataspel om nätterna. Det borde dom kunna förstå.
Nej hon är inte så vänlig som möjligt för att han ska kunna ta hand om barnen och huset. Hon är rädd för honom, att om hon gör honom missnöjd så kommer han att bli arg och angripa henne på olika sätt. Kanske fysiskt men definitivt verbalt och hon är rädd att han ska förstöra hennes saker och göra det besvärligt för barnen.
 
Senast ändrad:
Nu har du ju jättemycket redan och jag vill absolut inte lägga något mer på bördan och jag vill absolut inte insinuera att det är ditt ansvar om han flippar ur, men om det känns rätt och du har tid och ork, så kanske en titt på nån typ av självförsvarsträning kan vara en grej som kan ge dig lite styrka och inte känna dig lika utlämnad? Lite som en sån där flygplansinstruktion, så att du har en grundkänsla för 1, när han går över gränsen och 2, de grundläggande stegen för att sätta dig själv och dina barn i säkerhet tills hjälp anländer?

Även om han inte går över till fysiskt våld direkt mot dig, utan kanske din egendom eller så som du varit rädd för, så tänker jag att det kan ge dig mer styrka att våga och orka sätta gränser kanske. Men återigen, du har redan mycket och jag vill inte lägga mer på dig. Du är så stark och har redan kommit så långt i att stå upp mot honom och inte gå med på all skit han säger :heart Helst ska du ju aldrig behöva använda det ändå, men tänker att veta att du kan kan ge dig mer styrka.
Jag har också tänkt på det. Självskyddsakademin, Krav Maga håller kurser, både i grupp och enskilt. Min dotter gick en enskild, jag ombads vara med de första gångerna eftersom det är väldigt fysiskt och hennes tränare var en man. Men det var väldigt bra. Inte minst får ens självkänsla en kick uppåt, man lär sig att bli arg, att klippa till och inte lägga sig och ge upp. Att man KAN försvara sig och klara sig ur hemska situationer. Bara det, den insikten, är värdefull och stärkande. Och det handlar inte enbart om fysiskt självförsvar utan också hur man undviker de farliga situationerna. För det är ju egentligen lika viktigt.

De finns säkert i närheten där du bor, @Framtiden ! Kolla upp dem! Deras instruktörer är också väldigt bra att prata med och du kan förklara just din situation.

I din situation känner jag att den mentala styrkan är jätteviktig, för att du ska kunna stå emot hans gränslösa intrång i ditt liv. En sån här tränings stärker även på det planet.

(För jävligt att det ska behövas men nu är det som det är...)
 
Det verkar vara samma sak han har att säga hela hela tiden, att det bara går runt runt. Jag förstår det som att du försöker vara så vänlig som möjligt för att han ska orka med barnen och ta hand om huset och sådär. Jag tror inte det blir värre om du skriver till hans föräldrar. Förklara det du sagt till oss, att du ställde större krav på honom efter att han blivit pappa till två barn eftersom det är typ tio gånger så mycket att göra då än innan, men att han vägrade att ta sin del. Och att han inte kan låta bli att spela dataspel om nätterna. Det borde dom kunna förstå.
Men sluta!

Hon ska inte förklara nåt för nån. Hon ska rädda sitt eget liv, och bli fri från en destruktiv och farlig relation.
 
Det verkar vara samma sak han har att säga hela hela tiden, att det bara går runt runt. Jag förstår det som att du försöker vara så vänlig som möjligt för att han ska orka med barnen och ta hand om huset och sådär. Jag tror inte det blir värre om du skriver till hans föräldrar. Förklara det du sagt till oss, att du ställde större krav på honom efter att han blivit pappa till två barn eftersom det är typ tio gånger så mycket att göra då än innan, men att han vägrade att ta sin del. Och att han inte kan låta bli att spela dataspel om nätterna. Det borde dom kunna förstå.
Det enda hon kan ha kontakt med svärföräldrarna för, och enbart under förutsättning att hon har den relationen med dem vilket inte framkommit i tråden, är om de kan hjälpa till att ta upp trakasserierna mot henne och tala om för honom att det han håller på med faktiskt är psykisk misshandel. Men jag tvivlar på att det funkar, min erfarenhet är ju att förändrar tar sina stackars barns parti oavsett hur illa de beter sig och även om de är vuxna. Och då är det betydligt bättre att hon inte har någon kontakt alls med dem. Får väl tro att föräldrarna dessutom är i 60-årsåldern minst och kanske har äktenskapsvärderingar därefter?

Tillägg: i och för sig fler här som har stenålders värderingar när det handlar om äktenskap så det kanske var det som var tanken från dig???
 
De pratade igår. Vi såg en film där det var en vuxen som blev arg. "Så arg blir pappa, då blir jag ledsen" så yngsta. Äldsta "ja, pappa kan skrika med argröst"
Fast jag kan ju också bli arg ibland (vet inte varför jag svarade så)
"Men pappa blir ägare" sa äldsta "så får jag vara i mitt rum och då gråter jag" säger yngsta


Nu ska de dit idag ... Inom en timme. Och jag vill bara åka långt bort med dom ... Där ingen kan hitta oss
Var fortsatt uppmärksam på det här, för det händer i vissa fall att den där ilskan riktas mot barnen på sätt som faller under våldsbegreppet. Många våldsutsatta barn berättar aldrig om det. Att vara vittne till våld i nära relationer är också en form av våldsutsatthet.
 
Var fortsatt uppmärksam på det här, för det händer i vissa fall att den där ilskan riktas mot barnen på sätt som faller under våldsbegreppet. Många våldsutsatta barn berättar aldrig om det. Att vara vittne till våld i nära relationer är också en form av våldsutsatthet.
Håller med. Vet att TS har tillräckligt att tänka på men utifrån det jag hört om exet vore det bästa om TS kunde ha barnen på heltid.
 
@Framtiden , den här tråden har nått över 2000 inlägg då trådar brukar låsas. Säg till om du vill ha hjälp att starta en del 2. Du ska fortsätta ha hela buke i ryggen i det här!

Du är fantastisk. Du klarade att inte svara fyra gånger fast han gör allt för att du inte ska orka stå emot. Ledsen att du ska behöva vara så stark, men fint att se dig vara det. :heart
 
@Framtiden , den här tråden har nått över 2000 inlägg då trådar brukar låsas. Säg till om du vill ha hjälp att starta en del 2. Du ska fortsätta ha hela buke i ryggen i det här!

Du är fantastisk. Du klarade att inte svara fyra gånger fast han gör allt för att du inte ska orka stå emot. Ledsen att du ska behöva vara så stark, men fint att se dig vara det. :heart
Det brukar vara tjattertrådar...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag vet inte om det är möjligt men om du är rädd han ska bråka när du hämtar/lämnar barnen så kanske det kan ske på neutral ort och om det inte går, ta med dig en annan vuxen. Så att han inte försöker få in sig i huset eller ska in i din lägenhet. Han börjar verkligen visa väldigt obehagliga och i mitt tycke farliga tendenser nu!

Var rädd om dig! Om du inte vill blanda in anhöriga så kanske en annan vän eller en Buke person bor i närheten. Ta hjälp! Be om råd i din kvinnogrupp och/eller socialen.
 
@Framtiden du behöver hjälp av någon. Hans beteende måste ut i ljuset så att andra ser det.

Hur är det nu med parterapi eller samtalskontakt som kan medla? Någon neutral som kan förstärka dina ord.

Vill han prata ska det vara tillsammans med någon medlare. Någon son säger "hör du hur hon jnu säger att hon inte vill ha ett förhållande?" och "hör du att hon säger att hon inte vill att du ringer eller kommer hem till henne?" och så lite hjälp i rollen som pappa. Den rollen tror jag han totalt glömt bort.

Jag röstar fortfarande för stt totalt ta avstånd från honom, men jag tror att det för dig kan kännas lättare med medlare eftersom du är orolig för huset och så.
 
Det enda hon kan ha kontakt med svärföräldrarna för, och enbart under förutsättning att hon har den relationen med dem vilket inte framkommit i tråden, är om de kan hjälpa till att ta upp trakasserierna mot henne och tala om för honom att det han håller på med faktiskt är psykisk misshandel. Men jag tvivlar på att det funkar, min erfarenhet är ju att förändrar tar sina stackars barns parti oavsett hur illa de beter sig och även om de är vuxna. Och då är det betydligt bättre att hon inte har någon kontakt alls med dem. Får väl tro att föräldrarna dessutom är i 60-årsåldern minst och kanske har äktenskapsvärderingar därefter?

Tillägg: i och för sig fler här som har stenålders värderingar när det handlar om äktenskap så det kanske var det som var tanken från dig???
Nej, jag tänkte inte alls att svärföräldrarna skulle sätta press på henne att avbryta skilsmässan. Utan det jag tänkte var att dom skulle kunna hjälpa sin son att förstå att "nej, hon kommer inte tillbaks till dig. Nu måste du planera så att du klarar dig själv". Än om dom tycker hon gör fel så skulle dom kunna hjälpa "pöjken" att acceptera. Och har dom en bra relation så skulle dom kunna träffas tillsammans med barnen utan att han är med. Och om typ ett par år även då han är det.
 
Nej, jag tänkte inte alls att svärföräldrarna skulle sätta press på henne att avbryta skilsmässan. Utan det jag tänkte var att dom skulle kunna hjälpa sin son att förstå att "nej, hon kommer inte tillbaks till dig. Nu måste du planera så att du klarar dig själv". Än om dom tycker hon gör fel så skulle dom kunna hjälpa "pöjken" att acceptera. Och har dom en bra relation så skulle dom kunna träffas tillsammans med barnen utan att han är med. Och om typ ett par år även då han är det.
Du tror alltså att mannen beter sig som han gör för att han inte förstår att hon inte vill komma tillbaka till honom? Missar du helt alla hans försök att manipulera henne?
 
Nej, jag tänkte inte alls att svärföräldrarna skulle sätta press på henne att avbryta skilsmässan. Utan det jag tänkte var att dom skulle kunna hjälpa sin son att förstå att "nej, hon kommer inte tillbaks till dig. Nu måste du planera så att du klarar dig själv". Än om dom tycker hon gör fel så skulle dom kunna hjälpa "pöjken" att acceptera. Och har dom en bra relation så skulle dom kunna träffas tillsammans med barnen utan att han är med. Och om typ ett par år även då han är det.
Om dem tycker hon gör fel ska hon definitivt inte sitta ner med dem, att tala om för honom att hon inte kommer tillbaka och att man har rätt att skiljas även som kvinna i Sverige hoppas jag de redan gör, det gör man liksom om man har något innanför pannbenet . Min erfarenhet är dock att så här bra manipulatorer är utmärkta på att manipulera även andra människor och att de allra flesta lekmän inte vill komma emellan. Och hon ska inte behöva sitta med lekmän som han beter sig heller, det finns professionella människor som kan sitta med, t.ex, beroende vad det handlar om, social, advokater och i värsta fall polis.
 
Du tror alltså att mannen beter sig som han gör för att han inte förstår att hon inte vill komma tillbaka till honom? Missar du helt alla hans försök att manipulera henne?
Nej, klart han fattar att hon inte har lust med det men om han inte trodde att det fanns en chans att lyckas så skulle han inte försöka manipulera henne! Först då han fattar att det inte går kommer han att lägga av med det. Och om han inte tänker straffa henne på något sätt utan accepterar. Då kommer han att se framåt och börja utvecklas.
 
Nej, klart han fattar att hon inte har lust med det men om han inte trodde att det fanns en chans att lyckas så skulle han inte försöka manipulera henne! Först då han fattar att det inte går kommer han att lägga av med det. Och om han inte tänker straffa henne på något sätt utan accepterar. Då kommer han att se framåt och börja utvecklas.
Tur att du inte är familjerådgivare. Du missar helt vad han håller på med. Förstår du vad manipulering innebär? Det handlar inte om ifall han tror att hon ska komma tillbaka eller inte, det handlar om att han försöker tvinga henne tillbaka. Han vill inte utvecklas, han vill fortsätta med det bekväma liv som han hade.
 
Tänker att det nog inte vore fel om exets föräldrar (förutsatt att de är vettiga människor) var medvetna om att deras son vägrar acceptera uppbrottet, snart blir utan försörjning, och verkligen skulle behöva någon annan än sitt ex att älta uppbrottet med.

Däremot är det ju inte på något sätt TS ansvar att rådda i.
 
Jag skulle absolut avråda från att prata med dem i denna fråga. Det ökar TS känslomässiga och "relationsmässiga" engagemang och bidrar till komplexiteten - precis det motsatta mot vad som behövs nu. Det kan även skapa nya risker eftersom man aldrig kan veta hur folk beter sig om de blir inblandade.
 
Men det är ju det jag säger -om han inte trodde att hans skuldbeläggande etc skulle lyckas så hade han inte hållit på med det. Om han älskade henne skulle han kanske gråta, tigga och be men inte skuldbelägga! Och vore han en riktig karl med ryggrad så hade han accepterat hennes uppbrott med värdigheten i behåll.

När jag sa att hon kunde väl skriva till svärföräldrarna så tänkte jag att det skulle vara riskabelt i nuläget att prata. Hon säger ju att dom antagligen är på hans sida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 087
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 090
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 331
Senast: Whoever
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp