Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det är ju det jag säger -om han inte trodde att hans skuldbeläggande etc skulle lyckas så hade han inte hållit på med det. Om han älskade henne skulle han kanske gråta, tigga och be men inte skuldbelägga! Och vore han en riktig karl med ryggrad så hade han accepterat hennes uppbrott med värdigheten i behåll.

När jag sa att hon kunde väl skriva till svärföräldrarna så tänkte jag att det skulle vara riskabelt i nuläget att prata. Hon säger ju att dom antagligen är på hans sida.
Och det är ju exakt det vi andra skriver att TS INTE ska göra.
Inte blanda in hans närstående. Det blir bara fler att slåss emot. Hon har nog med det hon har nu.

"Du tänker". Hon ska varken skriva eller prata.
Sluta med det. Du förvärrar allt.
 
Tänkte på dig @Framtiden när jag läste den här debattartikeln. Hoppas att den inte är låst, men de lyfter fram att bla betänketid måste tas bort.
https://www.dn.se/debatt/det-ar-for-krangligt-och-dyrt-att-ta-ut-skilsmassa/

Tyvärr tycker jag att de kanske lyfter in för många frågor, det blir mindre "spets" på det som är viktigast.
Vissa punkter upplevde jag som luddiga, men den sista belyste en för mig väldigt viktig aspekt:

”Stöd för samarbete efter skilsmässan. ”Men barnen då?” säger många när det talas om skilsmässor. Barn mår dåligt när föräldrar inte kan samarbeta. Ett samarbete förutsätter två jämlika parter som bidrar och vi vill att det ska finnas familjerådgivning och samarbetsstöd, som det finns i dag. Däremot vill vi att i de fall då våld förekommit, ska samarbetspresumtionen upphöra. Ingen ska behöva samarbeta med sin förövare och barn mår dåligt av att växa upp i våldsamma miljöer. Våldsamma föräldrar ska inte ha rätt till sina barn eller sin tidigare partner.”
 
Det enda hon kan ha kontakt med svärföräldrarna för, och enbart under förutsättning att hon har den relationen med dem vilket inte framkommit i tråden, är om de kan hjälpa till att ta upp trakasserierna mot henne och tala om för honom att det han håller på med faktiskt är psykisk misshandel. Men jag tvivlar på att det funkar, min erfarenhet är ju att förändrar tar sina stackars barns parti oavsett hur illa de beter sig och även om de är vuxna. Och då är det betydligt bättre att hon inte har någon kontakt alls med dem. Får väl tro att föräldrarna dessutom är i 60-årsåldern minst och kanske har äktenskapsvärderingar därefter?

Tillägg: i och för sig fler här som har stenålders värderingar när det handlar om äktenskap så det kanske var det som var tanken från dig???
Snacka om förutfattade meningar om folk.
Varför skulle äldre ha stenåldersvärderingar om äktenskap?
Min mamma och pappa skulle ha varit över 80 men de hade inte såna tankar om äktenskap?
 
Snacka om förutfattade meningar om folk.
Varför skulle äldre ha stenåldersvärderingar om äktenskap?
Min mamma och pappa skulle ha varit över 80 men de hade inte såna tankar om äktenskap?
Men det är väl jättebra? Jag skrev ingenting om hur många som eventuellt har dessa värderingar, kan dock konstatera att i Sverige blev det legitimt med skiljsmässa från kvinnans håll först 1915 och sådana värderingar tar tid att jobba bort, jag träffar mååånga i mitt jobb som säger att de håller ihop för barnens skull och att de inte skiljer sig för i deras släkt håller man ihop etc, statistiken talar också sitt tydliga språk vilka generationer som skiljer sig mest, det är inte 50-talister vad det verkar ;-) . Men jag har ingen lust alls att snurra in på det här sidospåret, det hjälper inte ts och vi tycker olika och har olika erfarenhet helt enkelt. Det var dock inte någon förutfattad mening från min sida.
 
Och det är ju exakt det vi andra skriver att TS INTE ska göra.
Inte blanda in hans närstående. Det blir bara fler att slåss emot. Hon har nog med det hon har nu.

"Du tänker". Hon ska varken skriva eller prata.
Sluta med det. Du förvärrar allt.
Hon har inte ens kollat upp vart de står, skrev hon. Är de mot henne så får hon bryta kontakten för att skydda sig. Men kan de ta till sig det hon skriver, om hon skulle skriva, så kan det leda till att vänskapen med dom består. Och det är bra för barnen också. Man tar alltid en risk om man vågar sträcka ut en hand, visa tillit.
 
Hon har inte ens kollat upp vart de står, skrev hon. Är de mot henne så får hon bryta kontakten för att skydda sig. Men kan de ta till sig det hon skriver, om hon skulle skriva, så kan det leda till att vänskapen med dom består. Och det är bra för barnen också. Man tar alltid en risk om man vågar sträcka ut en hand, visa tillit.
Fast han och hans föräldrar är inte hennes ansvar och inget hon ska lägga sig i alls. Att kontakta hans föräldrar blir jättemärkligt då han är en VUXEN man (okej det kan diskuteras) inte ett litet barn. Hade det varit ett barn som mobbade ett av hennes barn hade en sådan kontakt varit lämplig men vuxna människor får allt ta ansvar för sig själva.
 
Fast han och hans föräldrar är inte hennes ansvar och inget hon ska lägga sig i alls. Att kontakta hans föräldrar blir jättemärkligt då han är en VUXEN man (okej det kan diskuteras) inte ett litet barn. Hade det varit ett barn som mobbade ett av hennes barn hade en sådan kontakt varit lämplig men vuxna människor får allt ta ansvar för sig själva.
Delvis kl

Iofs kan det ju vara ok att känna av läget med svärföräldrar genom att kontakta dem för att visa att man inte försöker ta barnen av dem heller.

Men är de det minsta vettiga behövs det ju inte utan då borde de fatta det.

Ännh hellre prata mer med egna föräldrar och vänner för att lyfta fram mannens beteende i dagsljus
 
Hon har inte ens kollat upp vart de står, skrev hon. Är de mot henne så får hon bryta kontakten för att skydda sig. Men kan de ta till sig det hon skriver, om hon skulle skriva, så kan det leda till att vänskapen med dom består. Och det är bra för barnen också. Man tar alltid en risk om man vågar sträcka ut en hand, visa tillit.
Risken kan bli ofantligt stor och farlig.

I det här fallet handlar det knappast om tillit eller brist därpå. Det är inte något som TS ska beblanda sig med. Pappan ska se till att barnen har kontakt med farföräldrarna. Det är inte TS ansvar.
 
Delvis kl

Iofs kan det ju vara ok att känna av läget med svärföräldrar genom att kontakta dem för att visa att man inte försöker ta barnen av dem heller.

Men är de det minsta vettiga behövs det ju inte utan då borde de fatta det.

Ännh hellre prata mer med egna föräldrar och vänner för att lyfta fram mannens beteende i dagsljus
Menar du som att förhindra barnbarnen från att träffa dem. I så fall är det ju en helt annan sak än att prata med fd svärföräldrarna om att de ska dadda sin vuxne son.
 
Delvis kl

Iofs kan det ju vara ok att känna av läget med svärföräldrar genom att kontakta dem för att visa att man inte försöker ta barnen av dem heller.

Men är de det minsta vettiga behövs det ju inte utan då borde de fatta det.

Ännh hellre prata mer med egna föräldrar och vänner för att lyfta fram mannens beteende i dagsljus
Just det, är svärföräldrarna vettiga så fattar de utan att TS informerar dem. Om de inte är vettiga, så är risken stor att det blir ännu värre för TS och barnen.
 
Hon har inte ens kollat upp vart de står, skrev hon. Är de mot henne så får hon bryta kontakten för att skydda sig. Men kan de ta till sig det hon skriver, om hon skulle skriva, så kan det leda till att vänskapen med dom består. Och det är bra för barnen också. Man tar alltid en risk om man vågar sträcka ut en hand, visa tillit.
Nej men släpp detta nu. Att försöka värva svärföräldrarna till sin sida av konflikten kan gå helt åt skogen, och ger dessutom mannen ett nytt argument att hävda vid framtida diskussioner. Släpp.
 
Hon har inte ens kollat upp vart de står, skrev hon. Är de mot henne så får hon bryta kontakten för att skydda sig. Men kan de ta till sig det hon skriver, om hon skulle skriva, så kan det leda till att vänskapen med dom består. Och det är bra för barnen också. Man tar alltid en risk om man vågar sträcka ut en hand, visa tillit.
Inte för att vara sådan, men de har varit tillsammans i typ 20 år så vi får väl förutsätta att de är vuxna? Läser man tråden från början igen med de glasögon vi har nu så har ts alltså försökt få till en skilsmässa i snart två år, och han har manipulerat och betett sig som ett as hela tiden med vredesutbrott och liknande. Det är knappast så att det har börjat här och ts är den enda som är utsatt, en sådan person har troligen manipulerat hela sin omgivning och det är föga troligt att närstående ens tror på ts om hon försöker ta hjälp av dem. Dessa kan vara lika jävla medberoende med mannen som ts innan hon har sett det klarare och klarare och lyckats bli starkare.

Det KAN fungera, men gör det inte det ligger det en till trasig relation över ts. Nej. Bättre att hålla sig långt från svärföräldrarna. Det är inte TS problem att se till att det finns folk som kan ge mannen stöd för att skärpa till sig, han är vuxen. Det är faktiskt inte heller ts problem att se till att barnen får träffa sina farföräldrar. Det är faktiskt mannen. Mitt ex sket fullständigt i att låta sina föräldrar träffa barnen, så jag, nertryckt och med det dåliga samvetet, fick vrida och vända på mig för att mina barn skulle ha en relation med sina svärföräldrar, och mådde ännu sämre över det. Men både terapeut och social var mycket tydliga till mig att det inte var min sak att rädda deras förhållande, det var faktiskt pappans sak. Och det var tur det, hade jag inte lyssnat på dem hade jag säkerligen gått in i väggen för att vara alla till lags vid den tidpunkten.

Den kontakten kan ts ta med svärföräldrarna sedan, men inte mitt under brinnande skilsmässa.
 
Hon har inte ens kollat upp vart de står, skrev hon. Är de mot henne så får hon bryta kontakten för att skydda sig. Men kan de ta till sig det hon skriver, om hon skulle skriva, så kan det leda till att vänskapen med dom består. Och det är bra för barnen också. Man tar alltid en risk om man vågar sträcka ut en hand, visa tillit.
Att blanda in föräldrar öht är inte bra. Trots allt står de sitt barn närmast och de har inte levt i vardagen med sin son på det sätt TS gjort. Det är inte en lätt sak att få föräldrar att inse att deras barn är en skitstövel. Dessutom är han ju väldigt manipulativ och duperar nog dem ännu lättare än han gjort med TS. Vem vill inte tro det bästa om sitt barn liksom?

Min fd svärmor och jag kom utmärkt överens och jag gillade henne men självklart köpte hon allt hennes son sa om mig efter skilsmässan. Hon var aldrig där och såg hur han behandlade mig. Hur han skrek, svek, ljög, tog lån bakom ryggen osv. Fanns ingen vits med att försöka upplysa henne heller. Då hade jag bara blivit en ännu större räpa i hennes ögon än vad hennes son redan gjort mig till. TS löper samma risk så bättre att bara låta det vara och hålla skilsmässan mellan sig och maken. Ffa för barnens skull.
 
Att blanda in föräldrar öht är inte bra. Trots allt står de sitt barn närmast och de har inte levt i vardagen med sin son på det sätt TS gjort. Det är inte en lätt sak att få föräldrar att inse att deras barn är en skitstövel. Dessutom är han ju väldigt manipulativ och duperar nog dem ännu lättare än han gjort med TS. Vem vill inte tro det bästa om sitt barn liksom?

Min fd svärmor och jag kom utmärkt överens och jag gillade henne men självklart köpte hon allt hennes son sa om mig efter skilsmässan. Hon var aldrig där och såg hur han behandlade mig. Hur han skrek, svek, ljög, tog lån bakom ryggen osv. Fanns ingen vits med att försöka upplysa henne heller. Då hade jag bara blivit en ännu större räpa i hennes ögon än vad hennes son redan gjort mig till. TS löper samma risk så bättre att bara låta det vara och hålla skilsmässan mellan sig och maken. Ffa för barnens skull.
Jag har precis samma erfarenhet, då fanns det även ett gravt alkohol och spelmissbruk bakom honom som hans föräldrar visste om. Lik förbannat tog de hans parti och tyckte så synd om honom när jag till slut orkade lämna, det var givetvis mitt fel alltihop. Nej, inte dra in svärföräldrar i det hela. De finns säkert några som skulle kunna se det klarsynt, de flesta gör det inte och det är inte heller ts problem om karln sitter på gatan efter en bodelning. Då får de vetskap och ta tag i det då.
 
Finns väl ingen anledning att blanda in svärföräldrar. Och i den mån utomstående behöver info om situationen så spelar det absolut ingen roll varför ts vill skilja sig eller hur mycket eller lite dataspel som spelatsneller hur mycket eller oite andvar han tagit.
Ts vill skiljas, hennes ex accepterar inte det. Den som i det läget tycker att hon ska motivera varför hon vill skiljas är ju en idiot. Det finns liksom inget att tjafsa om, hon vill inte leva med denna man och då ska han låta henne vara. Oavsett skäl!
 
Finns väl ingen anledning att blanda in svärföräldrar. Och i den mån utomstående behöver info om situationen så spelar det absolut ingen roll varför ts vill skilja sig eller hur mycket eller lite dataspel som spelatsneller hur mycket eller oite andvar han tagit.
Ts vill skiljas, hennes ex accepterar inte det. Den som i det läget tycker att hon ska motivera varför hon vill skiljas är ju en idiot. Det finns liksom inget att tjafsa om, hon vill inte leva med denna man och då ska han låta henne vara. Oavsett skäl!
Ja jag fattar inte denna tanke om att man måste ha gjort allt rätt för att få vilja skilja sig. Eller att den andra per automatik ska ha gjort fel. Ibland har ingen gjort fel, det räcker alltså att man vill skilja sig. Även om man själv är den som gjort mest fel.
 
Ja jag fattar inte denna tanke om att man måste ha gjort allt rätt för att få vilja skilja sig. Eller att den andra per automatik ska ha gjort fel. Ibland har ingen gjort fel, det räcker alltså att man vill skilja sig. Även om man själv är den som gjort mest fel.
Precis! Men jag hade en kille som tyckte att det var helt rimligt att kräva att jag stannade med honom tills allt blivit bra. Först därefter skulle jag ha rätt att lämna honom. Sjuk logik och varje försök att argumentera eller förhandla var ju dömt att misslyckas eftersom hans utgångspunkt var så omöjlig.

Det var inte förrän jag var beredd att offra allt och ta stora risker som jag krånglade mig ur. Att ha barn med en sådan person vore ju en total mardröm! Alltså det var en mardröm ändå, men..

Som det gamla uttrycket: never argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience.

Om man själv försöker följa en logisk tråd och motståndaren följer en helt annan orimlig logik så kan man aldrig vinna. Och med såna människor är allt som inte är att vinna att man förlorar.

Det är detta som gör det så olämpligt att ens prata med en sån människa. För genom att försöka argumentera med dem bereder man plats för deras toxiska logik i sin egen hjärna.

Jag nämnde lite om denna tråden härnodagen till en vän. En empatisk person. Men svaret blev typ Hur kan man gå på såna simpla knep? Det fattar ju vem som helst hur dumt det är. Hm, ja, om man inte förstår det så har man nog aldrig varit utsatt för något liknande. Mab kan genomskåda allt men det hjälper inte.

Jag tror att tankar man tänker när kropp och sinne är i överlevnadsläge påverkar en mer än kloka tankar man tänker i lugn och ro. Minnet funkar bättre med adrenalinpåslag.

Så om någon lyckas skrämma en och sätta igång överlevnadsmekanismerna samtidigt som de babblar massa värdelös ologisk goja så är det väldigt svårt att tänka bort det efteråt även om man ör "tillräckligt intelligent" för att förstå vad som händer.

Aja detta blev långt och mest knapplån. Som sagt: prata inte med honom ts!
 
Om något över huvudtaget ska förklaras till f.d. svärföräldrarna från TS sida är det väl just faktum - att TS vill separera, att exet inte accepterar det, och att TS därför behöver hålla kontakten med exet till ett minimum. Och det bara om TS och f.d. svärföräldrarna har en egen relation värd att bevara.

Att skriva till ytliga bekanta med en fullständig lista på deras avkommas alla tillkortakommanden är nog dömt att gå åt skogen.
 
Håller med @Trasten Tycker de som inte har kunskap och erfarenhet från våld i nära relationer ska vara lite försiktiga med att uttala massa råd hur hon ska bete sig då det inte fungerar som i vanliga relationer. Stadiet som är nu är ju en högrisk för att våldet ska eskalera. Här är det ju både psykologiskt och ekonomiskt våld som utövas samt eftervåld där barnen används. Tycker framtiden handlar väldigt klok som iaktar försiktighet och inte går in i för mycket diskussioner som provocerar.

Mitt råd är att om du behöver en advokat välja en som har gedigen erfarenhet av våld i nära reaktioner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 074
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 000
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 234
Senast: Whoever
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp