Hur f*n kan detta hända??

Smurfoff

Trådstartare
Miina föräldrar skiljde sig för ca 4 år sedan.. Men mycket BRÅK... Blev så illa att min mamma fick anlita advokat.. Då min pappa bara ljög om allt osv.. Det tog många år då han strunta i att skicka in papper så det drog ut på tiden. Blev tillslut att min mamma skulle betala ca: 5000 kr till pappa. Hon fick dock varken kontonummer eller något där hon skulle sätta in pengarna, de skulle hon kolla upp själv sa han delgivaren. Hon vill INTE ringa min pappa.. Om han ska ha sina pengar får han ge sitt banknummer.. Hon ska inte behöva jaga..

Min mamma har betalat sina advokatkostnader som gick upp i över 30.000 kr.. Min pappas kostnader för advokat blev lika höga... DOCK betalar han inte dessa. Och kronofogden anser att han inte har möjlighet att betala, då han var arbetslös. DOCK vet jag att han jobbade man antagligen svart då det inte syntes någon stans.. Sen har han 3 båtar, en sportbil och en motorcykel men det står skrivet på hans sambo... Nu har min pappa heltidsjobb som lastbilschafför...

Idag får min mamma brev från kronofogden att HON ska betala hans advokatskostnader... För han INTE kan??? 40.000 kronor ska hon betala.. Dem menar att hon ska betala nu och sen kräva han på pengar?? HAN kommer ALDRIG betala henne dessa pengarna..

Min mamma har inte dessa pengar, hur f*n kan hon bli skyldig till detta?? Dem är skilda sen många år tillbaka... Sjukt jävla system dem har!! Hur ska hon bestrida detta??
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

1. Bestrid bara, behöver inte uppge skäl. Kronofogden vidarebefordrar ju egentligen bara kravet från den som exmannen har skulden hos.( D.v.s. att det är inte kronofogden själv som kräver betalt utan advokaten.) Kan vara så att advokaten tar en chans och ser om de kan få betalt av din mamma.
2. Kontakta jurist för rådgivning, finns de som ger gratis rådgivning inledningsvis. Kan hjälpa henne att formulera bestridandegrunder vid behov samt hänvisa till lagrum och ev. praxis.

Personligen skulle jag mena att hon inte skall betala med hänvisning till att:
. Hon är inte beställare/står inte på fakturan=inte hennes ansvar
. Var och en är ansvarig för sina skulder. (även under pågående äktenskap) finns inget solidariskt betalningsansvar för makes/ex makes skulder så länge hon inte gått i borgen för honom.
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Man slutar aldrig förvånas...:nailbiting:

-håller med föregående, bestrid!

Men uppdatera gärna så vi får höra att allt går bra!;)
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Min mamma mår dåligt över detta. Dem påstår för han inte hade inkomst vid tillfället så blir hon skyldig att betala. Att det är soldariskt för dem anser hon kan betala
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Bestrid kravet! Gör det på en gång innan det blir ett betalningsföreläggande.

Kolla även vad som står i domen från tingsrätten. När två parter tvistar och den ena förlorar så kan den förlorande parten bli skyldig att betala för den andres kostnader. Om det inte står så i domen så har ni goda bevis för att din mamma inte är betalningsskyldig.
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Det är bodelaren som vill ha betalt. Min mamma har redan betalat sin del..
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Det är bodelaren som vill ha betalt. Min mamma har redan betalat sin del..
då kan det bli lite värre, bodelaren har ju i praktiken fått uppdraget från båda och då kan båda solidariskt häfta vid skulden.
men bestrid i första rundan i alla fall för jag är inte 100
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Titta då igenom avtalet som skrevs när man anlitade bodelaren... Står det solidariskt betalningsansvar så är den hemska sanningen att den som vill ha betalt får välja fritt av vilken av parterna de vill kräva på pengarna... Det är det som solidariskt ansvar betyder. Om det är så olyckligt att din mamma tvingas betala hela summan så kan hon kräva din pappa på hans del.

Om din pappa sedan har varit "smart" och skrivit prylar på sin nya sambo för att undvika att behöva betala så kan man alltid ringa till Kronofogden och berätta för dem vilka saker som finns och vart han jobbar.
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Jag fick också betala min del och mitt exs del av kostnaden för skilsmässan. Jag försökte protestera men blev tillsagd att betala. Tur att det inte var dessa summor.
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Sjukt system ;-( han har massor med skulder hos kronofogden redan.. Om min mamma måste ta lån så betalar inte han henne ränta på de.. Tycker han är så jävla svinig det drabbar ju oss med då min bror och jag bor hemma.. Och denna skilsmässa har hållt på i 5 år :-(
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Sjukt system ;-( han har massor med skulder hos kronofogden redan.. Om min mamma måste ta lån så betalar inte han henne ränta på de.. Tycker han är så jävla svinig det drabbar ju oss med då min bror och jag bor hemma.. Och denna skilsmässa har hållt på i 5 år :-(

jag håller med dig men felet ligger då i det avtal som presenterades.
båda skrev på och accepterade att solidariskt betala.

Vad ni kan göra är att hjälpa fogden med att få fram pengar genom att vidarebefordra information om tillgångar o var han jobbar.
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

han har fast jobb nu... har bara arbetat ett par månader... han tjänar antagligen bra då han är borta 5 dar i veckan och kör lastbil....
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Jag kan väl tycka att de borde ha förvarnat din mamma om att detta var på väg innan brevet från fogden dök upp. För OM det nu är solidariskt betalningsansvar så borde hon ju åtminstone få möjlighet att betala sin del direkt till bodelningsmannen innan det skickas för indrivning.

Men sen är det kanske så att de vill ha in pengarna nu och inte ställa sig i kö hos fogden och få sina pengar när alla andra har fått sitt, även om han har jobb nu. Så, det är väl din stackars mamma som får betala och ställa sig i den kön... :meh:
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Precis hon fick ingen varning, hon visste inte ens att han ej betalat sin del!! Sjukt konstigt och dumt system... men hon ska bestrida detta.. men inte kul om hon får anmärkning för något han ska betala
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Precis hon fick ingen varning, hon visste inte ens att han ej betalat sin del!! Sjukt konstigt och dumt system... men hon ska bestrida detta.. men inte kul om hon får anmärkning för något han ska betala

Hon får ingen anmärkning så länge hon bestrider. Så fixa detta fort. Lägg på brevlådan i morgon.
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

* kl*
Hur länge sen är det hon fick sin egna räkning och betalade den?
För företag måste skicka räkning inom 3år (vill jag minnas) och gör de inte det så kan man bestrida och slippa betala.
 
Sv: Hur f*n kan detta hända??

Minst 1 år sen hon betala.. Sen skulle dem betala 5000 var för att bodelaren skulle göra detta. Mamma betala men inte pappa så egentligen skulle dem inte påbörjat detta!! Anledningen att det blev fruktansvärt dyrt var att min pappa strunta i att lämna in papper och bestred det min mamma krävde. Han hade ens inga kvitton osv, han har inte betalar underhåll på 1,5 år, han krävde halva min mammas häst som vi haft i 10 år.. Han tror liksom fortfarande han är värd 55k idag vilket han inte är.. Sen hade min pappa en motorcykel han haft i många år men den stod självklart inte på honom. Sen vägra han flytta ur deras gemensamma hus där bodde han nästan i två år innan han ville lägga ut de till salu. Påstod han renoverat för 100.000 men såklart fanns inte kvitto på detta men han fick enda rätt.Sen vinner han fallet trots detta!!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 243
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 673
Senast: Kilauea
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp