Hur får man en liten kull

Nu var det ett bra tag sen jag hade valpar men min tik har 3 syskon och fick 7 valpar I första kullen och 7 valpar i andra kullen. Hanen hade 2 syskon. Rasen är toy och dvärgpudel som vanligtvis får små kullar.

Enligt vissa källor ska du kunna få färre valpar om du parar på hösten än på våren.
Men jag tror ungefär lika mycket på det som flick och pojkmage vad gäller människor.
 
Jag hoppas de flesta avlar för att de har ett större mål än att det ger världen kärlek...

Vet inte vad som kan vara större än det? För mig inbegriper det så problemfritt hundägande som möjligt och friska glada djur. Kärlek åt alla. Förstår liksom inte hur något annat skulle kunna vara viktigare i avel (för sällskapsraser)
 
Nja, du kan inte påverka genetiken i efterhand sas...

Naturligtvis inte, därför avlar jag för att uppnå enkelt hundägande och bra hundliv. Genom att ge bästa förutsättningarna för det. Både mentalt och hälsomässigt.
Hälsa är ju en grund för allt.
 
Nu var det ett bra tag sen jag hade valpar men min tik har 3 syskon och fick 7 valpar I första kullen och 7 valpar i andra kullen. Hanen hade 2 syskon. Rasen är toy och dvärgpudel som vanligtvis får små kullar.

Enligt vissa källor ska du kunna få färre valpar om du parar på hösten än på våren.
Men jag tror ungefär lika mycket på det som flick och pojkmage vad gäller människor.
Hur många hade jag fått då om jag väntat till nästa löp 16?

Nej, men soermakvalitet och tid i löpet borde ju ha betydelse biologiskt, men antagligen lika säkert som säkra perioder...
 
Hur många valpar du får hänger i hop med många saker. Hur många ägg släpper tiken, spermakvalitet, när i löpet du parar osv.
Man säger ju att man kan flusha tiken, dvs att fodra upp henne så hon släpper fler ägg. Tvärtom borde vara att ge henne mindre mat. Inte att rekommendera tycker jag, en tik i underhull är inte så lyckat.
 
Hur många valpar du får hänger i hop med många saker. Hur många ägg släpper tiken, spermakvalitet, när i löpet du parar osv.
Man säger ju att man kan flusha tiken, dvs att fodra upp henne så hon släpper fler ägg. Tvärtom borde vara att ge henne mindre mat. Inte att rekommendera tycker jag, en tik i underhull är inte så lyckat.
De brukar ju säga att det blir färre valpar om man parar lite "för sent".

Men har man en tik som får för många valpar hade jag eventuellt tagit den ur avel faktiskt
 
Det här med kullstorlekar är i allra högsta grad genetiskt. Möjligheten att kunna påverka den med att para en viss tid eller med en gammal hane är ett lotteri. Och självklart utsätter man inte en tik för "ett lotteri" om hon mår dåligt av en stor kull. Då ska hon slippa avel!
 
Känns inte djuretiskt försvarbart att låta en liten hund som får så stora kullar (11 valpar på en liten amris är ju extremt!) fortsätta i avel. Dessutom är ju kullstorlek till viss del ärftligt så om någon av valparna går i avel kommer ju problemet fortsätta.
 
Fast det gör du ju inte eftersom att du fortsätter avla på henne?

Den med många valpar? Henne kommer jag inte avla på igen om jag riskerar samma sak nej.

Nu var det ju med extremt fertil hane och 2 parningar och min fråga var ju om det gör skillnad att göra på annat sätt.
 
Känns inte djuretiskt försvarbart att låta en liten hund som får så stora kullar (11 valpar på en liten amris är ju extremt!) fortsätta i avel. Dessutom är ju kullstorlek till viss del ärftligt så om någon av valparna går i avel kommer ju problemet fortsätta.
Det var väldigt oväntat. Det finns inte i mödernet (fadern är import). Och nej, om jag riskerar det igen får hon inga fler valpar. men det var under väldigt gynnsamma förhållanden så jag ville gärna ha ett seriöst svar på vad som händer med tex 1 parning med en äldre hane.

Vill inte uppleva det igen. Matte är också slut, men vi hjälptes åt så tiken är faktiskt helt OK. (Stödmatning). Sedan fick ju inte valparna så bra start, men de får lite extra tid de med.
 
Den med många valpar? Henne kommer jag inte avla på igen om jag riskerar samma sak nej.

Nu var det ju med extremt fertil hane och 2 parningar och min fråga var ju om det gör skillnad att göra på annat sätt.
Det är tikens antal ägg som spelar den stora rollen, inte en "extremt fertil hane".
Det går inte åt mer spermier än det finns ägg.
Däremot så finns det hanar med låg fertilitet pga att spermierna i sig är trötta och dåliga.
Även antal parningar spelar mindre roll. 2 parningar ökar egentligen bara chansen till dräktighet ifall första parningen var för tidig, inte till fler valpar.
 
Det här med kullstorlekar är i allra högsta grad genetiskt. Möjligheten att kunna påverka den med att para en viss tid eller med en gammal hane är ett lotteri. Och självklart utsätter man inte en tik för "ett lotteri" om hon mår dåligt av en stor kull. Då ska hon slippa avel!
Hon mår bra, tackar som frågar. Vi stödmatade vak dygnet runt tills valparna var avvanda.

Det finns inte i hennes möderne .

Men jag har ju fått fler än förväntat på alla tikar, vill gärna fundera på om jag ska ändra metod, oavsett tik.
 
Det är tikens antal ägg som spelar den stora rollen, inte en "extremt fertil hane".
Det går inte åt mer spermier än det finns ägg.
Däremot så finns det hanar med låg fertilitet pga att spermierna i sig är trötta och dåliga.
Även antal parningar spelar mindre roll. 2 parningar ökar egentligen bara chansen till dräktighet ifall första parningen var för tidig, inte till fler valpar.
Släpper de inte ägg olika dagar? Då borde det ju göra skillnad eftersom pigga spermier lever längre. och även parning på olika dagar.

Sedan kan ju en utavelseffekt göra skillnad eftersom de befruktade äggen överlever i högre grad.

Sedan tycker jag att det varierar med kullstorlek på hanarna när en läser statistik, men jag har inte gjort vetenskaplig studie.
 
Du har fått svaret från flera.
Nej, du kan inte påverka antal valpar. Det finns inga metoder att ändra.
Vad bra, då gör jag inget principiellt fel utan 3 obesläktade tikar är bara ett ovetenskapligt underlag

Får återkomma när jag gått igenom tio tikar till då :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 197
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 040
Senast: Laa
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 830
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Har filat lite på det nu sen helgen, men kommer inte riktigt på något bra. Hunden är runt 18 månader, tik, stående fågelhund...
2
Svar
27
· Visningar
3 330
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp