Hur definierar du håla (som i by-)?

Nja. Jag förstår hur du resonerar, men håller inte riktigt med. Hade man kallat typ Stockholm, eller t.om. hela min kommun (ca. 95 000 invånare) för "håla" hade det absolut varit fel. Min "håla" har dock "bara" 18-20 000 invånare - vilket för det första är relativt litet ur ett förortsperspektiv, och när denna *kalla-det-vad-du-vill* dessutom har många drag av en mindre by, så ser jag faktiskt inte problemet. Jag menar som sagt verkligen ingenting illa med att uttrycka mig så, utan konstaterar bara att min ort helt enkelt är en håla, om än i större format.

Vet du ens hur det är i en mindre by?

Mvh uppvuxen i en by med 350 invånare.....
 
Jag brukar kalla min ort för byn vilket kan reta gallfeber på "urinvånarna" eftersom det faktiskt är en stad!
Men jag säger det med kärlek, det är underbart charmigt och pittoreskt 😍

Byhåla är tex Ulrika, mitt ute i skogen, usla kommunikationer, finns nada och intet och känns som en scen ut wrong turn när man åker genom skogen dit :p
 
Du har absolut en poäng!
Med risk för att vara ute på ännu halare is men: Är inte typ Täby och Sumpan liksom "En ort med flera områden"? Som t.ex. min kommun är det ju "en kommun med flera orter -> orterna har flera områden". Så är väl inte riktigt strukturen i ovan nämnda t.ex.?
Om vi tar Huddinge som exempel är ju även själva Huddinge samt Stuvsta mig veterligen större än min håla.
Nej.
Tex Danderyd består av Danderyd, Djursholm, Stocksund och Enebyberg. Alla med egna postadresser och egna centrum/torg. Definitivt olika orter trots en förhållandevis liten kommun.
Täby (som är en stor kommun) består av ännu fler orter som alltså skils åt delvis av landsbygd (om än liten).
Vallentuna består av två större orter och en oändlig massa landsbygd med mindre samhällen.
 
Alltså, jag bara...
Jag vet var du bor, @Dressyrtjejen_97 . Din kommun är typ topp 20 i Sverige, och kommundelen du bor i har knappt 20.000 invånare, vilket är mer än nästan hälften av alla kommuner (om jag minns rätt). Ni har flera grundskolor och gymnasium i din DEL av kommunen, let alone hela kommunen (som för övrigt är någon km bort). In till centrala stockholm har du ett par mil, och utbudet det medför behöver jag väl inte gå in på? Du har stort sjukhus, högskola m.m. m.m. runt hörnet. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man får det till "håla"?

Försökte komma på en "håla" häromkring. Många kommuner är mindre än ditt område, har inga gymnasieskolor alls osv men det tycker jag inte gör dem till hålor. Funderar över en by där jag har släkt. De är ca 250 pers, ligger knappt 2 mil utanför kommunens centralort som i sin tur har 6000 invånare.
Byn har faktiskt en affär som är öppen varje dag (2-3 timmar på helgerna), men det är nog i stort sett all servicce som finns där. Eller nja, det finns en förskola också men från förskoleklass blir det till att åka in till centralorten. Gymnasiet får man gå i staden 5 mil från centralorten (dvs 7 mil från byn). Bussen går ett par gånger om dagen, helgfri vardag.

Det KANSKE jag skulle kalla "byhåla", fast nja, ändå inte. De har framåttänk i byn, är ambitiösa och jobbar bl.a. för att butiken ska få bli postombud (jobbigt att åka nästan 2 mil för att hämta paket), de har fått dit en hjärtstartare m.m. Och den ligger inte in the middle of nowhere utan lite drygt två timmar från stockholm.

Känns så verklighetsfrånvarande att kalla där du bor för "byhåla" liksom, jag fattar inte vad definitionen är?
 
Men alltså @Dressyrtjejen_97 du skriver i alla trådar nedvärderande om "hålan" du bor i och dess innevånare. Samtidigt har du som jag förstår knappt lämnat den, ens för en weekend nån annanstans? Du är 20+, bor där med dina föräldrar och ser ner på samhället och dess innevånare. I mina ögon känns det mest som att du borde flytta därifrån, bli vuxen, testa dina vingar, vidga vyerna, umgås med andra än dina föräldrar (som du också i flera trådar skrivit i nedvärderande ordalag om, tex att de är inskränkta odyl).
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet? Släpp taget, bli vuxen!
Sen kan det ju absolut vara så att du återkommer när du mognat och kan se "hålan" på ett helt annat sätt, med dina nya uppevelser i bagaget. Kanske blir det till och med så att du uppskattar den, vem vet?
 
Jag tolkar håla som en liten stad på avveckling istället för utveckling. Det finns någon mataffär, en mack och ett sunkigt snabbmatshak, men ingen som gör några större investeringar eller startar några framgångsrika verksamheter. Framtidstron har försvunnit och de yngre flyttar därifrån, de som blir kvar är främst de äldre och personer som har olika sociala problem. Som en bekant från en håla konstaterade; "Det enda som växer här är kyrkogården".

Jag räknar varken min by på ca 20 hushåll eller närmsta samhälle med ca 500 invånare som hålor, de är välskötta och har gott om entreprenörsanda. Att det över huvud taget skulle finnas hålor inom en timme från Stockholm betraktar jag som ganska osannolikt.
 
En byhåla då?

Tänker att de flesta nog definierar det olika. Vad man kallar det kanske inte är så viktigt? Men om stället man bor på hela tiden är föremål för nedvärderande omskrivningar, så förstår jag inte varför man inte bara flyttar? Ett tips är ju att börja studera. Som ung kan man ju också tex åka ett år som utbytesstudent till ett annat land om det är Sverige rent generellt man är leds på.
Jag känner många som är uppväxta i små samhällen. De flesta flyttade därifrån i unga år, det hör liksom lite ungdomen till. Många bor idag i större städer eller utomlands, men ett par stycken återvände faktiskt till platsen de kom ifrån och genemsamt för dessa tror jag är att de hittade sätt att uppskatta den och såg den liksom i nytt ljus när de fått distans från den.
 
Men snälla du, jag bor i en by som har ca 1300 invånare och kallar inte ens den för håla pga närheten till residensstaden! Hålor är ställen i Norrland med några hundra invånare på sin höjd och mer än 20 mil till närmaste stadsliknande ställe...

Spelar det någon roll för dig om andra kallar din by för håla? Jag menar, påverkar det dig hur andra upplever det? Vissa ställen är ju ökända hålor (många som tycker att det är en håla) medans andra ställen är en håla för X men kanske inte för Z.
 
Tänker att de flesta nog definierar det olika. Vad man kallar det kanske inte är så viktigt? Men om stället man bor på hela tiden omskrivs i nedvärderande omskrivningar, så förstår jag inte varför man inte bara flyttar? Ett tips är ju att börja studera. Som ung kan man ju också tex åka ett år som utbytesstudent till ett annat land om det är hela Sverige man är leds på. Jag känner många som är uppväxta i små samhällen. De flesta flyttade därifrån i unga år. Många bor idag i större städer eler utomlands, men ett par stycken återvände faktiskt till platsen de kom ifrån och genemsamt för dessa tror jag är att de hittade sätt att uppskatta den och såg den liksom i nytt ljus när de fått distans från den.

Javisst, vi alla är ju individer och vill olika saker i livet :)
 
Är det Skogås du bor i? Hur vore det om du flyttade hemifrån, vidgade dina vyer och fördjupade dina kunskaper om övriga Sverige?
 
Seriöst, någon som bott hela sitt liv i en närförort till Stockholm har absolut ingen som helst koll på hur det är att bo i en by, än mindre en byhåla.

Kom igen, jag har flyttat hela min uppväxt och fortsatte flytta runt efter jag flyttade hemifrån när jag var 16. Jag är definitivt inte unik, det är väldigt många som flyttar hemifrån vid den åldern pga studier på annan ort, min familj bodde dock drygt 100 mil bort vilket gjorde att jag träffade dem bara på loven. Jag har bott i allt från byar, bruk till städer, lägenheter och hus på landet.

Du har ingen som helst erfarenhet av att stå på egna ben, att klara dig själv ekonomiskt eller ett eget boende. Jag föreslår att du skaffar dig lite egna erfarenheter innan du börjar tala om för andra hur det är. Jösses, jag satte en ära i att vara helt självförsörjande redan när jag var 17 och när jag till slut flyttade till Sthlm hade jag redan bott på 10 orter från norr till söder.

I Sthlm har jag bott i Hässelby, Södermalm, Saltsjö-Bo, Östermalm, Kungsholmen och Vasastan innan jag köpte hus i en "byhåla" norr om Sthlm.

Klipp navelsträngen, kliv ut i världen och ta för dig, skaffa lite egna intryck.
 
Senast ändrad:
Jag är uppväxt i en håla. Hela kommunen under 3000 pers.
Men allvarligt talat är det trevligt folk och jag har alltid trivts bra. Men håla är ju att det inte "finns" nåt och det är långt överallt och kallt och mörkt på vintern och mygg på sommaren.
Finns många ställen man kör genom som känns som hålor. Lite slitna hus och stängda affärer. En korvkiosk som mötesplats. Och ingenting före och efter.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 234
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 127
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 600
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tapetsera på vävd tapet
  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp