Hur definierar du håla (som i by-)?

Nej, precis! Jag menar, det är ju inte som jag säger "det är fel på folk som bor i hålor". Jag konstaterar bara att min Sthlms förort har väldigt många drag av "byhåla" och att fler än jag kallar den för "hålan" - med en neutralt konstaterande underton. :)

Vad har en byhåla för drag? Vad är liksom definitionen av "byhåla" som stämmer in på din förort, som har ett invånarantal större än många välfungerande orter?
 
Fast faktum kvarstår, håla är inte ett neutralt ord när man använder det om en ort.

Nja. Jag förstår hur du resonerar, men håller inte riktigt med. Hade man kallat typ Stockholm, eller t.om. hela min kommun (ca. 95 000 invånare) för "håla" hade det absolut varit fel. Min "håla" har dock "bara" 18-20 000 invånare - vilket för det första är relativt litet ur ett förortsperspektiv, och när denna *kalla-det-vad-du-vill* dessutom har många drag av en mindre by, så ser jag faktiskt inte problemet. Jag menar som sagt verkligen ingenting illa med att uttrycka mig så, utan konstaterar bara att min ort helt enkelt är en håla, om än i större format.
 
Nja. Jag förstår hur du resonerar, men håller inte riktigt med. Hade man kallat typ Stockholm, eller t.om. hela min kommun (ca. 95 000 invånare) för "håla" hade det absolut varit fel. Min "håla" har dock "bara" 18-20 000 invånare - vilket för det första är relativt litet ur ett förortsperspektiv, och när denna *kalla-det-vad-du-vill* dessutom har många drag av en mindre by, så ser jag faktiskt inte problemet. Jag menar som sagt verkligen ingenting illa med att uttrycka mig så, utan konstaterar bara att min ort helt enkelt är en håla, om än i större format.
20 000 är definitivt inte lite för en förort det är snarare fler än de flesta förorter.
 
20 000 är definitivt inte lite för en förort det är snarare fler än de flesta förorter.
Jag håller inte alls med. Till att börja med kan ju nämnas Tumba och Huddinge som är betydligt större, närliggande orter. Flemingsberg är lika stort befolkningsmässigt, men på typ 1/4 så stor yta. På norra sidan är ju t.ex. Sundbyberg, Upplands-Väsby, Järfälla, Täby, Sollentuna etc. etc. I vissa fall t.om. mångdubbelt större än min håla. Den enda förorten (som inte är ren landsbygd, t.ex. Grödinge), jag kan komma på som är mindre än hålan befolkningsmässigt är Salem, som bara är ytterst marginellt mindre.
Åtminstone sett till ytan är hålan dels tämligen glesbefolkad egentligen, och dels rätt liten för att vara en Sthlms förort.
 
Jag håller inte alls med. Till att börja med kan ju nämnas Tumba och Huddinge som är betydligt större, närliggande orter. Flemingsberg är lika stort befolkningsmässigt, men på typ 1/4 så stor yta. På norra sidan är ju t.ex. Sundbyberg, Upplands-Väsby, Järfälla, Täby, Sollentuna etc. etc. I vissa fall t.om. mångdubbelt större än min håla. Den enda förorten (som inte är ren landsbygd, t.ex. Grödinge), jag kan komma på som är mindre än hålan befolkningsmässigt är Salem, som bara är ytterst marginellt mindre.
Åtminstone sett till ytan är hålan dels tämligen glesbefolkad egentligen, och dels rätt liten för att vara en Sthlms förort.

I förhållande till ytan så kan det säkert stämma speciellt eftersom jag inte vet vilken förort du bor i men tar du specifika förorter så är det sällan 20 000 innevånare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Söderort
https://sv.wikipedia.org/wiki/Västerort
 
I förhållande till ytan så kan det säkert stämma speciellt eftersom jag inte vet vilken förort du bor i men tar du specifika förorter så är det sällan 20 000 innevånare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Söderort
https://sv.wikipedia.org/wiki/Västerort

Jag ser inte stadsdelar som förorter. Hägersten, Telefonplan, Rinkeby etc. etc. är inte förorter utan stadsdelar i Sthlms stad. När jag tänker "förort" så tänker jag på t.ex. Tumba, Salem, Huddinge, Upplands Väsby, Sundbyberg etc. etc. Alltså orter som inte ligger i Sthlms Stad.
 
Jag håller inte alls med. Till att börja med kan ju nämnas Tumba och Huddinge som är betydligt större, närliggande orter. Flemingsberg är lika stort befolkningsmässigt, men på typ 1/4 så stor yta. På norra sidan är ju t.ex. Sundbyberg, Upplands-Väsby, Järfälla, Täby, Sollentuna etc. etc. I vissa fall t.om. mångdubbelt större än min håla. Den enda förorten (som inte är ren landsbygd, t.ex. Grödinge), jag kan komma på som är mindre än hålan befolkningsmässigt är Salem, som bara är ytterst marginellt mindre.
Åtminstone sett till ytan är hålan dels tämligen glesbefolkad egentligen, och dels rätt liten för att vara en Sthlms förort.
Men du, det där visar ju mest att du inte har superkoll på dessa kommuner? Och att du blandar äpplen och päron när du säger att din kommun är stor men ditt område bara består av 20000 invånare och sen jämför med andra kommuner?

Jag kan med lätthet påstå att du inte bor i samma område om du bor inne i Sumpan eller i Ursvik.
Och att det är bra jäkla långt mellan Kyrkbyn och Näsbypark (och tom landsbygd emellan!) om du bor i Täby.
Och även i lilla Danderyd (32000 i kommunen) så bor du inte i samma område om du bor i Enebyberg eller Stocksund.
 
i min by bor det 1400 personer. Jag kan ibland tänka "vilken håla" för att det ligger väldigt avskilt, eller, min by ligger väldigt nära en "större" stad (7000 invånare) men i övrigt ligger det rätt illa till både pendlingsmässigt och avståndsmässigt. Det går inget tåg hit, närmaste tågstationen är 3 mil bort och det är inte så mycket för mängden invånare utan för att vi ligger dåligt till gentemot andra städer och så. Men nej jag skulle inte få för mig att kalla där jag bor för byhåla till folk allmänt.
 
Men du, det där visar ju mest att du inte har superkoll på dessa kommuner? Och att du blandar äpplen och päron när du säger att din kommun är stor men ditt område bara består av 20000 invånare och sen jämför med andra kommuner?

Jag kan med lätthet påstå att du inte bor i samma område om du bor inne i Sumpan eller i Ursvik.
Och att det är bra jäkla långt mellan Kyrkbyn och Näsbypark (och tom landsbygd emellan!) om du bor i Täby.
Och även i lilla Danderyd (32000 i kommunen) så bor du inte i samma område om du bor i Enebyberg eller Stocksund.

Du har absolut en poäng!
Med risk för att vara ute på ännu halare is men: Är inte typ Täby och Sumpan liksom "En ort med flera områden"? Som t.ex. min kommun är det ju "en kommun med flera orter -> orterna har flera områden". Så är väl inte riktigt strukturen i ovan nämnda t.ex.?
Om vi tar Huddinge som exempel är ju även själva Huddinge samt Stuvsta mig veterligen större än min håla.
 
Finns ett hålindex att konsultera
http://ehrenstrom.se/Halindex2.html

Grundkriterierna är
  • Det ska finnas minst en affär (helst en trist Konsumbutik)
  • Det ska finnas minst en lågstadieskola
  • Det ska finnas minst en bensinstation
  • Det ska finnas minst en korvkiosk där ungdomen hänger
  • Det ska finnas minst en kyrka/kyrksal - gärna frikyrklig
  • Det ska finnas minst ett typiskt hyreshus, helst av typ grårappad
    3-våningslänga, lagom underhållet. I Skåne ges dispens från detta.
Verkar vara från 1992, må hända en uppdatering vore på tiden.
 
Jag ser inte stadsdelar som förorter. Hägersten, Telefonplan, Rinkeby etc. etc. är inte förorter utan stadsdelar i Sthlms stad. När jag tänker "förort" så tänker jag på t.ex. Tumba, Salem, Huddinge, Upplands Väsby, Sundbyberg etc. etc. Alltså orter som inte ligger i Sthlms Stad.

Men varför får du dela upp "din kommun" i olika orter men inte andra kommuner? Tittar du på Sundbyberg kommun så har centrala Sundbyberg färre än 20 000 innevånare och alla andra stadsdelar färre än så.

Så vad är dina kriterier för vad som får räknas som förort?
 
Nja. Jag förstår hur du resonerar, men håller inte riktigt med. Hade man kallat typ Stockholm, eller t.om. hela min kommun (ca. 95 000 invånare) för "håla" hade det absolut varit fel. Min "håla" har dock "bara" 18-20 000 invånare - vilket för det första är relativt litet ur ett förortsperspektiv, och när denna *kalla-det-vad-du-vill* dessutom har många drag av en mindre by, så ser jag faktiskt inte problemet. Jag menar som sagt verkligen ingenting illa med att uttrycka mig så, utan konstaterar bara att min ort helt enkelt är en håla, om än i större format.

Men snälla du, jag bor i en by som har ca 1300 invånare och kallar inte ens den för håla pga närheten till residensstaden! Hålor är ställen i Norrland med några hundra invånare på sin höjd och mer än 20 mil till närmaste stadsliknande ställe...
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 234
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 127
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 615
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp