Hur får man en liten kull

Det är ett problem hos labradoodle ja. Ganska uppmärksammat eftersom det innebär så mycket pengar per kull.
Även cockerpoo av motsvarande storlek som cocker får stora kullar. Inte 11 så ofta dock.
Vet inte var du får dina uppgifter ifrån?
En bekant födde upp cockerpoo (renrasig cocker + renrasig dvärgpudel) och deras kullar blev alltid emellan 1-5 valpar, blev aldrig stora kullar trots att de blandrasavlade.

Både labrador och storpudel får normalt stora kullar vid renrasig avel, emellan 10-15 valpar är inte onormalt inom dessa raser, så vore konstigt om labradoodle fick färre valpar...
 
Nej det finns inget sätt att påverka så du får mindre kullar.
Eftersom tikarna visat att det är jobbigt att ha stora kullar är det inte okej emot tikarna att para dessa tikar igen, låt tikarna pensioneras från avel och köp in nya avelsdjur från linjer som fått mer passande kullstorlek.
Det var verkligen oväntat. Nu mår ju tiken bra, men det är ändå för mycket för en 8 kg hund så hon får pensioneras.
 
Jag har haft problem med alla mina tikar att de fått lite för många avkommor mot vad de tycker är riktigt bekvämt. Framförallt den sista Amrisen som fick 11.

Nu tror ju många säkert att jag tycker det är jackpot, men det tycker jag inte. Det hade nog varit billigare att inte behöva betala för nattsköterska i 8 dagar (har inte räknat ut riktigt hur många valpar det motsvarar). Denna tick är knappt 3 och det var första kullen, med en pudel. Just nu är hon ju rätt sliten, men gick igenom pärsen med äran i behåll.

Mina tidigare har inte varit lika illa, men fler än jag önskar. Finns det något sätt att få mindre kullar? För denna tik är det inte aktuellt på minst 18 månader.

Para renrasigt?
Använda äldre hane?
Sent i löpet?

Man parar bara en gång istället för de brukliga 2. Självklart ingen garanti för mindre kullar, men en utgångspunkt. Själv skulle jag dock aldrig göra en gatukosning medvetet, då genetiska fel från båda raser har en tendens att återkomma i avkomman. Bättre då att avla renrasigt på föräldrar där man vet riskerna för genetiska fel hos avkomman.
 
Vad bra, då gör jag inget principiellt fel utan 3 obesläktade tikar är bara ett ovetenskapligt underlag

Får återkomma när jag gått igenom tio tikar till då :)

För att få ett vetenskapligt underlag måste du gå igen betydligt fler än 10 tikar till. Sisådär 100 st.
 
För att få ett vetenskapligt underlag måste du gå igen betydligt fler än 10 tikar till. Sisådär 100 st.
Mja, efter 15 kan en nig se att något nog är tokigt och försöka ändra. Det räcker nog för en introducerade artikel också om det var mitt ämne.

Men för att slutligt bevisa har du rätt. Men det görs sällan i vetenskapen, det är en process
 
Om du inte kan referera till specifika vetenskapliga studier på ett stort antal hundar så är ditt ”Google (scholar)” helt värdelöst.
Jag har att hänvisa till srtiklar i diskussioner. Orkar en inte leta efter information orkar en inte läsa heller. Helt värdelöst att sitta och leta en timme efter den bästa metaanalysen
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 032
Senast: Laa
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 819
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Har filat lite på det nu sen helgen, men kommer inte riktigt på något bra. Hunden är runt 18 månader, tik, stående fågelhund...
2
Svar
27
· Visningar
3 315
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp