Bukefalos 28 år!

Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Ja, så tänker jag också. Att blanda ihop det är naivt. "Jag betalar det här för dig för att jag älskar dig så mycket".

Snarare:

"Jag orkar inte bekymra mig och vad som är vems."

Det beror säkert både på hur man är som person och hur det såg ut innan man så att säga slog sina påsar ihop.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Har levt med "millimeterrättvisa".

Det var ingen höjdare.

Det verkar faktiskt alldeles gräsligt att leva så.

Vi ser till att var och en står för sig själv och på egen hand kan försörja hela familjen.
Gränserna mellan våra olika ekonomier gör att vi kan ta litet större risker då det bara kan gå "hälften" åt skogen.
Så vi turas om med att köra riskprojekt.

Just nu så står min sambo för det stabila och förut så gjorde jag det i många år.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Jag tycker att vi har världens bästa koncept:

70 % av det vi tjänar sätts in det gemensamma kontot som båda äger och som båda har kort till.
Från det gemensamma kontot betalas allt som är gemensamt; bil, hundar, hus, mat, lampa till hallen, restaurangbesök, försäkringar, kakel, julklapp till brorsbarn - allt sånt. Från det kontot för vi även över pengar till gemensam buffert/sparkonto.

Övriga 30 % är egna pengar som vi gör vad vi vill med.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Snarare:

"Jag orkar inte bekymra mig och vad som är vems."

Nja, jag menar alltså att jag har sett det andra - här på buke. "Men det är väl inga problem, man älskar ju varann".

Och vad gäller millimeterrättvisa så väntade jag bara på det ordet:D. Så fort någon antyder någon som helst uppdelning av vad det än må vara i familjelivet så får de genast "millimeterrättvisa" nerkört i halsen. Som om det bara fanns två poler.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har kört med gemensam ekonomi sedan dag ett (nu har vi varit tillsammans i nästan 10 år). Den som har med sig plånboken/står närmast kassan/har tid att gå och handla/känner sig manad att ta i tu med räkningarna är den som betalar från sitt kort. Saknas det pengar på ett kort tar man den andras kort, eller för över pengar mellan kontona.
Det fungerar för oss som har liknande värderingar, inga svindyra intressen och är lagda åt det ekonomiska hållet båda två.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Men det var så det var.

Jag varken menade eller påstod att någon annan har beskrivit det så.

Om han betalade en lunch ute så var jag tvungen att betala igen. Alltid.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Det där låter besvärligt och man får känslan av att man inte litar på varandra, förstår att du inte vill ha de så.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Delad ekonomi behöver inte innebära den allra lilla minsta rättvisa på något vis alls.
Vilket inte heller gemensam ekonomi behöver betyda.
Rättvisan kan utan vidare leva sitt eget liv oavsett resten.

Vi har uppdelad ekonomi och ingen rättvisa över huvud taget.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Jag håller med dig. Jag förstår inte varför det ska ifrågasättas överhuvudtaget, som det alltid görs i såna här trådar. Som om förhållandet liksom var mindre värt om man delar upp ekonomin - eller snarare mer värt om man inte gör det.

Vet att svaren inte var till mig men svarar ändå eftersom jag höll med i resonemanget.

Jag menar inte alls att förhållandet skulle vara "mer värt" om man har gemensam ekonomi.

Vad jag försökte få fram var att för mig är det ett så mycket större beslut att skaffa barn med någon än att ha gemensam ekonomi med någon. Jag har svårt att se att jag skulle tycka att en man som jag inte kan tänka mig att dela ekonomi med är någon jag vill dela föräldraskapet med för resten av livet. Det är också främmande för mig att det öht skulle finnas något mitt och ditt i form av pengar om man har livet ihop med barn och bostad.

Sen alldeles uppenbarligen finns det ju folk med annan uppfattning. Och som tur var behöver ju inte alla vara överens med mig om hur man ska ha det ekonomiskt :)
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Jag tänker helt enkelt att en skillnad (av många) mellan barn och pengar är att barn så att säga med nödvändighet är gemensamma (även om det finns många fall där det sedan inte funkar så, av olika skäl), medan löner och andra inkomster i normalfallet är individuella. Min lön är min och mitt konto är mitt, oavsett om jag har en partner eller inte.

Jag ser helt enkelt inte riktigt parallellen mellan barn och pengar. Om man har barn med sitt ex, har man ju inte heller gemensam ekonomi med exet.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vad jag försökte få fram var att för mig är det ett så mycket större beslut att skaffa barn med någon än att ha gemensam ekonomi med någon. Jag har svårt att se att jag skulle tycka att en man som jag inte kan tänka mig att dela ekonomi med är någon jag vill dela föräldraskapet med för resten av livet. Det är också främmande för mig att det öht skulle finnas något mitt och ditt i form av pengar om man har livet ihop med barn och bostad.

Jag håller helt med. Ekonomi är för mig enbart materiellt vilket inte barn är. Sedan verkar det finnas en stor diskrepans mellan vad man anser är gemensam ekonomi eller inte, själv tolkar jag begreppet till att man har någon sorts gemensam kassa (oavsett om man sedan har privata konton) som man kan använda till hushållet och hushållets medlemmar medan många andra menar att man bara har ett enda konto där alla pengar går in.

Att ha flera barn och totalt skild ekonomi låter i mina ögon också rätt jobbigt rent praktiskt, ska man skriva upp miltalen till aktiviteter man skjutsat barnen till, bilslitage etc? Även om det kanske går.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

.... ska man skriva upp miltalen till aktiviteter man skjutsat barnen till, bilslitage etc? Även om det kanske går.

Varför skulle man göra det?
Uppdelad ekonomi har verkligen inget med sådant att göra.
Det kanske är den tron på hur uppdelad ekonomi fungerar som gör att många tycker att ett "riktigt" förhållande har gemensam ekonomi?
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Varför skulle man göra det?
Uppdelad ekonomi har verkligen inget med sådant att göra.
Det kanske är den tron på hur uppdelad ekonomi fungerar som gör att många tycker att ett "riktigt" förhållande har gemensam ekonomi?

Jag har aldrig uttryckt en sådan åsikt som att ett förhållande är "riktigt" eller ej beroende på om man har en gemensam kassa eller ej. Helt skild ekonomi är just helt skild ekonomi där man inte har en gemensam kassa att använda för "gemensamma" kostnader som barnskjuts. Och skjutsar den ena parten alltid barnen i sin bil och vill att båda ska bidra lika mycket ekonomiskt så måste ju skjutsningen på något sätt värderas. Annars kan man ju också ha helt skild ekonomi men välja att vardera part inte behöver bidra med lika mycket.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Men i så fall har jag inte ens helt skild ekonomi med mina kompisar. Vi har ingen detaljerad koll på sådant som bensinkostnader och exakt vem som har betalat vad om man gör något eller äter och dricker.

Det verkar konstigt att man skulle vara mer rigid med att hålla isär ekonomierna i ett förhållande än mellan vänner och bekanta.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Och skjutsar den ena parten alltid barnen i sin bil och vill att båda ska bidra lika mycket ekonomiskt så måste ju skjutsningen på något sätt värderas.

Eller så struntar man bara i det hela och den som har tid tar skjutsen.
Orka bry sig liksom.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Han har sina konton, sin bank och gör lite som han vill med de pengar han får in, han brukar betala litet löpande räkningar som el, tv, internet, försäkringar osv.
Jag har mina konton, min bank och betalar gården/huset, mat, kläder och hushållskostnader. Hästarnas omkostnader, diesel och bensin.

Jag är aldrig utan pengar men om jag skulle bli så har väl han.

Vi är gifta utan äktenskapsförord så då blir det ganska enkelt. Då är tillgångarna våra oavsett på vilket konto de sitter.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Det finns par med barn som har så skilda ekonomier att den ena parten hyr bilen av den andra när denne skjutsar deras gemensamma barn...:crazy:
Och där den ena parten inte får följa med på semestern alternativt låna eftersom denne inte inte har råd att ta sig till resmålet.

Vi lägger nog annorlunda värderingar i begreppet gemensam ekonomi, i det fall du redogör för så anser jag att ekonomin är gemensam då ex.vis mat och barnens levnadskostnad täcks från ett gemensamt konto. Skild ekonomi är för mig där man inte har någon gemensam kassa och att ett köp av barnens täckbyxor betalas av ena föräldern och den andra genast får betala sin halva. Där viss mat bara är den ena förälderns eftersom det är denne som betalat den.
Och där tänker jag att det förvånande att väljer att skaffa barn med en partner som man inte vill ha en gemensam kassa med eftersom det för mig känns som att barnaanskaffandet är en större grej än den gemensamma kassan.

Då är jag helt med dig :)
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 436
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 660
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp