Hur får man en liten kull

Hur många valpar du får hänger i hop med många saker. Hur många ägg släpper tiken, spermakvalitet, när i löpet du parar osv.
Man säger ju att man kan flusha tiken, dvs att fodra upp henne så hon släpper fler ägg. Tvärtom borde vara att ge henne mindre mat. Inte att rekommendera tycker jag, en tik i underhull är inte så lyckat.
Men det kan ju vara något jag kan sluta med på en annan tik, har nog fodrat upp lite. Menar inte att jag ska ha tikar i underhull, men jag ger definitivt bättre foder än de flesta och har nog ökat på lite inför parning.
 
Släpper de inte ägg olika dagar? Då borde det ju göra skillnad eftersom pigga spermier lever längre. och även parning på olika dagar.

Sedan kan ju en utavelseffekt göra skillnad eftersom de befruktade äggen överlever i högre grad.

Sedan tycker jag att det varierar med kullstorlek på hanarna när en läser statistik, men jag har inte gjort vetenskaplig studie.
Du lurar dig om du tror att kullstatistik visar fertilitet.
Mycket kan hända från parning till valpar registeras.

Om du inte vet när din tik är som mest fertil så kan du omöjligt veta när hon är det som minst. Och även då kan ödet spela dig ett spratt.

Att utavelsägg skulle leva längre har jag aldrig hört och då har jag tagit kurser i genetik och avel. Är det nått nytt?
 
Att utavelsägg skulle leva längre har jag aldrig hört och då har jag tagit kurser i genetik och avel. Är det nått nytt?

Att inavel leder till att embryon inte utvecklas är väl knappast något nytt? Recessiva gener som leder till missbildningar i dubbel uppsättning.
 
Att inavel leder till att embryon inte utvecklas är väl knappast något nytt? Recessiva gener som leder till missbildningar i dubbel uppsättning.
Med ditt resonemang här så skulle det innebära att renrasiga hundar skulle få mindre kullar än blandraser. Ej sant. Med tanke på att det finns renrasiga hundraser som idag ofta får kullar på ca 10 valpar verkar det helt horribelt att de skulle få ännu större. Då är det väl en herrans tur att vi har så stora inavelsproblem så kullarna inte blir större.

*Ironi
 
Med ditt resonemang här så skulle det innebära att renrasiga hundar skulle få mindre kullar än blandraser. Ej sant. Med tanke på att det finns renrasiga hundraser som idag ofta får kullar på ca 10 valpar verkar det helt horribelt att de skulle få ännu större. Då är det väl en herrans tur att vi har så stora inavelsproblem så kullarna inte blir större.

*Ironi
Det är ett problem hos labradoodle ja. Ganska uppmärksammat eftersom det innebär så mycket pengar per kull.
Även cockerpoo av motsvarande storlek som cocker får stora kullar. Inte 11 så ofta dock.
 
Det är ett problem hos labradoodle ja. Ganska uppmärksammat eftersom det innebär så mycket pengar per kull.
Även cockerpoo av motsvarande storlek som cocker får stora kullar. Inte 11 så ofta dock.
Poängen gick totalt över huvudet.
Det finns många renrasiga som får lika stora kullar. Tex renradiga labbar och storpuldlar. Så då är del väl inget konstigt att mixen av dem också får det :confused:
En rad andra renraser får också stora kullar.
 
Poängen gick totalt över huvudet.
Det finns många renradiga som får lika stora kullar. Tex renradiga labbar och storpuldlar. Så då är del väl inget konstigt att mixen av dem också får det :confused:
En rad andra renraser

Google (sholar) is your friend
Det spelar ju ingen roll vad jag säger uppenbarligen
 
Nej det finns inget sätt att påverka så du får mindre kullar.
Eftersom tikarna visat att det är jobbigt att ha stora kullar är det inte okej emot tikarna att para dessa tikar igen, låt tikarna pensioneras från avel och köp in nya avelsdjur från linjer som fått mer passande kullstorlek.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 195
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 039
Senast: Laa
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 829
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Har filat lite på det nu sen helgen, men kommer inte riktigt på något bra. Hunden är runt 18 månader, tik, stående fågelhund...
2
Svar
27
· Visningar
3 330
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp